"A
zeneoktatásnak stabil a helye
az oktatási rendszerben"
Dr.
Gyimesi László nyugdíjas
foglalkoztatásról, óraszámemelésről, bérekről
Miért kaptak kevesebb
fizetést az év első hónapjaiban a Klebelsberg Intézményfenntartó Központtól
a pedagógusok? Ezeket az összegeket mikor pótolják? Hogyan, milyen feltételek
mellett dolgozhatnak a nyugdíjas pedagógusok? Mennyiben vonatkozik a
zenetanárokra az óraszám-emelés, és ez mikor következik be? Várható-e ezen a
területen is létszámcsökkentés? Mikorra várható az életpálya-modell, ami
jelentősebb jövedelmet jelent a tanároknak? Hogyan pótolják azt a 378
zenetanárt, aki júliustól a nyugdíjat választotta? Temérdek kérdés akad az
oktatásügyben, és ezek közül nagyon sok a zenepedagógusokat is érinti. A
problémás ügyekben a szaktárcával folyamatosan egyeztet dr. Gyimesi László, a Magyar
Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetének főtitkára, a
Művészeti Szakszervezetek Szövetségének elnöke, aki a jelenlegi
helyzetről nyújtott tájékoztatást.
–
Több zenepedagógustól is hallottam, hogy a januári fizetésük jelentősen,
akár 20 000 Ft-tal is kevesebb volt a korábbinál. Mi miatt alakult ki ez a
helyzet, és mikorra várható ezeknek az összegeknek a pótlása?
–
A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ hatalmas intézmény, 120-130 ezer
pedagógus tartozik irányítása alá, és egy ilyen volumenű átadás-átvételnél
sajnos előfordulhatnak problémák. Az, hogy a fizetési kondíciók esetenként
romlottak, természetesen nagyon szomorú, de a kormányzat mindezt korrigálni
kívánja, erre az egyeztetések során is tett ígéretet. A problémát egyébként az okozhatja, hogy
korábban fenntartói vagy intézményi döntés alapján történtek a különböző
kifizetések, eltérően működött a például a cafeteria
rendszer is. Mindezt az új rendszer nem tudta kezelni. Az is előfordult,
hogy késett a bér, de ezeket a gondokat igyekeznek rendezni, és
visszamenőleg is kifizetni, ami jár. Jövő szeptembertől pedig
változik a rendszer, de a hogyan kapcsán még sok a kérdőjel...
–
A nagy kérdések közé tartozik például az is, hogy lesz-e életpálya-modell, s
ezt mikor vezetik be?
– A költségvetési törvényben nincs változás,
közben azonban a sajtóban olyan nyilatkozatok is megjelentek, amelyek arról
szólnak, szeptembertől lesz életpálya-modell. Az is elhangzott, hogy
mégsem indul mindez el, olyan vélekedés is akad, hogy januártól vezetik be, de
még az is megjelent, hogy sohasem... Az biztos, hogy még nincs konkrét ígéret.
Nyilván más hangulatban zajlanának az egyeztetések még a kellemetlenebb
témákban is, ha mindenki tudná, erre a tervre megvan a pénz. Ez egyébként
nemcsak számunkra, hanem az oktatási tárca számára is gondot jelent, hiszen
komoly bizonytalansági tényező.
–
Ugyanilyen gond a nyugdíjas foglalkoztatás kérdése is. A mostani számok szerint
378 zenetanár döntött úgy, a további munka helyett a nyugdíjat választja...
–
Szeptembertől jelenik meg igazán az a probléma-halmaz, amit 1700-as számú
kormányhatározat okoz. S bár a pedagógusokat is a legszigorúbb kategóriába
sorolta, az alkalmazás alól kiveszi azokat az intézményeket, ahol a szakos
ellátottság veszélybe kerül. Ezekben az iskolákban a határozatra hivatkozva nem
lehet a státuszokat megszüntetni.
–
A pedagógusnak azonban ugyanúgy választania kell a fizetése vagy a nyugdíja között.
–
Az első kérdés az, hogy foglalkoztatható-e, utána következik, hogy
akarja-e a foglalkoztatását... Hozzá kell tegyem, ezt a rendelkezést mérhetetlen méltánytalannak és
igazságtalannak érzem. A nyugdíj nem adomány, nem az állam adja, évtizedeken keresztül
megdolgoztak érte az emberek, járulékokat fizettek, tulajdonképpen saját maguk
megelőlegezték a nyugdíjas éveik ellátottságát. Nyugaton, ha valaki
nyugdíjba megy, azért teszi, mert pihenni kíván, és kényelmesen él az adott
összegből. Magyarországon az átlagos munkavállaló egyetlen
főfoglalkozásból ma már nem tud megélni, ezért kénytelen más munkákat is
vállalni. S mivel a nyugdíjak szintén alacsonyak, ezért a nyugdíjasnak, amíg
teheti, ugyancsak dolgoznia kell, hogy az életszínvonalát elfogadhatóbbá tegye.
Nem azért dolgoznak tehát feltétlenül olyan sokan, mert annyira akarnak...
– S ha valaki úgy dönt, dolgozik tovább,
valamilyen módon van rá lehetősége, hogy megkapja a fizetése mellett a
nyugdíját is?
– Érthetetlen módon a jogszabály a polgári
jogviszonyokat is kizárta, miközben az iskolában az óraadói szerződések
ebbe a kategóriába tartoznak. Ha ugyanis a kormányhatározat az óraadói
szerződést megengedné, nagyon sokak problémája megoldódna. Ebben a
formában ugyanis óraadóként kapnák a pénzt a tanárok és megmaradna a nyugdíjuk
is. A teljes állásra nincs megoldás, a részmunkaidős foglalkoztatásra
azonban lenne. Minderről folynak a tárgyalások, bízom abban, hogy találunk
valamilyen kiutat.
–
A jelenlegi helyzetben viszont a nyugdíjat választó pedagógust pótolni sem
lehet...
–
Így igaz, a helyére senkit sem lehet felvenni.
S ha ezt összevetjük azzal, hogy a szakos ellátást biztosítani kell,
elég kilátástalan a helyzet. Hiszen ha például van 22 zongorista növendékem és
egyetlen nyugdíjas zongoratanárom, akit nem tudok tovább foglalkoztatni, akkor
marad 22 gyerek ellátatlanul...
De
ebben a képtelen helyzetben, amikor a jogalkotó teremt olyan jogi, szakmai és
egzisztenciális problémahalmazt, amely egyébként az intézkedés nélkül nem
lenne, tényleg azt tartanám minimálisan célravezetőnek, hogy a
kormányhatározat ezen pontját oldják fel, hiszen az
előbb említett példámban a hiányt két részfoglalkoztatású óraadó nyugdíjassal
orvosolni lehetne...
–
S mi a helyzet azokkal, akik nem nyugdíjasok, hanem szakmai nyugdíjban
részesülnek?
–
Miután a szakmai nyugdíj most már nem nyugdíj, hanem ellátás, ami nem
minősül nyugdíjnak, így az ebbe a csoportba tartozók - ha óraadó tanárokká
válnak -, továbbra is felvehetik az óraadói fizetésük mellett az ellátást. Nem
kell választaniuk. Sok művészeti főiskolán, egyetemen ez jelenti a
megoldást, azonban ez nem vonatkozik azokra, akik közalkalmazottak.
–
Ez vonatkozik akkor a szakmai nyugdíjas fúvóstanárokra is?
–
Igen, hiszen ők is ellátást kapnak, ez azonban a zenepedagógusok igen
csekély részének oldja meg a problémáját.
A többieknek meg kell hozniuk a döntést.
A részfoglalkoztatásúak biztosan a nyugdíjat választják. Aki nyugdíjas
és félállásban egy önkormányzati zenekarban dolgozik, közalkalmazottként, annak
a zenekarban semmi problémája, hiszen az önkormányzati fenntartású
intézményekre a 1700-as kormányhatározat szabályozása nem vonatkozik. Mivel
azonban az iskola államivá vált, ott már szükség van a választásra. Tehát adott
esetben felmondja az oktatói állását, marad a zenekarban, és így az ottani
fizetése mellett megkapja a nyugdíját is. Ezen nem sokat nyer az iskola,
ráadásul, ha tegyük fel, fagottos, nem biztos, hogy tudja pótolni. Ez
ebből fakadó problémákat mindenki jelzi az oktatási tárca felé, s igazán a
következő tanévet teszik majd nehézzé.
–
Lehet azt mondani, hogy a gyerek ne fagottra járjon, hanem fuvolára...
–
Igen, hiszen az állam nem fagott, hanem művészetoktatást biztosít. Ha nem
lesz szakos ellátottság, akkor mit is lehet tenni...
Mégis úgy gondolom, hogy a gyerekek a legfontosabbak, hiszen miattuk van
minden. Vehet persze a növendék magánórákat is a nyugdíjat választó
pedagógustól, de nem ezt tartom a legjobb megoldásnak. Hiszen beiratkozáskor
tulajdonképpen szerződés jön létre a tanuló és az iskola között, amelynek
lényege az, hogy a tanuló köteles tanulni, ennek feltételeit pedig az iskola
biztosítja.
–
S hogyan látja a jelenlegi helyzetet, mennyiben érinti a lehetséges
létszámcsökkentés ezt a területet?
–
Mivel hosszú évek óta nagyjából állandó a zenét tanuló növendékek száma, bízom
abban, hogy emiatt nem kell aggódnunk.
–
Mi a helyzet az óraszámemeléssel?
–
Óraszámemelésről akkor lehetne beszélni, ha megmaradt volna a
kötelező óraszám fogalma, s azt mondanák, hetente nem 22 órát köteles
tartani a pedagógus, hanem 24-et vagy 26-ot. Ez azonban nem így van. Eleve a
heti negyven órából - a törvény szerint - nyolc óra a szabad otthoni
felkészülésre fordítható. A 32 órából pedig 22-26 órát kell oktatással tölteni.
A zeneiskolákban a fennmaradó időnek csak szűk része lehet kötött,
amikor kötelező, benti feladatok adódnak.
A 22-26 óra elvi lehetőség, helyi szinten dől el, hogy ki hány
órát tart. Ha mindez jelentős bérnövekedéssel jár, akkor ez örömteli
folyamat, ha azonban nem, akkor szomorú... Még ezen a téren is akad azonban sok kérdés,
és az egyeztetések folyamatosan folynak. Az összes felmerülő probléma és
bizonytalanság mellett azonban arról se feledkezzünk el, hogy a zeneoktatásnak
nagyon stabil helye van az oktatási rendszerben. Nem győzöm hangsúlyozni, hogy ennek az
értékeit a jelenlegi állapotok között mennyire meg kell becsülni!
Réfi Zsuzsanna