A tantárgyak helyzetét bemutató sorozatunkban a hazai ének-zene oktatásról ad képet az elemzés. A szerző
szerint elodázhatatlanná vált az iskolai énektanítás tartalmának felfrissítése.
A hagyományőrzés mellett a tananyagnak a zene világának teljességét kell a
tanulók elé tárnia, nyitnia szükséges a könnyűzene, illetve más
kontinensek zenéjének megismertetése irányába, hogy segítse a zenei értékek
közötti eligazodást.
Az
iskolai énektanítás helyzetéről tárgyilagos helyzetképet adni ma
lehetetlen. Közel húsz éve nincs ilyen tárgyú tudományos igényű felmérés,
s így objektívnek tekinthető adatok sincsenek. Adatok nélkül jövőt
tervezni pedig „légvárépítés”. Olyan, mintha pontos diagnózis nélkül akarnánk
eredményesen gyógyítani. Betegség pedig van. Tüneteit gyerek, szülő,
tanár, iskola egyaránt érzékeli és vitatja is évek óta.
Mára
szakma és közélet számára egyaránt nyilvánvalóvá vált, hogy változtatni kell a
kialakult gyakorlaton. Főleg, ha a változatlanul őrzés e teljes
társadalmi és azzal együtt járó iskolarendszeri változásokra való alkotó,
megújító reagálás nélkül inkább dogmává merevíti, mintsem megőrzi korábban
világszínvonalú hagyományainkat.
Alapelemeitől
újra kell gondolni munkánk miértjeit és hogyanjait, s csak aztán lehet újra
„hangot adni” ahhoz, amit tanítani akarunk. Csak így lesz hol és kinek
muzsikálni a jövőben is. Ennek felelőssége mindenkire kiterjed az
egyes szakemberektől a képzőintézményeken át a közoktatás-politika
irányítóiig, akiknek fontos a jövő évezred gyermekeinek testi-szellemi-lelki „EGÉSZ-sége”.
Magyarországon
a tantervek helyett sokáig – 1938-tól 1996-ig – gyakorlatilag a tankönyvek
szabályozták az iskolai énektanítás tartalmát. Kodály 1938-ban megjelent
Iskolai énekgyűjteménye két kötetének zenei anyaga és Ádám
Jenő 1944-ben megírt „Módszeres énektanítás a relatív szolmizáció alapján” című módszertanának felhasználásával
hosszú ideig szinte változatlan utánnyomással készültek az énektankönyvek.
A Kodály-módszer
hivatalosan az iskolák államosítása után, 1948-tól lett a mindenkire
kiterjedő kötelező állami iskolai oktatás része. Ekkor jelent meg az
azt megvalósító első tankönyvcsalád, az ún. Ádám–Kodály-énekeskönyv
az általános iskolák 1–8. osztálya számára, majd a következő évtizedekben
az annak metodikai rendszerét lényegében követő ún. zenei tagozatos2, illetve az annál kevesebb óraszámra
építő ún. normál általános iskolai énektankönyvek. Kisebb-nagyobb
törésekkel azóta folyamatosan ezekre épültek az állami
iskolák énekórái és a tanárképzés is, évtizedeken át átörökítve a módszer
gyakorlat csiszolta hagyományait. Noha voltak tantervek, azok szakmai rendszere
is a tankönyvekéhez igazodott. Így a valós tartalmi szabályzó szerepet a
tankönyvek anyaga és metodikai rendszere töltötte be, egészen az 1989-ben
bekövetkezett politikai és társadalmi változásokat követő
iskolarendszer-váltásig.
1989
után elkezdődött a polgári Magyarország társadalmának építése.
Természetes, hogy ez radikális változtatásokat igényelt az iskolarendszer
struktúrájában és tartalmában is. Az egységes állami iskolák mellett
megjelentek a magán-, az egyházi, alapítványi, kisebbségi, nemzetiségi stb.
iskolák/óvodák, és a korábban egységesen 8+4-es szerkezet mellett létrejöttek a
4+8, 6+6, 8+2 és egyéb tagolódások is. Az egész iskolarendszer vertikálisan és
horizontálisan is megváltozott.
Mivel a módszer és az alapjául szolgáló énekeskönyvek eredetileg az
egységes, állami, 8 osztályos népiskolák számára voltak szinte a
tökéletességig kidolgozottak, ebben a helyzetben nyilvánvalóvá vált, hogy ha a
működés alapfeltételei közül ma már sem az egységes, sem a csak állami,
sem a csak 8 osztályos iskolarendszer nem adott többé, akkor a ma iskolai
gyakorlata számára alapelemeitől kell teoretikusan újragondolni, mi az,
ami a koncepció szellemiségét követve a jelen feltételrendszerében is
működőképessé tehető a módszerből. Az egységes tanterv szerinti,
egységes tananyagot tanító tankönyvcsalád gyakorlata tarthatatlanná vált. Új
szakmai megoldásra tett kísérletet a hosszú társadalmi vitában formálódott NAT,
majd annak nyomán a kerettanterv. Előbbi kidolgozásához el kellett
dönteni, hogy mi legyen az a közös „mag” (core), amit
a kötelező iskoláztatás idejére az állam garantál minden állampolgára
számára. Erre adott választ az 1995-ben elfogadott új Nemzeti alaptanterv.
Ennek alapján készült el kínálatként több száz, az Országos Közoktatási Intézet
Tantervfejlesztési Központjának elméleti hátterével kidolgozott tanterv az
1998-as bevezetéshez a különböző iskolák számára. Az addig készen kapott
egyféle központi helyett ez új feladatot jelentett szakmai és oktatásirányítási
szempontból is minden résztvevő számára.
A NAT
pedagógiai koncepciójának főbb – az ének-zene tantárgy kialakult
működési feltételeit alapjaiban érintő – vonásai:
·
a
tantárgyak helyett műveltségi területekre bontás (esetünkben Művészetekre);
·
meghatározott
óraszámok helyett százalékos időarányok megjelölése (ebben radikálisan
csökkent az énekórára fordítható időkeret a tantárgyként garantálthoz
képest!);
·
a
közös kötelező tartalom helyett közös követelmények;
·
az
évfolyamokra lebontottak helyett nagyobb életkori szakaszokra (1–6. és
7–10.) megfogalmazott követelmények.
Mindez
gyökeresen új volt a hagyományosan tantárgyként kidolgozott, addig általában
heti két órában működtetett iskolai énektanítás és a felkészítő
tanárképzés számára. Mindkettőhöz újra kellett gondolnunk munkánk
alapkérdéseit, azt, hogy mit, miért, mikor és hogyan tanítsunk
vagy ne tanítsunk az iskolában és a tanárképzésben. Kodály 1952-es mondata,
mely szerint „kétségtelen tény, hogy a társadalmi változások a szak- és
tömegnevelés teljes átalakítását igénylik”3, gondolati analógiaként itt is érvényes
lett.
A
tanterv követelménytípusainak pozitív hatása, szakmai hozama az énektanításban
·
Az
általános követelmény sugallta képességfejlesztő jelleg megjelenése az ismertcentrikussággal szemben.
·
A
közös követelmények által irányított, tantárgyon túli tanítási szemlélet.
·
A
műveltségi területek által jelzett integráló jelleg.
·
Az
életkori szakaszolás által tantervi szinten megteremtett differenciált
fejlesztés lehetősége.
A
megvalósítás felé csak a kezdő lépéseket tettük meg. A kerettanterv
funkciója lett az, hogy megteremtse a megindult modernizáció folytatásaként a
működőképességhez szükséges hagyományőrzés, a további
modernizáció és az adaptációmegvalósulásának feltételeit.
A
kerettanterv lehetővé tette a hagyományőrzést
·
Biztosította
a 8+4-es iskolaszerkezet és a tantárgyjelleg garantálásával, valamint az
évfolyamokra bontással az elismert hagyományos módszer működési
alapfeltételeit, s ezzel fenntartotta a sajátosan erre a struktúrára
kidolgozott hazai énektanítási hagyományok megtartásának elvi lehetőségét.
·
Lehetőséget
adott a korábbi tantervek szakmai értékeinek – az 1978-as énektanterv jó szakmai
rendszerének, valamint az országosan közös zenei tevékenységek (éneklés,
kórusének) feltételét jelentő minimális közös dalismeret4 fennmaradására nem évfolyamonként, hanem
iskolafokozatonként, a NAT közös követelmények a világra és más tárgyakra való
nyitottságának, valamint a NAT-ból kimaradt tantárgyi cél- és feladatrendszer
gondolatainak beépítésére, illetve pontosítására is.
Igényelte
és segítette a módszerek korszerűsítését és országunk jelen oktatási
feltételrendszeréhez való alkotó adaptálását is.
·
A
NAT-ban nem szereplő tantárgyi cél- és feladatrendszer megfogalmazásának
lehetőségével – egy alapvetően képességfejlesztésre irányuló tárgy
képességfejlesztő tantervbe illesztésével – megteremtette az ezredfordulós
oktatáshoz-neveléshez feltétlenül szükséges szemléletváltás lehetőségét:
azt, hogy ne a zenei tananyagból vezessünk le egy szükségszerűen
tananyagközpontú tantervet, hanem a tárgynak a gyerekek nevelésében betöltött
szerepéből, nem feladva természetesen az évtizedek csiszolta értékes zenei
tananyagot.
·
Lehetőséget
adott a NAT-ban még csak megemlített korszerűsítő tartalmak (a
kisebbségek és nemzetiségek, illetve más népek dalai, a jazz és a populáris
zene, a zene szórakoztató funkciói stb.)
értelmezésére, illetve a hozzájuk rendelt konkrét tevékenységekkel
működőképesebbé tételére és új elemekkel való kiegészítésére is. Ez
utóbbi az élet új zenei jelenségeinek és a tudomány új eredményeinek megjelenését
hozta a tantervbe. (Így például Európa és más kontinensek nép- és
műzenéjének, az eredeti nyelven való éneklésnek és a Kodály halála óta
eltelt időszak zenetudományi eredményeinek beépítési lehetőségét adta
a tantervbe és a tankönyvek dal-, illetve tananyagába.)
·
A
befejezett tudásra törekvés helyett a jövő feladataira felkészítő
képességfejlesztő iskola megfogalmazásával és az ennek megfelelő
tevékenységrendszerű tantervvel segítette a kerettanterv tárgyunk
alapvetően képességfejlesztő jellegének érvényesítését.
·
Módot
adott a helyi sajátosságok figyelembevételének törvényi kötelezettségével, a
Kodály-koncepciónak a mához is igazított, a jelen társadalmi körülményeihez és
a helyi működési feltételekhez történő adaptálására. Ezzel az eddig
ezt a módszert egységes tankönyvek és képzés alapján átvevő tanárokat – a
helyi tantervek révén egyénileg is – munkájuk alapkérdéseinek önálló
átgondolására, a helyi különbségeket figyelembe vevő szakmai válaszok
megfogalmazására késztette.
Mindezzel
zenei szempontból a kerettanterv a NAT folytatásaként megteremtette a
modernizált értékőrzés, a hagyomány és újítás egyidejű
működtetésének és helyi adaptációinak pedagógiai rendszerben – a tanterv-tankönyv-képzés-továbbképzés egységében – való
továbbéléséhez szükséges szakmai feltételeket.
Tradíció
– modernizáció és/vagy adaptáció?
A
sürgős szakmai változásokat indukáló külső és belső kihívások
napjainkban:
·
a
biológiai és szellemi akceleráció, amely a gyerekek zenei gondolkodását is érinti,
·
a
földrajzi határok nyitottsága, amely elérhető közelbe hozza más kultúrák
üzenetét,
·
a
politikai szabadság (nem tiltott többé az egyházzenét vagy a kisebbségek,
nemzetiségek zenéjét tanítani),
·
az
audiotechnikai eszközök világszerte személyes használati
tárggyá válása,
·
az
életben állandóan mindenkit érő, körülvevő és ezzel ható
„függönyzene”,
·
az
új technikai eszközökkel elérhető új zenei tartalmak, az informatika
világkultúrákat emberközelbe hozó lehetőségei (weboldalak,
internetkönyvtárak, CD-ROM-ok), amellyel egy gombnyomás elénk varázsolhatja egy
másik kontinens autentikus népzenéjét,
·
a
konvertálható diplomához az EU-s tanárképzési tartalmak hiánya a magyar
képzésből,
·
az
információáradat miatt túlzott méretű iskolai tananyag és annak ismeretcentrikussága,
·
az
egyidejűleg egyazon osztályban foglalkoztatottak
etnikai/kulturális/esetleg nyelvi mássága, s annak kezelése zenepedagógiai
eszközökkel,
·
a
hagyományosan diszciplináris szemléletű tananyagszervezés,
·
új
tanári generáció, amely számára Kodály már nem emocionálisan ható személyes
példa, hanem írott – noha intellektuálisan nagyon vonzó –, a jövőre is
ható történelem.
Annak
érdekében, hogy ne passzív múlt, hanem aktív, funkcionáló jelen legyen a
Kodály-módszerből, s adekvát válaszokat adhassunk a kor kihívásaira
énektanításunkban is, két lehetséges út van előttünk:
·
vissza
a „tiszta forráshoz”5 (de nemcsak idézni, hanem cselekedni;
szellemiségében követni a kodályi gondolatokat) és
·
előre,
a kutatásokkal6 alapozott zenei nevelés irányába lépni
(feltárni a problémák okait, és egzakt adatokkal bizonyítani az eredményeket,
hogy tudatosan építsünk a mért alapokra, például a gyerekek mért optimális
teljesítőképességének szintjére az egyes életkorokban stb.).
Ezt
egy új, 21. századi iskolai énektanítást alapozó dokumentum úgy valósíthatja
meg, ha megteremti az egyidejűleg szükséges tradíció, modernizáció
és adaptáció feltételeit és e három egységében újrafogalmazza
magát a tantárgyat, s – e kulcsszavakat használva rendező elvként –
megszervezi a tanulás/tanítás irányított folyamatát a tantervi folyamattervezés
eszközeivel.
„Múltba
estem, ki húzzon ki?”
– avagy miért kell a modernizáció az iskolai énektanításban?
A
tanítási tartalmak felfrissítése elodázhatatlanná vált az iskolai
énektanításban is, hisz hiába deklaráljuk, hogy nem az iskolának, hanem az
életnek tanulunk, ha közben nem az életnek, hanem továbbra is az iskolának
tanítunk.
Természetes,
hogy amit évszázadok csiszoltak tökéletesre, az a zenei múlt, de a
megőrzés nem jelenthet örökre változatlanul őrzést! Zeneileg
is biztos iránytűt kell adnunk gyerekeinknek, előre felkészítve
őket mindenre, ami a világban – a zeneiben is – létezik. Tudniuk kell a
nemzeti és etnikai kisebbségek zenéiről, minden kontinens zenéjéről,
a jazz, a komputer-, a könnyűzene létéről, a zene
szórakoztató funkcióiról, legalább a korrekt szakmai információk
szintjén, de nem tanításunk alapjaként, csak anyagaként, s mindezt nem csupán
zenei, hanem szélesebb társadalmi kontextusba helyezve.
A
globalizáció korában fontos, hogy saját értékeinket megtartsuk, de tudjunk élni
és alkotni a világ egészében való tájékozottsággal. Rajtunk múlik, hogy az eredmény
megőrzés vagy konzerválás lesz!
A
kevesebb idő alatt egyre több ismeret átadása zenében – ahol
időigényes képesség- és készségfejlesztés is folyik – járhatatlan út. Ezt
csak másképp, a kor színvonalának megfelelően az idő hatékonyabb kihasználását
lehetővé tevő korszerű eszközök és módszerek segítségével lehet
elérni.
Az
alapvetően frontális osztálymunkára épülő tantárgyban a
differenciálás, a csoportmunka, a kooperatív tanulás, a projektmódszer stb.
használata segíthet, de ezek a módszerek énekórai alkalmazásokhoz kötve még
nincsenek kidolgozva a szakirodalomban, vagy csupán bizonyos speciális iskolák
speciális feladataira vonatkozóan állnak rendelkezésünkre. A tananyag komplex
vagy integrált „keretekben” történő megszervezése és ezzel egy más
nézőpontú feldolgozás is még csak eseti a mai magyar gyakorlatban (még
tantervi szinten is).
A
zene lényegéhez tartozik, hogy nem írott formában létezik elsősorban,
ezért a hangzóanyagot produkáló technikai segédeszközök bevonása nélkül nem
lehet eredményesen tanítani. Ezek használata nélkülözhetetlen, de meg kell
tanítani a gyerekeket és nekünk magunknak is meg kell tanulnunk, hogyan
humanizálhatjuk a minket körülvevő technikai eszközöket, beépítve egy csak
énekhang alapú pedagógiába (pl. emberközelbe hozva távoli kultúrák életét és
zenéjét video- vagy CD-ROM felvételének segítségével). Szükséges a nyomtatott
taneszközök elektronikus formájú kidolgozása, a tanulók tevékeny részvételére
építő, az önellenőrzés funkcióját is a tanulási folyamatba bevonó
interaktív CD-ROM, hang- és videofile stb.
alkalmazása. Használnunk kell ezeket az eszközöket – a komputert és az
internetet is – az idő hatékonyabb felhasználása érdekében, de soha nem az
emberi hang helyett!
A
tartalmi és tárgyi korszerűsítés sikere a tanári személyiségen
múlik. Napjainkban teljes személyiség és globális tudás kell, nem csak
zenei! A helyi tantervek korában mindenki egyenlő és egyformán fontos,
hisz nem egy szellemi grémium dolga már a mindenki számára érvényes központi
előírások kidolgozása. Ebben nemcsak új kötelességet, hanem új
lehetőséget, a személyességét is látnunk kell. Előbb azonban nekünk
kell változnunk (szemléletünknek, tudásunknak), hogy változtatni is tudjunk.
Az
első változás a folyamatos tanulás. Nem csupán szakmai ismereteké! Schumann
„a tanulásnak nincs vége” gondolatot már 154 évvel ezelőtt, 1848-ban
megfogalmazta a zenészszakma számára. Ebből 1998-ra a magyar
iskolarendszer egészére érvényes európai uniós elvárás, a life-long
learning (az élethosszig tartó tanulás) felismert
szükségszerűség lett. Szakmánk számára jó hagyományaink megtartásának
esélyeit jelentheti, ha végre hajlandóak és képesek leszünk az iskolai
énektanítás hatékonyságát szélesebb társadalmi összefüggésrendszerben, nem
szűken vett zenei, illetve módszertani kérdésnek tekinteni s metodikai
készletünket jól adaptálni a jelen társadalmi környezetének
feltételrendszeréhez.
A
globális tudás magában foglal
·
alapos
zenei szakmai tudást, kiegészítve a mindenkori legújabb zenetudományi
eredményekkel;
·
széles
körű pszichológiai tájékozottságot – pl. az agykutatási eredmények, az
optimális életkori teljesítmények, tanulás-lélektani törvényszerűségek
ismeretéhez;
·
korszerű
pedagógiai felkészültséget – benne a zenei tantervfejlesztést, hozzáértést a
helyitanterv-készítéshez, mérésmódszertant értékeléshez, vizsgáztatáshoz; és
tankönyvelméleti ismeretet (pl. a tankönyvválasztás törvényi lehetőségével
való élni tudáshoz);
·
zene-
és nevelésszociológiai összefüggések ismeretét – a tanítási környezetet
befolyásoló tényezők megértéséért;
·
zeneterápiai
tájékozottságot (hogy képesek legyünk az érzelmileg sérült vagy éppen
részképesség-zavarral küzdő gyerekek idejében történő kezelésére, a
serdülőkor problémáinak zenepedagógiai eszközökkel való oldására stb.).
Minderre
annak érdekében van szükség, hogy ne csak idézzük, hanem itthon meg is
valósítsuk azt, amire Ádám Jenő figyelmeztette 1979-ben az USA-ban magyar
módszer szerint tanító kollégáit: „A
zenetanítás az elemi szinttől a legfelsőbb fokig: NEVELÉS! A
lapról éneklés hasznos dolog, de a hangok közt lélekre lelni az, ami érdemes!”
Az
OKI Program- és Tantervfejlesztési Központjának ének-zenei műhelyében –
szakmai konzulensként segítve a fejlesztőmunkát készültek a NAT-on belüli
újító tartalmi elemek kidolgozására tantervi koncepciók, ún. minősített
ének-zenei tantervek.9
Itt a
feladat választotta ki e területek szakembereit.
Dr.
Joób Árpád, a jól ismert népzenész, tantárgypedagógus a hangszeres népzene és a
népzenére épített zenei érzékenységfejlesztő heti kétórás tantervet,
Laczó Zoltán, a korábbi zenehallgatási program kidolgozója a heti
egy óra realitását tudomásul véve énekes hallásképzéssel összekapcsolt
zenehallgatási programot készített. E sorok írója a tantervelmélet
zenepedagógiai alkalmazásával a nyolcvanas évektől foglalkozva AlterNATíva címmel heti egy órában örömmel zenére és
zenével örömre nevelési, alapvetően tevékenység-központú, a népzenei
túlsúlyosságot ellensúlyozó, a dalokat élethelyzetekhez kötve tanító és ezzel
azok használatára nevelő tantervet írt. A „kicsinyek kórusáról”
ismert mezőtúriak pedig egy olyan 1–6. osztályos iskolamodellt
próbáltak tantervi szinten mások számára példaként felvázolni, amelyben ugyanaz
a tanár ugyanabban az iskolában két különböző tankönyvcsaládból tanítva kell hogy megvalósítsa a NAT-követelményeket, mivel
párhuzamos osztályaiban normál és ún. emelt szintű énektanítás is folyik.
Mindkettő közös vonása, hogy a NAT és a helyi (élő néphagyományra
vonatkozó) követelményeket különböző szinten valósítja meg. A Kodály
Intézet módszertanos tanárai (Platthy Sarolta–Vendrei Éva) – mint ebben vélhetően legautentikusabbak
– dolgozták ki azt, hogy a napi énekórákhoz képest lecsökkent óraszámok mellett
mi lehet az, amit még kodályinak vallva tarthatunk számon.10
Rendelet
írja elő a tankönyvek kötelező átdolgozását az érvényben lévő
tantervhez igazítva.
Ennek
ellenére – talán a szűk határidők miatt is – többnyire csak formai
megfeleltetés, a tantervi új tartalmak címszavainak szerepeltetése jelent meg a
tankönyvi átdolgozásokban. Szakmailag ez teljesen érthető, hiszen
fejleszteni/megírni/megjelentetni nem lehetett pár hónap alatt tanításra
alkalmas minőséget sem könyv, sem hangzóanyag formájában.
Mégis
születtek korszerű tankönyvek, illetve tankönyvcsaládok. Ez utóbbinál már a név is utal arra, hogy többéves fejlesztő
munka ért célba a megjelentetéssel, ahol az írók előre érezték a
változtatás szükségességét és szabályzó dokumentumokra nem várva, illetve azok
elébe menve dolgozták ki a kor színvonalának megfelelő kiviteli szinten és
információhordozókon (CD, CD-ROM, elektronikus tankönyv stb.) a korszerűsített
tananyagot és annak metodikailag is korszerűbb – aktivitásra, önálló
ismeretfeldolgozásra és önellenőrzésre, játékos tanulásra és
interaktivitásra építő, motiváló feladatokkal változatossá tévő –, a
tananyag feldolgozását irányítani tudó, valóban tanulásszervező
taneszközeit (ManóMuzsika, Kulcs a muzsikához CD-ROM,
e sorozat Nótafa CD-je és tartós tankönyvcsaládja, dalgyűjteménye és a Zene-Játék című könyvek).
A
tankönyvek és segédkönyvek, hangzóanyagok mind a gyakorlatban született újító
munkák voltak, többnyire iskolai énektanárok tollából. Az új NAT-tartalmak holt
betűből élő zenévé és működő valósággá tételéhez
azonban ennek fordítottjára, a szaktudományok és pedagógiai kutatók
eredményeinek iskolai transzformációira, a diszciplínák leképezése helyett
tananyaggá szelídített tudományos és tudományközi ismeretekre is szükség lenne.
A
NAT-ban mindössze néhány mondat egészíti ki a már minden részletében
kidolgozott kodályi ének-zene tanítás anyagát. Ezek főleg a halála óta
kiteljesedett és megváltozott világ új jelenségei.
·
A
zenetudományok új eredményeiből a tudomány mindenkori szintjének
megfelelő korszerű ismeretek (pl. a közelmúlt képzésének az
egyházzene még nem lehetett része, valamint politikai okokból a Kodály halála
óta eltelt időszak népzenei kutatási eredményei (például a határon túli
magyarsági) sem, de az önképző pedagógusnak folyamatosan feladata
beépítésük a tanításba).
·
Az
eddigi kizárólagos énekhangra építettség mellett – nem helyette(!)
– helyet kell kapnia a tananyagban a hangszeres népzene, a kisebbségek és
nemzetiségek zenéje, Európa és a világ zenéje, a zene
szórakoztató funkciója, a jazz és a populáris zene s a mindig új kortárs
zene megismertetésének.
A
fentiek jelenleg a felsőfokú képzésnek sem részei, hisz még a kutatási
eredmények szakirodalmi közzététele, illetve magyar nyelvű megjelentetése
is csak az utóbbi néhány év terméke, tananyaggá való transzformációjuk pedig
még csak a jövő zenéje. Addig azonban az újító tartalmakhoz a tantervi
útmutatóban is szereplő és a taneszközjegyzékben
összefoglalt tematikus irodalomjegyzék szolgálhat segítségül.
„A
tanulásnak nincsen vége” – Schumann zenészintelme nem csak tanulóinkra, ránk is
vonatkozik. Fokozottan szükség van rá napjainkban ahhoz, hogy lépést tudjunk
tartani e változó világ követelményeivel és gyerekeink felgyorsuló szellemi
akcelerációjával már a kisiskoláskorban. A biztos szakmai ismeret sem lehet már
azonos a változatlanul biztossal! Most nemcsak a kívülről kötelezettre,
hanem a belülről elértre is szükségünk lesz óráink változatossá és
örömtelivé varázsolásához. Ez utóbbihoz ad az elmúlt 5 év legkorszerűbb új
dalgyűjteményeiből és szakirodalmaiból tematikus válogatást az ajánló
jegyzék.
A
magyar zenei nevelés sajátosságainak jobb megismerése, értékeinek nemzetközi
kontextusba helyezése egy uniós csatlakozás előtti, átalakuló
közoktatásban különösen nagy szakmai felelősséggel jár. Ezért fontosabb a
nemzetközi trendekkel, létező iskolai zenei nevelési elképzelésekkel és
módszerekkel való összevetés, mint a mennyiségi mutatók vizsgálata.
(Utóbbiakról összefoglaló táblázatot közöl az ISME dél-afrikai
világkonferenciájára készített CIRCME-kötet.)11 Ebből látható, hogy szinte minden
európai országban 8–10. évfolyamig és heti egy órában van kötelező énekóra
az alapképzés iskoláiban, kivéve Spanyol- és Olaszországot, ahol a
kötelező jelleg csupán a negyedik évfolyamig tart.
Az
összevetéshez rendelkezésre álló kevés szakirodalmi forrás12 és a szakmai konferenciák megjelent
anyagai alapján a legfontosabb információ magyar vonatkozásban az, hogy már
maga a tantárgy neve – az iskolai ének-zeneóra elnevezés – is mást jelent
kontinensenként, országonként, sőt országokon belül is mind szervezeti
keretben, mind tartalomban. Ez az eltérés a hagyományosan kialakult
megközelítési módok különbségeiből adódik. Európában az írásbeliség
felől közelítünk a zenéhez is, míg pl. Afrikában a zene felől
haladnak az iskolákban az írásbeliség felé.
Bizonyos
országokban (pl. Görög-, Lengyel-, Észtország, Szlovénia stb.) alapvetően
az énekhangra épül a tanítás – itt Kodály, Willems, Geoffray (a coeur joie) alapján tanítanak –, míg más országokban hangszerre
(ott többnyire hagyományosan Orff és Suzuki módszerét követik).
Bármelyik
utat választhatjuk mi is – erre a tanterv és erős eltérés esetén az
akkreditáció ad lehetőséget –, a fontos csak az, hogy „ne jól
kikövezett úton haladjunk rossz irányba” (Dobszay),
vagyis ne tévesszük el a célt! Ez a cél 21. századi: a földrajzi határok
nélküli léte felé haladva szükségszerűen kell
hogy tartalmazzon a közös, vagy ahhoz közeli élethez közös alapelveket és
célokat is.
Ezeket
a nemzetközi szakmai testületek világosan megfogalmazták és közzétették két
fontos dokumentumukban: az ISME-irányelvek13 1998-ból, valamint az Európa Tanács/UNESCO
állásfoglalása14, illetve ajánlásai.
Az
ISME legfontosabb közös alapelve az, hogy minden kultúrának van az adott
társadalommal összefonódott zenei rendszere, s minden zenei rendszer értékes és
érdemes a megismerésre. Teljes nyitottságot és bárhonnan származó zene iránti
tiszteletet ajánl az előítéletes öszszehasonlítás
elkerülésére.
Ezen
elvek alapján javasolja, hogy minden nemzet intézményes zenepedagógiai
tantervének legyen része saját zenéjének, a nyugati műzenének és a
lehetséges legtöbb külföldi zenének a bemutatása, ezeken túl a nemzeti és
etnikai csoportok zenéi. A zenetanárképzés minden tantervének képezze részét a
világkultúra zenéinek a válogatása, amely a tájékozódás és megértés minimális
feltételéül szolgál.
Alig
régebbi keletű az Európa Tanács áttekintése az európai művészeti
nevelésről, amely figyelembe veszi az UNESCO ezen
témakörben megfogalmazott ajánlásait is.15
Evidencia,
hogy Európa az átalakulások idejét éli. Éppen ezen átalakulások zökkenőmentesebbé tételét szolgálhatja a nevelés, azon
belül is a művészeti nevelés. Több alapelvet javasol szem előtt
tartani a nevelés kultúrát illető dimenziójában. Az egyik a szociális
értékek átadása (ezek között: a személyes függetlenség, a szabadság, a
társadalmi szolidaritás igénye; a keresztény és humanisztikus értékrend:
jótékonyság, testvériség). A másik alapelv a kulturális (nemzeti, nyelvi,
irodalmi, művészeti stb.) identitás megőrzése, amely nem nélkülözheti
az eltérő kultúrák közötti megértést és a különböző kulturális
hagyományok kölcsönös toleranciáját. A harmadik a kreativitás fejlesztése,
amely a humán erőforrások jobb kihasználását, egyben a személyiség
nyitottságát, az önkifejezés szabadságát szolgálja.
A
művészeti nevelés a személyiség intellektuális, emocionális, kulturális,
erkölcsi, esztétikai, kreativitásra irányuló, testi és szociális fejlesztésének
szolgálatában áll. Minden gyermek számára legyen ez hozzáférhető, azok
számára is, akik valamilyen fogyatékosságban szenvednek.
Az
alapelvek megvalósítása országonként más és más módon történik.
Az angolok
az iskolában hangszert is tanítanak. Hangszertudásukat bemutatva tudják a
növendékek elvégezni középiskolai zenei tanulmányaikat. A zenehallgatás külön
megemlített tevékenység.
A finnek
nagyobb hangsúlyt helyeznek az együttes muzsikálásra (kórus, triók,
kvartettek), egyenrangúként kezelve felsőbb osztályokban a táncot is.
A hollandok
a multikulturális illeszkedés médiumaként tekintik a zenetanítást.
A norvégok
a zenetanítás révén a kreativitást fejlesztik.
A svájciak
az alsó tagozatos gyerekeknél a spontán zenélést hangsúlyozzák, a felső
tagozatosoknál a tudatosítás, az intellektuális mozzanatok dominálnak.
A svédek
korcsoportonként differenciáltan adják meg a zenetanítás célját. A tánc
szorosan kapcsolódik az énekléshez, zenéléshez.
A horvátok
zenei nevelésében az a cél, hogy a zenét élethelyzetekben tudják a növendékek
használni. Kedvelik a játékos formák és az Orff-hangszerek alkalmazását.
Lényegesen
több szakmai részletinformációt tartalmaz Hegyi István Világunk
zeneoktatási öröksége című könyve16: 76 Európán túli, valamint 26 európai
ország zeneoktatásáról, zeneoktatási rendszeréről ad részletes
tájékoztatást (1989-ig, a kézirat lezárásáig). Kiváltképp az egyes országokban
alkalmazott zeneoktatási módszerek tekintetében forrásértékű a könyv.
Ennek alapján az Orff- és a Jaques-Dalcroze-módszerek
tűnnek elterjedtebbnek különösen Európa nyugati részén. Helyenként Agnes Hundoegger Tonika-Do rendszerét is alkalmazzák (akkori Csehszlovákia,
NDK), valamint a Willems-módszert (Spanyolo.). A Kodály-módszer Finnországban kapott teret az
iskolai énektanításban, továbbá az észt Kaljuste
dolgozott ki Kodály-módszer követőként oktatási anyagokat országa számára
stb.
„A
tanító dolga lesz, hogy a VIII. osztály végére lehetőleg egyensúlyba
jussanak a tanulóban a magyar és európai lélek ellentétes zenei elemei. Minél
többet hoz magával az egyikből, annál bővebben kell adagolni a
másikat. Így közelítjük meg a nagy célt: európai magyarokat nevelni.” Kodály:
Iskolai Énekgyűjtemény. Előszó, 1943. |
A
zenepedagógiájáról híres Magyarország ebben világhatalom lett, módszerét
tisztelettel emlegetik és követik szerte a világon. Sokszor nálunk jobban
valósítják meg. S ez nem a mienknél jobb, gazdagabb tárgyi felszereltség, hanem
a nyitottabb gondolkodás eredménye is. Japánban nemcsak a felnyitott
iskolapadban elhelyezett szintetizátor és a CD-lejátszó teheti jobbá a hangzást,
hanem az is, hogy a sokáig Magyarországon tanult Hany
Kjokó asszony hazamenve eleve Kodály Esztétikai
Intézetet alapított, nem csupán zeneit.
Van
mit tanulnunk abból, ahogyan az értékhez tisztelettel közeledve a külföld
megpróbálta saját feltételeihez, hagyományaihoz adaptálni a Kodály-koncepciót,
hogy az őket is gazdagíthassa. Megragadták benne az időtlen
érvényességet, a nemzetin túli általános emberit.
A
nyitott földrajzi határok önmaguktól nem oldják fel gondolkodásunk zártságát,
azt csak mi tehetjük meg. És most kell megtennünk, ha azt akarjuk, hogy
gyerekeink szellemileg egy európai Magyarországon nőjenek fel!
Nem a
saját módszer beolvadásának veszélyét kell az EU-csatlakozásban látni, hanem a
jövő életképességének lehetőségét, annak a képességnek a
kifejlesztését magunkban és gyerekeinkben, hogy tanulni akarjunk másból is a
magunk javára, a kulturális különbözőségekből is tudjunk közös
nemzeti értéket kovácsolni. Így nevelhetjük zenei értékeink segítségével a
jelenleginél is több mássággal és különbözőséggel együtt élő
következő generációt arra, hogy a gondolkodási különbségekkel is ugyanezt
tegye. Akkor talán nem csupán boldogulni, hanem boldognak lenni is meg tudtuk
tanítani őket.
Ehhez
azonban nekünk magunknak is folyamatosan és mindent újratanulva
kell élnünk. Ez az elvárás nem érhet felkészületlenül bennünket. A folyamatos
gyakorlás nem azonos a folyamatos tanulással. Az előbbi mechanikusan is
végezhető az egyszer jól megtanultak alapján, s pusztán ezzel is
létrejöhet jobb és újabb minőség, a tanulás azonban gondolkodó befogadást,
magunkon és magunknak átszűrt személyes tudást nyújtó, aktív tudati
folyamat. Nem lehet megtakarítani a kinek-kinek más-más nehézséggel járó,
időt és energiát kétségtelenül elhasználó munkát.
Így
érhető el az, ami minket Európához leginkább köthet: a kultúra közössége,
mely minden nemzet nagy alkotóinak, a nagy alkotók nemes anyagból időtálló
formákba öntött műveinek nálunk is állandó otthont ad.
Mi
kell mindehhez? Nemcsak globális tudás s annak szintjén kivitelezett helyi
cselekvés, hanem elkerülhetetlenül szükséges egy új attitűd, tanári
magatartásváltás. Tanárok, akik nem mechanikusan akarnak átvenni kész
gondolati, módszertani, tanítási anyagsémákat, hanem képesek a ma igényének –
nem igénytelenségének! – megfelelőt maguk is kialakítani, a világ
meglévő értékeit gyarapítani.17
A Kodály-módszer és a közoktatás
Dobszay László: Kodály után.
Tűnődések a zenepedagógiáról. Kecskemét, 1991, Kodály Intézet.
Hogyan tovább, Kodály-módszer? – válogatott bibliográfia. Parlando, 1997.6. sz.
Kodály és a mai közoktatás. Parlando,
1997.6. sz.
Kodály Zoltán: Reflexiók a zeneoktatás reformtervezetéhez. 1952.
Visszatekintés I.
Kodály Zoltán: Visszatekintés I-II-III. – Vonatkozó írások.
Kodály Zoltán zenepedagógiai eszméi a nemzetközi gyakorlatban.
Válogatott bibliográfia a KZI gyűjteményéből. Kecskemét, 1993.
Alternatív/komplex/integrált törekvések
Ittzés–Somorjai:
Kodály és Orff, Orff és Kodály. Parlando,
1994.1. sz.
Kisné Kenesei Éva: Alternatív lehetőségek a zenepedagógiában.
1994, Tárogató.
Kokas Klára: Öröm, bűvös égi szikra!
Lantos Ferenc: Egy kreatív kísérletről – vizuális vázlatok
zenészeknek. Parlando, 1997.5. sz.
Szőnyi Erzsébet: Zenei nevelési irányzatok a XX. században.
1988, Tankönyvkiadó.
Trencsényi László: Kútbanézők II. Academia Ludi et Artis periodikája, 1997.3. sz.
Újító tantervek
Joób Árpád: Egy tantervelképzelés
elé. Iskolakultúra, 1997.9. sz. 98–100.
Laczó Zoltán: Egy zenehallgatás-központú tantervről. Iskolakultúra,
1997.9. sz. 92–98.
L. Nagy Katalin: AlterNATíva – örömmel zenére
és zenével örömre nevelés heti egy órában is. Parlando,
1997.6. sz. 42–46.
Tantervismertetők az OKI PTK műhelyében kifejlesztett ének-zenei
tantervekről. Parlando, 1997.6. sz.
31–46.
2 Szabó Helga, Dobszay László, illetve a Lantosné–Lukinné
és Ördögh–Rieznerné szerzőpáros a tanárképzésben
és az iskolák egy részében is máig alaptankönyvként használt munkái.
3 Kodály Zoltán:
Reflexiók a zeneoktatás reform-tervezetéhez. In
Visszatekintés I. EM. Bp.,1964, 255.
4 Kijelölése nem
szubjektív kiválogatás, hanem a jelenleg rendelkezésre álló objektív adatok – a
legtöbbet használt tankönyvcsaládok közös dal- és zeneműanyaga és az AMV-központ országos felmérése – alapján történt.
5 KODÁLY:
Visszatekintés I–II–III.-ban összefoglalva. Bp.,
1964, Zeneműkiadó.
6 Lásd erről a Parlando c. zenepedagógiai folyóirat a „NAT ürügyén –
elmélet az iskolai énektanítás szolgálatában" alcímű fejezetének
tanulmányait és a vonatkozó könyvismertetéseket, a szerző szerkesztésében
megjelent különszámban. Bp., 1998. 1–2. szám, 11–61.
7 Érdekes, hogy a
tanári kérdőívek tanúsága szerint a tanításban a tanárok szerint
lényegében semmin nem kellene változtatni. Csak az eszközöket
korszerűsítenék, a tartalom, módszer stb. változatlan maradhatna.
9 Ezek az OKI PTK-s ének-zenei fejlesztőműhely „termékei”
voltak, de természetesen születtek iskolák/könyvkiadók helyi
fejlesztőműhelyeiben is innovatív – komplex, integrált, értékközpontú
– tantervek (pl. KOMP, Garabonciás, ÉKP, Nemzeti Tankönyvkiadó stb.).
10 E tantervek
ismertetői olvashatók az Új Pedagógiai Szemlében 1996 decemberétől és
a Parlando 1997.6. közoktatási tematikus számának
31–46. oldalain, tanulmány róluk pedig a folyóirat 1997.9. sz. 92–100. oldalán.
11 „Music in Schools and Teacher Education – A Global Perspective". Australia,
1997. Published by The ISME
Commission for Music in School & Teacher Education in association with the Callaway International Resource Centre for Music
Education (CIRCME).
12 Angolul: l. a CIRCME-kötetet, magyarul: Hegyi
István: Világunk zeneoktatási öröksége.
13 MUSICS of the WORLD's CULTURES. A Source Book for
Music Educators (1998). Ed.
by Lundquist, Szego, Nettl, Santos & Solbu. – Perth, CIRCME. –
Megjelent az ISME XXIII. Pretoriában 1998. július 19–25-ig tartott
világkonferenciájára.
14 Robinson, Ken: Arts Education in Europe: A Survey. – Culture, Creativity and the Young.
Strasbourg, Culture Committee
of Council of Europe, 1996.
15 Közli Laczó Zoltán a
továbbiakban itt idézett írása.
16 Hegyi István:
Világunk zeneoktatási öröksége. Pécs, JPTE.
17 Témák szerint
összeállított irodalomjegyzéket közlünk az OKI honlapján.
*Megjelent az Országos Közoktatási Intézet -
Új Pedagógiai Szemle 2002. novemberi számában.
A közelmúltban tragikus hirtelenséggel elhunyt kiváló
főiskolai docenstől, karvezetőtől, a Parlando
egykori Szerkesztő Bizottsági tagjától ezzel a korábban megjelent írásával
és Laczó Zoltán egyetemi docensnek (LFZE és PTE) szintén a 2012/6. számban
megjelent emlékezésével búcsúzunk.