Operaházi morzsák
Egy bolond nap Figaro-módra
Az Operaház 2010/2011-es évadjában összesen tizenegyszer
hangzott fel W. A. Mozart opera buffája,
a Figaro házassága. Meglehetősen magas szám ez, nem véletlenül: az operairodalom
egyik ritka gyöngyszeméről van szó, melyben nincs halál, nincs vér, szenvedés (szerelmi)
is csak mérsékelten, s az is megoldódik a 4. felvonás végére. Helyette van
viszont móka és felhőtlen kacagás a közönség számára, kiváló lehetőségek a
színészi-énekesi brillírozásra, a virtuóz zenekari játékra, és megannyi alkalom
a Beaumarchais-da Ponte szövegkönyv által felkínált
poénok és szituációk kiaknázására a rendezőnek. Az idei évad utolsó,
tizenegyedik előadásán tapasztaltak — mind a rendezés, mind az előadás magas
színvonala — maximálisan igazolták a Figaro előadásának gyakoriságát.
Kétség sem fér hozzá, hogy Galgóczy Judit az opera minden percét alaposan átgondolta, annak minden pillanatával el tud számolni. Már a
nyitány alatt elkezdődött a színjátszás, méghozzá azt az érzetet keltve, mintha
a közönség maga is részese lenne az eseményeknek. A bevezető percek trükkje voltaképpen
nagyon egyszerű: néhány perccel korábban még a földszinten helyet foglaló közönség
vonult be azokon az ajtókon, amit az opera első perceiben immár a szolgák használtak,
hogy a gyertyatartókat elhelyezzék a grófi palotában. A nézőtér még ezután is többször
alakult át játéktérré a mű folyamán, jó néhány meglepetést, sőt, az esetenkénti
váratlan kurjongatással néhány másodperces (utólag jóleső) riadalmat is keltve.
A zenekari árkot részben lefedő híd is a színpad kitágítását és a közönséghez
fizikai értelemben is a közelebb kerülést célozta. (E megoldás miatt kicsit
tompábban szólt a zenekar, ám az énekesek dolgát mindenképpen könnyebbé tette,
és a szinte karnyújtásnyi távolság miatt is közvetlenebb kapcsolat alakulhatott
ki az énekesek és a nézők között.) A szereplők állandó mozgásban voltak, ám ez
soha nem tűnt céltalannak, inkább a Mozart-zene által sugallt dinamizmust
vetítette ki a színpadra. Galgóczy nem akart többet,
és nem akart mást, mint a színház egyik legfontosabb feladatát: szórakoztatva
elvarázsolni közönségét. Ez maximálisan sikerült is neki.
Sikerült az énekeseknek is a
varázslat megteremtése, akik a jobbára pasztellzöld
díszletek (Csikós Attila) és a színes
jelmezek (Vágó Nelly)
segítségével a 18. századi Andalúziába röpítettek vissza. A szereplők
teljesítményét a legnagyobb elismerés illeti, igazi csapatmunkát láthattunk,
ahol mindenki a legtöbbet adta mind muzikalitásban, mind hiteles színészi
játékban. Játékuk során világosan kirajzolódtak az operában kavargó ellentétes
érdekek. Például a mi Lúdas Matyinkhoz hasonlóan
furfangos, az uraságot megleckéztető Figaro és a csalfa Gróf, aki az egykori
sevillai borbély menyasszonyát nézegetve immár sajnálja, hogy oly
elhamarkodottan lemondott a jus primae noctis előjogáról. Éles
a kontúr a még mindig vonzó, ám férje hűtlenkedései miatt a szerelmet csak a
múltban fellelő Grófné és a jövőbeni boldogságáról ábrándozó Susanna közt, de az álomvilágban élő Cherubino
pimasz fiatalsága és Bartolo doktor életkorából adódó
megfontoltság ellentétei is nyilvánvalóak.
Az est parádés alakítások
sorát nyújtotta. Kálmán Péter Grófja egyszerre
volt tekintélyt parancsoló és humoros, amihez telt és karakteres tónusú bariton
hang társult. González Mónika (Grófné) érett, érzelemgazdag megszólalásaiból különösen a 3. felvonásbeli
C-dúr ária emelkedett ki, amiben a szerep kívánta érthető rezignáltság mellett
a remény, sőt a cselekvés hangja is kicsendült már, mintegy másik síkra
helyezve az addig meglehetősen passzív operahősnőt. Az
énekesnő az egész előadás alatt tökéletes technikával, cizelláltan, rendkívül finoman
közelített szerepéhez. A Figarót alakító dél-koreai Sim Kihwan hajlékony, átütő tónusa remekül
illett az általa megformált karakterhez, nagyszerűen „hozta” a szövegkönyv kínálta
poénokat, amivel méltán aratott sikert a közönség körében. Susanna
megformálója, Váradi Zita hihetetlen
energiával, az elsőtől az utolsó percig uralta a színpadot, s nem túlzás: vállán
vitte az előadást. Tűzről pattant szobalány-alakítása jelentékeny, szuggesztív,
emlékezetes zenei megformálással párosult.
A
négy főszereplő mellett a kisebb szerepek is naggyá nőttek. Simon Krisztina Cherubino
mindkét áriájában érzékletesen alakította az éretlen kamasz érzelmi
hullámzásait. Elragadó volt Marcellina szerepében Ardó Mária, tekintélyt parancsoló Rácz István (Bartolo), és mindig humoros Derecskei Zsolt (Basilio).
Peskó Zoltán sok évtized tapasztalatával
irányított, pálcája alatt mindvégig rendezetten szólt az Operaház zenekara, tempói
vígoperához illően frissek és üdék voltak.
A szünetben ismerős londoni
házaspárral találkozván szóba kerültek a látottak-hallottak. Az előadás
legnagyobb dicséretének szánták mondatukat: e Figaro színvonala olyan, mint
amilyenek a Covent Garden-beli Királyi Operaházban
szoktak lenni. Mivel magam is többször megfordultam ott, pontosítanék: ez az
előadás olyan volt, mint az ottani legjobbak
egyike… (Magyar Állami Operaház —
2011. március 31.)
KOVÁCS ILONA