FITTLER KATALIN
Amikor a 12 nem egy tucat…
Gondolatok
a Lisznyay Szabó Gábor emlékére meghirdetett XI.
Országos Orgonaverseny után
2013.
március 8-án és 9-én a budapesti Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola
és Gimnázium adott otthont ennek a háromévenként esedékes szakmai fórumnak, amelyen
idén hat intézmény növendékei és tanárai vettek részt. Mint az eredményhirdetés
előtti összefoglalójában dr. Karasszon
Dezső, a zsűri elnöke rámutatott: immár hagyománya van az
orgonaversenyek sorában annak is, hogy nem alakul, nem alakulhat ki teljes
összkép. Miközben módosul a középfokú orgonaoktatást biztosító intézmények
száma, mindig számolni kell a fluktuációval: esetenként nagy múltú
műhelyek maradnak ki, vagy épp új társaságok jelentkeznek értékelhető
növendékgárdával. Ennek okai között a személyi feltételeknél is
jelentősebbek az időszakos körülmények; hiszen az
intézménytörténetekben nem ritka viszontagságok (legyenek anyagi vagy egyéb
okokra – pl. szervezeti átalakulásra – visszavezethetőek) egyetlen tanszakot
sem kímélnek, s hatásuk fokozottan érződik olyan esetekben, amikor az
iskolai hangszer meghatározó jelentőségű.
Hat
intézmény 12 növendéke mutatkozott be, az első korcsoportban egy-egy
kecskeméti és pécsi, valamint két budapesti (mindketten Bartókosok) szerepelt,
a másodikban változatosabb volt a mezőny: Székesfehérvárt, Kecskemétet és
a budapesti Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskolát 1-1, Vácot
2 növendék képviselte, 3 Bartókos társaságában.
Ami
a találkozó verseny-részét illeti, taroltak a „hazaiak”:
I. korcsoport:
I. díj:
Vizi Dávid (tanár: Elekes Zsuzsanna)
II. díj:
Szedmák Eszter (tanár: Szathmáry Lilla)
III.
díjat nem adtak ki.
II.
korcsoport:
I. és II. díj
megosztva: Ács Dávid László és Schallinger Artúr
(mindkettőjük tanára Szathmáry Lilla)
III. díj: Pálóczy Júlia (tanár: Elekes Zsuzsanna)
A két különdíj is
„házon belül” maradt: Lisznyay Gábor művének
legjobb előadásáért Schallinger Artúr,
kiemelkedő Bach-triószonáta játékáért pedig Pálóczy
Júlia vehette át.
Méltányos gesztussal a
két kiváló művésztanár munkáját tanári különdíjjal honorálták, amit
kedves-tréfásan „Életmű-díjnak” neveztek.
A zenei légkörben
sokadrangúvá vált annak összege – az értékteremtésért járó köszönetnek lett
kézzelfogható dokumentuma.
Eredetileg interjúkészítésre
kaptam felkérést, ám Karasszon Dezső – túlzás
nélkül állíthatom – kivételes teljesítménye arra inspirált, hogy inkább
krónikása legyek annak, ami az eredményhirdetés után következett.
A Ferencsik-terembe
invitálták a szervezők mindazokat, akik kitartottak a záróaktusig, ahol
süti-pogácsa és üdítők választékán túl tanároknak-diákoknak szakmai
konzultációra nyílt lehetőségük a zsűri tagjaival (dr. Karasszon Dezső elnökkel, Fassang
Lászlóval és dr. Ruppert Istvánnal).
Karasszon
Dezső értékeléseit hallgattam végig, azt a csodálatos folyamatot, amelynek
során az orgonista-hallgatók még egyszer végigélhették produkciójukat, immár
izgulás, versenydrukk nélkül, a külső szemlélő (hallgató)
objektivitásával, egyszersmind „belülről”, a művek avatott ismerőiként.
Amit Karasszon az eredményhirdetés előtt röviden
összefoglalt (rámutatva a verseny során tapasztalt általános – alapvető –
hibákra, problémákra), játékosonként konkretizálódott (többek által választott
azonos kompozíciónál variáltan visszatérve). Rendkívül hasznosnak találtam,
hogy a versenyzők többnyire a felkészítő tanárukkal járultak a
zsűri elnök színe elé – ahol azonban a kiváló orgonaművész és
pedagógus fogadta őket.
Megindító volt
látni-hallani, hogyan szólt a pálya gazdag tapasztalataival rendelkező
művész-tanár a potenciális utód-generáció reménységeihez. Úgy éreztem, a
verseny legnagyobb elismerését az a „kollegialitás” jelenthette, amellyel szinte
partnerként beszélt a tizenévesekkel. Az előadott műsorszámok
mindegyike egy-egy közös zenei élményként teremtett kapcsolatot köztük, s a már
ismert kompozíciókra új ablakot nyitó elemzésekkel, a darabokkal kapcsolatos –
korábban nélkülözött – tudnivalókkal egyúttal a művek végtelen
gazdagságára is felhívta a figyelmet. A visszatérő hibák-problémák
taglalásában is fáradhatatlannak bizonyult, s végtelen tapintattal hozott a
tanárok tudomására olyan „evidenciákat”, amelyekről ők valahogy
megfeledkeztek. A növendékek műsorválasztásának problematikája érzékeny
kérdés: a túlvállalás veszélye kockázatos, ám esetenként az egyéni lelkesedés a
saját-határok (korlátok) túllépésére inspirálhatja a fiatalokat.
Szakmai szempontokat
tekintve, visszatérő hibának tűnt az ütemmutatók felületes kezelése.
Az egyedi tempóválasztási problémák felidézésénél Karasszon
memóriájának megfellebbezhetetlen biztonságát kellett csodálnunk. Úgy szólt az
előző napi 1. forduló bármely produkciójáról, mintha abban a
pillanatban ért volna véget – s jó volt látni azt a szellemi koncentrációt,
amellyel a fiatalok igyekeztek hasonlóképp elmélyülni korábbi előadásukban.
Az interpretáció iránti felelősség sugárzott Karasszon
minden megjegyzéséből. S immár a zenetörténészt hallhattuk, amikor az
értő kottaolvasás rejtelmeiben vezette alkalmi közönségét, a „becsapós”,
félrevezető kottakép buktatóira mutatva rá. Amikor a regisztráció került
szóba, az volt az orgonisták „megdicsőülése”. Ez az a terület, ahová más
hangszeres csak távolról tudja követni őket. Karasszon
megannyi apró mozzanatra rámutatott, amelyek kiváltották tetszését - s ezzel
jóleső érzést okozott tanárnak-diáknak. Boldogság ragyogott fel a növendék
arcán, ha saját „ötletét” dicsérte meg a művész, s elraktározta az olyan átfogó
ismereteket a tanár, amelyeket a későbbiekben beépíthet munkájába.
A műsorfüzet
„köszöntő”-jében az igazgató, Dr. Benkő
Szabolcs rámutatott: „Modern korunkban is kötelességünk művészi
értékeinket, valamint a tehetségkutatás több évtizedes hagyományát ápolni és
megőrizni”. Miközben az időhatározót eléggé leszűkítőnek
érzem, rendkívül fontosnak tartom ezt a szempontot. S ha ez az érdemben inkább
mini-fesztivállá, találkozóvá módosult verseny a tehetségkutatás szolgálatába
szegődött, a konzultációvá lényegült produkció-értékelés egyszersmind
tehetséggondozásnak is tekinthető. Ez adta a XI. Országos Orgonaverseny
többletét, sajátosságát.
Ez a hétvége afféle
szellemi vitamin-injekciót jelentett az Orgonaverseny résztvevőinek. A
fentiek értelmében nyilvánvaló, hogy okafogyottá vált volna az örökzöld kérdés
felvetése: van-e hasznuk (értelmük) a zenei versenyeknek. Hiszen az alkalom inspiráló hatású, olyan teljesítményre sarkallja a
fiatalokat, amilyet a hétköznapi munka folyamatában aligha lehetne tőlük
megkövetelni. Minden bizonnyal olyan darabokat is megtanulnak egy-egy ilyen
alkalommal, amelyre különben nem került volna sor. (Itt jegyzem meg, immár hagyománya
van az orgonaversenyek során annak, hogy az elődöntő anyagában
egy-egy magyar – 20. századi – szerző orgonadarabjaiból is kell
választani. Az ily módon rövid időre reflektorfénybe kerülő
repertoárbővítő kompozíciók nemcsak a versenyzők, hanem a
felkészítő tanárok irodalomismeretét is növelik. Külön öröm, hogy az idei
versenyen Lisznyay Szabó Gábor műveit a
közelmúltban megjelent kottákból játszhatták a versenyzők.)
A versenyek
megmérettetés-lehetőségét szokás kihangsúlyozni – de legalább annyira
fontos a szereplési lehetőség. Hiszen ahány hangszer, annyi egyéniség! A
Bartókosok nyilvánvalóan élvezték a hazai pálya előnyeit – viszont nem
panaszkodhatnak a vendégek sem, hiszen a gondos szervező és
előkészítő munkának köszönhetően a vendégeknek biztosították a
hangszerrel való beható ismerkedést (így viszont ők egy új
hangszer-ismerőssel gazdagodtak).
Az
időről-időre, több-kevesebb rendszerességgel visszatérő
felkészítő tanárok is sokat profitálhatnak az ilyen eseményekből;
előadói ízlésváltozások tanúi lehetnek, s nyomon követhetik, milyen
„nehézségi fokig” jutnak el egy-egy korosztály képviselői (elengedhetetlen
az idézőjel használata, hiszen a „nehézség” több szempontból is relatív
kategória…).
A zsűri elnök
lenyűgöző zeneközeliségét
is életre szóló élményként őrizhetik a résztvevők. Abból (is) adódik
ez, hogy a „musica theoretica”
és a „musica practica”
területén egyaránt jártas, tehát az elméleti tudás és a művészi gyakorlat
során szerzett tapasztalatok állandó kölcsönhatásának köszönhetően bármely
stílussal/kompozícióval úgy tud foglalkozni, hogy egyaránt képes belehelyezni a
zene Makrokozmoszába a kis részt, s benne – mint cseppben a tengert –
felmutatni a nagy összefüggések hatásmechanizmusait.