Napjaink zenéi I.
A 38. Korunk zenéje fesztivál ebben az évben
szeptember harmincadika és október tizedike között került megrendezésre. Két helyszínen hat hangverseny csendült föl,
hogy összesen harmincegy mű között, tizenkilenc ősbemutató hangozzék
el, huszonnyolc magyar zeneszerző tollából. Talán ezek a számok önmagukban
is jól mutatják a rendezvény fontosságát, az igényes zenekultúra
terjesztésében, megismertetésében betöltött szerepét.
Az első koncert az MR Szimfonikusok és az MR
Énekkar szólistáinak közreműködésével jött létre az Olasz
Kultúrintézetben. A szólisták Rivka
Golani és Bársony Péter
brácsaművészek voltak, Vajda
Gergely vezényelt. A hangverseny nyitószáma, Eötvös Péter (1944) magyarországi bemutatóként elhangzott Schiller, energische Schönheit
[Schiller, energikus szépség] (2010) című darabja volt. A mester Schiller:
Levelek az ember esztétikai neveléséről című művének olvastán
inspirálódott. A veretes szavak, a magasztos gondolatok valóban alkalmasak
arra, hogy zenei megfogalmazást nyerjenek. A szöveg német nyelven szólal meg,
az idézetek a 16., a 9., és a 3. levélből valók. A háromtételes kompozíció
nyolc énekhangra, nyolc fúvósra, két ütősre és harmonikára íródott. A
zeneszerző az ismertetőben közölt interjúban (Eötvös Péter
beszélgetése Björn Gottsteinnel) azt emeli ki, hogy művében az
egyszerűségre, szikárságra, érthetőségre törekedett, mindig szem
előtt tartva Schiller világos, pontos stílusát. A megszólaló zene azonban
változatos, a viszonylag kis létszámú előadó apparátushoz képest gazdag
hangzású. Szívesen és sokszor használ ütősöket, valamint az ebben az
összeállításban szokatlan harmonikát. Jellemző még az időnkénti
Sprechgesangra emlékeztető megoldás, egyértelműen a szövegkiemelés
eszközeként. Invenciózus, jól átgondolt kompozíció.
Másodikként Horváth Balázs (1976) Double
Cadence avec deux Doubles [Kettős kadencia két kettőződéssel]
című darabjának ősbemutatója hangzott el. A négy tételes kompozíció
első két tétele a címben is említett kétszemélyes kadencia brácsára, míg a
harmadik az elsőnek, a negyedik a második tételnek a
megkettőződése. A két szólista felkérésére készült – és nekik
dedikált – mű külön érdekessége, ahogy játszik a térrel, az akusztikával. A
két brácsás nagyon messze helyezkedett el egymástól – először Golani a terem
végében játszott -, majd tételről tételre közelítettek egymáshoz, míg
végül a megszokott egymásmellettiséget elérték. A zenekar is két részre
osztottan játszott, a sztereo hangzás érdekében. Azonban a zenészek furcsa
elhelyezkedése és a szólisták sok helyváltoztatása sem váltotta be maradéktalanul
a hozzá fűzött reményeket. A hangzás nem volt annyira különleges, mint a
látvány.
A szünet után Hollós Máté (1954) Viole
contro violenza [Brácsák az erőszak ellen] című alkotásának
ősbemutatóját hallgathattuk meg. Két szóló brácsára és kamarazenekarra írt
öttételes kompozíció, melynek páratlan tételei Rivka Golani – akinek az ajánlás
is szól – kérésére brácsaduók, míg a párosak az említett kamarazenekari
kísérettel szólalnak meg. Igazi klasszikus kötődésű, a hagyományokban
gyökerező alkotás. Időnként – elsősorban a negyedik tételben –
magyaros, bartókos emlékeket ébresztő, mely nem riad vissza a szép
hangzástól sem. Letisztult, kiérlelt kompozíció.
Szintén ősbemutatóként hangzott el Dargay Marcell (1980) szintén Rivka
Golani és Bársony Péter felkérésére komponált és szintén nekik dedikált
darabja, a Pacific 012. [Békés] (2012)
A címről rögtön Honegger Pacific 231 című szimfonikus költeménye jut
az ember eszébe, de a szerző mindenkit megnyugtat az ismertetőben,
mondván, a kettőnek semmi köze egymáshoz. Míg Honegger műve egy
mozdonyról szól, addig az övé a békéről, s a számok sem egy típusra, hanem
az évre, illetve a tételek számára utalnak. Dargay zenéje elsősorban a
zenei színekre, zörejekre épül. Címét csak a második tétel juttathatja
eszünkbe.
A következő ősbemutató Vajda Gergely (1973) Orlando ébredése (2012) című
műve volt. A darab címe Virginia Woolf 1928-as regényére utal, melynek
főhőse négyszáz évig él, előbb férfiként, majd nőként. A
komponista elmondása szerint a zene híven követi a könyvből vett idézetek dramaturgiáját,
melyek – a balettzenékben szokásos módon – be is vannak írva a partitúrába. A könyv
és a belőle készült film misztikus, varázslatos hangulatát jól fordítja le
a zene nyelvére a muzsikából áradó sejtelmesség, álomszerűség. Engem
Mendelssohn Szentivánéji álom című kísérőzenéjére emlékeztetett
A hangverseny szólistái, Rivka Golani és Bársony
Péter brácsaművészek hatalmas feladatot vállaltak azzal, hogy három
koncertre elegendő versenyművet játszottak el egyetlen estén. A
számtalan ihletett megoldás és kiváló hangszeres teljesítmény mellett talán ez
lehetett az oka a néha előforduló intonációs bizonytalanságoknak és
együttjátszási pontatlanságoknak. A koncert karmestere Vajda Gergely volt, aki végig egyenletes színvonalon, érzékenyen
dirigált. Kitűnő teljesítményt nyújtottak az MR Szimfonikusok és az MR
Énekkar szólistái is.
Összességében egy nagyon izgalmas, érdekes
hangversenyt hallhattunk, ahol a magas művészi színvonal és az újdonság varázsa
bűvölte el a hallgatóságot.
Eisenbacher Zoltán
38. Korunk zenéje
MR Szimfonikusok
Eötvös
Péter: Schiller, energische Schönheit
Horváth
Balázs: Double Cadence avec deux Doubles
Hollós
Máté: Viole contro violenza
Dargay
Marcell: Pacific 012
Vajda
Gergely: Orlando ébredése
Rivka
Golani – brácsa
Bársony
Péter – brácsa
Vajda
Gergely – karmester
MR
Szimfonikusok és Énekkar szólistái
Olasz Kultúrintézet
2012. szeptember 30.