Művészettel, zenével elvarázsolni a gyerekeket
Solymosi Tari
Emőke módszerekről, közönségnevelésről, katarzisról
Úgy
véli, sokféle módszernek helye van a zeneoktatásban, nincs egyetlen, egyedül
üdvözítő metódus. Solymosi Tari Emőke szerint a lényeg az, hogy a
zene, a művészet eljusson a gyerekekhez, mélyreható élményt adjon nekik,
és formálja személyiségüket. Zuglóban, Záborszky Kálmánnal különleges
szisztémát dolgoztak ki: ismeretterjesztő, zenés-táncos-filmes
előadásaikon évente tízezer gyereket juttatnak művészeti élményhez, s
az ifjú nézők közül sokan emiatt kapnak kedvet a zenetanuláshoz. A rendhagyó
hangversenyek november 13-tól ismét két héten keresztül tartanak, a nagyobbak
Erkel operáival és történelmi hátterükkel ismerkednek, tavasszal pedig az
óvodásoknak és kisiskolásoknak lesz az életkori sajátosságuknak megfelelő,
interaktív program, amely 1848. március 14-ét és 15-ét jeleníti meg. Az idén
Szabolcsi Bence-díjjal kitüntetett zenetörténész úgy véli,
szerkesztői-műsorvezetői munkája során nagy hasznát veszi
zenepedagógusi tapasztalatainak. Nagyon örülne, ha mások is kedvet kapnának
ahhoz, hogy magas színvonalú, igényesen szerkesztett és megvalósított
programokkal vigyék közelebb a zenét a fiatalokhoz.
- Zenepedagógusként
hogyan vélekedik a mostanában egyre népszerűbbé váló venezuelai
koncepcióról, az El Sistemáról? A Kodály-módszert követően valóban
el kell indulni más irányba?
- Úgy gondolom, sokféle módszernek van
helye a zeneoktatásban. Attól függően, milyen a tanár felkészültsége és
személyisége, milyen az adott társadalmi közeg, milyen korosztályhoz tartoznak
a tanítványok, milyen a szociokulturális hátterük, mi az éppen aktuális
legfontosabb cél, különböző metódusok lehetnek célravezetők. Nem
hiszek abban, hogy létezne egyetlen, egyedül üdvözítő módszer. Kodály
Zoltán maga mondta, hogy „az a módszere, hogy nincs módszere”. Egykori
tanítványaitól jól tudjuk, hogy arra buzdította őket, hogy
kísérletezzenek, keressék meg saját metódusukat. Kodály iniciatívákat adott,
koncepciót dolgozott ki, de ő maga nem részletezte, hogy a célt egészen
pontosan hogyan kell elérni. A célja az volt, hogy az emberek töltekezhessenek
az értékes zenéből, hogy
lelkileg gazdagabbá, boldogabbá váljanak, egyéni és társadalmi szinten
egyaránt. Az, hogy ez csak az énekléssel (mert azt leszögezhetjük, hogy az
éneklés mindenképpen egyfajta kiindulópont), vagy hangszert alkalmazva is
történik, szerintem másodlagos. Nyilvánvaló, hogy Kodály idejében az akkori
hazai gazdasági viszonyok nem is tették volna lehetővé, hogy minden gyerek
jó minőségű hangszerhez jusson, énekhangja viszont mindenkinek van. A
kodályi koncepció (ami nem volt új, maga Kodály is az ókori görög
filozófusokat, Platónt, Arisztotelészt idézte) ma is aktuális. A zenének, és
általában a művészeteknek meghatározó szerepük van az egyén
személyiségfejlődése és a társadalom életminősége szempontjából. A
művészeteket semmivel sem lehet pótolni. Azt viszont bízzuk a tanárokra,
igazgatókra, hogy egy adott helyen kórust szerveznek, zenekart alapítanak,
zenét hallgattatnak, táncolnak vagy éppen az Orff-módszert követik.
Természetesen óriási dolognak tartom, amit az El Sistemával Venezuelában
elértek, de az zavar, hogy sokan úgy tesznek, mintha ez valami világraszóló
újdonság, Columbus tojása lenne. Záborszky Kálmán édesapja, Záborszky József
(aki november 10-én ünnepelte 94. születésnapját) közel hatvan évvel
ezelőtt mindezt már megvalósította, hiszen akkor alapította meg az I.
István Gimnázium Zenekarát.
- Amely azóta is működik...
- Egész Európában egyedülálló, hogy egy
eredetileg amatőr zenekarként létrehozott együttes ilyen hosszú időn
át folyamatosan dolgozzon. Igaz, ezt nem hívták El Sistemának…
Megjegyzendő, hogy ma már a Szent István Király Szimfonikus Zenekar – a
Zuglói Filharmónia égisze alatt – félprofesszionális együttes, jelenleg hazánk
„Nemzeti Ifjúsági Zenekara”, és évről évre csodálatos fejlődést
mutat. Elismerem, abban példát vehetünk Venezueláról, hogy mennyire elterjedtek
ott a diákzenekarok. Szóval, sok hasonló kellene, mint amilyennek az
István-zenekar annak idején indult. Immár több mint másfél évtizede Záborszky
Kálmán mellett dolgozva azt is látom, hogy a zenei együtteseknek milyen
bámulatos közösségfejlesztő hatásuk van. Sokkal többről van itt szó,
mint közös muzsikálásról… Emiatt is jó lenne, ha minél több helyen működne
zenekar. Ha valaki azt gondolja, hogy az adott közegben ez a célravezető,
akkor alkalmazza ezt a módszert. De ne tekintsük ezt az egyetlen, üdvözítő
megoldásnak, és ne engedjük, hogy kiüssön más, szintén hatékony módszereket. Az
is jó lenne, ha az énektanárok és a hangszeres tanárok jobban együtt tudnának
működni. Épp a minap furcsállta egy kollégám, hogy az általános iskolai
énektanárok általában nem kérdezik meg a gyerekeket, ki jár zeneiskolába,
milyen hangszeren tanul, behozná-e a hangszerét az énekórára, játszana-e az
osztálytársainak, mondjuk kísérné-e az éneküket stb. Pedig ha a kicsik „fellépnének”
az énekórán, színesebbé tennék azt, ráadásul büszkék is lennének arra, amit a
zeneiskolában tanultak. Van tehát teendő bőven, de ha nem akarjuk
gúzsba kötni a tanárokat, hanem hagyjuk érvényesülni a kreativitásukat, akkor
minden egyre jobb lehet. Persze, az alapfeltétel, hogy csak tehetséges, nagyon
jól képzett, és főleg maximálisan elkötelezett tanárok tanítsanak
zenét.
- Sokan
költségtakarékosnak is tartják a venezuelai módszert.
- Nem tanulmányoztam a gazdasági
kérdéseket, de józanul belegondolva, hogyan lenne ez költségtakarékos? Ahhoz,
hogy zenekar szülessen, hangszerekre van szükség, amelyeken a játékot is el
kell sajátítani. Ez – ha ragaszkodunk egy bizonyos minőségi mércéhez –
egyéni módon kell, hogy történjen, tehát sok egyéni és kiscsoportos foglalkozás
szükséges. Természetesen az lenne jó, ha a legtöbb ifjúsági közösségben –
általános iskolában, gimnáziumban, szakmunkásképzőben, egyetemen –
lennének művészeti együttesek. Az lenne az ideális, ha minden diáknak
megadatna, hogy a művészeteken keresztül is kifejezhesse önmagát, hogy
megélhesse a közös zenélés, a közös tánc örömét. Egyébként pedig, ha nem is
olcsó mulatság az ilyesmi, a művészeti oktatásba történő
invesztálásnál jobb, biztosabban megtérülő befektetés szerintem nincsen.
(Erről amúgy nem engem kéne kérdezni, hanem kiváló, nemzetközi rangú
agykutatóinkat, hiszen amiről most beszélek, az tudományosan bizonyított
tény.) Igaz, ez a megtérülés nem egy négyéves politikai ciklus alatt történik,
és nehéz forintban vagy euróban kifejezni. Szerintem az a legjobb befektetés,
amitől az egyes ember boldogabb, és amitől a társadalom harmonikusabb
lesz. A közös muzsikálás ilyen.
- Érdekes módja a gyerekek zenével
való megismertetésének az, amit Önök visznek véghez, immár második esztendeje.
Ezek a rendhagyó előadások mennyiben ösztönzik arra a kicsiket, hogy
hangszert tanuljanak?
- Már az 1997 óta, tehát több mint másfél
évtizede nagy sikerrel futó Pastorale-sorozat koncertjei után is
egyértelműen kimutatható, hogy nő a gyerekek érdeklődése a zenetanulás
iránt. Tudunk olyan gyerekekről, akik a sorozat valamelyik
hangszerbemutató koncertje közben döntötték el, hogy mely hangszeren akarnak
játszani. Az új kezdeményezésnek szintén van ilyen a hatása, de sem a
Pastorale-nak, sem ennek az új projektnek nem ez a fő célja. A tavaly
indult, páratlan kezdeményezésnek az a lényege, hogy minden zuglói gyerek 5
éves kortól egészen az érettségi idejéig – ideális módon minden évben legalább
egyszer, ami több mint egy évtized alatt már összeadódik, sőt hatásuk meg
is hatványozódik – magas szintű művészeti élményhez jusson. Akkor is,
ha a szülei nem tudják elvinni színházba, operába, hangversenyre, mert vagy
nincs erre igényük, vagy nincs rá idejük és pénzük. A kezdeményezést Záborszky
Kálmán indította el, aki megdöbbenve olvasta egy statisztikában, hogy a magyar
gyerekeknek mindössze 1 százaléka jár koncertre, művészeti eseményre.
Saját felmérést készített Zuglóban, s kiderült, itt sem sokkal jobb a helyzet,
a kerületi gyerekek nagyjából 4 százaléka jut ilyen élményekhez. Hát hogyan
tudnák így eldönteni, hogy szeretik-e a komoly zenét, az operát, a balettet, a
színházat? És hogyan lesz így közönsége a művészeknek a jövőben?
Ezért az önkormányzattal összefogva, iskolaidőben az egész zuglói diákságot
elhozta a Zuglói Zeneház előadásaira. Egy ilyen projekt esetében
elengedhetetlenül fontos az önkormányzat anyagi és eszmei támogatása, az, hogy
megértsék, az egész kerület életminősége javul ezzel. Itt ezt megértették,
és ebben követendő példát adnak más önkormányzatoknak is. Tavaly tízezer
diák, ötezer felsőtagozatos, illetve gimnazista és ötezer óvodás, illetve
alsótagozatos vett részt a rendhagyó előadásokon. A nagyok egy különleges
Liszt-hangversenyen vehettek részt az évfordulóhoz kapcsolódva, a kicsik programja
pedig a „Kossuth Lajos azt üzente” címet viselte, és az 1848/49-es
szabadságharc időszakát, hangulatát jelenítettük meg benne. Nagyon színes,
pergő, nagy gonddal megszerkesztett, igényesen megvalósított programok
voltak. A zene mellett táncprodukciók is színre kerültek – óriási öröm, hogy
immár több éve rendszeresen együttműködünk a Magyar Táncművészeti
Főiskola kiváló tehetségű diákjaival és tanáraival –, saját
rendezésű rövidfilmeket vetítettünk, versrészletek hangzottak el. A mai technikai
lehetőségeket kihasználva mindent igyekeztünk vizuálisan is megjeleníteni,
így rengeteg képet vetítettünk, szinte minden, ami a szövegben elhangzott,
kapott efféle szemléltetést is, persze nem didaktikus, hanem művészi
módon. Soha sem fogom elfelejteni a tavalyi (2011. novemberi), legelső
koncerteket. Nem lehet ugyanis összehasonlítani azt, amikor a gyerekek a
szüleikkel jönnek el egy koncertre, azzal, amikor betódul a terembe több mint
300 kamasz, aki amúgy a könnyűzenéhez van szokva, és meg van
győződve róla, hogy a komoly zene eleve csak unalmas lehet. Egy
pillanatra picit meg is ijedtünk, amikor először szembe néztünk ezzel az
újfajta közönséggel, de hát ez az igazi kihívás. Tudtuk, hogy mindent a legjobb
tudásunk szerint készítetünk el, és mindent beleadtunk az előadáson is.
Néhány perccel azután, hogy elkezdődött a program, megváltoztak az arcok,
ragyogni kezdtek a szemek. A nézőtéren unottan ülők rádöbbentek arra,
hogy nemcsak hogy elviselik, hanem még élvezik is a produkciót! A tanárok is
egyre lelkesebbek lettek, és a kezdetben az elmaradó iskolai tanórák miatt
aggódó iskolaigazgatók is megértették, hogy egy ilyen művészeti produkció
egy igazi színházi légkörben mással nem pótolható élményt ad a gyerekeknek. A
színházi, professzionális környezet szerintem sokat ad hozzá a produkcióhoz:
rengeteget számít a jó akusztika, a professzionális minőségű és jól
átgondolt világítás, a kiváló minőségű hangszerek, a
mozi-minőségű vetítés stb. Jómagam egyébként azt is fontosnak tartom,
hogy az ötezer, nagyjából azonos korosztályhoz tartozó diák nem egyszerre,
például egy hatalmas stadionban nézi meg a programot, hanem egy
hangversenyteremben, körülbelül háromszáz fős csoportokban. Ez az
intimitás, családias légkör – amikor például a műsorvezető még úgy
érezheti, hogy szinte mindenkivel tud szemkontaktust tartani – nagyon fontos az
élmény megszületése szempontjából. Ugyanezt – legalábbis azon a színvonalon,
amit mi célként tűztünk ki – nem lehetne iskolai tornatermekben
megvalósítani. Záborszky igazgató úr arra is megkérte az iskolákat, hogy írják
elő az ünneplő viseletet. A gyerekeknek ugyanis azt is meg kell
tanulni, hogy a művészettel való találkozás igazi ünnep, arra már a
reggeli felöltözésnél rá kell hangolódni lelkileg. Szükség van bizonyos
formákra. Minden esetben törekszünk arra, hogy kapcsolódjunk az iskolai
tananyaghoz, az érettségi követelményekhez is. A tavalyi fogadtatás a
lehető legpozitívabb volt. Áramlott felénk az elismerés minden csatornán.
Nekem szerkesztőnek és műsorvezetőnek is hatalmas élményt
jelentett e koncertek sorozata. Azt hiszem, ez az egyik legfontosabb,
legnagyobb hatású dolog, amit életemben csináltam. Nem lehet eléggé
hangsúlyozni, hogy a Zuglói Filharmónia ezekkel a programokkal egy egészen új,
előzmény nélküli kezdeményezést valósított meg. És óriási teljesítmény,
hogy ennek a feltételeit is megteremtették a szervezők.
- A
Muzsika és a Magyar Nemzet is felsőfokú jelzőkkel számolt be a
kezdeményezésről, s azt írták: igézet, csoda.
- Az egyik titka a sikernek talán a gondos
előkészítő munka. Záborszky Kálmán még óvónőkkel is konzultált,
és tanácsukra alakította ki azt a szisztémát, hogy a kisebbeknél (tehát a
Kossuth-programban) egy játékmester is legyen. Szerényi Béla, kiváló népzenész
kollégám (az előadáson „Béla juhászként”, subában) ötletesen mozgatta meg
a kicsiket; mondókákat mondtak, dobogtak, tapsoltak, énekeltek, a végén
huszárokként meneteltek, egyszóval interaktívan vettek részt az
előadásban, mindig odaillő módon, a színpadi produkciókhoz
kapcsolódva. Az ilyen előadások előtt több főpróba van, és
mindenkinek másodpercre pontosan kell dolgoznia. Mindennek óramű
pontossággal kell működnie, nem késlekedhet a zongora betolása, a
filmvászon leengedése. Nem szabad elfelejteni, hogy a gyerekközönség – és pláne
a kamaszközönség! – a legszigorúbb. Ők nincsenek „tekintettel” semmire, ha
nem tetszik, ha unalmasnak találják, azt érzékeltetik. A Zuglói Zeneházban
szerencsére csak elégedett arcokat láttunk, tényleg elmondhatatlan öröm volt az
egész. Ezeken a „komplex” művészeti előadásokon a gyerekek nemcsak
Kossuthról vagy éppen Liszt Ferencről és korukról tanultak meg sokat,
hanem átélhették a művészet elvarázsoló erejét, egyfajta katarzist is. Ha
ezt egyszer sikerült elérni, az már nagy dolog. A cél azonban az, hogy minden
évben legyen ilyen művészeti program mind a tízezer diáknak, más a
kisebbeknek, és más a nagyobbaknak, életkori sajátosságaiknak megfelelően.
- Így november 13-tól folytatják
mindezt, új produkciókkal.
- Igen, a nagyok, tehát a 10-től 18
éves korosztály (összesen több mint ötezren) november 13-ától hat nap alatt 18
előadáson ismerkedhetnek Erkel zenéjével, a Hunyadi László és a Bánk bán
című operákkal, e művek megszületésének történelmi hátterével, és
azzal, ahogyan e darabok az adott történelmi és társadalmi közegben hatottak az
akkori magyarságra. Egyfajta zenés-táncos történelmi időutazáson vesznek
így részt. Azon is elgondolkodhatnak, hogy a művészet milyen módon képes
befolyásolni a történelem menetét. Az előadásokon a Magyar
Táncművészeti Főiskola növendékei gyönyörű táncprodukciókat
adnak elő a két operából, továbbá Rózsavölgyi Első magyar társas táncának részleteit. Négy operarészlet és
három táncprodukció alkotja a programot, a végén pedig megszólal Berlioz Rákóczi-indulója. Az operarészleteket
Horváth Zoltán operarendező állította színpadra. Már az is különleges
élmény a gyerekeknek, hogy – sokan életükben először – élőben látnak
egy szimfonikus zenekart, látják, hallják a sokféle hangszert, élvezik azt az
összhangot, ami ennyi ember muzsikálásából megszületik. Abban, hogy az
előadások ilyen sikeresek, nagy szerepe van a kitűnő Szent
István Király Szimfonikus Zenekarnak. Az együttes élén három dirigens váltja
egymást: Záborszky Kálmán vezető karmester, és két fiatal, tehetséges
kollégája, Horváth Gábor és Ménesi Gergely. Nagyszerűek az énekesek:
Szakács Ildikó, Gál Gabi, Turpinszky Béla, Dékán Jenő, Gaál Csaba, Horváth
Csaba. Ők és a táncosok természetesen látványos jelmezekben mozognak,
ehhez a Magyar Állami Operaház nyújtott segítséget. A Zuglói Filharmónia munkáját
az önkormányzat és az Operaház mellett a Szent István Király Zenei Alapítvány
is támogatta.
-
A kicsik milyen programot kapnak majd?
- Ők 2013 tavaszán az 1848-as
forradalom légkörét élhetik majd át, és Szerényi Béla játékmester irányításával
megint sok aktivitásra lesz lehetőségük. Már elkészült a jelenetek
forgatókönyve, amelyet Geszthy Veronika írt.
- Mi az, aminek
zenepedagógusként hasznát vette ezeknél az előadásoknál?
- Egy megrendezett
színházi produkció és egy iskolai tanóra nem áll olyan távol egymástól, mint
sokan gondolnák. Az iskolai órának is olyannak kell lenni, mint a színházi
előadásnak, s ezt bizony nem könnyű állandóan produkálni. Az embernek
a teljes személyiségével, minden idegszálával jelen kell lennie, és például
igyekezni olyan ívet adni egy tanórának is, mint egy színházi előadásnak.
Jó esetben az órán is születhet katarzis. Friss tanár voltam, amikor olvastam
egy interjúban Vekerdy Tamás pszichológus szavait, és ezek azóta is dolgoznak
bennem: „A hatékony tanár színész, a szó legjobb értelmében. Nem úgy, hogy
»megjátssza magát«, hanem úgy, hogy belső erőiből (lelki és
testi erőiből) eleveníti meg és élteti, amit megjelenít. […] A tanár
a világ és az ember belső titkaiba avat be a tárgy általa kiválasztott és
átlelkesített részelemeinek megjelenítésével.” A tanítás óriási
felelősség, és nem is csak mesterség, hanem legalább annyira művészet
is. Mindenki tapasztalatból tudhatja, hogy a szakmai tudás nem elég ahhoz, hogy
valaki jó tanár legyen. Ehhez jó előadókészség, színészi képességek,
személyes kisugárzás, pszichológiai felkészültség és sok egyéb is kell. Meg
kell tanulni azt, hogy az adott tanulóközösségre hogyan tudok hatni, mivel
tudom a diákokat magammal ragadni annak érdekében, hogy minél több megragadjon
a fejükben és a szívükben. Azt tudjuk könnyen és biztosan megjegyezni, amivel
kapcsolatban valamilyen érzelmi viszonyulásunk is kialakul. Ami érzelmileg
közömbös, azt elfelejtjük. Egy több héten át, rengeteg munkával
előkészített 50 perces komplex művészeti előadás persze magasabb
szintet képvisel, és hosszabban tartó élményt ad, de a mindennapi tanításban is
mélyreható változást lehet elérni, ha a tanár beleadja a munkájába a teljes
személyiségét, s hatni akar a tanítványok belső világára. Fanatikusnak
kell lenni.
- Az előadásokon emellett a
felnőttekre is hatni kell...
- Természetesen a Pastorale-sorozatban a
szülőknek, a kerületi diákságnak tartott programokban pedig a
jelenlévő tanároknak is kell tudni újat mondani, élményt nyújtani.
Kezdetektől fogva erre törekszünk. Az előkészítés és az előadás
intenzitása ezt meg is hozza. De hát hogyan is lehetne másképp? A tehetséges
művész, a ragyogóan előadott zenemű, a látványos táncprodukció,
a jól elkészített film, az alapos munkával kiválogatott képanyag, a logikusan
felépített magyarázat, az egész előadás szép íve természetesen a
felnőtteket éppúgy megfogja, mint a gyerekeket. A stílusban pedig semmi
gyerekes nincs, mert a gügyögést a gyerekek nem szeretik. A nagyobbak már
értékelik a programok emelkedettségét, és szükséges, hogy ehhez is
hozzászokjanak. Mellesleg tavaly akkora sikert aratott a két „komplex”
produkció (összesen 35 alkalommal adtuk elő őket), hogy most már
egyfajta elvárással érkezik mindenki. Így még nagyobb energiákat kell
mozgósítanunk. Nagyon örülnék, ha mindez mások számára is példaadó lenne, és a
tavalyi produkciónk óta már vannak is erre biztató jelek. Manapság gyakran esik
szó arról, hogy keresik az oktatásban a „jó gyakorlatokat”, amiket aztán mások
is átvehetnek. Szerintem ez egy „jó gyakorlat”, persze csak akkor, ha a
megvalósításban a tőlünk telhető legmagasabb minőségre
törekszünk. A cél az, hogy megnyerjük a magas művészetnek a gyerekeket,
hogy felnőve mindennapos igényük legyen a kultúrára, és ezáltal boldogabb
emberek lehessenek, akik harmóniában élnek a világgal.
Réfi Zsuzsanna