„ … EZÉRT
IS JÓK EZEK A VERSENYEK!”
Bokor Gabriella interjúja Hőna
Gusztávval, a XI. Országos Szakközépiskolai Harsona- és Tubaverseny zsűri
elnökével
Ha a magyar rézfúvósokról beszélünk, természetes, hogy már az első
percben elhangzik Hőna Gusztáv neve. A
szólistaként, valamint a Modern Rézfúvós Együttes és a Hőna
Quartett alapítójaként is ismert muzsikus
harmincnyolc éven át volt tagja a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának, és több
mint tíz éve vezeti a Zeneakadémia Fúvós Tanszékét. Hőna
Gusztávval ezúttal tanításról, növendékekről, és azokról a
tapasztalatokról beszélgettünk, amelyeket a verseny-zsűrikben ülve
szerzett. Legutóbb például a tavalyi év végén megrendezett, XI. Országos
Szakközépiskolai Harsona- és Tubaversenyen zsűrizett, amelyet Budapesten,
a Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskolában rendeztek. .
- A legutóbbi
versenyen zsűri-elnökként vett részt, gondolom, nem ez volt az első
alkalom, hogy felkérték.
- Valóban, rendszeres meghívott vagyok a kétévente
megrendezett versenyeken. A Szent István Király Zeneművészeti
Szakközépiskola igazgató-helyettese, Makovecz Pál,
aki maga is harsonás, minden alkalommal megtisztel azzal, hogy felkér: vegyek
részt a zsűriben.
- Akkor
több éves tapasztalata van. Hogy látja, egyre jobbak és jobbak a gyerekek?
- Ez így van, meg is jegyeztem, mennyire
örülök, hogy tizenkét konzervatórium vett részt a versenyen, mert ez nagyon szép
szám. A színvonal valóban nagyszerű, egyre javuló tendenciát mutat, sok
hallgató kifejezetten remek produkcióval állt elő. Nagyon jó dolognak
tartom, hogy ezt a versenyt kétévente megrendezik.
- Ahogy
mennek az évek, a részt vevő lányok száma is emelkedik?
- Igen, úgy tűnik, az egész zenész
szakma kezd elnőiesedni, mert most már nem csak a fafúvósoknál, de a
rézfúvósoknál is egyre több leányt illetve hölgyet lehet látni a pódiumon és a
versenyeken.
- És a
lányok már ebben a középiskolás korosztályban is képesek a rézfúvósoknál
elengedhetetlen légzéstechnikát megtanulni?
- Van, aki igen, van, aki nem, a hölgyeknél ez
mindig problémásabb, mert ők kicsit másképp lélegeznek. Nálunk egy tudatos
légzésre van szükség, ezt kell majd jobban fejleszteni. Az Erasmus-al
és más csereprogrammal nagyon sok külföldi professzor jön hozzánk, és
mindannyian azt mondják, hogy a légzés az első számú feladat, amit rendbe
kell tenni. Utána már sokkal jobban megy a dolog.
- Hogyan történik a versenyen a darabok
kiválasztása?
- Mi, a zsűribe meghívott tanárok a szaktanárokkal
egyeztetve döntünk, van egy kötelező és egy szabadon választott mű. A
verseny kétfordulós, tehát a kötelezőt mindenkinek el kell játszania,
ennél össze lehet hasonlítani a hallgatókat, a szabadon választottnál pedig
mindenki megmutathatja a képességeit. Nyilván azt a darabot választja a
tanárával, ami a legjobban fekszik neki.
- Egy
középiskolás korosztálynak meghirdetett versenynél bizonyára nem érett
művészi produkciókat várnak. Milyen képességeket lehet már ebben a korban
felmérni?
- Mindenekelőtt azt, hogy hogyan tudnak
létrehozni egy szép zenei hangot. Ez lenne az első számú kritérium, mert –
legalábbis az én filozófiám szerint – a zene gyönyörű hangok
összességéből áll. Ha viszont nincs meg a hang, akkor számomra nem
születik meg a zene. Ebben a korban is hallható már, hogy egy-egy növendéknek
milyen a hangminősége, szakmai nyelven mi ezt úgy mondjuk, hogy mennyire felhangdús egy hang. Minél felhangdúsabb, minél jobban
rezonál a hangszer, annál szebb, kezelhetőbb, és zeneibb
a megszülető hang. A második szempont az, hogy a hallgató hogyan kezeli a
technikát. Aztán számít az is, hogy eltalálja-e a megfelelő stílust,
amikor régi zenét, kortárs darabot, vagy éppen romantikus művet játszik,
és még egy nagyon fontos dolog van: az intonáció. Itt vagyunk még kicsit
lemaradva, elég sok nemzetközi versenyen zsűriztem már, és sajnos azt kell
mondanom, hogy ebben még fejlődnünk kell. Nagyon tehetségesek a magyar
hallgatóink, gyönyörű hangon játszanak, ráadásul elég kottahűen,
ami egy versenyen nagyon fontos, de az intonáción még lehetne javítani. Azt
látom a versenyeken a külföldi résztvevőknél, hogy sokszor gyengébbek,
kevésbé muzikálisak, mint a mieink, viszont kristálytisztán játszanak. Szóval,
intonáció területén még maradt javítanivalónk, ezt a versenyen is megjegyeztem
a záróbeszédemben. Ajánlottunk is ezzel kapcsolatban a szaktanároknak néhány
trükköt, leginkább a skálázást. Ezt ugyan utálják a hallgatók, mert unalmas,
viszont nagyon hasznos, és remekül javítja az intonációt.
- A
szakmai szempontok mellett ilyenkor azt is vizsgálják, hogy milyen erős
egyéniség egy-egy hallgató, mennyire bírja a szereplést, milyen gyorsan készül
fel, tehát azokat a kvalitásokat, amelyekre szüksége lesz, ha egyszer hivatásos
muzsikus válik belőle?
- Természetesen.
A megmérettetést és a színpadi szereplést érdemes már ebben a korban elkezdeni,
és ezért is jók ezek a versenyek. Ráadásul kotta nélkül is kell játszani, tehát
ez már egy olyan feladat, amikor az előadandó művet száz százalékosan
tudni kell. Hogy ez aztán hogyan sikerül a pódiumon, attól függ, hogy ki,
milyen egyéniség, mennyire bírja a stresszt. Az a hallgató, akinek több lehetősége van
tanszaki koncerten, versenyeken, vagy bárhol játszani, sokkal magabiztosabban
tud kiállni.
- Nyilván az is látszik már ilyenkor, hogy ki
az, akinek érdemes folytatnia.
- Persze, de nem lehet azt mondani egy
hallgatónak, hogy légy szíves, fejezd be. Nem is mondjuk, mi, tanárok
megpróbáljuk inkább a lehetetlent, ha nem megy így, majd megy úgy. Természetesen
vannak olyanok, akikben nagyon nagy fantáziát látunk, ebben a korban ez már
kiderül. Ezen a versenyen szerencsére nagyon sok volt a jelentkező, magas
volt a színvonal, és volt néhány hallgató, akinél azt éreztem: szinte biztos,
hogy sikeresen felvételizik majd a Zeneakadémiára.
- A Zeneakadémia tavaly augusztusban rendezte
meg első ízben a Nemzetközi Nyári Rézfúvós Akadémiát Balatonfüreden, ami egy
hétig tartott és igen jól sikerült.
- Igen, ez volt az első úgynevezett
Liszt Academy International Brass
Week. Minden remekül sikerült, jó volt a hangulat, az
idő gyönyörű, a hely pedig szenzációs. A Ferencsik János Zeneiskolában
dolgoztunk, az igazgató úr, Csincsi Ferenc nagyon
szívesen látott minket ott, hiszen ő is fúvószenekart vezet, ráadásul
tubás is, úgyhogy közel álltunk a szívéhez. Mind a négy rézfúvós hangszert
meghirdettük, tehát jelentkezhettek hozzánk trombitások, harsonások, kürtösök,
tubások. Aki például versenyre készült, hozhatta a darabokat, és azokkal
dolgoztunk. A programban voltak egyéni órák, volt kamarazene, esténként pedig
próbáltunk. A hét végén aztán a helyi fúvószenekarral is adtunk egy jó kis koncertet,
az utolsó nap pedig a kurzus résztvevőivel játszottunk egy nagyon szép
műsort.
- Akkor
nagyon gyorsan kellett összecsiszolódni, hiszen csak pár napot töltöttek
együtt.
- Így van pontosan, ez volt a Rézfúvós Hét
egyik mottója. A másik pedig az, hogy összekössük a kellemest a hasznossal,
tehát tanuljanak is a hallgatók, és nyaraljanak is. Különböző programokat
szerveztünk, volt például fejelő verseny a Balatonban.
- Idén
is lesz folytatás?
- Megnyertük a pályázatot, úgyhogy ismét lesz
Balatonfüreden Rézfúvós Akadémia, és szerencsére a lehetőségeink is
bővültek. Idén ugyanis már két hétig tart a tábor, aminek nagyon örülök,
mert így nem csak „éppen hogy” foglalkozni tudunk a hallgatókkal, de darabok
kidolgozására is marad idő. Még egy célunk van az idei táborral:
szeretnénk oktatni, bemutatni, és népszerűsíteni a kortárs magyar rézfúvós
zeneműveket. Valószínű, hogy külföldi hallgatókat is tudunk majd
ösztöndíjjal segíteni, és persze várjuk a magyar hallgatókat. A konzervatóriumi
szintet, és az akadémiai alap-, és mesterképzésben tanulókat is megpróbáljuk
aktivizálni.
- Széles
lesz tehát a spektrum, többféle szint és korosztály képviselteti majd magát.
- Igen, most dolgozzuk ki a részleteket. Úgy próbáljuk
kialakítani a programot, hogy a foglalkozások mellett azt is bemutathassák a
hallgatók, hogy mit tanultak. Négy hangversenyt tervezünk, az első és a
második hét végén is két-két koncertet tartanánk.
- Önnek a művészpálya mellett a
zeneakadémiai tanításhoz is komoly sikerélményei fűződnek, a
növendékei az elmúlt években sorra nyerték a nemzetközi versenyeket. Hogy
állnak most, 2012 tavaszán?
- Az első félévben is volt egy sikerünk, a
novemberi, Chieri-ben megrendezett versenyen egy
trombitás hallgatónk nyert 3. díjat. Tavasszal lesz Debrecenben egy országos
verseny a bachelor korosztálynak, aztán májusban Brno-ban a Visegrádi Négyek versenye, azon is sok magyar
rézfúvós vesz majd részt, tehát van megint feladat. Nyár végén pedig ismét megtartják
Jejuban az egyik legjelentősebb nemzetközi
megmérettetést.
- … ahol sok magyar zeneakadémista nyert
már díjat. Mit tudnak ön szerint a magyar rézfúvósok? Miben jobbak, mint a
többiek?
- A magyar zenész alapvetően kulturált,
és olyan fantasztikus gyökerei vannak, mint Liszt, Bartók, és Kodály. Aztán van
még egy dolog, ami inkább technikai kérdés, és a rézfúvósokra vonatkozik. Mivel
a rézfúvós zene közvetlenül nincs benne a magyar népzenében úgy, mint a
hegedű, a klarinét, vagy a cimbalom, mi a környező országokból
szívtuk fel a különböző hatásokat, és ezekből próbáltuk meg valahogy
összegyúrni a számunkra leginkább megfelelő hangideált. A szlávok például
nagy vibrátóval, nagyon bő hanggal, szinte
mindent romantikusan adnak elő, a németek precízek, konkrét hangokat
játszanak, így az osztrákok is, talán ők a ritmusban kicsit lazábbak.
Ezekhez aztán az én időmben hozzáadódott a francia vonal is. Ebből a
sokféle hatásból mi kialakítottunk magunknak egy saját, magyar stílust, és úgy
tűnik, hogy nem járunk rossz úton. Ezt a nemzetközi versenyek is
bizonyítják, és persze az is, hogy a világ egyik legjobb – ha nem a legjobb –
zenekarának, a Berlini Filharmonikusoknak két magyar az első trombitása.
- Tehát
ebből a sok hatásból összegyúrva megszületett a magyar rézfúvós stílus. Ez
mára egy könnyen felismerhető, jellegzetes hang lett?
- Szerintem igen. Ahogy mondtam, a zenei
intelligencia adott, a különböző technikákból és stílusokból pedig mi
kiszűrtük és átvettük a legjobbat. Igyekszünk kottahűek
lenni, muzikálisak lenni, és hát – szívünk is van.
A XI. Országos Szakközépiskolai Harsona- és Tubaverseny zsűrije:
Harsonaverseny-zsűri:
Hőna Gusztáv elnök (Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem, MR Szimfonikus Zenekar ny. művésze), Falvai
Antal (Győri Széchenyi István Egyetem, az Operaház nyugalmazott
művésze), Kaip Róbert (Magyar Rádió Szimf. Zenekara, Debreceni Egyetem).
Tubaverseny-zsűri:
Hőna Gusztáv – elnök (Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem, MR Szimfonikus Zenekar ny. művésze), Szabó
László (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, Zeneakadémia, Nemzeti
Filharmonikusok nyug. művésze), Bazsinka József (Budapesti Fesztivál Zenekar, Pécsi
Egyetem).
XI. Országos Szakközépiskolai Harsona- és
Tubaverseny
helyezettjei
Tuba, I. korcsoport
1. Tóth Bence – Weiner Leó Zeneiskola és Zeneművészeti
Szakközépiskola, Budapest
2. Farkas Petra – Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola és Gimnázium,
Budapest
3. Khin Balázs – Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola és Gimnázium,
Budapest
Tuba, II. korcsoport
1. Lukács Gergely – Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola és
Gimnázium, Budapest
2. Manc Roland – Kodály Zoltán Zeneművészeti
Szakközépiskola és Zeneiskola, Debrecen
3. Kiss Tamás – Richter János Zeneművészeti Szakközépiskola, Általános
Iskola, AMI és Kollégium, Győr
Tuba, III. korcsoport
2. Bíró Máté – Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskola, Budapest
Harsona, I. korcsoport
1. Tóth József – Pécsi Művészeti Gimnázium és Szakközépiskola, Pécs
2. Tóth Simon – Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskola,
Budapest
3. Weidinger Robin – Szent István Király
Zeneművészeti Szakközépiskola, Budapest
3. Pap Gábor – Bartók Béla Művészeti Szakközépiskola és Alapfokú
Művészetoktatási Intézmény, Békéscsaba
Harsona, II. korcsoport
1. Bodon Bence – Kodály Zoltán Zeneművészeti
Szakközépiskola és Zeneiskola – AMI, Debrecen
2. Balogh Sándor – Weiner Leó Zeneiskola és Zeneművészeti Szakközépiskola,
Budapest
2. Kulcsár József – Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola, Miskolc
3. Dobi János Mátyás – SZTE Vántus István Gyakorló
Zeneművészeti Szakközépiskola, Szeged
Harsona, III. korcsoport
2. Ádám Kristóf – Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola és
Zeneiskola – AMI, Debrecen
2. Bogács András – Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola és Gimnázium,
Budapest
3. Peer Tamás – Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskola,
Budapest