Operaházi morzsák
A lelkiismeret drámája
Verdi talán legsötétebb operája, de — a felvonásokra
eső meggyilkoltakat számítva — az operairodalomban is az egyik legvéresebb
alkotás. Igen, a Macbethről van szó, melyet az 1847-es firenzei bemutató óta, a
történet minden borzalma ellenére nagy sikerrel játszanak a világon. A dalmű
annak dacára szerzője egyik legsikerültebb alkotása, hogy sokak szerint
hiányzik belőle a szerelem, minden emberi cselekedet egyik leghatásosabb motiválója.
Nos, akik ezt állítják — tévednek: igenis, van benne szerelem. Ám ahány pár,
annyiféle változata van ennek az érzelemnek. Macbeth és felesége között nagyon szoros
érzelmi kötelék feszül, ami még szerelemüknél is erősebb, hisz egymás iránti
érzéseiket felerősíti olthatatlan hatalomvágyuk. A szituáció sokban hasonlít az
aranyhalat kifogó halászhoz, akinek kapzsi felesége mindig újabb és újabb
hívságokra vágyik, mindig újabb címeket-rangokat akar magáénak. Itt sem elég,
hogy szinte azonnal teljesül a boszorkányok jóslata, és Macbeth máris Cawdor thánja lesz. A főszereplő megállíthatatlanul
elindul végzetes útján: Skócia királya akar lenni, a Lady pedig királyné, és jaj annak, aki veszélyt jelenthet a házaspár terveire.
Mindehhez persze kell Lady Macbeth mérhetetlen hiúsága, már-már beteges becsvágya
(legnyilvánvalóbban a 2. felvonás nyitójelenetében: O voluttà
del soglio! / O scettro, alfin sei mio!
/ Ogni mortal desìo / Tace e s'acqueta in te."
vagyis: „Ó, trón gyönyöre! Ó, jogar, enyém vagy végre! /Minden halandó
szenvedély /elcsitul és kielégül általad.”), és kell, hogy noszogassa tétovázó,
többször is gyengeséget mutató férjét. Ám míg a szegény halász csak kiszolgálja
feleségét, Macbeth az első gyilkosság lelki terrorja után megrészegül a vérrel
szerzett hatalomtól, s a 3. felvonás végén már ő maga határozza el
(természetesen a Ladyvel karöltve) Banquo
megöletésének gaztettét.
Szinetár Miklós olvasatának nagy érdeme,
hogy e — két ember közötti — már-már beteges szenvedély kidomborítására helyezi
a hangsúlyt. A szintén főszereplővé előlépő kórus állandó színpadon tartásával pedig
arra is rávilágít a rendezés, hogy az életben sokszor külső körülmények (itt
boszorkák, démonok, természetfölötti lények) kiszolgáltatottja az ember, tehát
esendő. Mindegyikünkben benne van a lehetőség a jóra és rosszra egyaránt.
Számomra ezt jelképezte a nyitány alatt látható animáció is (Cakó Ferenc
munkája), melyben két angyali újszülött arc először üde gyermekké, majd
felnőtté változva fokozatosan gonosszá torzul, az ártatlanságot jelképező fehérből
feketére vált. Tetszett az is, hogy a rendezés nem hódol be a manapság oly
elterjedt felszínes, kötelezően aktualizáló operarendezési divatnak, hanem a
valós korba helyezte a történetet. A korhűség illúziójának megteremtését a
kifejező jelmezek (Velich Rita) és az impozáns díszletek (Horgas Péter) segítették: az előadás
egészén végigvonuló animáció mellett többletjelentése volt a kosztümöknek is,
és már az első percekben lenyűgöző hatást keltett a hatalmas, kelta motívumokat
idéző előfüggöny látványa.
A zenei megvalósítás
nagyszerűen szolgálta a mű drámai felépítésének elvét. Az előadás két
főszereplőjének jellemfejlődése pszichológiai tanulmány alapja lehetne, ahogy
az Lukács Gyöngyi (Lady Macbeth) és Alexandru Agache
(Macbeth) interpretálásában megjelent a színpadon. A két művész színészi és
énekesi teljesítménye ezen az estén arra is magyarázatot adott, hogy miért állandó
fellépői a világ legjelentősebb operaszínpadainak. Lukács Gyöngyi a rendezői
szándékot maximálisan magáévá téve mutatott rá a darab arra a kulcsfontosságú tényére, hogy a Lady figuráját a szerep női mivolta alapozza meg. A Lady külső-belső
megjelenésében is királynői jelenség kell, hogy legyen, mind a történetben,
mind az operaszínpadon. Hatalmi megszállottságban él, gonoszságaiban eltökélt
és lelkiismeret-furdalás nélkül tud gyilkolásra buzdítani, ám a 4. felvonás
alvajáró-jelenetére mégis gyenge lesz, összeomlik, és belehal az
önmarcangolásba. Az énekesnő alakításának nagy érdeme, hogy hitelesnek bizonyult
a különböző emberi dimenziók ábrázolásában, és láttatni engedte Lady Macbeth
lelkének legbensőbb titkait.
Lukács Györgyi nagy ívű
alakításának méltó párja Alexandru Agache Macbethje,
aki éppen fordított utat jár be lelkileg: önnönmagával állandó küzdelemben élve
egyre vérszomjasabbá válik, sejthetően a Lady iránt érzett szerelmétől
motiválva. Agache hangja telt, bársonyos, zengő,
kiváló eszköznek bizonyult a vergődő, őrület határáig sodródott Macbeth
megformálásában. (A 3. felvonás egyik animációja — egy fej, mely lepereg a
homokórán — nagyszerűen alátámasztotta a művész játéka által előrevetülő
végzetet: Macbeth percei megszámláltattak.)
Fried Péter Banqou
szerepében kiváló választásnak bizonyult. Megrendítő alakítást nyújtott a 2.
felvonásban, midőn a közelgő orgyilkosságot sejtve kisfiától búcsúzott, igazi
nemes Verdi-hőshöz méltó dikcióval. A budapesti Operaház színpadán első
alkalommal fellépő albán tenor, Rame Lahaj Macduff, Pataki Potyók
Dániel pedig Malcolm szerepében járult hozzá az
est sikeréhez. A dramaturgiailag rendkívül fontos kórus (karigazgató: Szabó Sipos Máté) mindvégig nagyszerűen
helytállt. A zenekart Győriványi Ráth György vezényelte, elmélyülten,
ihletetten, pregnánsan. Az animáció utolsó képe, a matematikában a végtelenséget
szimbolizáló fektetett nyolcas pedig nyitva hagyta az előadást és a történet továbbgondolására
hívott. Az elbocsátó üzenetet értelmezhetjük úgyis is, hogy elvakult
hatalomvágy mindig is lehet bennünk, rajtunk múlik, hogy ne uralkodjon el felettünk.
A jelkép egyben arra is alkalmat adhat a távozó közönségnek, hogy kedvére
aktualizálja a történetet… (Magyar Állami
Operaház — 2011. március 29.)
KOVÁCS ILONA