DR. MAKAI ÉVA*
Zenei nevelés egy alternatív iskolában –
a Kincskereső Iskola
Az oktatáspolitikai változások
sodrában újra közfigyelembe kerültek az un. alternatív iskolák. Jelen írásom
miközben sajátos tanúvallomás kíván lenni a legújabb kori hazai pedagógiai
hagyományban úttörőként számon tartott Kincskereső Iskoláról, a
humanisztikus, alternatív iskolák és pedagógiák jelenlétének igenlése is
egyúttal. Bemutatom, hogy a zenei nevelés megújításának is mással nem pótolható
kincsestára található ebben a körben.
A Kincskereső Iskolát megalapító
Winkler Márta neve összefonódott a pedagógiai progresszióval. A tehetséges, kreatív tanítónő
osztályaival a mindennapok gyakorlatában tökéletesítette fejlesztő
módszerét. A szakma, s így különösen Vekerdy Tamás, sőt – híressé vált
dokumentumfilmek révén – a reformértelmiség is folyamatos rokonszenvvel követte
a 60-as években magára figyelmet felhívó „nehéz embert”. Winkler Márta hosszú
oktatáspolitikai küzdelmek után jutott el odáig, hogy módszertani újítóból
iskolaalapító lehessen, egy magyar fejlesztésű alternatíva gazdája. (Megjegyzem, hogy ezzel együtt a
Kincskereső Iskola szaktudományos dokumentáltsága szegényesebb az
elvárhatónál, elemző tanulmányok helyett gyakoribb a róla szóló interjú, a
riport.)
A Kincskereső Iskola 1988
őszén kezdte meg működését az újbudai Teleki Blanka Általános Iskola
alsó tagozatos tagiskolájaként. 1996. szeptember 1-jétől a Bethlen Gábor
Zene Tagozatos Általános Iskola és Újreál Gimnázium részeként működik
tovább, ahol hat délelőtti tanulócsoport, négy napközis csoport és két
tanulószoba várja a tanulókat. Az iskola gyermekközpontú modellintézmény, ezt
az elnevezést a Soros Alapítvány a következőkkel indokolta: „A gyermekközpontú szemlélet jellemzője
a fejlődő gyermek testi és lelki állapotainak változásairól – s változó szükségletéről – való szakszerű tudás és az e tudás
megismert tényekhez való viszonyulás metodikai és didaktikai képessége.
Ebből fakad a belső, megújulásra kész erők ébren tartása s az
önirányításra, a személyes autonómiára nevelés.”A Kincskereső Iskola
feladatául tűzte ki e pedagógiai kultúra terjesztését, ezért vesz részt az
ország különböző tájairól érkező főiskolai hallgatók és
pedagógusok képzésében, illetve továbbképzésében. Emellett modellként szolgál
olyan pedagógiai koncepciók megvalósításához is, melyek célul tűzik ki
beilleszkedési és teljesítményzavarral küzdő gyerekek integrált nevelését
kisközösségben.”[1] Az
épület eredetileg óvodának épült a 70-es években, ma teljességgel a
Kincskereső Iskola birtokolja. Jellegénél fogva leginkább kisiskolások
befogadására alkalmas. „A hatosztályos iskola pedagógiai szemléletének
megvalósításához adottak a terem-feltételek, még a csoportbontásban tanított
idegen nyelv, furulya, számítástechnika tárgyak oktatása számára is.”[2]
Az iskola önkormányzati fenntartású.
Már most szeretném ráirányítani a
figyelmet arra, hogy a bevezetőben jelzett fenti preambulum árulkodik a
zenei nevelési elkötelezettségről! Nem csupán azt tudjuk meg, hogy a
Kincskereső Iskolában furulyaoktatás
is folyik (ez a hangszerhasználat egyébként az Ének-zene tagozatos iskolák
kodályi hagyományából eredeztethető), de azt is, hogy kiemelten tartják az
iskolai arculat meghatározó elemének, ráadásul infrastruktúrát is biztosítva
hozzá. Hogy ez ma is így van, ebben interjúalanyom, Sz. E. tanárnő is
megerősített.
Fontos információkhoz jutunk nyilvános
alapdokumentumukból: „A
nevelőtestület működését a pedagógiai szemlélet egysége és a
módszerek, egyéni megoldások sokfélesége jellemzi. Az iskola pedagógiai
arculatának egysége elsősorban annak köszönhető, hogy az itt dolgozó
nevelők jól ismerik és magukénak vallják az iskola vezetőjének,
Winkler Mártának több évtizedes tanítói gyakorlatából leszűrődött
nevelési elveit. A pedagógiai elvek és a követelmények egységéhez nagyban
hozzájárul az együttes munkával létrehozott helyi tanterv, az értékelés közösen
kidolgozott szempontrendszere, valamint a félévenként megtartott értékelési
értekezletek, ahol a tantestület közösen beszéli meg az iskola minden egyes
tanulójának fejlődését.
Az 5. osztálytól a gyerekek nevelését szaktanárok veszik át. Az
átmenetet megkönnyítendő a leendő osztályfőnök a negyedik
osztály második félévében szakórák, vagy egyéb foglalkozások megtartását
vállalja. Így az osztály és az értük a következő tanévtől
felelős pedagógus kölcsönösen tapasztalatokat gyűjthetnek egymásról.
A 6. osztály végére cél az is, hogy a tanulók életkoruknak
megfelelő önismeret birtokában hátrányaikat leküzdjék, és képesek legyenek
az új iskolájukban - a pedagógusok személyétől függetlenül is - egyenletes
teljesítményt nyújtani, és kiemelkedő képességeiket kibontakoztatni.
További célunk az, hogy a tanulók szüleik segítségével megtalálják azt az
intézményt, melyben mód nyílik további harmonikus fejlődésükre, és a
kiválasztott intézménybe fel is vegyék őket…
A Kincskereső Iskola gyakorló
pedagógusoknak, elsősorban az iskola alapítójának, Winkler Mártának
gyakorlati tapasztalatait felhasználva, az alternatív pedagógia hazai és
külföldi eredményeit integrálva a gyerekek harmonikus
személyiségfejlődésének előmozdítását tűzte ki célul. E cél
megvalósítását - az egymással szerves egységet alkotó - nevelési és oktatási
feladatok teljesítésével kívánja elérni.[3]
A programban emlegetett szerves
egység rokon a Waldorf-pedagógia szellemiségével, annak „holisztikus”
látásmódjával, világképével és tanulásképével. Ennek kifejtését olvashatjuk a
programban. Megfigyelhetjük e tanuláselméleti bevezetőben is a hitvallást
a művészeti nevelés fontossága, benne a zene mellett.
Ezt erősíti meg, mintegy hitelesíti az iskolaalapítónak vizuális
kultúra szakos kollégájával közösen jegyzett, 1999-ben publikált tanulmánya is.
„A kisgyermek személyisége egységben tartalmazza az őt
körülvevő világról alkotott benyomásait, tapasztalatait, ismereteit… Ezt a
meglévő egységet kívánjuk megőrizni a sajátos, gyermeki
ismeretszerzési módok igenlésével.”[4]
A
motiváltság, a gyermeki, gyermek-szerű tanulás elméletét ültetik
gyakorlatba az iskola pedagógusainak hiteles vallomásai szerint is.
„Egyik
legfontosabb dolgunk, hogy kedvet teremtsünk az éppen soros következő
feladatokhoz.” – írja az iskolaalapító a vizuális nevelés tanárával közösen írt
tanulmányban. [5]
„Arról, hogy minden egészséges gyerek
tevékeny és könnyen mozgásba hozható, az iskola általában megfeledkezik. Az
első naptól érdemes úgy élni velük, hogy gyermeki kívánságaik a világ
megismerésére helyet kapjanak iskolai munkáikban. Hogy azonnal arról győzzük
meg őket, hogy elsősorban arra van szükségünk, amire már ők
maguk rátaláltak a világból, és arra a sajátos keresési módra, technikára,
ahogyan ők fedezték fel környezetüket.[6]
Interjúalanyom hozzáteszi: az iskola
deklarált pedagógiai célja felülmúlni saját magukat azon a szinten, amelyen
szívesen űzik tevékenységeiket.
Az énektanárral készített interjúból
az is kitűnik, hogy a tanítónak is jogában áll ebbe az iskolai világba saját kultúráját behozni, hiszen ebben
tud kongruens lenni.[7]
A zenei nevelésre vonatkoztatva mindez: (Emlékeztetünk, hogy ez az idézett
tanulmány a vizuális nevelésről szól, a szerzők mégis fontosnak
tartják azonnal mellérendelni a zenei nevelést is.) „A vizuális nevelés és az
ének-zene átszövi, kiteljesíti programunkat”.[8]
Az
„átszövést” itt bátran értelmezhetjük tantervezési, tanulásszervezési
metódusként. Arról van alapjában szó, hogy a hagyományos tantárgyfelosztás
messze nem elegendő és nem feltétlenül releváns annak megítélésében, hogy
időben, tartalomban milyen arányt foglal el a zenei nevelés, zenei
képességfejlesztés. Az iskola „családi” jellegéről szólván például már
1994-ben így mutatta be az iskolát az alapító. „A családias jelleg azonban
igazán reggelenként érhető tetten. A hét óra körül érkezőket már furulyaszó fogadja. (Kiemelés
tőlem – M. É.) A gyerekek reggelenként egymástól kis darabokat tanulnak,
és szabályos koncertet adnak, miközben az, akire az állatok vannak bízva, már a
pintyeket eteti. Ha pedig negyed nyolc körül megérkezem, kezdődnek a Nagy
Reggeli Beszélgetések…” [9]
Interjúalanyom
fontosnak tartja megjegyezni, hogy Winkler Márta alapcélja, hogy legyen
mindennapos éneklés. Sajátos ebben az ének-zene tanár felelőssége is
feladata: „legyen mit énekelni”
Már
a „felvételi beszélgetésben” is helyet kap a zene! „Iskolánkban a
lehetőségekhez képest többszörös a jelentkezés. Ezért a döntést
megelőzően „Játékos ismerkedést” tartunk a gyerekekkel. Ezeknek az
énekes, táncos, rajzos stb. találkozásoknak a legfontosabb feladata a
beilleszkedési nehézségekkel küzdő gyerekek optimális létszámban való
kiválasztása.”[10] Nem feladatunk most egy iskolai kiválasztási
mechanizmus elemzése, akár értékelése. De sokat elárul az iskola ethoszából,
hogy a kiválasztás szempontjából kritikus tevékenységek, aktivizált képességek
közt expressis verbis csupa esztétikai tevékenység sorolódik fel (a többi a
„stb.”, s ezek közül is sorrendben az első (!) az ének!
Az
iskolaalapító könyvéből megtudjuk, hogy szóbeli kommunikációjában mennyire
tudatosan alkalmazza a dinamikát a halktól a hangos beszédig.[11]
Ugyanitt megtudjuk, hogy „halk szavú rézcsengőt” alkalmaz a hagyományos
tanítói figyelemfelkeltő eszköz, a taps, a kopogás helyett.
Az
olvasástanításhoz jellegzetes módon dalt, népdalt, népi játékdalt alkalmaz. Itt
- olvasásórán! - megszólal a taps, a dobbantás, a dob, a triangulum, xilofon.[12]
A névtanulás – nyelvtan órán - a szótagszámokat követő tapsolás
kíséretében zajlik.[13]
Kombinált matematika-környezetismeret órán a tanulók által gyűjtött gombok
rendszerezésének egyike azok „hangzása”, el is játsszák ezen az órán az
összekoccantott gombok hangzásának segítségével Weöres Sándor
Száncsengőjét, sőt a gombok „hangolására” is sor kerül, hiszen –
leírása szerint – „dó, re, mi” hangzású gombokat találnak, s ezzel kísérik a
„Kis emberek dalait”.[14]
. Megtudjuk, folyamatosan más hangadó tárgyakat is gyűjtenek és
kombinálnak (kagyló, üveg. fadarab, szög, pálcika, műanyag bot) – mindez a
gyerek szenvedélyes gyűjtőmunkáját és alkotókedvét vonta magával. Az agyag című környezetismereti
tananyag projekt-szerű feldolgozása során vendég népművészek dobok
készítését facilitálták.[15]
A
kooperatív tanulási mód, melyben a tanulók kulturális egymásra hatása is
erős, az újabb időkben más funkcióval is gazdagodik: a kulturális
deficittel rendelkező családok hatását – hatáshiányát - pótolja,
kompenzálja az a kulturális gazdagság, mely az együtt-tanulásban, így az
együttmuzsikálásban érvényesül.
E
gondolatokat támasztja alá az alapító sajtónyilatkozata is, mely szerint:
„Az
a tanuló, aki nem szorong, és szívesen teszi a dolgát, hegyeket tud
elmozdítani. Megszokja, hogy a világ minden zugából kincseket hívhat elő,
az emberekből, a társaiból éppúgy, mint a tárgyakból. Mindenben, irodalom,
zene, képzelet, mozgás, megcsodálni, eltanulni, meggondolni vagy elutasítani
való titok rejtőzik.”
Folytatódik a nyilatkozat a menedzsment filozófiájáról is, mely
egyértelműen bürokráciaellenes, a tanulói fejlődés szolgálatába
állított – igazolván, hogy ez is működőképes, sőt hatékony „Régóta előírás tagadó vagyok. Én akkor
érem el az adott teljesítményt, amikor a gyerek elérte.”[16]
De folytassuk a
pedagógiai program felidézését!
„Az iskolába lépő gyerek a
világot még holisztikusan látja, ezért nem szerencsés ebben az életkorban az
ismeretszerzés folyamatát különböző részekre bontani, illetve sokféle
tantárgyat kialakítani. Bár a tananyag meghatározása és a feladatok
elvégzésének követése miatt írásos dokumentációnkban megkülönböztetjük a
tantárgyakat, a mindennapos gyakorlatban ezen ismeretek átadása komplex módon,
a gyermekek tevékenységére, tapasztalataira építve történik. A kisiskolások
legfontosabb kifejező eszköze a mozgás, a rajz, a zene (Kiemelés
tőlem – M. É.). Szükséges ezért, hogy e a tevékenységekkel a gyerekek a
mindennapi életüket átszőve, természetes módon foglalkozhassanak. A
harmonikus személyiségfejlesztéshez elengedhetetlen eszköz minden életkorban a
tantárgyak transzfer hatásának felhasználása, a készségtantárgyak segítségével
a személyiség kibontakoztatása. Fontos a tanulók a készségtárgyak területen
való sikerhez juttatása, mely tapasztalatunk szerint az átlagtól erősen
eltérő fejlődési ütemet járó gyerekeknél még jelentősebb változást
hozhat….
A tantervi
követelmények megvalósításához a tanítók - a kerettantervre és a kollégák
tapasztalataira alapozó - tananyagot állítanak össze, mely óráról órára
figyelembe veszi a gyerekek által kínált témákat, ötleteket is. Így módot ad a
tanulóknak, hogy alkotó részesei legyenek a tanulási-tanítási folyamatnak. Az
iskola hagyománya a kincsgyűjtés, mely által megvalósíthatóvá válik a
Kincskereső Iskola azon célkitűzése, mely a tanulás-tanítást
élményszerűvé kívánja tenni. A tanulás-tanítás a gyermek világából indul (kiemelés tőlem - M. É.) ki,
és az ismeretek elsajátítása a jól végzett munka örömévé, a személyiség pozitív
irányú fejlődésének részévé válik.[17]
Eközben azonban a pedagógus által meghatározott oktatási cél sem szorul
háttérbe.
A Kincskereső Iskola törekvése, hogy a növendékek harmonikus
személyiségfejlődését támogassa. Az oktatási feladat megvalósítása ennek a
tágabb célnak fontos, de nem kizárólagos eleme.
A
tananyag kialakításának és óraszámainak meghatározásának főbb szempontjai
a kerettantervi előírások figyelembe vételén túl a következők voltak:
a tanulók életkori sajátossága, a tantárgyak egyenrangúsága és transzfer
hatása, a tananyag komplex elrendezése, illetve a negyedik osztályban
megjelenő nyelvtanulás egy másfajta élményhez, újfajta motivációhoz
juttatja a tanulóinkat… „[18]
Fontos az iskolában a tanórán kívüli nevelés. S ebben a körben a néptánc hangsúlyos említése
jelentős kutatási tárgyunk szempontjából.
A
játéktanulásban a népi játékok dominanciája alapvető. Winkler Márta maga
sorolja fel munkájában a használt forrásokat. Ezek bízvást tájékoztató
értékűek:
Jánosi Sándor: Játsszunk táncot,
Bánki Vera-Kismartony Katalin: Zene-Játék,
Forrai Katalin: Ének az óvodában,
Törzsök Béla: Zenehallgatás az óvodában,
Nem jelölt kolozsvári szerző: Szedem szép virágom – kisgyermekek
játékos könyve,
Borsai Éva {helyesen: Ilona – M. É}- Hajdú Gyula – Igaz Mária: Magyar
népi gyermekjátékok,
Lajtha-Rajeczky-Gönyei: 111 népi táncdal,
Hajdu Gyula: Magyar népi játékok gyűjteménye.
E művekről összefoglalóan elmondható, hogy a neofolklorista –
táncházas nemzedék előtti szakemberek közkézen forgó, hiteles munkái.[19]
A pedagógiai program más elemei is árnyaltan tájékoztatnak erről a
kiemelten humanisztikus iskolaképről. Mivel közvetlenül kutatási
tárgyunkat nem érintik, de megkerülhetetlen illusztrációk, ezért lábjegyzetben
mutatom be őket.[20]
Külön felhívom a figyelmet az értékelésnek az alternatív iskolák törekvéseivel
azonos tőről fakadó lágyságára, adaptivitására, kiemelten „formatív”
karakterére.
Mit jelent mindez a helyi tanterv
nyelvére fordítva, tananyagban, óraszámban a zenei nevelés szempontjából?
Megjegyezzük, hogy a pedagógiai program szóhasználatában a
„kerettantervre” való hivatkozás jelenik meg vonatkoztatásként. Köztudott, hogy
2000-ben az alig 2 éve a helyi tantervekben alkalmazni előírt Nemzeti
Alaptanterv egységesebb értelmezése érdekében az oktatási kormányzat un.
kerettantervet bocsátott ki. (Később ez a szabályozás „felpuhult,”[21]
vagyis a NAT alapján több, akár
független műhelyek készítette kerettanterv műfajú dokumentum jutott
akkreditációhoz, de az iskolai szóhasználat ezt, a máig igencsak elterjedt és
használt, minisztériumi kerettantervet
tekinti kiindulópontnak helyi tantervéhez. A tantervi szabályozás kanyargós
útjának bemutatása meghaladja tanulmányunk tárgyát és kereteit.)
Tekintsünk
a helyi tantervre. Először is bemutatjuk a „hagyományos” Ének tantárgyra
fordított óraszámokat.
Évfolyam |
Heti óraszám |
1 |
1 |
2 |
1 |
3 |
1,5 |
4 |
1 |
5 |
1 |
6 |
1 |
Ezt az időmennyiséget pozitív irányban befolyásolja az úgynevezett
„Kincskereső óra” minden évfolyamon, heti 2 órában. Vagyis táblázatunk így
teljes:
Évfolyam |
Heti óraszám |
+ Kincskereső óra |
1 |
1 |
2 |
2 |
1 |
2 |
3 |
1,5 |
2 |
4 |
1 |
2 |
5 |
1 |
2[22] |
6 |
1 |
2 |
A „Kincskereső óra” a tanító és
a gyerekek egyezségéből kerekedik ki, ez projekt-szerű, komplex,
fejlesztő-alkotó tevékenység, az iskolaethosz alapján jellegzetesen zenei
élményekkel dúsított. (Jogi alapja a kutatás idején hatályos Ktv. 52.§ (7).
cikkelye.) Ezért – ha nem is köthető minden heti „Kincskereső óra”
közvetlen zenei tartalomhoz – a foglalkozás zenével, énekkel dúsított karaktere
jól kimutatható.[23]
Ugyanígy része a zene a tanításon kívüli időnek, amikor a gyerekek
napközis nevelőikkel vannak. „A délutános nevelő által kínált
foglalkozásokon felül a gyerekek különböző szakkörök közül választhatnak
(pl.: matematika, számítástechnika, rajz, faragás, néptánc, testnevelés, hangszer
stb.) Ezek a foglalkozások nemcsak a gyermekek, hanem a tanárkollégák
előtt is nyitottan folynak.”[24]
Az ünnepkörökhöz kapcsolódó felkészüléseket -
melyeknek sok zenei eleme van - a tantervi órákon, vagy a
„Kincskereső-órákon” projekt-szerűen, témahét-szerűen az
osztálytanító vezeti, de órájára behívja a képzett ének-zene szakos
kollégáját. Interjúalanyom ott tartja
igazán eredményesnek az együttműködést az ének-zenei nevelés szakemberei
(ének-zene tanár, furulyatanár) és az osztálytanító között, ahol kreatívan áll
hozzá az osztálytanító. Kiemelkedik az emlékeiből a 4. osztály tanítója,
akinek sziporkázó kreativitása (miközben az iskola elveinek megfelelően
ő is mindig a „gyerekből indul ki”), mennyire inspiráló hatással van
őrá, s hogy ez az inspiráció kölcsönös. Egy tanító kollégájával van
vitája, aki a szakmai autonómia
jegyében a „színes kották” - a zenepedagógus szakmában is vitatott - módszerét
alkalmazza. Megjegyezzük azt is, hogy a
tanítók a gyerekekkel más témát, más kifejező eszközt is választhatnak, ám
a mindennapos éneklés szokása ezen órákat is „megzenésíti”.
A helyi tanterv deklarált tartalmát, a
tananyagot illetően a továbbiakban nem érzékelünk sajátosságokat. A
fentebb már forrásként megjelent un. Kerettanterv[25]
tananyaga az irányadó, ehhez képest érdemi, alternatív karakterű
változatot nem tudunk kimutatni.
Az
alternativitás a célokban, az erőteljesen adaptív eszközválasztásban, s a
fejlesztést ösztönző un. formatív értékelésben mutatkozik meg. Ezért
elemzésünkben nagyobb hangsúlyt fordítunk a metodikára, módszertani kultúrára.
(Természetesen a gyerekkép, a gyerek fejlődéséről alkotott kép, a
közösségfelfogás, a tudásról alkotott nézetrendszer mind-mind alternatívnak
tekinthető. Igen közel áll a Waldorf-pedagógia szellemiségéhez.
Vélelmezzük ebben Vekerdy Tamás erős hatását.)
Hogy e tervek, programok mit
jelentenek a gyakorlatban? Erre az iskolavezető s kollégáinak írott vagy
interjúként adott vallomásai tájékoztató jellegűek.
Idézzük először magát
Winkler Mártát:
„A
tanévet minden évben a felnőttek évnyitó összeállítása vezeti be, melyben
a többszólamú felnőtt kórus kelt kedvet az iskolába lépéshez. A tanítók és
tanárok dramatikus játékokban együtt jelenítenek meg meséket, vagy a népköltés
szép szemelvényeiből válogatnak. Weöres Sándor Bóbita c. versének
megzenésített változatával a legkisebbeket avatjuk kincskereső diákká.
Szeptember végén a szüreti mulatság a várt esemény. Ilyenkor minden
gyerekcsoport új népjátékkal, népdallal, dramatikus játékkal lép a többi elé,
gazdagítva egymás gyűjteményét. A szőlőlugasok őrei, a
csősznek öltözött apák, szívesen játszanak velünk.
Kedves és szép a többi ünnepünk is, a Természet-búcsúztató november
elsején, az András-napi mulatság, de a Lucázás, a két nemzeti ünnepünk, a
farsangi jelenetek és a gyümölccsel, süteménnyel kicserélhető vásárfiák, a
pünkösdölés, az év végén a Szülők napjára készített előadás, mind
értékes irodalmi- és zeneművek sorával szereznek mindnyájunknak szép
élményeket…”[26]
1982-ből származik az
iskolaalapító leírása arról a harmadikos anyák napi ünnepélyről, melyben a
svéd gyermekversekből szerkesztett műsort az iskolával párhuzamosan
zeneiskolába iratkozásra ösztönzött tanulók bemutatója kísérte, részben az itt
tanult, érlelt darabok előadásával, részben hangszeres improvizációkkal. A
siker célja a motiváció.[27]
Ugyanitt esik szó arról az „önkéntes” munkáról, melyek a névadó ünnepségeken
való részvételt jelentik. („Értelmet kap a vers, a próza, a zene tanulása”.)[28]
Itt már kétszólamú ének, kamarakórus
szólóénekkel, cselló-, hegedő, gitár-,furulyadarabok jönnek szóba. A
zenének, közös éneknek, funkcióba, az ünnepek rendjébe ágyazódásáról szólnak a
többiek is.
„Az ünnepeinket szeretjük
egyszerűen megélni, inkább érzelmileg, mint külsőségeiben. A
sematizmust ebben sem tűri iskolánk… Az évnyitó ünnepséggel a nyárból
segítjük átlépni az iskolába a gyermekeket. Többszólamú dallamok, furulyaszó,
népdalok sora mellett meséket bábozunk el, vagy dramatikus játékba foglaljuk
őket.”[29]
A „hivatalos versenystruktúrában” is
– a sikerélmény biztosítása céljából vesznek részt a Kincskereső-iskola
tanulói. Erről szóló adalék:„Kamarakórusunk minden évben Arany-oklevéllel
örvendeztet meg bennünket.”[30]
A zenei élményekben is intenzív
ünnepek mára kikristályosodva az évkört követik. Ősszel szüreti bál,
természetbúcsúztató (minden osztály külön-külön készül), október 23-án a zenei
produkciók adják meg a hangulatot, az András-napi bál néptáncos nyitóval indul.[31]
Volt az iskola történetében olyan
időszak, melyben az énekórák erőteljesebben voltak/maradtak az
ének-zene szakos kollégák kezében. A tanítói óraszámemelés következtében ma
több énekórát is a tanítók tartanak, így a zenetanár kolléga a fentebb leírt
módon, „team teaching”-be lépve veszi ki részét a nevelési, művészeti
nevelési, zenei nevelési feladatokból.
Összefoglalóan elmondhatjuk, hogy a
zenei nevelés a Kincskereső Iskolában elsősorban nevelési, személyiségfejlesztési elemeket hangsúlyozva valósul meg.
Az együttes élmény, a közösségteremtés, a
belső harmónia, olykor a zenei nevelés terápiás értékei erősödnek
fel az iskola tanárai által vállalt ideológiában. Érvényesül más
műveltségelemek elválaszthatatlan, más szempontból a tevékenységek
változatosságát érvényesítő kísérő jelenségeként is (főként az
irodalommal, anyanyelvvel, matematikával kialakult koncentráció erős és
tudatos.) Fegyelmező ereje emelődik ki, valamint az a kompenzatórikus
elem, mely szerint a „hagyományos tanulásban” nem jeleskedő gyerek
önbecsülését növeli zenei sikere. A Kincskereső Iskolát elégedettség
jellemzi a zenei nevelés kultúráját illetően.[32]
.
Források, irodalom
Botyánszky Szilvia (2005). Ilyennek
látta a Kincskereső Iskolát egy leendő tanító. Tanító.
(10), 12.
Miksa Lajos (2002). „Őrizzük,
védjük a gyerekkort…” Beszélgetés Winkler Márta Eötvös díjas tanítóval. Köznevelés, 58 (26), 12-13.
Péterffy András (1979). Iskolapélda. (dokumentumfilm) Budapest, Mafilm.
Winkler Márta (1993). Kinek kaloda, kinek fészek. Budapest:
Hunga-Print Kiadó és Nyomda.
Winkler Márta (1995).
Kincskereső Iskola (1994). In. Kereszty Zsuzsa – T. Hajabács Ilona
(szerk.): Több út. Alternativitás az
iskolázás első éveiben. Tanítók kiskönyvtára 7. Budapest: IFA-MKM-BTF.
139-148.
Winkler Márta – Nyitrai Péter (1999).
Az osztálytanító és a vizuális nevelés tanár együttműködése. In.
Fűzfa Balázs (szerk.): Süss fel nap.
Alternatív iskolák és óvodák Magyarországon. Budapest: Soros Alapítvány,
637-655.
Winkler Márta (2004). Az óvodából az
iskolába való áttérés megkönnyítése: életmód alakítása, a kommunikáció formái,
a légkör megteremtése a Kincskereső Iskolában. In. Deszpot Gabriella –
Kereszty Zsuzsa (szerk.): Gyerekek,
módszerek, nevelők. Moduljavaslatok pedagógusképzők számára.
Budapest: Közoktatás-fejlesztési és Pedagógus-továbbképzési Kht.
Winkler Márta: Kik vagyunk, mit
akarunk? http://www.kincskereso-iskola.hu/kikvagyunk1.htm
Winkler Márta - Fodor Szabolcs -
Ruzsa Ágnes - Széman Rita (1999). „De hogy ő nőtt, én is
nőttem…” Kincskereső Iskola. In: Fűzfa Balázs szerk.: Süss fel
nap. Kisgyermekkori modell-intézmények Magyarországon. Budapest: Soros Alapítvány,
127-147.
http://www.kincskereso-iskola.hu/pedagogia.htm
* Dr. Makai Éva PhD egyetemi docens, Liszt
Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kodály Intézet - Budapesti Csoport (Oktatott tárgyak: Elméletek a
nevelésről, A nevelés gyakorlata). Főbb kutatási területe: Hazai és külföldi
gyermekvédelmi-pedagógiai tradíciók feltárása, terjesztése. Hátrányos helyzet,
integrált nevelés, komprehenzív iskola, alternatív pedagógiák - alternatív
iskolák. Zenei nevelés az alternatív iskolákban. E-mail: makai.eva@lisztakademia.hu
[1] A Bethlen Gábor Általános Iskola és Újreál Gimnázium Kincskereső Tagiskolájának Pedagógia Szemlélete. http://www.kincskereso-iskola.hu/pedagogia.htm. A letöltés ideje: 2011. 04. 05.
[2] uo. 6.
[3] uo. 8.
[4] Winkler Márta – Nyitrai Péter (1999). Az osztálytanító és a vizuális nevelés tanár együttműködése. In. Fűzfa Balázs (szerk.): Süss fel nap. Alternatív iskolák és óvodák Magyarországon. Budapest: Soros Alapítvány, 637-655.
[5] uo. 639.
[6] uo. 639.
[7] Sz. E. ének-zenetanár tanár, angol nyelvtanár. 30 éve van a tanári pályán, 12. éve tanít a Kincskereső Iskolában. Nagy szakmai elkötelezettséggel, alkotó módon, harmóniában dolgozott együtt Winkler Mártával, az iskola alapítójával. Zeneileg „mindenevőnek”, más vonatkozásban zenei „fogyasztását” illetően hangulatfüggőnek tartja magát. Az iskola zenei életében a népzenei hagyományok, a gyermekjátékok, a néptáncos értékek őrzését, a közös zenélést, furulyázást, éneklést tartja fontosnak. Ugyanígy az ünnepkörökhöz kapcsolt zenei élményeket. Kamara zenél, ő a sikeres kamarakórus alapítója, a közös éneklés és az együttes játék önfeledt vállalója. De megtudjuk a vele készült interjúból azt is, hogy szinte „humánpolitikai” szempontnak tekinthető, hogy egy-egy új kolléga (is) valamilyen módon vonzódjék a zenéhez. A pedagógus-énekkar is ennek bizonyítéka. Identitásában sajátos elem, hogy a Kincskereső iskolát nem is tekinti „alternatívnak”. „Minden iskolának ilyennek kellene – s lehetne – lennie” - hangzik a hitvallás. Sajátos konnotációja van számára – derül ki az interjúból – az alternativitásnak, így például Waldorf-iskolába nem adná a gyermekét. Mindebből arra következtetünk, hogy a zenei nevelésért felelős szakember tudatosan vállalja a Kincskereső Iskolában érvényesülő másságot, de bizonyos szakmai elemekkel való azonosulásban mégiscsak visszafogottabb. Mindezek mellett szakmai hitvallásában a zenei olvasástanítás fontossága is jelen van.
[8] uo. 637.
[9] Az igazságnak tartozunk annyival, hogy híres könyvében, az iskolát bemutató „Kinek kaloda, kinek fészek” című kötetben az iskola tárgyi világát bemutató gondos bevezető fejezetben hangszerek, zajkeltő eszközök felsorolása hiányzik. (Winkler 1993/23). Ugyanitt azonban a „mesemondó sarok” címen elkülönített - a hagyományos iskolai térszervezéstől meghittségében, interakcióra alkalmasságában lényegében különböző térről szólván 9 említett funkció közül az egyik az énekóra. (Winkler 1993/27)
[10] Winkler Márta (1995). Kincskereső Iskola (1994). In. Kereszty Zsuzsa – T. Hajabács Ilona (szerk.): Több út. Alternativitás az iskolázás első éveiben. Tanítók kiskönyvtára 7. Budapest: IFA-MKM-BTF. 139-148.
[11] Winkler Márta (1993). Kinek kaloda, kinek fészek. Budapest: Hunga-Print Kiadó és Nyomda. 39.
[12] uo. 71.
[13] uo. 72.
[14] Uo. 89.
[15] Uo. 90. E tevékenység leírásánál a szerző hűséggel és hálával emlegeti jeles mesterét, Székácsné Vida Máriát, illetve Kokas Klárát.
[16] Miksa Lajos (2002). „Őrizzük, védjük a gyerekkort…” Beszélgetés Winkler Márta Eötvös-díjas tanítóval. Köznevelés, 58 (26), 12-13.
[17] Ez a mondat újabb bizonyítéka az antropozófián alapuló Waldorf-pedagógiával való közvetlen rokonságnak.
[18] uo. 9-11.
[19]Winkler Márta (2004). Az óvodából az iskolába való áttérés megkönnyítése: életmód alakítása, a kommunikáció formái, a légkör megteremtése a Kincskereső Iskolában. In. Deszpot Gabriella – Kereszty Zsuzsa (szerk.): Gyerekek, módszerek, nevelők. Moduljavaslatok pedagógusképzők számára. Budapest: Közoktatás-fejlesztési és Pedagógus-továbbképzési Kht.
A pedagógiai programban meghatározott csoportalakítási szempont alapján
minden osztályba 6-8 ép értelmű, de speciális magatartási, beilleszkedési,
alkalmazkodási problémával, és/vagy részképesség zavarral küzdő, és/vagy
osztályonként 1 speciális szükségletű (testi, érzékszervi fogyatékos)
gyereket vesz fel…
Vannak növendékek,
akiknél bizonyos részterületeken már igen korán mutatkoznak a kiemelkedő
képességek első jelei. A korai, intenzív, erősen célirányos
tehetséggondozás azonban nem tűnik célravezetőnek az ő esetükben
sem, mivel az adott életkorban (6–12 év) mindennél fontosabb a harmonikus
személyiségfejlődés biztosítása, amelyhez sok játék, közös élmény,
gondtalan együttlét szükséges. Vannak szociális képességek, szokások,
magatartásformák, melyeket ha ebben az életkorban nem sajátítanak el a
gyerekek, akkor szinte soha többé nem lesz rá módjuk. A Kincskereső Iskola
célja az, hogy a "tehetségcsírák" gondos ápolása mellett biztosítsa
növendékei számára a tartalmas, igazi gyerekkort
A tanórák hosszát azonban
- a gyerekek mindenkori állapotát és igényeit figyelembe véve - az
osztályfőnök dönti el. A szaktanárok, külső előadók által
tartott órák kivételt képeznek ez alól. Az ő óráik előre
meghatározott tanrend szerint pontosan kezdődnek és végződnek. Minden
osztálynak megvan a maga foglalkozási rendje, melyet az osztálytanító dolgoz ki
az osztályban tanító szaktanárokkal egyeztetve. A foglalkozási rend az
osztályban ki van függesztve, melyet ismernek a tanulók és a tanárok egyaránt.
A foglalkozási rend is tanulási folyamat során épül fel, formálódik ki,
ebből következően nem pontosan ugyanazt jelenti az iskolába lépő
elsős és a végzős számára.
A délutáni időbeosztásnak kötött a sorrendje: az ebédet szabad
foglalkozás követi három óráig, majd egyórás tanulás következik, az uzsonna után
a napot - a hazamenetelig - játék zárja.
A délutáni időbeosztásnak kötött a sorrendje: az ebédet szabad
foglalkozás követi három óráig, majd egyórás tanulás következik, az uzsonna
után a napot - a hazamenetelig - játék zárja. A csoportok programja a délelőtti
oktatás tartalmát igyekszik kiegészíteni. Témaválasztásait befolyásolják még az
évkör éppen esedékes ünnepei, a gyerekek aktuális érdeklődése, önálló
ötletei. A délutános nevelő által kínált foglalkozásokon felül a gyerekek
különböző szakkörök közül választhatnak (pl.: matematika,
számítástechnika, rajz, faragás, néptánc, testnevelés, hangszer stb.) Ezek a
foglalkozások nemcsak a gyermekek, hanem a tanárkollégák előtt is
nyitottan folynak.
A
szabályok kialakítása is - a tanár kínálta keretek között - közösen zajlik, e
munkában és a rend betartásában a felnőtt példamutatásán, megbízható,
elfogadó, támaszt nyújtó és határt tartó személyiségén van a hangsúly. A tanár
magatartásán keresztül a gyerekek megérezhetik, hogy mindannyian mások vagyunk,
s mindenkiben van valami - csak rá jellemző - jó. Ezen tulajdonságok
elismerésével, hangsúlyozásával a gyerekeknek könnyebb lesz a csoport - az
egyén számára - kellemetlenebb szabályait is betartani. A tévedés
lehetőségét, elfogadhatóságát is a tanító személyén át tapasztalják meg a
gyerekek.
Már az iskolába lépés
első napjaiban megkezdődik a közös értékrend kialakítása. Ezáltal
válik minden osztály - a nagy közösségben - egyedivé. A tanulók - a saját maguk
által, pedagógusi segítséggel kialakított szabályokat, értékrendet - könnyebben
betartják és egymással is betartatják.
A
Kincskereső Iskola indulásakor a magyar oktatási intézményekben az
értékelés - szinte kizárólagos - formája az öt számjeggyel, és az azt leíró öt
jelzővel történő osztályzás volt. A kisgyermek számára azonban az
értékelésben szereplő számjegy - az esetek többségében - valóban pusztán
egy számot jelent. Ez a - számban vagy egyszavas jelzőben kifejezett -
osztályzat nem ad módot a tanárnak arra, hogy az értékelés keretei között
tanítványai illetve szüleik tudomására hozza, hogy meddig jutott a tanuló, hol
mutatkoznak hiányosságok, és mit kell tenniük a továbblépéshez. Az a
tapasztalat, hogy a kisiskoláskor életkori sajátosságainak a hagyományos
osztályzás nem felel meg, késztette a tantestületet arra, hogy kidolgozzon egy
új értékelési rendszert. A tanulók teljesítményének értékelése év közben
szöveges negyedévi értékelőlap, a tanév végén Iskolalevél segítségével
történik.
Az év
végét lezáró, bizonyítvány jellegű értékelés. (Csak a minisztérium által
kibocsátott bizonyítvánnyal együtt érvényes, mely tartalmazza a tanulók
adatait, mulasztását, felsőbb osztályba való lépésének engedélyét,
hivatkozva az Iskolalevélre.) Az iskolalevél összefoglalja a negyedéves
értékelés alapján az egész éves munkát.
Az állítások háromváltozós nyitott mondatok. A
megfelelő változó aláhúzásával válik egyértelművé, igazzá az állítás.
...
A
Kincskereső Iskola szakmai segítők, szaktanácsadók széles körével áll
kapcsolatban. Winkler Márta személyesen évtizedek óta, a Kincskereső
Iskola pedig megalakulása óta kiindulópontja és inspirálója sok pszichológiai,
pedagógiai és szociológiai kutatásnak, melyek visszahatnak a nevelő
munkára…
Minden osztálynak is van
egy-egy dossziéja, melyben az osztályközösségre vonatkozó fejlődési
vonulatok kerülnek megfogalmazásra. A hat év alatt összegyűlt anyagok
segítségével komplex képet kapunk a tanuló hat év alatt megtett fejlődési
útjáról. A dossziék tartalmára a személyes anyagokra vonatkozó szabályok
érvényesek.
A Kincskereső Iskola
befejezése után az új iskolába kerülő növendékeink beválása alapján
formálódik még egy, munkánk eredményességéről informáló tényező. Ez
esetben sem pusztán arról van szó, hogy milyen osztályzatokat szereznek volt
tanítványaink, kit milyen középiskolába vesznek fel, hanem arról, hogy a
Kincskereső Iskola személyiségfejlődést segítő közegéből
kilépve folytatódik-e és milyen irányban a gyerek fejlődése. Az új
intézményben megmutatkozik, hogy a diákok más pedagógusokkal is képesek-e jól együttműködni,
tovább él-e a korábban megtapasztalt alkotó, vitákban, érvelésekben
építkező tanulási forma az új helyzetben…
A szülőknek szabad bejárásuk van az iskolába
tanítási időn kívül. Reggel, amikor hozzák gyereküket és délután, amikor
viszik őket, benn tartózkodhatnak az iskola területén. Lehetővé válik
így, hogy a szülők egymással is közelebbi ismeretséget kössenek, és
segíteni tudják egymást.
[21] A jelenlegi oktatási kormányzat ma újra egy egységesebb, közvetlenebb szabályozás irányába tart.
[22] Interjúalanyom a felső tagozatban 1-1- óráról szólt.
[23] Megelőlegezzük az összehasonlítást, a Waldorf-iskolához és a Burattino Iskolához gyakorlatban és értelmezésben is nagyon hasonlóan.
[24] A Bethlen Gábor Általános Iskola és Újreál Gimnázium Kincskereső
Tagiskolájának Pedagógia Szemlélete. http://www.kincskereso-iskola.hu/pedagogia.htm. 15. A letöltés
ideje: 2011. 04. 05.
[25] Kiadta az Oktatási Minisztérium 2000-ben
[26] Winkler Márta: Kik vagyunk, mit akarunk? http://www.kincskereso-iskola.hu/kikvagyunk1.htm
[27]Winkler Márta (1993). Kinek kaloda, kinek fészek. Budapest: Hunga-Print Kiadó és Nyomda. 105.
[28] uo. 109.
[29] Winkler Márta – Nyitrai Péter (1999). Az osztálytanító és a vizuális nevelés tanár együttműködése. In. Fűzfa Balázs (szerk.): Süss fel nap. Alternatív iskolák és óvodák Magyarországon. Budapest: Soros Alapítvány. 645.
[30] Winkler Márta: Kik vagyunk, mit akarunk? http://www.kincskereso-iskola.hu/kikvagyunk1.htm
[31] Interjúalanyunk fontosnak tartja megjegyezni, hogy népzenében, néptáncban az „autentika” híve, még a Kaláka-stílusú átdolgozást is elutasítja.
[32] Jelen írás támaszkodik a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen az Európai Unió Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával megvalósult „Liszt Ferenc Zeneakadémiája, az európai felsőfokú zenei oktatás megújuló központja Budapesten” címmel támogatott átfogó fejlesztési projekt keretében végzett „ Zenei nevelési koncepciók az alternatív iskola-modellekben” c. kutatásomra.