Zwolenszky Antal*
Kodály tanítványainak kapcsolata
a német iskolai
zeneoktatással a harmincas években*
Előadásomban Kodály Zoltán és körének a két világháború
közötti német iskolai zeneoktatással kialakult kapcsolatával foglalkozom.
A
kodályi koncepció előfutárai és forrásai után kutatva eljutottam a Werra folyó melletti
Ludwigstein nevű várban létesített Archívumba. Itt őrzik az ún. Jugendbewegung
[Ifjúsági mozgalom] összegyűjtött dokumentumait.[1] A német zenei nevelés neves
alakjának, Fritz Jödenek a hagyatéka is ide került. E dokumentumok között
néhány érdekes magyar vonatkozású írást találtam, amelyek talán alig ismeretes
eseményekre utalnak. Vázolom az említett időszak idevágó viszonyait, de
előadásom fő célja az említett dokumentumok rövid ismertetése.
Kodálynak és a hazai iskolai ének-zene oktatás megjavításán
fáradozó körének két világháború közötti németországi kapcsolata nem vált
közismertté, elsikkadt a szakirodalomban is, amit a későbbi történelmi
konstelláció megmagyaráz.
A Weimari Köztársaság kb. 15 évét a
világ általános köztudatában árnyékba borítja az első világháború
előtti német császárság, és főleg a későbbi hitleri Németország
agresszív politikája. Az első világháborúban Németország is sok életet
vesztett, és ezen felül elvesztette katonai, és gazdasági hatalmát is. Gyarmatai
más kezekbe kerültek és a császárság megszűnt. De régi kulturális
tradíciói és különösen a német zeneművészet továbbra is mindenütt elismert
érték maradt.
Már a Weimari Köztársaság első
napjaiban az új szociáldemokrata hatalom fontos kulturális feladatokat bízott
a párton kívüli orientalista tudósra, Carl Heinrich Beckerre (1876-1933). Széleskörű művelődési
reformpolitikát folytatott ő, mint utódja is, Adolf Grimme, mígnem a
fasiszta hatalomátvétel megállította ezt a humánus értékeken nyugvó fejlődési
vonalat.[2]
1920-ban az német tanítók országos
gyűlésén kimondták, hogy nem csak az általános iskolai nevelést kell
magasabb szintre emelni, hanem a művészeteknek is nagyobb teret kell adni
az iskolai életben. A tanítók ilyesfajta elképzeléseinek természetesen
eszmetörténeti előzményei is voltak. A nyilvánvaló reformpedagógiai
aspektusról itt nem beszélek. Annál inkább egy kevésbé ismert jelenségről.
Még a századforduló idején a fiatalok természetben és romantikus ideákban, a
felnőtt társadalomtól függetlenül kerestek szabadabb világot, örömet és
megkönnyebbülést. Ő általuk alakult ki és terjedt el az ún. Wandervögel
[Vándormadár] mozgalom. Ez a császárság szoros és szigorú rendjében sok fiatal
számára, mint egy ellenpólusú élettér jelent meg. Közös összejöveteleiken az
ének, zene és tánc nagy szerepet töltött be, de a testnevelés is fontos volt
számukra. Egy 1905-ben megjelent daloskönyv »Des Wandervogels Liederbuch« [A Vándormadár daloskönyve] jól tükrözi világukat. Ebben sok nép-,
diák- és tornászegyleti dal jelent meg. Egyszólamú melódiák voltak ezek, amihez
legtöbbször egyszerűbb harmóniai kíséret tartozott. A kíséret szerepét
általában a gitár és a lant kereszteződéséből született »Klampfe«-nek
keresztelt hangszer vette át. A fiatalok számára nem igen volt fontos a
kottához hű ének, sem a harmóniavilág kifinomítása. A Vándormadarak nyomán
egy általános és széleskörű ifjúsági mozgalom alakult ki, mégpedig
egyesületi keretekben, amit az utókor Jugendbewegung néven foglal össze.
Mondani se kell, hogy a fasizmus bekebelezte az önálló ifjúsági mozgalmakat.
Már az első világháború utolsó
éveiben megjelent egy másik, és speciálisan zenei-nevelési mozgalom, de ez már
a felnőttek világból eredt. Jugendmusikbewegung [Ifjúsági zenei mozgalom]
néven lépett a német kultúra- és zenetörténetbe. Eszmevilága nem volt
egységes.[3] Képviselői nem csak a
fiatalság zenei nevelését tűzték ki célul, hanem az ifjúságon keresztül az
egész nemzet zenei életet újjá akarták alakítani. Meg kell említeni, hogy e mozgalom
résztvevőinél nem is egyedül zenéről vőlt szó, hanem
általánosabban a művészetekről is. A »musikalisch« [zenei] és
»musisch« [múzsai/művészeti] fogalom náluk egymás közelébe került. E
körökhöz tartozott Fritz Jöde (1887-1970), Walther Hensel, alias Julius Janiczek (1887-1956), Georg Götsch (1895-1956), Richard
Gölz (1887-1975) und Hans Grischkat (1903-1977).
A hivatalos zenei nevelés vezére Leó
Kestenberg (1882-1962) lett. Nem véletlenül. A zongoraművész, már az
első világháború előtt aktív szerepet vállalt a Német Szocialista
Párt kultúrpolitikai munkájában.[4] 1918-ban állást kapott a porosz
kultuszminisztériumban, és 1920-tól mint referens fő irányítója lett a zenei
nevelés és zeneélet intézményeinek. 1921-től a berlini főiskola
professzora. Szorosan együttműködött a már említett Beckerrel.
1929-től gyakorlatilag a fasiszta hatalomátvételig miniszteri tanácsos.
1921-ben tette közzé zenei nevelési
programját »Musikerziehung und Musikpflege« [Zenei nevelés és a zene ápolása]
címmel. 1923-ban több zeneoktatóval együttműködve született meg írása
»Denkschrift über die gesamte Musikpflege in Schule und Volk« [Memorandum
a zene általános ápolásáról az iskolában és a nép körében]
címmel, amit az utókor Kestenberg-Reformként emleget. Az akkori kultuszminiszter
Otto Boelitz bemutatta ezeket az elképzeléseket a parlament előtt, ami
ott széleskörű támogatásra talált. Ennek hatására sikerült mindenütt az
ének- és zeneoktatást mint önálló tárgyat bevezetni és az iskolai zeneoktatók
képzését főiskolai szintre emelni. Kestenberg szorgalmazta a zeneiskolák
és zenei képzéssel kapcsolatos intézmények megteremtését és támogatta
működésüket. Ugyanakkor nem felejtette el az ún. magas művészet
ápolását sem.[5]
Halmos
Endre 1988-ban publikált egy német nyelvű, a magyar ének-zene oktatásról
szóló igen értékes könyvet[6].
Ebben a német zeneoktatásról is ír és összefoglalja Kestenberg memorandumának
főbb gondolatait. Igen
sok elképzelés szerepel a memorandumban, amit Kodály és tanítványi köre, ha
egy jelentős fáziseltolódással is, szintén hangoztatott. Álljon
itt egy nem teljes lista erről:
-
A zeneértők és a zeneileg
műveletlenek közötti szakadék áthidalása az állam első és
legfontosabb kulturális feladata, mégpedig az iskola és a népművelés
reformján keresztül.
-
Az óvodától a főiskoláig
lehetővé kell tenni a zenei nevelést. Legyen legalább heti két órában
minden oktatási intézményben és osztályban zeneoktatás.
-
A zenének különleges helyet kell az
iskolában elfoglalnia, mivel a zene sok oktatási terület közös találkozási
pontjaként jelenhet meg, és ez által a tanítvány lelki, etikus és
jellemfejlődését kedvezően befolyásolja.
-
A zeneoktatásnak célja az
alkotóerő és a közösségi érzés felkeltése, a zenei hallás kifejlesztése,
és az énekes és hangszeres művek zenei megértése kell, hogy legyen.
-
Az ének- és zenetanárképzés
újjászervezésre szorul. Nemcsak tanár, de művész is legyen az oktató.
Egyenrangúnak kell így elismerni a tudományos tantárgyak tanárával.
-
A népzene a zene ápolásának a magva.
-
Fel kell venni a küzdelmet a zene
elértéktelenedése ellen.
-
Az iskolai, egyesületi és
kóruskoncertek támogatása fontos. A kórusmuzsikát a kórusegyesületek
támogatásával terjeszteni kell.
-
Új énekes műveken keresztül meg
kell ismertetni az ifjúsággal a modern muzsikát.
-
A férfikarok igényességét emelni kell.
A Liedertafel stílus kétes ízlésű és ezért új művekre van szükség.
-
A gépi zene használata még inkább
elmélyítette a nyilvános koncertélet és a műkedvelő zenélés közötti
szakadékot. Mivel a saját zenélés élménye mindinkább visszaszorul, fel kell
lépni e hatás ellen.
Kestenberg tevékenysége nyomán az
egyházzenei intézetben Berlin-Charlottenburgban kibővült az iskolai
ének-zene tárgy tanítása. Ide hívták meg a már bevezetőmben említett Fritz
Jödét tanítani.
Jöde népiskolai tanítóként kezdte
pályafutását Hamburgban. Zenei téren autodidakta volt. Fontos aktivistája lett
a Jugendbewegungnak. Jó hírnevet szerzett a nem hivatásos éneklés és zenélés
elterjesztésében, ápolásában. Ezért figyelt fel rá Kestenberg. A 1920-21-es tanévben
állami segítséggel a lipcsei egyetemre járhatott tovább képezni magát. Jöde
személyén keresztül az akadémiai képzés élő kapcsolatba került a Jugendbewegung-gal.
Jöde rendezte be az intézet keretein belül Németország első állami
zeneiskoláját 1923-ban. Fontos megemlíteni 1927-ben írott könyvét, amely
„Elementarlehre der Musik” [Alapfokú zeneoktatás] címmel jelent meg[7]. Ebben összefoglalta addigi,
tulajdon gyakorlatában kipróbált módszereit, így a relatív szolmizációt is. Ez
utóbbit – saját szavai szerint – hallásképzésre, lapról olvasásra és a zenei
összefüggések ábrázolására használta. Érdekes összevetni Jöde elgondolásait a
későbbi magyar zeneoktatásban általánosan elterjedt nézetekkel és
módszertani fogásokkal. Számos hasonlóság lelhető fel. Erre azonban most
nem térek ki.
A
nem hivatásos éneklés és zenélés.
Jöde igen híressé vált az ún. „Offenes
Singen” [Közös (nyilvános) Éneklés] megteremtőjeként és ápolójaként:
Ilyesfajta rendezvényeivel bejárta a fél világot, Magyarországon is megfordult.
Közbe kell iktatnunk egy kis
szociológiai kitérőt. Ez azért fontos, hogy jobban megérthessük a
német-magyar viszonyok alapvető különbségét az iskolai éneklés és zenélés
terén.
A századforduló környékén a német
városi polgárság, kézművesség és a viszonylag új keletű munkásság
már egyedül létszámában és társadalmi arányaiban is jelentős szerepet
játszott. Együtt kb. 55%-át tette ki a lakosságnak, műveltségi szintje
viszonylag magas volt, nemzetiségi tekintetben pedig messzemenően
egységes.
A Monarchia Magyarországában, tudjuk, ebben az időben
az agrárszektor dominált: 80%-ra tehető a falusi lakosság aránya. Elnyomó
többségük műveltsége minimális. Tíz különböző nemzetiség élt a
Magyar Királyság területén. A kiegyezés utáni hirtelen fejlődő
magyar iparosodó városok, a monarchia minden zugából odatüremlett népességet
fogadtak be. Különösen jellemző ez a fővárosra.
Kodály
is megállapítja: „Urbánus
francia: francia tőből fakad. Idegen elem nélkül. Urbánus magyar –
idegen.«”[8]
Az első világháború utáni
kulturális körülmények nehezek voltak Magyarországon. Még a háború
előttről ismeretes néhány adat és sok tanítói panasz különösen a
vidéki oktatás hiányosságáról. A háború persze nem javított ezen az állapoton.
De a fővárosban sem volt rózsás a helyzet. Kornis Gyula, jelentős
kultúrpolitikusunk, szóvá tette, hogy az 1868-as Eötvös-féle iskolatörvények
még nem valósultak meg és hogy az iskolakötelezettség csak papíron létezik. A
fővárosban a hatóságok nem merik összeírni a gyerekeket, mert a
létező iskolák nem lennének képesek a tanköteleseket befogadni. Csak
csodálni lehet Klebelsberg Kuno kulturális miniszter akaraterejét és
energiáját, aminek nyomán például 1925 után kb. 3 év alatt 5000 tanyasi
tanterem épült, de sok más nagyszabású terv megvalósítása is fáradhatatlan
munkájának köszönhető.
Kodály akadémiai tanítványain keresztül
már a tízes években találkozott az iskolai ének-zene tanítás
problematikájával. Behatóbban azonban csak a húszas évek közepétől kezdett
érdeklődni e téma iránt, mikor is közvetlen kapcsolatba került a
Wesselényi utcai fiúiskola Borus Endre vezette kórusával.
Kodály elve az volt, hogy mint a régi
magyarok külföldi portyázásra kell menni és a „zsákmányt”, azaz a külföldi úton
tanultakat, haza kell hozni és itthon felhasználni.[9] Tanítványait is ilyen
szellemben mozgósította az iskolai ének és zene megújítására.
Ádám Jenő Kodály köréből az
elsők között látogatott Jöde iskolájába. 1930 őszén a főváros
támogatásával egy Saarbrückenben tartott konferencián vehetett részt.[10] Ezt követően négy hetet
töltött vendéghallgatóként a berlini főiskolán, ahol Jöde mellet
Hindemith is tanított.[11]
Kodály biztatására és közbenjárására
Kerényi az 1930-31-es tanévben a berlini Kollégium Hungaricum ösztöndíjasaként
egy évet töltött Németországban. Nem csak a berlini „Akademie für Kirchen- und
Schulmusik” különböző óráit látogatta, hanem eljutott pl. Georg Götsch intézetébe, Frankfurt an
der Oder-be is. Itt zeneközpontú tanári továbbképzés folyt, más művészeti
ágakkal is kombinálva. Az említett archívumban őrzik Kerényi egy Jödének
írt levelét. Ez a levél sajnos dátum nélküli, de más adatokkal összevetve az
1960-as évekre tehető. Feltételezhető, hogy ebben az időszakban
az idős német muzsikus megpróbálta a világháború előtti magyar
kapcsolatait feleleveníteni, és – mint arról a magyar zenész levele
tanúskodik, kétszer is irt, mielőtt a válasz megszületett. Kerényi
felidézi németországi tanulmányútját
és a magyar énektanítás kodályi berkeiben ezek után történteket. Ír az Énekszó, az iskolai énektanítók folyóiratának
létrejöttéről.
Megemlíti továbbá Jöde két írásának recenzióját az énektanítók lapjában.[12] A levélben Veress Sándorról is szó
esik, aki 1936-ban lefordította a német zenei nevelő „Volkslied und
Musikkultur” [Népdal és Zenekultúra] című munkáját és bevezetővel
látta el azt a magyar énektanítók lapja számára.[13] Ez az Orgánum mindig is
figyelemmel kísérte a német szakmai történéseket és többek között maga Kerényi
is több utalást tett ottani tapasztalataira.
Veress Sándor az 1933-34-es tanévben
ugyancsak Kodály biztatására ment tanulmányútra Berlinbe. Mint egy 1982-ben a
„Südwestfunk” rádióadón elhangzott, Clytus Gottwald karmesterrel folytatott
beszélgetésből kitűnik, a hitleri hatalomátvétel hatása ebben a
tanévben még nem akadályozta a berlini főiskola működését és a
tanulmányút igen gyümölcsöző volt.[14] Jödét csak 1935-ben
menesztették[15].
Egy ugyancsak a ludwigsteini archívumban fellelhető levélben Veress 1966
novemberében válaszol Jöde megkeresésére. Veress ekkor Baltimore Towson
egyetemén vendégprofesszorként működött. Mint az említett Kerényi
dokumentum, ez is egy visszaemlékező irat. Veress igen udvariasan
aláhúzza Jöde működésének hatását a magyar zenei nevelésért fáradozók
körére.[16] Megemlíti továbbá a német
muzsikus látogatását betegágyánál annak pesti tartózkodásakor. Ez a látogatás
közelebbi kapcsolatra utal.
Az archívumban rábukkantam egy majd öt
oldalas, igen érdekes iratra. Ebben Jöde naplószerűen
beszámol budapesti
tartózkodásáról. Az írás címzettje ismeretlen és ez a legkülönbözőbb
találgatásokat teszi lehetővé.
Az írás tartalmából ítélve megkockáztatom kijelenteni, hogy olyas valakinek
íródhatott, akit az esetenkénti engedéllyel, de gyakran külföldre utazó zenész
megfigyelésével bízhattak meg. Megtudjuk, hogy Jöde Bulgáriából jövet állt
meg Magyarországon. Már a vonatúton elkezdte a jegyzetelést. Olvashatjuk, hogy
hivatalos meghívója a Magyar Énektanítók Országos Egyesülete, míg Kerényi a
látogatás fő szervezője és budapesti fő kalauza volt. Mivel
mindkettőjük korábbi Münchenbe, illetve onnan írott levele elveszett, arra
utalhat, hogy Jödenek „balos” múltja volt, és ekkor még nem lépett be a
fasiszta pártba – hogy külföldi „magánakciói” talán nem tetszhettek a
hatóságoknak. Végül is csak december közepén Várnából irt levele érkezett meg
Kerényihez. Sietve szervezett látogatása a karácsony-újévi iskolaszünetre és
az első tanítási hétre került. December 23-án érkezett Budapestre és
találkozott mind Kerényivel, mind Rajeczkyvel. 24-én meg akarta látogatni
Kodályt, de ez a mester betegsége miatt elhalasztódott, valószínűleg
január 16-ra, az elutazása előtti napra. Jöde csak arról ír, hogy hivatalos
Kodályhoz, de arról nem, hogy ténylegesen meglátogatta-e, és hogyan zajlott
ez le. Január 4-én Kerényihez látogatott, ahol egy kis leánykórus énekelt neki,
majd kalauzával Kertész Gyulához, az Énekszó egyik fő munkatársához
mentek.
Jöde feljegyzéseiből kiderül, hogy
a német náci párt néhány budapesti képviselője óvatosságra intette, mert
a város lakosainak 30% százaléka zsidó és a szabadkőművesség fontos
szerepet játszik Pesten.
Jöde természetesen német fogalmakban
gondolkozik. Nála is megjelenik a fasisztáktól által újjáélesztett és
kisajátított „Volkstum” fogalom [itt kb. ”németség” értelemben] és saját zenei
működését is „Volkstumarbeit”-ként [a németségért folytatott munkaként]
jelöli meg. Úgy látja, hogy a „musikalische Volkstumarbeit” Magyarországon [a
zenei magyarságért folytatott munka] furcsa helyzetben van. A magyarok, még
Bartók és Kodály tevékenysége is abból az elképzelésből táplálkozik, hogy
a nép „parasztot” jelent. Ez azt mutatja, hogy Jöde nem ismeri a parasztság még
1938-ban is nagy arányát, sem viszonylagos izoláltságát, nem is szólva annak
helyzetéről a két nevezett komponista első gyűjtőútjai
idején. Budapesten, jegyzi meg a német zenetanár, a népdalokat nem együtt
énekelik, hanem koncerteken, művészi zongorakísérettel adják elő. Ebből
a megjegyzésből látszik, hogy a népdalokat és a közös éneklést – legyen az
éppen népdal – a nemzetiszocialisták nem annyira mint esztétikai tevékenységet
fogják fel, hanem mint politikai mozgósító erőt a „nép” összefogására.
Mint Jöde tovább írja, egyre inkább világos lesz előtte az ő német
„harci helye”.[17]
Az Énekszó egy külön számot szentelt
Jöde látogatásának. Ebből megtudhatjuk az énekléssel és előadásokkal
telt első iskolazenei hét eseményeit. Érdekes egybevetni a folyóiratszám
tartalmát Jöde imént említett megjegyzéseivel. Itt bár sokat olvashatunk
népdalról, nyomát sem találjuk ennek „harci bevetéséről.” Talán Ádám
cikke tükrözi leginkább Kodály és körének, mondhatnánk úgy is: az énekes
rendnek a felfogását, miszerint az élmény – az egyszerű, tiszta,
őszinte zenei élmény – a közös éneklés legszebb gyümölcse.
* A Svájban élő zenepedagógus 2012. december
15-16-án, a Magyar Kodály Társaság budapesti Kodály Zoltán születésének 130, évfordulója
tiszteletére rendezett konferenciáján elhangzott előadás szerkesztett
változata. Nyomtatás előtt áll Zwolenszky Antal általános pedagógia terén
írt disszertációjának kibővített változata a Peter Lang nemzetközi
tudományos kiadónál (Svájc). A könyv címe: Zoltán
Kodály und das Phänomen der ungarischen Musikerziehung [Kodály Zoltán és a
magyar zeneoktatás jelensége]. Az előadás/cikk az említett munka egy
részletéről ad számot.
[1] Archiv der deutschen Jugendbewegung.
[2] Becker Németország akkori helyzetét a napóleoni
időkhöz hasonlította. Az 1800-as évek kezdetén ugyanis a napóleoni
politika határozta meg a legyőzött német államok életét. Ekkor született
Johann Gottlieb Fichte (1762-1814) Beszédek
a német néphez című írása. Ebben Fichte
egy átfogó német nemzeti nevelés érdekében lépett fel. Az általános nevelés
hivatásaként az elnyomott német népesség együvé tartozási szellemének ápolását
és a német emberek Napóleonnal szembeni belső ellenállásának
megerősítését jelölte meg. Becker szemében is, majd 120 évvel később,
amint az általános, úgy a művészeti nevelés is jelentős eszközként jelent
meg egy hasonló cél érdekében.
[3] Erősen befolyásolta a reformpedagógia szelleme és
olyas fogalmak mint pl. az ideális közösség, a »Ganzheit« - ezt alig lehet fordítani – a
természetesség, a „»vezér és követő« elmélete.
[4] Leon Kestenberg
a felvidéki Rózsahegyen (Ružomberok, Rosenberg) született. Apja zsidó kántor
volt és őtőle kapta első zenei leckéit. Kestenberg Prágában,
majd Berlinben tanult. Franz Kullak és Feruccio Busoni voltak tanárai.
Később tanított a jó nevű Klindworth-Scharwenka és a Stern Konzervatóriumban.
Mint pianista számos koncertjével jó hírnévre tett szert. 1953-ban az ISME
alapító elnöke.
[5] Az ún. Kestenberg-Reformok jó része reformpedagógiai gondolatokat mutat fel, mint például a gyermek lényéből levezetett oktatás bevezetését. Igen fontos elvük lett, hogy nem szabad beérni az elméleti és történeti zenei képzéssel a zenei praxisnak jelentős szerepet kell kapnia, tehát nem csak a zenéről, hanem a zenére kell oktatni a fiatalokat. (Ez a gondolat más iskolai tárgy oktatásában is megjelent, gondolhatunk itt az ún. „Arbeitsschulbewegung”-ra [munkáltató-iskola mozgalma]. Az ilyen iskolák a magoló szellemű tanítás ellen léptek fel). A zenének közösségteremtő, egységesítő ereje is kihasználandó.
[6] Halmos
Endre: Die Geschichte des Gesangs-Musikunterrichts
in Ungarn. Stuttgart: Franz Steiner, 1988.
[7]
Georg Kallmeyer Kiadó, Wolfenbüttel, 1927
[8] Kodály Zoltán: Közélet, Vallomások,
Zeneélet. Szerk.: Vargyas Lajos. Budapest: Szépirodalmi, 1989. 28.
[9] Breuer
János: Kodály Zoltán. A világ legnagyobb zeneszerzői: Budapest: Mágus, 1999.
[10] Énekszó, 1938. február
15, 515. old.
[11] Ádám előadása
[feltehetően Hamburgban] 1965 októberében. A német nyelvű kézirat a
ludwigsteini Jöde hagyatékban található.
[12] Musik und Erziehung [Zene
és nevelés] valamint a Das schaffende Kind in der Musik [Az alkotó gyermek a
zenében].
[13] Énekszó III/6, 293-294.
[14] Hindemith életrajzából
tudjuk, hogy a nemzetiszocialisták már a húszas évek végén »felfedezték« és
élesen támadták Hindemith zenéjét és kultúrpolitikai nézeteit.
[15] MGG lexikon: Jöde
címszó
[16] „Er hat die schönsten
Erinnerungen in mir wiederbelebt von einer Zeit, als wir in Ungarn bei dem
Aufbau der neuen Musikerziehung von Ihrem Wirken und aus Ihren Werken die
wesentlichsten Anregungen erhalten haben.”
[A levél] „felélesztette bennem az időt, amikor mi Magyarországon az új zenei nevelés felépítésében az Ön működéséből és műveiből a leglényegesebb ösztönzéseket kaptuk.”
[17] Deutsche Kampfstellung