A Kodály-koncepció helyzete a mai magyar oktatásban
Bár Kodály nemzetnevelő koncepciójának egyik legfontosabb alaptétele a zenével való teljes embernevelés gondolata, egyre inkább azzal kell szembesülnünk, hogy a mai oktatáspolitika csaknem zene nélkül képzeli el az ifjúság nevelését. A heti egy énekórára lecsökkent zenei nevelés az iskolákban továbbra is veszélyben forog, mert bizonyos döntéshozók véleménye alapján –Kodály szellemi örökségét megcsúfolva– a gyerekek állítólagos túlterheltségén a művészeti órák további csökkentésével lehet csak segíteni. Érdemes megfigyelni, hogy a zenei tanórák visszaszorítása mellett a humán jellegű órák, mint a magyar irodalom, történelem és a képzőművészetek is visszaszorulóban vannak. Ezen tantárgyak vesztesége különösen sajnálatos a zene szempontjából, mivel az említett tárgyak egyaránt kihatnak a zenei nevelés általános, illetve zenei pályára készítő tevékenységére is. A közoktatásban megvalósuló csökkenő óraszámoknak köszönhetően napjainkban már teljes generációk nőnek fel úgy, hogy csak töredékes és igencsak hiányos ismereteket kapnak a zene területén, és ennek „köszönhetően” nem alakul ki egészséges viszonyuk a zenével, így azt felnőttkorukban sem értelmezni, sem értékelni nem tudják igazán. 2008-ban végzett felmérések[1]kimutatták, hogy a magyar népesség szabadidővel kapcsolatos tevékenységei között a passzív tévénézés, a megkérdezettek 90 százalékánál naponta végzett tevékenység, míg csak a lakosság egy százaléka az, aki soha nem néz televíziót. Ezzel szemben a népesség statisztikailag kimutathatatlan hányada jár havi rendszerességgel komolyzenei koncertekre, és csak 8 százalék azoknak az aránya, aki egyáltalán koncertet látogatnak. A kimutatás legfigyelemreméltóbb számadata, hogy a magyar népesség 88 százaléka soha nem hallgat komolyzenei koncertet, ami beszédesen tükrözi az emberek zenéhez való viszonyát. Ezen számadatok is mutatják, hogy a döntő részben hiányos, Kodály elveit háttérbeszorító közoktatás eredményeként a tanulók jelentős hányada élete végéig meg van fosztva a zeneértés és értékelés képességétől.
A piacgazdaság által sugallt anyagelvű szemlélet eredményeként a társadalom jelentős része számára csak az jelent értéket, ami pénzért eladható. Kodály szellemi öröksége és a hozzá kapcsolódó zenepedagógiai koncepció bár nem váltható rövidtávon aprópénzre, mégis aranyat ér, de értékét csak a felnövekvő nemzedékek tükrében és a nemzet mentális állapotán lehet igazán lemérni.
„Kultúrát nem lehet örökölni. Az elődök kultúrája egy-kettőre elpárolog, ha minden nemzedék újra meg újra meg
nem szerzi magának.” [2]
A
csökkenő óraszámok mellett napjainkban komoly gondot jelent az ének-zene
tagozatos iskolák számának rohamos csökkenése. Kodály ebben a speciális iskolai
formában látta biztosítottnak azt, hogy a tanulók a mindennapi tevékenységük
folyamán magas színvonalon részesüljenek a Kodály-koncepcióra épülő
általános zeneoktatásból. Kodály azt szerette volna, ha idővel az összes
iskola ilyenné alakul. Ezen iskolák száma egy ideig valóban emelkedett elérve a
200 fölötti számot, majd ezt követően a pozitív tendencia megtorpant, és
rövid stagnálás után az iskolák száma rohamosan csökkenni kezdett. A 1990-es évekre ez a folyamat zuhanásba ment
át; míg 1996-ban még 185 iskola volt ének-zenei tagozatos, addig 1998-ban már
csak 120. Ez különösen annak a tükrében kétségbeejtő, hogy az iskolák
száma országosan a 3750-et is eléri. Ha az összes tanuló statisztikai adatait
vizsgáljuk meg, akkor megállapítható, hogy a 960. 601 fiatalkorú tanulóból 32.
696 vesz részt emelt szintű zenei oktatásban.[3] Ez összesen csak 3, 4
százalék, ami más szemszögből vizsgálva nyilvánvalóvá teszi számunkra,
hogy a gyerekek 96 százaléka iskolai tanulmányai folyamán egyáltalán nem
részesül a Kodály-koncepcióra alapuló zenepedagógia áldásaiból.[4]
Emellett a zeneiskolák helyzete is ingatagnak mondható, mert az anyagi támogatás folyamatos megkurtításával ellehetetlenítik az intézményekben zajló magas szintű zenei oktatást. A folyamatosan kényszerűségből emelt tandíjaknak köszönhetően széles réteg szorul ki az iskolán kívüli zeneoktatásból, aminek eredményeként sok olyan diák se jut hangszertanulási lehetőséghez, akinek kedve lenne hozzá. Felmérések bizonyítják, hogy a magyar népesség 91 százaléka semmilyen hangszeren nem játszik.[5] A csökkenő támogatás és a tanárképzésben tapasztalható gondok ellenére a zeneiskolák száma folyamatosan növekedett és az 1980 és 1997 közötti időszakot vizsgálva megállapítható, hogy számuk szinte megduplázódott.[6]
Sajnos az oktatásban a súlypont egyre inkább arra helyeződik át, hogy a tanuló minél hamarabb specializálódva válasszon ki egy számára fontos vagy érdekes szakterületet, és ott képezze magát nagyon magas szintre. Bár a tanuló ebben az esetben a választott szakterület legjobb ismerőjévé válik, a korai szakosodásnak köszönhetően olyan fontos tevékenységekkel és tudományterületekkel nem ismerkedik meg még alapfokon sem, amelyek elengedhetetlenül fontosak a humanista, széles ismeretekkel rendelkező művelt emberfővé váláshoz. Sajnos ennek a folyamatnak az egyik legnagyobb vesztese napjaikban a zene, amely már az általános iskola szintjén háttérbe szorul más fontosnak tartott tárgyak ellenében és ezáltal már a korai szakaszban ellehetetlenül az igényes zenei nevelés lehetősége a középfokú oktatás területén.
Kodály
rendszeres testmozgással kapcsolatosan vallott nézetei is egyre kevésbé
érvényesülnek a mai fiatalok mindennapjaiban. Bár az iskolák nagy részében
javultak a tornaórák tárgyi feltételei, a tanterv egyre kevesebb heti tornaórát
tartalmaz. Napjainkban is gazdag sportprogramokat nyújtó iskolák sajátossága az
olyan elhívatott pedagógus, aki saját szabadidejében szervez színvonalas
kirándulásokat, nyári kerékpártúrákat vagy hegymászást, amiért anyagi
juttatásban nem részesül. Hasonló példák szerte az országban fellelhetőek,
de jellegükből adódóan ilyen programokban országos szinten csak a tanulók
töredéke vehet részt. A testmozgás közoktatásban való visszaszorulása a
társadalomra nézve is erősen negatív hatással van. A magyar népesség 78
százaléka egyáltalán nem sportol rendszeresen. Felmérések igazolták, hogy a
magyar lakosság napi átlagban csak 12 percet tölt testmozgással, míg a
tévénézés esetében ez a szám a 3 órát is meghaladja.[7]
A
20. század robbanásszerű technikai fejlődésének köszönhetően
napjaink szabadidős tevékenységei között a számítógép és a televízió
előtt passzívan eltöltött idő komoly versenytársa lett az addig
jellemző aktív közösségi szabadidős tevékenységeknek. A tanulók
mozgásszegény életmódját tovább súlyosbítja a helytelen táplálkozás, amelynek
jellemzője a túl sok kalória-bevitel és az aránytalanul zsíros étrend.
Különösen
komoly gondot okoz a napjainkban felnövő fiatalságnak a társadalomban
általánosan tapasztalható értékválság, illetve az ehhez kapcsolódóan
megfigyelhető jelenség, amikor a különböző, sokszor ellentétes
elveket valló értékrendek egymás mellett élve konfliktusba keverednek
egymással, komoly társadalmi feszültségeket okozva. Az önmagát, a saját helyét
kereső fiatal helyzetét megnehezíti, hogy sokszor nem kap megfelelő
útmutatást és értékrendet sem az iskola, sem a család keretein belül. Napjaink
iskolája a Kodály-koncepciót fémjelező humanisztikus embernevelést
mellőzve, nevelési koncepciójában sokszor kizárólag az ismeretanyagok
tárgyszerű átadására szorítkozik. A meggyengült iskolarendszer mellett a
társadalmi értékválság által erodálódott családok tömegei nem tudják a
szerepüknek megfelelő nevelési feladatokat elvégezni, aminek eredménye a
sokszor céltalanul sodródó gyerek.
„A test, szellem és
lélek karbantartása evidencia. Mégis egyre több a kóla- csipsz-tv-függő,
túlsúlyos gyerek, a fitnesz s a diszkó között ingázó fiatal, a
rizikófaktor-halmozó felnőtt, a depressziós nyugdíjas, a drog, az alkohol,
a szex-biznisz »jóvoltából« a társadalom perifériájára került
nyomorult. Az emberiség örök törvénykönyve és etikai kódexe – hála a két
kőtáblának – évezredek óta rendelkezésünkre áll. A mammon-hitűek
azokban inkább a BTK[8]és
a PTK[9]paragrafusait
és szankcióit tanulmányozzák, hogy tevékenységük törvényszerű legyen, a
kőtáblákról felénk sugárzó morál és etika nem sokat zavarja őket. Azt
nem szankcionálják a Markó utcáin.” [10]
A
zenei oktatás mellett érdemes néhány szót a tanárképzés helyzetéről is
szólnunk. Bár a zenetanítás körülményei az elmúlt időszakban romlottak,
ennek ellenére a tanárképzés színvonala viszonylag magas maradt. Ez
köszönhető annak az elhivatott zenepedagógusi rétegnek, amely még Kodály
nyomdokain lépdelve, szinte első kézből oltotta magába a zenetanítás
szeretetét és tudományát. Sajnos azonban a külső körülmények ezen a
területen sem a magas színvonal megőrzését segítik elő napjainkban.
Az országos mértékben csökkenő gyerekszámnak köszönhetően kevesebb
elhivatott és jól felkészült növendék jelentkezik zenei pályára és ezzel
szorosan összefüggve zenetanári képzésre. Ennek legfőbb oka azokban a
társadalmi folyamatokban keresendő, amelyek a tanári pálya
presztízsveszteségét mutatják. A mind anyagi, mind erkölcsi értelemben
megrendült tanári pályát egyre kevesebb tehetséges zenetanuló választja. A
képzési idő, a heti óraszám és az ének-zenei iskolák számának folyamatos
csökkenése sem a tanárképzés érdekeit segíti elő.
„Ha a zeneoktatás
széles alapjai sérülnek, akkor az elsődleges veszteségeken túl, a zenei
nevelés emberformáló erejének megfogyatkozásán túl a szakzenész képzésre és
tanárképzésre is kihat. S ha kevesebb a hivatására magyar mérce szerint, azaz
szakmai és pedagógiai szempontból egyaránt magas szinten felkészült tanár, mi
lesz az amúgy is több sebből vérző általános iskolai és zeneiskolai
oktatással?”
[11]
Bár a Kodály-koncepció értéke a hatékonysága világviszonylatban is bizonyítottnak tekinthető, ennek ellenére a magyar szakmai körökben gyakran felüti fejét a kétkedés és a Kodály elleni kritika hangja. Ezzel kapcsolatban komoly fordulópontot jelentett Tóth Anna 1996-ban a Népszabadság hasábjain megjelent kritikai hangvételű cikke,[12]amelyben a Kodály-koncepció idejétmúltságát és zenepedagógiai csődjét fejtegeti az oktatásban tapasztalható válságjelenségeken keresztül. A szerző szubjektív, elfogult hangon taglalja, hogy a középiskolát befejező diákok még ballagásukon sem tudnak énekelni, s ezért a Kodály-módszert teszi felelőssé.
Ezzel szemben a gondok gyökerét abban látom, hogy a hazai döntéshozók már hosszú ideje szem elől tévesztették Kodály közoktatással kapcsolatban megfogalmazott elveit, amelyek így egyre kevésbé érvényesülnek a nevelésben. Sok kritikus az oktatásból kiszoruló Kodály-koncepciót hibáztatja a válságjelenségekkel kapcsolatban elfelejtve azt, hogy a gondok jelentkezésének egyik legfőbb oka és előzménye a koncepció kiszorulása a mindennapi pedagógiai munkából. Emellett a tanárképzésben tapasztalható elméletorientált szemlélet elterjedése okozza azt, hogy napjaink zenetanárainak nagy része a „zenei élményen” keresztül megvalósított gyakorlati oktatás helyett a lexikális ismeretek számonkérését részesíti előnyben. Régóta megfigyelhető tendencia az is, hogy az iskolákban megszerezhető közösségi élmények visszaszorulóban vannak. Az iskola, mint a közösségi élet színtere átalakul, így egyre kevesebb alkalom nyílik arra, hogy a tanulók kisebb csoportokban együtt zenéljenek, énekeljenek, zenei bemutatókat tartsanak, társaiknak, szüleiknek, az iskolai közösségnek bemutassák tudásukat. Komoly hibaként értékelem, hogy a zenetanárok nem alakítanak ki kapcsolatot és ezáltal összefogást más társművészetek (képzőművészet, irodalom, történelem) tanáraival, akikkel közösen fellépve sikeresebben tudnák képviselni Kodály szellemi örökségét.
Napjainkban tapasztalható a tanulók
céltudatosabb pályaválasztása, aminek keretében az olyan szakmákat és
tantárgyakat részesítik előnyben, melyek tanulásával a későbbi
munkaerőpiacon sikeresek lehetnek. A gyerekek és különösen a szülők
nagy része inkább a sportot, idegen nyelvek és reáltantárgyak tanulását
helyezik előtérbe, mert ezeknél a tevékenységeknél látják leginkább
biztosítottnak a gyermekeik által befektetett energia megtérülését. A
megváltozott viszonyok között a zenetanároknak különösen nagy gondot kellene
fordítania a szülőkkel való kapcsolattartásra, hiszen a szülők által
képviselt elvárások közvetve befolyásolják az iskolatípusok ezen belül az ének–zene tagozatos iskolák és
zeneiskolák hosszú távú életképességét is. A zenetanárok
jelentős része a zenetanítással kapcsolatban a hagyományokról, a jeles
elődökről, a szépen éneklő kórusokról, az éneklés összetartó
erejéről szólnak, de ezzel az eljárással a társadalmi igényeket,
elvárásokat és változásokat figyelmen kívül hagyják. Nem szabad elfelejteni,
hogy a mai oktatás egyfajta „piacként” működik, ahol a szülő a megrendelő.
Magyarország
továbbra is „zenei nagyhatalomnak” tekinthető, hiszen a közelmúltban és
napjainkban is jól képzett, tehetséges zenészek egész hada áramlik ki a világ
minden szegletébe, hírnevet és dicsőséget szerezve a magyar
zenekultúrának. A Kodály nevéhez fűződő
zenepedagógiai koncepció tanulmányozása és adaptációja révén ma is a nemzetközi
zenepedagógia fókuszában van a magyar zenekultúra, mégis komoly aggodalmat
kelt, hogy a mai magyar közoktatásban a Kodály elveire alapuló nevelés teljes
mértékben, eltűnőben van. Bár a zenei elitképzés komoly eredményeket
mutat fel mind hazai, mind nemzetközi téren, a társadalom egészének zenei
nevelését célul kitűző Kodály-koncepció fokozatosan kiszorul az oktatás
mindennapjaiból.
Bár
a felmerülő nehézségek és a kedvezőtlen társadalmi folyamatok
napjainkban nagyban gátolják a nemzet széles rétegeinek igényes zenei
nevelését, ennek ellenére nem szabad elfelejtenünk, hogy a Kodály által
lefektetett zenepedagógia továbbra is a kezünkben van, itt él a mindennapjainkban.
Kodálynak a maga idejében, dacolva a kor vezető zeneoktatási felfogásával
szinte semmiből, a paraszti kultúra mély rétegéből kellett
„előásnia” a magyar zenei örökséget, aminek felhasználásával egyedi, a
társadalom széleskörű nevelésére alkalmas zenepedagógiát hívott életre. A
ma zenepedagógusainak nincs más dolga, mint a Kodály-koncepció alapelveire
építve és saját tapasztalatait felhasználva megtalálni a maga útját, ami a
nemzet kulturális felemelkedését szolgálja. Végezetül álljanak itt Kodály Zoltán
1936-ban írott sorai, amelyek napjainkban talán aktuálisabbak, mint valaha:
„Mi lesz a jövő?
Tündérkert vagy pusztaság? Rajtunk áll. Azon múlik: lesz-e elég munkáskéz. Elég
kiművelt karvezető, aki meglátja, mi a teendő, s azt véghez is
tudja vinni. Mert két kézre kell harcolni. Mint az egész ország léte: a
dalosügyé is attól függ, tudunk-e magyarabbá s egyszersmind európaibbá válni. […] Lesz-e elég
művelt karvezetőnk, aki meglátja, mi köthet egyedül minket Európához?
– A kultúra közössége, mely minden nemzet nagy alkotóinak, a nagy alkotók nemes
anyagból, időálló formába öntött műveinek nálunk is állandó otthont
ad. […] A talaj forrong a tavaszi
termőerőktől. Munkára, kertészek!” [13]
[1] A felmérést a Népszabadság megrendelésére a Medián Közvéleménykutató Intézet készítette. Az adatfelvétel 2008. október 10. és 15. között készült Magyarország felnőtt népességét reprezentáló 1200 fős minta személyes megkeresésével. „Önarcképünk – amit a magyarokról tudni lehet” melléklet. Népszabadság 2008. 66. évfolyam, 300/1.
[2] K. Udvari Katalin: Psalmus Humanus. Ének-Zenei Általános Iskola Kecskemét, 1950. Budapest: Püski Kiadó, 2000, 91.
[3] 1999/200-es hivatalos statisztikai adatok
[4] Solymosi Tari Emőke: „» Psalmus Humanus «Hagyomány és megújulás a magyar zenei nevelésben”. Parlando 2002/6. 15-23. ide: 16.
[5] „Önarcképünk – amit a magyarokról tudni lehet” melléklet. Népszabadság 2008. 66. évfolyam, 300/1.
[6] Solymosi Tari Emőke: „ »Psalmus Humanus« Hagyomány és megújulás a magyar zenei nevelésben”. Parlando 2002/6. 15-23. ide: 16.
[7] Önarcképünk – amit a magyarokról tudni lehet” melléklet. Népszabadság 2008. 66. évfolyam, 300/1.
[8] Büntető Törvénykönyv
[9] Polgári Törvénykönyv
[10] Szokolay Sándor: „A kultúrateremtő Kodály Zoltán személyisége a XXI. Században”. Parlando 2007/6. 1–7. ide: 3.
[11] S. Szabó Márta: „A kodályi eszmék 21. századi állapotáról.” Parlando 2007/6. 8-12. ide: 12.
[12] Tóth Anna: „Saját ballagásukon sem énekelnek a diákok”. Népszabadság 1996. július 18.
[13] Kodály Zoltán: „Excelsior.” In: Visszatekintés. Összegyűjtött írások, beszédek, nyilatkozatok III. Sajtó alá rendezte és bibliográfiai jegyzetekkel ellátta Bónis Ferenc. Budapest: Argumentum Kiadó. 2007. 56-57.