Operaházi morzsák
„Cserebogárzene” à la
Kovalik
A 2010/2011-es évad utolsó Elektra előadásán közel sem volt telt ház. Mintha nemcsak a
történet címszereplőjén, de magán az operán is átok ülne: közel sem vonz annyi
nézőt, mint mondjuk egy Figaro vagy
egy Carmen. Már az ősbemutatót sem
övezte az az egyöntetű elismerés, ami négy évvel
korábban a Salomét.
Főképp azt vetették a kritikusok a zeneszerző, Richard Strauss szemére, hogy
zenei eszközeiben megállt, nem hozott újat a Salome
után. A lipcsei Illustrierte Zeitung kritikusa így jellemezte az új
művet: „csak azért is hisztérikus nőalakot ábrázol, mert azt hiszi, ez kell a
sikerhez”. Bár a zeneszerzőre rendkívül büszke édesapa az Elektrát már nem
érhette meg, talán ezt a zenét is „cserebogárzenének” nevezte volna: úgy érezte
magát fia művei hallatán, mintha cserebogarak szaladgálnának a
nadrágjában… Az új Strauss-opera hamar eljutott
Budapestre, ám átütő sikert itt sem hozott a komponista számára. 1910
márciusában szerepelt először az Operaház programjában, amit 1911-ben, tizenöt
előadás után levettek a műsorról, és jó ideig nem játszották. Legközelebb csak
1941-ben láthatta a pesti közönség a Berlini Állami Operaház vendégjátékában.
Hogy a 21. század közönsége akár a mostani Kovalik-rendezésben, akár egy másik
olvasatban mikor találkozhat ismét a görög sorstragédia szereplőivel, az
egyelőre még talány, a következő szezonban bizonyosan nem. Igaz, ami igaz:
bonyolult a történet, megértéséhez nem árt némi klasszikus műveltség, tele van
vérrel és eltorzult bosszúállással (a szereplők szövevényes egymáshoz fűződő
szálainak kibogozása után már egyáltalán nem tűnik biztosnak, hogy a revans „jogos-e” egyáltalán), és mi tagadás, a büfésnek sem
jelent üzletet, lévén az opera egyfelvonásos — szünet (és bevétel) tehát nincs…
Elsősorban
a modern rendezésért rajongók sajnálhatják, ha elmulasztották az Elektrát,
mivel jó rendezést és kiváló előadást láthatott a budapesti közönség. Kovalik
Balázs a rá jellemző meghökkentően eredeti módon egy uszodaszerű közegbe
helyezte a történetet, ahol ténylegesen zuhanyozó hölgyeket és urakat is
láthatott a közönség. (Előbbieket csak hátulról, utóbbiakat teljes mivoltukban
— természetesen ruha nélkül). Persze, nem ettől maradandó élmény az előadás,
hanem az egész érzelmi felépítésétől. Elektra apja halálát akarja megbosszulni
az orgyilkosokon: saját anyján, Klytaemnestrán és
szeretőjén, Aegistuson. A címszereplő azonban nem
érzi képesnek magát a feladat végrehajtására, s szinte eszelősen várja bátyja,
Orestes segítségét, aki végre beteljesíti eltorzult lelkű nővére parancsát. A
rendezői koncepció egyenletesen emelkedő feszültséget mutat, amit senki által
nem várt, brutális módon old fel. Kovalik értelmezése szerint ugyanis Orestes az
uralkodópár meggyilkolásával voltaképpen Elektrát is megöli, hiszen a lánynak már
nincs miért tovább küzdenie, megszűnt addigi éltető célja. Ezért nemcsak
átvitten, hanem szó szerint is meg kell halnia a főszereplőnek: Kovalik halálra
ítéli a címszereplőt is. A színpadon Elektra is, húga is Orestes géppisztoly-sorozatának
esik áldozatul. Sokkoló befejezés… (A Hofmannsthal-szövegezte
librettóban a befejezésben a győzelmet elviselni nem tudó Elektra táncolja halálba
magát.)
A
katarzishoz persze kellenek a megfelelő színészi-érzelmi alakítások, melyek
fokozatosam készítik fel a nézőt a végkifejletre. A bosszúszomjas Elektrát Rálik Szilvia alakította, pazarul. Rendkívül
nehéz énekszólamát az első perctől az utolsóig hihetetlen beleéléssel és
igénnyel alakította. Az első perctől az utolsóig jelen van a színpadon, még
akkor is, ha nincs jelenése. A teljes játékteret beterítő, megdöntött tükör ugyanis
megmutatja azt is, amit a nézőtérről nem láthatnánk, így már rögtön a darab
kezdetén a homokzsákok mögött rejtőzködő Elektrát is. (A tükör kínálta
szimbolikán, többértelműségen aztán az egész előadás alatt törheti a fejét a
néző.) Az igen dekoratív művésznő még azt is elhiteti a nézővel, hogy ő az a
görög leány, aki még nőiségét is megtagadja és elfojtja, csakhogy vélt igazának
érvényt szerezzen. Rálik Szilvia (az évad végén akár
összegezhetünk is nagyszerű Tosca és Norma
megformálásai után) a budapesti Operaház vezető énekesnőjévé lépett elő,
akinek minden fellépése eseménnyé válik a dalszínházban.
Elektra mellett a bűn (Klytaemnestra-Kovács Annamária) és a kielégítetlen asszonyiság (Chrysothemis-Bátori Éva) megszállottja a mű két másik kulcsfigurája. Bátori Éva tavaly
már a Rózsalovagban is megmutatta, hogy milyen közel áll hozzá Strauss zenei
világa, előadásmódja és alakítása most is rendkívül részletgazdag
és árnyalt volt. Kovács Annamária kellően kemény és gőgös, ugyanakkor gyenge és
könnyen sebezhető karaktert mutatott meg. Énekesi teljesítménye technikailag és
zeneileg is megbízhatónak és kiegyensúlyozottnak hatott. Dramaturgiailag
fontos, ám az énekelnivaló „mennyiségét” tekintve jelentősen kisebb szerepet
kapott Aegistus-Gulyás Dénes és Orestes-Perencz Béla. Mindketten kiváló formában énekeltek. A Kovács János-irányította zenekar olykor az énekesek egyenrangú
társává emelkedett, csakúgy, mint a Szabó Sipos Máté-betanította
kórus is. (Magyar Állami Operaház — 2011.
május 28.)
KOVÁCS
ILONA