L. Ritók Nóra
Az Igazgyöngy Alapfokú
Művészetoktatási Intézmény
A berettyóújfalui
Igazgyöngy Alapfokú Művészetoktatási Intézmény tizenkét Hajdú-Bihar megyei
település gyermekeinek művészeti képzésével foglalkozik képző- és iparművészeti,
illetve táncművészeti ágon, ezen belül grafika, festészet, kézművesség,
tűzzománc, kerámia és társastánc tanszakon.
Az iskola specialitása, hogy kiemelten foglalkozik a hátrányos helyzetű és
cigány származású tanulók, valamint a sajátos nevelési igényű gyerekek
művészeti nevelésével. Bár az iskolának ez a hetedik tanéve, a térségben ez a
művészeti program már több mint 13 éves múltra tekint vissza.
Intézményünk célja, hogy a személyiségfejlesztést a művészeti képzéssel
ötvözve mind szélesebb gyermektömegnek biztosítunk alkotási lehetőséget.
Számunkra a művészeti képzés nem elitképzést jelent. Valljuk, hogy a művészet,
az alkotás fejlesztő hatása minden gyermek számára fontosé és építő jellegű.
Olyan készség- és képességrendszereket fejleszt, melyre a személyiségfejlődés
szempontjából nagy szükség van, s melyre ugyanakkor a hagyományos általános
iskolai oktatás egyre kevesebb időt és energiát fordít.
A kezdetektől eredményesebbek voltunk az alternatív módszerek
használatával, mint a hagyományos oktatási módszerekkel. Az alternatív
módszerek gyermekközpontú szemlélete sok olyan problémára megoldást kínál,
melyekkel a sajátos gyerekanyag miatt nap mint nap
szembesülünk. Tanítványaink között vannak a Sajátos Nevelési Igényű Tanulók
Oktatási Intézményéből járók is, az ő beillesztésük a tanulócsoportokba külön
feladat.
A gyerekeket
integráltan oktatjuk. Mára már elmondhatjuk, hogy tanítványaink egymást
elfogadó tagjai a közösségnek. Foglalkozásaink igazi szabad alkotó jellegű
műhely-foglalkozások, ahol a pedagógusok mindenkinél egyénre szabott, fejlesztő
feladatokkal igyekeznek a legtöbbet kihozni a gyerekekből. Az órákon semmi nem
szab gátat az önfeledt alkotómunkának. A munka során maga az alkotás a
fegyelmező tényező, a kellően lekötött, megfelelő feladatokkal ellátott és
megfelelően motivált gyermek ugyanis csak a tevékenységre koncentrál.
Ehhez nagyon fontos az életkorához és az egyéni fejlesztéshez igazodó
feladatok kidolgozása és a személyiség folyamatos megfigyelése, értékelése.
Eddig tapasztalataink az igazolták, hogy a cigánygyerekek iskolai
sikertelensége, hátránya nagymértékben csökkenthető és gyermekközpontú
művészeti oktatással.
Programunkban megpróbáljuk a másságot értékké emelni. Ez azt jelenti, hogy
a művészeti oktatásban alapelvként említhető egyéni, sajátos megközelítéseket a
megfelelő ismeretanyaggal ötvözve a személyiségfejlesztés szolgálatába
állítjuk.
Ahhoz, hogy ezt a
folyamatot végig tudjuk vinni, szükséges a cigány gyerekek
és családjuk (körülményeik, szokásaik) ismerete, a kellő motiváltság
megteremtése, a bizalmi légkör, az állandó sikerélményhez juttatás, a megfelelő
témaválasztás stb. Bonyolult rendszer ez, mely állandó csiszolgatást igényel,
újabb és újabb problémák jelentkeznek, újabb módszerek, ötletek kidolgozása válik
szükségessé.
Eddigi tapasztalataink alapján a programnak mérhető eredményei vannak. A
művészeti képzésünkben részt vevő cigány gyerekek
rendszeresen járnak foglalkozásokra, munkafegyelmük javul, érzelmi világuk gazdagodik.
Mivel állandó sikerélményhez jutnak, így az önértékelésük helyreáll, pozitív
énkép alakul ki bennük, és ez az általános iskolai tevékenységükben is
lemérhető.
Változik az iskolához való viszonyulásuk, és a kiállításokon, pályázatok
eredményhirdetésein való részvétellel egy számukra új viselkedési minta alakul
ki. A feladatokba szőtt vizuális és egyéb ismeretek elsajátítása könnyebb az
alkotás során, így az érzelmi fejlesztésen kívül az értelmi fejlesztésre is
hatást gyakorolunk. Egyre bővülő kapcsolataink vannak a gyerekek családjaival,
próbáljuk az iskolához való viszonyukat pozitívabb irányba terelni.
Módszerek,
projektek
A művészetoktatási intézményekre pedig egyáltalán nem jellemző, hogy a
szöveges értékelési formát választanák. Mi is élünk azzal a törvény adta
lehetőséggel, hogy hatodik évfolyamig a gyerekeket osztályzat nélkül,
szövegesen értékeljük. Kicsit nehezen szokták meg a szülők és a gyerekek is ezt
az értékelési formát, de mi mindenképpen hasznosabbnak tartjuk. Nemcsak az
osztályozás okozta stressz miatt, hanem azért is, hogy a pedagógus jóval több
fejlesztési területre kell, hogy figyeljen ezzel az értékelési módszerrel.
A csoportépítés miatt elterjedt módszer nálunk a kooperatív tanulás
metódusa. Ez az a módszer, amelynek segítségével a cigány származású és a
„kisegítős” gyerekeket is sikerül elfogadtatni a közösséggel, a munka aktív
részesévé tenni. Erre a metódusra épülő projektjeink az „Alkossunk együtt! és a „Nézzünk körül együtt!.
Ezeken kívül sokféle speciális projekttel próbálkoztunk már, melyek
sikeresek minden gyerekcsoportnál, különösen a cigány származású
tanítványainknál. Így például a gyerekek szerkesztették a Tolerancia füzetek
számait, melyekben a kisebbségi lét kérdéseit dolgozták fel.
Az identitásvállalásban nagy lépés volt az „Egy kép – egy arc” projekt, illetve a kiállítási anyag, a cigány mesék, mítoszok
feldolgozására irányuló képzőművészeti-dramatikus projekt, a helyi cigányság
mesterségeit kutató projekt, a helyi cigány mesék gyűjtésére irányuló projekt,
és még hosszasan sorolhatnánk tovább.
Eredményeink
Tanítványaink évente több mint háromszáz díjat hoznak el hazai és
nemzetközi pályázatokról. Könyvillusztrációk, kiadványok készítésére kérnek fel
bennünket.
Fontosnak tartjuk a gyerekek pályáztatását, hogy ilyen módon is
sikerélményhez juttassuk őket. Mindezekkel hozzáárulunk egy pozitív énkép
kialakításához, ami a személyiségfejlődés szempontjából kulcskérdés.
Iskolánkhoz
kötődik az „Alkotni jó! tankönyvcsalád, mely
az alsó tagozatos vizuális nevelés élményszerű megközelítésén alapul, valamint
több művészeti nevelési projekt, módszertani segédanyag. Az utóbbi években 11
tankönyv, módszertani kiadvány elkészítésére vállalkoztunk. Ezek között a
vizuális nevelésen kívül az alternatív módszerekhez és az integrált oktatáshoz
kötődő könyvek is vannak. (Kiadásra kerültek, illetve kiadás alatt vannak:
Alkotni jó! 1–4., Vizuális nevelés 9–10., Alkossunk együtt! – kooperatív
módszerek a vizuális nevelésben, Nézzünk körül együtt! – kompetencia-fejlesztő feladatgyűjtemény; Kooperatív módszerek és projekt a
vizuális nevelésben, kézirat formájában van: Vizuális alapismeretek 1–2.)
Sokan keresnek meg bennünket tapasztalatainkért, rendszeres és élő
kapcsolatunk van több alapítvánnyal, cigány gyerekeket
oktató általános iskolával, felsőoktatási intézménnyel. Akkreditált
tanártovábbképzéseink (Alkotni jó! 1–2.) a SuliNova Kht. szervezésében az évek során mind több hazai
és határon túli magyar pedagógus módszertani kultúráját fejlesztette. Uniós
pályázatokkal határon túli projektek lebonyolítására is lehetőségünk van.
Jelenleg Szerbia Montenegróval és Romániával dolgozunk együtt.
Szakértőként a minisztérium több háttérintézményével voltunk és vagyunk
kapcsolatban, így dolgozunk az OKI-nál, és részt
vettünk a SuliNova Kht. Pedagógiai Alternatívák
Központjának és az Integrációs Irodának a munkájában is.
Iskolánk jelentős
nemzetközi kapcsolatokkal rendelkezik. Két évvel ezelőtt fogadtunk egy finn
pedagógusokból álló delegációt, akik elsősorban integrált művészeti nevelésünkre
voltak kíváncsiak. Harmadik éve képviseljük Magyarországot Portugáliában egy
nemzetközi képzőművészeti versenyen, sikerrel. Rendszeres és élő kapcsolatunk
van a világ több jelentős művészeti műhelyével (pl. India, Indonézia,
Oroszország).
Tapasztalatainkat minden évben szeretnénk megosztani másokkal, ezért évente
továbbképzéseket, kiállításokat, bemutatókat szervezünk. A gyerekek alkotásait
rendszeresen kiállítjuk, ahol a különböző műhelyek alkotásai mellett a
projektjeink produktumai is helyt kapnak.