“Szükség van az
oktatási rendszer átalakítására”
Marekné dr. Pintér Aranka szerint
kiemelt szerep illeti a művészetoktatást
- Melyek a kollégák aggodalmai az új rendszerrel kapcsolatban, s hogyan tudja őket megnyugtatni?
- Természetes, hogy érzékelhető az újtól való félelem, hiszen sokszor a megszokott rosszat is jobbnak tartjuk, mint az esetleg jobb újat, általában sokan félnek a változásoktól. Aggódnak az átmenetben a fizetésük időben történő folyósítása miatt, hogy hogyan fogják megkapni, de ezt a Magyar Államkincstárral már korábban rendeztük.
- Mennyiben lesz jobb ebben az új rendszerben a zeneiskoláknak/művészeti iskoláknak (AMI), mint amikor az önkormányzatok alá tartoztak?
- A szakmai irányítás országosan egységes elvek mentén fog megvalósulni és az eszközellátás is kiegyensúlyozottabb lesz a korábbinál. A rendszer a jövőben kevésbé lesz kiszolgáltatott a fenntartó önkormányzat anyagi helyzetének, azaz a művészeti oktatásban tanuló gyerekek egységesebb ellátásban, oktatásban részesülhetnek. Tervezzük a magyar nemzeti hangszerkincs felmérését, azok adatbankba rendezését, központosított fejlesztését, a hangszerekre vonatkozó zeneiskolai kereslet és kínálat országos szintű összehangolását. Ezáltal javulhat a zeneiskolák hangszer ellátottsága, a meglévő hangszerpark minősége.
- A központ személyi állományát nyílt pályázatok útján töltik majd fel - nyilatkozta erről október elején Halász János, s hozzátette, így a szakmaiság mindenképpen nőni fog. Hány pályázatot írtak ki eddig, és hány munkatársat vettek fel?
- A 198 tankerületi igazgatót pályázat útján választottuk ki, amelyre többszörös volt a túljelentkezés. A munkatársak esetében átvesszük az eddig ezen a területen dolgozókat, státuszokat, ezért nem pályáztatunk – hiszen struktúraátalakítás történik – és az alkalmas szakemberek továbbviszik az eddigi feladataikat.
- Lehet már neveket is tudni? S mi alapján
választottak a jelentkezők közül?
- Az átadás-átvétel folyamatban van, januárban lehet majd neveket
tudni.
- Ezen a nagy rendszeren
belül hová kerül pontosan a
művészetoktatás?
- Tanév közben nem történik
változtatás. A művészetoktatás szakmai irányítása ugyanúgy tankerületi és központi szinten történik, mint az alapfokú közoktatásé. Az átvételre
kerülő iskolák nagy száma és
a zeneoktatási rendszer hagyományosan magas színvonala miatt mindenképpen kiemelt szerep illeti meg a művészetoktatást.
- Kik fognak ezzel
a területtel foglalkozni?
- Akik eddig, illetve akiket átveszünk. A központban működik az alapfokú
művészetoktatási iskolák
átvételéért felelős munkacsoport (AMI), melynek tagjai többéves zeneoktatási, fenntartói tapasztalattal rendelkeznek és mindannyian elkötelezettek a magyar zeneoktatás európai színvonalának fenntartásában. A munkacsoport szívesen
veszi a szakmai javaslatokat.
- Hogyan tervezik az irányítást,
ki gyakorolja majd a művészeti iskolák felett a szakfelügyeleti jogot?
- A szakfelügyeleti rendszert az
Oktatási Hivatal most dolgozza ki.
- S ki lesz az az
intézményen belül, akivel a művészetoktatással kapcsolatos ügyekben tárgyalni lehet?
- A tankerületi igazgatókhoz lehet fordulni, helyben. A megyeközponti tankerületben
lesz művészetoktatási referens – terveink szerint –, és a központban szintén lesz ilyen munkatárs.
- Hány olyan munkatársa lesz, akik a
művészetoktatás területén jártasak? Kik irányítják majd a szakfelügyelői rendszert és mikortól
kezdik meg a szakemberek ez irányú munkájukat?
- Ez két külön dolog.
A szakfelügyelőkről nem
tudok nyilatkozni, az nem az én kompetenciám.
A Klebelsberg Intézményfenntartó
Központban művészetoktatásra
egy-két koordinátor szakreferens lesz, s a megyeközponti tankerültekbe is szeretnénk ehhez értő tanügyi szakembereket találni.
- Főállásúak lesznek a szakfelügyelők, vagy a tanítás mellett végzik munkájukat?
- Szakfelügyelők
még nincsenek, ahogy azt
az előbb is említettem, az Oktatási Hivatal dolgozza ki a rendszert.
- Mennyiben kívánják igénybe venni a szakmai szervezetek segítségét, milyen együttműködésre törekszenek ezekkel a szervezetekkel, orgánumokkal? (Például: a
Magyar Zeneművészek és
Táncművészek Szakszervezete
és PARLANDO című, 54 éves zenepedagógiai folyóirata, a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetsége.)
- A szakmai szervezetekkel együttműködésre
törekszünk. Több munkacsoportunkba is meghívjuk őket.
- Hogyan látja, az iskolákban a kollektív szerződés megkötésében milyen szerepe lesz a tankerületeknek?
- Amilyen az eddigi
fenntartónak volt, hiszen a
tankerületek veszik át az önkormányzatoktól
a fenntartói feladatokat.
- Hogyan működik majd mindez a gyakorlatban
- a felmentés-felvétel tekintetében - mennyiben tudja az intézményfenntartó
központ az igazgatók szempontjait figyelembe venni? Ha pályázatot írnak ki egy tanári
állásra, ennek értékelésében milyen szerepe lesz az intézménynek?
- Az igazgató javaslatot tesz a dolgozó felmentésére vagy felvételére és a KIK elnöke dönt e javaslat alapján. Az
igazgató felelős az intézmény működéséért
és azért is, hogy a megfelelő szakmai színvonalat biztosítani tudja. Tehát, hogy megfelelő
legyen a szaktanári ellátottság az
iskolában, ezért neki van javaslattételi jogköre.
- Elképzelhetőnek
tart egy ágazati kollektív szerződést a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ és a szektor között?
- Mivel mi az Emberi
Erőforrások Minisztériumának
háttérintézménye, központi hivatala vagyunk, ezért erről dönteni miniszteri hatáskör.
- Az állam
dönthet az
iskolák létrehozásáról vagy megszüntetéséről, az indítható osztályok számáról a tervek szerint. Ezek szerint arról is, hogy indítanak-e a zeneiskolában új hangszer oktatását?
- Igen, ez fenntartói kompetencia és
január 1-jétől az állam lesz a fenntartó.
- Mennyiben teszi mindezt nehézzé, hogy az átalakulás tanév közben történik?
- Tanév közben nem történik változás.
Csak a fenntartó személye módosul – belép az állam –, de ez nem érinti a tanév
rendjét, az a megszokott módon zajlik tovább januárban is.
- Változik-e az államhoz került
iskolák elnevezése?
- Nem. Az iskolák megőrzik az
OM azonosítóhoz rendelt nevüket, szakmai döntéseikben önállóságukat.
- Minden tankerületi igazgatóságon lesz-e művészetoktatással foglalkozó szakember?
- A megyeközponti tankerületben és a
központban lesznek művészetoktatási szakemberek. Irreális volna minden
tankerületben foglalkoztatni, mivel egységes szakmai protokoll szerint
tervezzük kialakítnai az irányítást, ezért nem kell mindenütt erre külön ember,
hiszen a szakemberek ott vannak az iskolákban. Az új oktatási struktúra úgy
épül fel, hogy a megyeközponti tankerületek számos többletfeladatot fognak a
megyére kiterjedő hatáskörrel ellátni, többek között ezt is.
- Hirdetnek majd beszerzési jellegű pályázatokat (pl. hangszerbeszerzés, stb.)?
- Igen, mindenképpen szükségessé
válik a hangszerbeszerzések áttekintése, központosított beszerzése, hiszen
ezzel lényegesen olcsóbban, jobb minőségű hangszereket fogunk tudni
beszerezni, átlátható módon. Természetesen a hangszerbeszerzések
előkészítése hosszadalmas feladat, melynek során nagyon sok szempontot
kell szem előtt tartani, a hangszerek specialitásai miatt. Ehhez
először a hangszerállomány felmérése szükséges. Hosszú távon azonban a jelenlegi,
széttöredezett hangszerbeszerzési rendszer fenntartása nem költséghatékony.
- Tervezik-e a közismereti
iskolákkal/ÁMK-kal korábban összevont zene/művészeti iskolák
önállóságának visszaadását?
- Tavasszal az Oktatási Hivatal a
kormányhivatalok bevonásával fejlesztési tervet készít és a tervekben
szereplő javaslatok alapján mérlegeli majd a kérdést a döntéshozó.
Réfi Zsuzsanna