SÜTŐ MÁRTON*
A MEGVÁLASZOLATLAN KÉRDÉS
Gondolatok Leonard
Bernstein egy kevésbé ismert előadásához
Sokunknak
jelentett nagy élményt, amikor hallhattuk, láthattuk Leonard Bernstein komolyzenét
népszerűsítő előadássorozatát, melyet Hangverseny Fiataloknak címen sugárzott többször is a Magyar Televízió.
Felismerhettünk a nagysikerű West Side Story szerzőjében és a
klasszikusok szenvedélyes karmesterében egy nagyszerű pedagógust is (vagy
esetleg fordítva). Jelen írás tárgya egy kevésbé ismert, de annál izgalmasabb előadássorozata,
melyben mélyebb filozófiai szinten próbálta megragadni a zene természetének és
fejlődésének lényegét.
1973-ban
Bernstein felkérést kapott a Harvard Egyetemtől, hogy egy
előadás-sorozat erejéig térjen vissza tanulmányainak helyszínére és legyen
a Charles Eliot Norton költészet-tanszék díszelőadója. A sorozat címét
Charles Ives zeneszerző 1908-as darabjától kölcsönözte. Ebben a darabban a
lét örök kérdése s egyúttal a válasz hiánya kerül zenei megfogalmazásra.
Bernstein érzése szerint egy párhuzamos kérdés is megfogalmazódik itt: Hová
tart a zene? Ez a kérdés számára aktuális a 20. század elején, mint 8.
évtizedében is (az előadás idejében). A hat előadás célja nem annyira
a kérdés megválaszolása, mint megértése, újra fogalmazása: Honnan jön a zene?
Milyen zene? Kinek a zenéje?
Az
előadások elhangoztak az egyetemen, majd megismételte Bernstein a bostoni
televízió stúdiójában, ahol képpel, hanggal rögzítették ezeket. Sok zenével,
zongorajátékkal, bejátszásokkal szemlélteti gondolatait. A könyv**
kiadásban ezek kottában és lemezmellékleten szerepelnek, ám teljes élményt
inkább az angol nyelven elérhető DVD*** kiadás nyújthat.
Az
elmélkedés jó részét Noam Chomsky A nyelv és az elme (1968) c.
tanulmányában közölt újszerű eredményekre építi, illetve azokkal állítja
párhuzamba. Ugyanis itt talált nyelvészeti megfelelőt régi eszméjének, mi
szerint létezik egy minden emberben közös, velünk született zenei nyelvtan.
Chomsky szerint van egy velünk született grammatikai kompetencia, egy egyetemes
nyelvi képesség. Bernstein egy muziko-lingvisztikai rendszert épít fel s mutat
be a nyelvészet 3 ága – fonológia, szintaktika, szemantika – szerint. A zene
fonológiáját könnyű megragadni, univerzalitása a felhangrendszerben
alapszik. Ez a matematikailag tiszta rendszer az alapja a hangkészletünknek.
Ebből
származik a pentaton, a diatonikus (dúr) és a kromatikus skála. Tehát ez egy
univerzális kompetencia alapja, ám ebből a világ különböző pontjain
eltérő módokon alkothat az ember zenét, a nyelvvel párhuzamban, például
más a pentaton alaphangja. Az 1700 körüli temperálással teremtette meg J. S.
Bach a diatónia és a kromatika egyensúlyát. Ez a rendszer indítja el a nyugati
klasszikus zene aranykorát. Ez az egyensúly lehetővé tesz egy
kétértelműséget (ambiguity),
mely Bernstein szerint minden művészetnek része, s a leghathatósabb
esztétikai funkciók egyike. „Minél kétértelműbb, annál kifejezőbb.”
Ám mint később látni fogjuk, van egy határ, amin túl a zenei világosság
problémába ütközik, s ekkor kerülünk majd szembe Ives kérdésével. Elemzett
példa: Mozart g-moll szimfóniája (1773). Minden zenei gondolkodó egyetért
abban, hogy zenei mondattan létezik, ám nincs általánosan elfogadott leírás.
Egy pár zsákutcába vezető hipotetikus konstrukció után Bernstein felépít
egy eredeti izgalmas rendszert: motívum = főnév, akkord = melléknév,
ritmus = ige. Ez működőképes és érzékelteti az analógia
lehetőségét. Erre azért van szükség, mert Bernstein megfogalmazza zenei
megfelelőjét Chomsky transzformációs grammatikájának (transformational
grammar), amellyel például megmagyarázható egy aktív és a megfelelő passzív
szerkezetű mondat kapcsolata. A lényeg a mondat mélystruktúrája. A
felszíni struktúra a kimondott mondat. Chomsky szerint a két mondat ugyanazt
jelenti és a közlekedést köztünk a velünk született transzformációs grammatikai
kompetencia biztosítja. Ilyen transzformációk a negáció, kérdés, passzív, és
ezek tetszőleges kombinációja. Ezeknek zenei megfelelők
szerkeszthetők. A Chomsky-féle nyelvi törlésnek, névmásosításnak,
felcserélésnek is mind megvan a zenei megfelelője. Egy lényeges különbség,
hogy a zene már önmagában metaforikus, esztétikus, költői, míg a szöveg
csak próza. A nyelvet a költészet képes egy magasabb, szuper-felszíni szintre
vinni, ahol analógiába vonható a zenével. Ha egy zenei prózát keresünk, a skála
gyakorlatokra gondolhatunk, melyekből transzformációkkal jutunk zenéhez.
Példákon izgalmasan szemlélteti Bernstein, hogyan fejthető vissza egy
mondat a felszíni, nyelv esetén szuper-felszíni szintről a prózai szintre.
Ez a szinteltolódás magyarázza a kezdetbeli nehézségeket, hogy analógiát
vonjunk a nyelv és a zene között. Elemzett példa: Mozart g-moll szimfóniája (1773).
Itt is felhívja a szerző a figyelmet a szintaxis ritmikai, strukturális
kétértelműségeire. Egy Shakespeare-szonetten mutatja be ennek analógiáját,
ahol a vessző áthelyezése átértelmezi a verset. Amikor zenei szemantikáról beszélünk,
ezt metaforikus értelemben tesszük. Mint Júlia a nap esetében. Prózai jelentése:
Júlia egy lány, a nap egy csillag, s van valami közös tulajdonságuk,
sugároznak. Törlések útján jutottunk a prózaitól a költői mondatig. Valami
közös tulajdonság kapcsolja össze a fogalmakat. Míg a nyelv esetében eltelik
egy töredéknyi idő, míg a „nem normális” prózai mondatot elfogadjuk
költészetnek, addig zenében ez az elfogadás a zene eleve metaforikus jellege miatt
automatikus. A transzformációkat egyből felismerjük. Itt is van közös
tulajdonság, ritmus, hanglejtés, ... A fonológiából és szintaktikából már
származik a zenének egy jelentése. A zenének jelentése egy állandó metafora
áradatból adódik. Ezek lehetnek tisztán zenei metaforák, mint transzformációk
eredményei, vagy külső jelentések hozzárendelése a zenéhez, a költészetben
található metaforákkal analógiában. A jelentéstan efféle kétértelműsége
Beethovennél és a romantikusoknál kerül fordulópontra. A művészek
figyelemmel kísérik a többi művészeti ágakat. Egymást ihletik. Berlioznál
egyesül végül a zene belső és külső jelentése. Nála az irodalmi
eszmék már elválaszthatatlan részei a zenének. Bernstein szerint öröm forrása a
kétértelműség, minél „kétértelműbb”, annál kifejezőbb. A
veszélyt az jelenti, amikor egyre intenzívebb többértelműség lép fel,
ugyanis erre halad a zenetörténet, új szabadságok felé: formai, harmóniai,
ritmikai. Berlioz, Wagner, Debussy, Ravel példáin mutatja be a bővülő
eszköztárt: kromatika, szűkített szeptim akkord, tritonusz, egész hangú
skála. A cél a tilalmak áthágása, nincs korlát. De meddig lehet növelni a
kétértelműséget, mielőtt szétesik a zene? Bernstein gondolatmenetében
ekkor a 19. és 20. századfordulójánál járunk, és a zene effajta szétesését, a
megjelenő tonalitás tagadást párhuzamba állítja a többi művészeti
ágban bekövetkező „elfordulással” (oszló mondattan, impresszionizmus,
absztrahálás) és a levegőben lévő rossz előérzettel. Nem
tartható tovább a tonalitás, a figuratív festészet, a szintaktikus költészet, a
jómódú polgárság gyarapodása, ezzel együtt megjelent a múltat tagadó és
megsemmisíteni vágyó futurista irányzat. Túl sok lett a hang, a belső
szólam, a jelentés. Ebben a közegben született a Schönberg-féle dodekafónia, a
12 hangot egyenjogúnak tekintő és komplex szabályokat követő
újszerű rendszer, melyet Bernstein tonalitás nélkülisége miatt elítél.
Szerinte a zenei hang természete miatt atonális zene nem lehetséges és
Schönberg valamelyest egy öntagadó kétértelműséghez jutott. Ennek
ellenpéldájaként Stravinsky-nak sikerül tovább fokozni a kétértelműséget.
Fonológiailag új disszonanciákat, magas 3-ashangzat struktúrákat,
politonalitást alkalmazott. Ritmikus disszonanciával, poliritmikával
bővítette a szintaxist, a szemantika is követte a bővülést. Ő a
neo-klasszicizmus zenei megtestesítője, aki visszafordul Bach, Haydn,
Händel és a klasszikusok felé, még mielőtt a romantika felé elhajlott
volna a zene. Tehát Bernstein szerint gyönyörű európai klasszikus zenei
irodalmunk mozgatórugója és egyben csapdája a kifejezőképesség
szolgálatába állított kétértelműségek fokozása. Arra azonban nem kapunk
választ, hogy miért jellemző annyira ez a kifejezőképesség növelési
vágy a nyugati klasszikus zenére. Arra a kérdésre, hogy lehetséges-e még nagy művészet
ebben a gyilkos században, Bernstein ezzel az elgondolkodtató sorral válaszol:
„Ha a felszíni struktúráról még feljebb tudunk kerülni, nyelvi és zenei szinten
is, egy transzcendens gondolati szinten, ahol a két ág összeér.”
Bernstein
gondolatai ma is sokat jelenthetnek, előadói stílusa magával ragadó,
tárgyi ismerete és személyes implikáltsága megkérdőjelezhetetlen, zenei
szemléltetései célra törők és meggyőzők. Nyelvi analógiára tett
kísérlete ügyes és további vizsgálatokat érdemel. Schönberg elforduló
rendszerét érzésem szerint egy fajta hitvesztésként élte meg és saját zenei
hitvallását a tonalitásban rögzíti: „A fokozási folyamatnak nincs (még) vége,
ám addig is minden zene akkor érvényesül, ha beépül a tonalitásba, azaz érezzük
a megtagadhatatlan tonalitást a háttérben.”
(A szerző kutatását a TÁMOP - 4.2.2.
B-10/1--2010-0009 projekt támogatta)
SÜTŐ MÁRTON (1978.) életrajza
Tanulmányok:
-
2010.09 -: doktori képzés, Filozófia
és Tudománytörténet Tanszék
Budapest Műszaki- és
Gazdaságtudományi Egyetem
-
1997-2004: Matematikus szak MSC, Természettudományi kar, Budapesti
Műszaki- és Gazdaságtudományi Egyetem, diploma: 2004
diplomamunka címe: Markov
láncok konvergenciája egyensúlyhoz
-
2000-2004: Jazzgitár előadóművész és tanári szak, Liszt
Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanárképző intézet, diploma: 2004
szakdolgozat címe: Hagyományos
és modern pentatonjáték a gitáron
-
1993-1997: József Attila Gimnázium, Budapest
Munkahelyek:
-
2006-2008: zenei szerkesztő (Magyar Televízió Zrt.)
-
2004-2006: tanári állások matematika, gitár és francianyelv területen
iskolai keretekben (Facultas Humán Gimnázium, Albertirsai alapfokú zeneiskola,
Babilon nyelvstúdió)
-
2003-: előadói (gitár) és szerzői zenei tevékenység
különböző formációkban (többek közt: Smárton trio 2003-, nemtom..soop
2003-, Egy Kiss Erzsi Zene 2003-2007, Bognár Szilvia és az etNoé 2011-)
Fontosabb publikációk, diplomamunkák:
-
2004: Markov láncok konvergenciája egyensúlyhoz (BME
diplomamunka)
-
2004: Hagyományos és modern pentaton játék a gitáron (LFZE
szakdolgozat)
-
2002: Elosztott frekvencia-kiosztási algoritmusok tervezése és
vizsgálata (Pannon GSM Távközlési Rt. III. díj a 2001-e TDK konferencián)
megjelent: Híradástechnika 2002/03
* A
szerző 2004-ben diplomázott a Jazzgitár
előadóművész és tanári szakon a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
Tanárképző Intézetében. Jelenleg a Budapesti
Műszaki- és Gazdaságtudományi Egyetem Filozófia és Tudománytörténet
Tanszék doktori (PhD) képzésében vesz
részt. Az írás végén részletes életrajza olvasható.
** Leonard Bernstein: A megválaszolatlan kérdés
(Zeneműkiadó Budapest, 1979.)
*** Kultur Video, 2001