Német
est
A címet magyarázandó, azonnal
egyértelművé kell tennünk, hogy a Magyar Rádió Márványtermében elhangzott
magyar zeneszerző, Sáry László
szerzői estjéről van szó. A művek előadói és ihletői
között azonban már jelentős túlsúlyban vannak a német művészek.
Az első mű a zongoristának ajánlott
Körök szólózongorára (2006) volt,
mely címének megfelelően a körbe(n)járásról, körforgásról, körfolyamatról
szólt. Struktúrájára a visszatérő körkörösség miatt a meghatározatlanság a
leginkább jellemző.
Martin Tchiba
(1982) kifogástalanul játszotta a neki dedikált darabot. A kiváló zongorista
ugyan Budapesten született, de hároméves kora óta Németországban él. Ott
végezte tanulmányait előbb zongoraművész, majd zeneszerzés szakon.
Számos világhírű zenekarral koncertezett, amit rádió, televízió és CD
felvételek örökítettek meg. Repertoárján a klasszikusok mellett jelentős
szerepet kapnak a kortárs szerzők művei. Ő fordította német
nyelvre Sáry László Kreatív zenei
gyakorlatok című könyvét. Több kitüntetés birtokosa.
Az Öt
melankolikus ének szoprán hangra és zongorára (1981) szintén egy németajkú
művész, Georg Trakl versei alapján íródott. A fiatalon elhunyt osztrák
expresszionista költő ihlette dalok a címnek megfelelően sötétek és
borongósak, bár a harmadik és negyedik mozgalmasabb. Váratlanul, kurtán-furcsán
fejeződnek be, hiányérzetet, kielégületlenség érzetét hagyva maguk után. A
szélesen, olykor igen nagy lépésekben haladó nyugodt tempójú énekszólamot zaklatottabb,
idegesebb zongorakíséret követi a bizonytalan hangnemeken át. A határozottan
nehéz énekszólamot Irene Kurka (1974)
hibátlan intonációval, szépen formálva adta elő. Irene Kurka sokoldalú
szoprán énekesnő. Az oratóriumok és passiók mellett rendszeresen énekel
kortárs műveket. Németországban, Amerikában, Kanadában tanult. Martin
Tchiba figyelmesen kisért, összeszokott páros benyomását keltették.
A szünet előtti utolsó mű szintén
egy korábbi alkotás, a népszerű Emlék
zongorára és füttyszóra (1987) volt. Az elmerengő, lassú, különleges
varázsú mű mindig nagy hatást gyakorol a közönségre. Most sem volt ez
másként, bár a szerző előadásában felhangzó darab füttyszólama a
megszokottnál egy kicsit visszafogottabb volt. Mint később a művész
úr elmesélte, ennek igen prózai oka volt, kiszáradt a szája.
A koncert második felében két
ősbemutatót hallgathattunk meg. Elsőnek a legutóbb elhangzott Emlékre
rímelő Ricordanza [Emlékezet,
Megemlékezés] szólózongorára című,
2008–ban íródott művet. Az előzőnél sokkal keményebben, marcato
akkordok egymásutánjával kezdődő – és ezekhez gyakran visszatérő
– darab inkább a szabad szerkezetével involválta címét. Határozottságában is
csapongó, elkalandozó benyomást keltett. Martin Tchiba ihletetten tolmácsolta a
művet.
A befejező alkotás egy fiatal német
költő verseire készült dalciklus volt. Kalmen
– A szélcsend vidéke (2012) Öt ének Frank Schablewski verseire, szoprán hangra
és zongorára. Irene Kurkának és Martin Tchibának.
Frank Schablewski 1965-ben született Hannoverben, jelenleg Düsseldorfban él. A német
líra újhullámának kimagasló képviselője. „Alkotásainak egyik stílusjegye a
hasonlóan csengő szavak és jelentésviláguk szintézise új, általa alkotott
szavakban és jelentésmezőkben, melyek átszövik verseit. E ciklusában a
horvát tengerpart égboltját sűríti versekbe.” – írja róla a koncert
ismertető füzete. A versek – Schurwolken[Nyírtfelhők],
Eismaser[Jégerezet], Wolkenfront[Felhőfront], Feuermal[Tűzjegy],
Kalmen[A szélcsend vidéke] – Schablewski Wasserfelle című kötetében
jelentek meg a Rimbaud kiadónál 2001-ben, Aachenben. Sáry más, önálló sorrendbe
rendezte a verseket, saját alkotói koncepciójának megfelelően. Az
énekszólam a modern zenére, avantgarde-ra jellemző módon végig nehéz, nagy
ugrásokban halad. A ciklus dalai különböző karakterűek. Az első
lassú, merengő, melizmatikus, ahol az utolsó sor szóló ének. A másodikban
szaggatott, staccato kíséret fölött széles ívű dallam szárnyal, melyet
gyakori kvintlépések szakítanak meg. A harmadik ismét lassú, merengő, míg
a negyedik menősebb, haladósabb tempójú. Az utolsó, címadó dalnak csak az
első felében van kíséret, a második rész a capella, melynek végén sajátos glissando
zárja a ciklust.
A hangversenyen jelen volt a költő is,
akivel a szerző, az előadók és a közönség jókedvű beszélgetésben
cserélte ki gondolatait a koncerten hallottakról.
Eisenbacher Zoltán
Sáry László szerzői est
Körök szólózongorára –
Martin Tchibának
Öt melankolikus ének szoprán
hangra és zongorára – Georg Trakl versei alapján
Emlék zongorára és
füttyszóra
Ricordanza szólózongorára
(Ősbemutató)
Kalmen – A szélcsend vidéke.
Öt ének Frank Schablewski verseire, szoprán hangra és zongorára. Irene Kurkának
és Martin Tchibának. (Ősbemutató)
Irene Kurka – szoprán
Martin Tchiba – zongora
Sáry László – zongora és fütty
Magyar Rádió Márványterem
2012. november 29.