"A
minél jobb pozíció elérésére
törekszünk"
Dr. Gyimesi László egyeztetésekről, állami
fenntartásról, állásokról, nyugdíjazásról
A Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetének főtitkára,
a Magyar Művészeti Szakszervezetek Szövetségének elnöke azt mondja, hatalmas
változás zajlik az oktatás területén, és még rengeteg a kérdőjel. De dr. Gyimesi László esélyt lát arra, hogy
az iskolák állami átvételével mérséklődik a korábbi, az önkormányzatok
helyzetéből fakadó egyenlőtlenség.
- Hogyan látja a 2013-as évkezdetet a
zenepedagógusok szempontjából?
- Ők is sajátos helyzet részesei, hiszen ebben
az időszakban olyan átmenet megy végbe, amely az egész iskolai oktatást érinti,
és ennek során az intézmények túlnyomó többsége önkormányzatiból állami
fenntartásúvá válik. Ez hatalmas változás, mivel azonban a tanév közepén
járunk, így jogi értelemben nincs közvetlen hatása, hiszen alapvető kérdéseket,
tanulói, pedagógusi jogviszonyokat elvileg nem érint. Folyik tehát tovább a
munka, de természetesen, mint minden átalakulásnak, ennek is vannak hatásai.
Talán az egyik legnagyobb változás, hogy most már nem az önkormányzat az
iskolák fenntartója és egyben a pedagógusok munkáltatója, hanem az állam, és
ezt a feladatot a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ látja el, a hozzá
tartozó, tankerületi hálózattal. Az átalakulásnak most éljük az első napjait.
Jelenleg is folynak az átadások-átvételek, amelyek körül azért rengeteg a
kérdőjel. És természetesen maga a változás ténye pedig önmagában hordozza azt a
veszélyt, hogy rosszabb lesz, mint előtte.
- Milyen változások várhatóak a zenei területen?
- Magában az a tény, hogy a zenepedagógusok a
Klebelsberg Központ alkalmazottjaivá válnak, önmagában nem eredményez nagyobb
változást, ahogy a tankerületek sem. Természetesen már most előkerültek olyan
kérdések, amelyek megoldásra várnak, mint például a több intézményben ellátott
tanítás problémája, ami eddig a különböző munkáltatók miatt csak egyeztetési kérdés
volt. Most, hogy egy a munkáltató, jogi kérdéssé vált.
- De gondolom, mivel a Klebelsberg Központ
lett a munkáltató, ezért szükség van arra, hogy a szakszervezettel is
kapcsolatba lépjenek, kommunikáljanak.
- A vonatkozó jogszabályok ugyanúgy kiterjednek
a fenntartóra munkaviszonyok létrehozás és megszüntetésekor, s ez utóbbi
szokott bennünket érinteni... Maguk a közalkalmazotti jogviszonyok
változatlanok maradtak, jogfolytonosak, a szerzett jogok nem enyésznek el a
jogutódlással. A felmentés vagy a jogviszony megszüntetése ugyanolyan
eljárásban, a KJT alapján történhet csak, mint korábban, az előző fenntartónál.
Egyébként a zeneoktatás terén a feladatok hiánya kevesebb veszélyt rejt, mint a
közismereti tárgyaknál, hiszen a zenét tanulók létszáma lényegében változatlan,
hosszú idő óta csupán 10%-kal nő vagy csökken. Ha pedig a feladatellátás nem változik, akkor a
pedagógusi létszámban sincs nagy mozgás.
- Ezek szerint a zenepedagógusi területen nem
kell létszámleépítéstől tartani?
- Valamilyen
mértékű változás minden évben bekövetkezik, ezt azonban természetesnek tekinti a rendszer, mindez talán a nyugdíjbavonulásokkal megoldható. Ami
valóban lényeges, az a 2013. szeptembertől hatályba lépő rendszer, amely az
óraszámok új szabályozását jelenti. Ha a munkaidő szabályokat a lehető
legmerevebben alkalmazzák, az elvileg indukálhat ezen a területen is
pedagóguslétszám-csökkentést. Azonban itt is folynak még különböző egyeztetések
arról, hogyan értelmezzük a heti munkaidő számítását. A leginkább kockázatos
részt az eddig kötelező óraszámnak nevezett, heti 22 órának és az új
szabályozás elnevezése szerinti tanítással töltendő, 22-26 óra közötti
idősávnak a felhasználása jelenti, hiszen kérdés, ez milyen módon történik. Úgy
vélem, hogy ahol a heti 22 óra éppen teljesült, ott nem jelent különösebb
gondot, viszont ahol túlórát kellett elrendelni (amit most az új bérrendszer
majd kompenzál), olyan helyzet is kialakulhat, hogy valaki kevesebb óráért is
ugyanazt az összeget kaphatja, mint aki többet teljesít. Ezek persze jelenleg
még jóslatok, nem látszódik az átfogó kép. Sok múlik a helyi munkaszervezésen
is.
- A
központosítás viszont biztos, hogy csökkenti a vezetői posztokat.
- Az valószínű, hogy a jövőben az iskolák nagyon
sajátos jogi szerkezetű létesítmények lesznek, igazgatójuk csak a vezetői jogok
szűkített változatával rendelkezik, s gazdálkodásukban gyakorlatilag szinte
semmilyen önállósággal sem bírnak a bérezésre vonatkozóan. A béralkuk terepe a
következő években nem az iskola lesz, noha az elmúlt években már el is
felejtettük, hogy mi az... A pedagógiai munka
természetesen továbbra is ezekben az intézményekben folyik, de gazdaságilag
teljesen önállótlan intézményekké válnak. S valóban kérdés, hogy szükséges
lesz-e mindenütt annyi vezetői státuszra, s hogy mindez hogyan működik a
gyakorlatban.
- A Magyar Zeneművészek és Táncművészek
Szakszervezetének képviseletében többször járt egyeztetésen Hoffmann Rózsa
oktatásért felelős államtitkárnál. Ez azt jelenti, számít a véleményük?
- Az átalakítás során, de már ezt megelőzően is
sokkal intenzívebbé vált az együttműködésünk, és ez mindenképpen előnyös.
Azonban azt sem szabad elfelejteni, hogy az oktatásügynek elsőszámú vezetőivel
való tárgyalások nem helyettesítik a naponta, munkahelyeken jelentkező ügyek
megoldását. Tudunk egyeztetni jogszabályokról, nagyobb hatású, országos
intézkedésekről, valamennyire megpróbáljuk közösen felmérni ennek a hatásait,
és ebben a folyamatban természetesen a minél jobb pozíció elérésére törekszünk.
Reformlépésre szánta el magát oktatásügyben a kormányzat, amit lehet így és úgy
is értékelni. A zeneoktatás, a művészetoktatás szempontjából az, hogy az állam
kötelező feladatként átvállalja az alap- és középszinten történő művészeti
oktatást, mindenképpen előnyöket tartogathat. Hiszen így nem egy-egy fenntartó
helyzetétől függ, hogy ezt a tevékenységet folytatja-e, és az oktatáshoz hozzá
tud férni a gyerek, szülő egyaránt. Jelentős különbségek akadnak az egyes
önkormányzatok között, s ha ennek az intézkedésnek köszönhetően létrejön
valamilyen kiegyenlítődés, az hasznos. E téren más a helyzetünk, mint általában
a közoktatásnak, hiszen a zenetanítás szerves fejlődés eredményeképpen tart
ott, ahol. Hagyományokra építő típusú oktatás, nem meghatározóak benne
forradalmi átalakítások. Ellentétben a NAT módosításokkal, a zeneoktatás
alapkérdéseiben nagy viták nem voltak, és most sincsenek.
- S az állami finanszírozásból gondolom az is
következik, hogy megszűnik a normatíva...
- A normatív
finanszírozás még ebben a tanévben megmarad a nem állami iskoláknál. Ugyanakkora összeggel,
mint korábban, és a szülőknek is ugyanannyit kell fizetniük. 2013. januártól a többi esetben pedig az állam fizeti a pedagógusok bérét, járulékait. A nagy állami rendszer kapcsolatai is átrendeződnek most, egymással összefüggő módon, és az önkormányzatoktól
komoly adósságátvállalás is történt. Hogy ennek milyen hozadéka van, nem tudom
megítélni, nehéz átlátni ezt a hihetetlen mennyiségű változást. Némi
tapasztalat már akad az elmúlt évből, amikor a megyei fenntartású iskolák
kerültek át állami kézbe.
- Mennyiben érinti a
zenepedagógusokat
az új rendelkezés, amely szerint a
közalkalmazottak nem kaphatnak egyszerre fizetést és nyugdíjat is?
- Ez rájuk is vonatkozik, s minderről már törvény és kormányhatározat is
született. Maga a „kettős jövedelem” tilalma 2013. július 1-jétől lép életbe,
melynek a lényege az, hogy a dolgozó egyszerre nem kaphat közalkalmazottként
fizetést és öregségi nyugdíjat. S tényleges nyugdíjasokról beszélünk, tehát
olyanokról, akik betöltötték az öregségi korhatárt. A közalkalmazottnak 2013.
április 30-ig kell bejelentenie a nyugdíjbiztosítónál közalkalmazotti
jogviszonya létezésének a tényét, és amennyiben ez fennmarad, akkor július
1-től szünetel a nyugdíja. Egyéb tekintetben továbbra is nyugdíjasnak minősül.
Aki nem nyilatkozik, és van közalkalmazotti jogviszonya, értelmezésem szerint
jogellenesen veszi fel a nyugdíját is, és ez visszafizetési kötelezettséget
jelent. A művészetoktatási területen is foglalkoztatnak nyugdíjasokat, akik
tapasztalatukkal, tudásukkal nyilván hozzájárulnak az értékes tevékenységekhez.
A mai fizetési és nyugdíj mértékek mellett méltánytalan eljárásnak tartom az
intézkedést, amely generációs konfliktust is hordoz magában, emellett vitatható
módon tesz különbséget munkajogviszonyok alanyai között, nem beszélve a
polgári, vállalkozási jogviszonyokról. Mindez a társadalombiztosítási
nyugdíjról szóló törvény módosításával megszületett szabályozás. Van azonban
egy másik szabály, egy kormányhatározat, ami a közalkalmazottakat
foglalkoztatók, ezen belül csak a miniszter által irányított vagy felügyelt
költségvetési szervek számára ír elő kötelezettségeket, és ez alapján az ilyen
szervezeteket vezető munkáltatóknak az öregségi nyugdíjasok közalkalmazottaknak
nagyon rövid időn belül – kivételek mellett, mint például a felsőoktatás
oktatói – fel kell mondaniuk. A felsőoktatás kivétele, azonban nem a
korábbiakban említett „kettős jövedelem” tilalma alóli kivételt, hanem a
felmondási kötelezettség alkalmazása alól jelent kivételt.
- S milyen esetben
beszélhetünk kivételekről?
- A felsőoktatás oktatói mellett
olyan esetben, amikor a közalkalmazott további foglalkoztatásához különösen
fontos érdek fűződik, vagy ha azt az adott intézmény alapfeladatainak az
ellátása indokolja. De ebben az esetben a kormánytól előzetes véleményt kell
kérni, s ha ez megnyugtató, akkor lehet szó további foglalkoztatásáról. Mi úgy
gondoljuk, hogy a zeneiskolák hiányhangszeres tanárai esetében alappal lehet az
utóbbi szempontra hivatkozni.
- Áprilisig nyilatkozik, miközben
márciusig felmondanak neki?
- Olyan nehéz erről a szabályról elfogulatlanul nyilatkozni, de mielőtt
válaszolok, elmondom, hogy mélyen nem értek egyet az intézkedéssel, annak
eljárásával sem, és kétlem annak célszerűségét. Tudniillik nem ismerjük azt a
felmérést, ami megalapozta volna ezeket a döntéseket, a szabályozás például a
nyugdíjas közalkalmazottra bízza, hogy döntse el azt, hogy az intézmény
alaptevékenységét mennyiben befolyásolja az ő munkája, mert a további
foglalkoztatása kérelmén alapul. A kormányhatározat egyben egy további szakmai
és foglalkoztatási intézkedést is magába foglal: a megszüntetett
közalkalmazotti státuszokat nem lehet fiatalokkal betölteni, sőt még a polgári
jogviszonyok létesítését is tilalmazza. De visszatérve a kérdésre, az áprilisig
előírt nyilatkozat még júliusig változhat, ezért így, a később született
kormányhatározattal együttesen kevesebb a jelentősége. Talán azt érdemes még
kiemelni, hogy a jelenlegi szabályozás kit nem érint, mert ez a kör igen
széles. Tehát nem vonatkozik a mi területünkön a törvény a munkaviszonyban,
vagy más polgári (megbízási, vállalkozási) jogviszonyban foglalkoztatottakra,
és nem vonatkozik a kormányhatározat az önkormányzati, egyházi, magán, alapítványi
munkahelyekre.
- Ami igazán
problematikus része, az a zeneoktatás.
- Így igaz, hiszen egyes hangszeres tanárokból szinte mindig hiány van.
Valószínűleg ez esetben – amennyiben a zenetanár kérelmezi a további
foglalkoztatását és ezzel szünetelteti a nyugdíját – leírja a munkáltató, hogy
az alaptevékenységet nem tudja ellátni, ha nincs más ilyen pedagógus a
környéken. S talán meg is fogja kapni az engedélyt. De a pedagógusnak még
mindig választania kell a fizetés és a nyugdíj közül, mert valamelyiket kiveszik
a zsebéből. Valószínűleg többen az intézkedés alkotmányosságát is vitatják. A
nyugdíj járulékfizetés alapján történik, megszerzett váromány, amelyet az állam
teljesít. Biztosítás, amelyet fizetek, és amikor a jogszabály szerinti
feltételeket elérem, attól kezdve jár. A foglalkoztatási szabályok oldaláról
lehet mondani sok mindent, de nagyon gyenge lábon áll az a vélekedés, hogy ezt
összekapcsolom egy másik, állami kifizetéssel, mert annak is meg van a maga
fedezete: az elvégzett munka. A két dolog, a nyugdíj és a közalkalmazotti
fizetés, annyiban közös, hogy mindkettőt az állam garantálja, azonban jogi,
fedezeti oldalról nincsenek egymással semmilyen viszonyban. Az a szabály, hogy
indoklás és végkielégítés nélkül meg lehet szüntetni a közalkalmazotti
jogviszonyt az öregségi nyugdíjas esetében, úgy vélem kellő szabadságot
biztosít a fenntartónak, államnak, munkáltatónak a nyugdíjasok
foglalkoztatásában, nem látom szükségét az eddig körülírt szabályoknak.
- Ez a zenekari tagokat nem érinti...
- De igen, csak ritkábban. Általában akik elérik a nyugdíjkorhatárt,
azok jelentős része el is megy nyugdíjba. Lehet, hogy tanít tovább, de
zenekarban állandó jelleggel nem játszik. Van persze kivétel, de az a kevesebb.
Nem okoz a zenekaroknál sokkot, sem pótolhatatlan helyzetet mindez. Egy-egy
szólóhangszerest természetesen nem könnyű pótolni, de azért lehet. Viszont az
már gond, hogyha nem lehet felvenni a helyére senkit. A zenekarok, énekkarok
esetében részben az önkormányzati fenntartás, részben a munkaviszonyok e
pillanatban védelmet jelentenek. A
pedagógusoknál az óraadó státusz valószínűleg sok kérdést megoldana. De ez most
még nem megoldás, mert a kormányhatározat a polgári jogviszony létrehozását is
tiltja. Az oktatási államtitkárságnak írt levelünkben ezt a megoldást is
javasoltuk. Szóval ez ügyben bőven akadnak még kérdések, de folytatjuk tovább
az egyeztetéseket.
Réfi
Zsuzsanna