Szatmári Zsolt*
Zsűri elnöki ÖSSSZEFOGLALÓ a XII. Országos
Zeneiskolai Klarinétverseny FINÁLÁJÁBAN
Nagy tisztelettel köszöntök minden kedves jelenlévőt:
résztvevőket, tanár kollégákat, szülőket, és érdeklődőket.
Mindenek előtt szeretném mindannyiunk nevében
megköszönni a rendező iskola: a Szent István Király Zeneművészeti
Szakközépiskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény igazgatójának,
Záborszky Kálmánnak, és első számú segítőjének, Balázsi Katalinnak és
kollégáinak a XII. Országos klarinétverseny színvonalas és zökkenőmentes
lebonyolítását.
A legnagyobb elismerés a felkészítő tanár kollégákat
illeti, akik fáradtságot és időt nem kímélve segítik, és terelgetik a
tehetséges zenészpalántákat. Tudjuk, hogy a hivatalos tanítási óra vajmi kevés
ilyen magas színvonalú produkciók kiállításához. Ehhez megszállottság,
elkötelezettség, és zenei alázat kell. A tehetségekkel szemben kötelesség a
magas mérce felállítása.
Ugyanez érvényes a korrepetítor kolléganőkre és
kollégákra is, akiknek áldozatos és odaadó munkája elengedhetetlen a sikerhez.
Fontos megemlíteni a résztvevő iskolákat és
vezetőiket, akik lehetővé tették növendékeik számára a részvételt, és
biztosították számukra az anyagi feltételeket is. Tudjuk, hogy sok iskola
filléres gondokkal küzd, mégis fontosnak tartották a versenyen való
megjelenést.
Szeretném kiemelni a szülők szerepét, akiknek nagy a
felelősségük az otthoni gyakorlásban, felkészülésben. Főleg a kisebbeknél
van nagyobb jelentősége az állandó kontrollnak, mert úgy, ahogy a
sportban, a zenében is elengedhetetlen a rendszeresség, a minden napi
gyakorlás.
A zsűri koncepciója elsősorban a zenei
megnyilvánulás, muzikalitás elismerése, és csak másodsorban a hangszerkezelés,
a technikai kivitelezés volt, hiszen a klarinétozás tanulható, a zeneiség
kevésbé. A memóriazavarból fakadó hibákat és botlásokat elnézően bíráltuk,
bár a tökéletes kivitelezés elengedhetetlen feltétele a magas színvonalú
előadásnak.
Néhány produkció olyan élményt adott számunkra, mely
szellemi táplálékot, feltöltődést nyújt hosszú időre. Biztos vagyok
benne, hogy egyik – másik produkció az Önök szemébe is könnyeket csalt.
Felemelő érzés egy – egy szárnyait bontogató tehetséget látni és hallani a
színpadon.
Úgy gondolom, hogy a kollégák között vannak, akik
elégedettek növendékeik szereplésével, mások talán többet vártak tőlük. Ez
a verseny hűen tükrözi a mi hivatásunknak az igazi nehézségét, miszerint
mindig akkor kell a legjobbat nyújtani, amikor az a legfontosabb.
A versenyek egyik kiemelt feladata, hogy a tanárok és
növendékeik feldolgozzák a versenyen szerzett tapasztalataikat – a
pozitívumokat éppen úgy, mint a hiányosságokat – hogy ez a további munkájukat
meghatározza.
Összegzésként engedjék meg, hogy felhívjam a figyelmet a
verseny kapcsán felmerült szakmai problémákra. Nagyon fontosnak tartom a gyerek
személyiségéhez, és technikai felkészültségéhez illő darabok
kiválasztását, hiszen a túl nehéz művek előadása sok esetben a
sikerélménytől fosztja meg a növendéket. Egy könnyebb – technikailag és
zeneileg -, fölényesen előadott produkció nagyobb hatással van a
közönségre, mint egy küzdelmesen előadott nehéz darab.
Egy jellegzetesnek
mondható hiba a meghajlás hiánya. Tudom, ezt lehet az izgalom számlájára írni,
de nyomatékosan kérem a tanár kollégákat, hogy a meghajlást a produkció
részeként kezeljék. Véleményem szerint a szereplés nem a darab
megszólaltatásával kezdődik, hanem a színpadon való megjelenés, meghajlás,
hangolás már része a szereplésnek.
A következő
probléma az intonáció. Mivel tökéletesen tiszta hangszer nem létezik, sajnos
intonálnunk kell. Ki kell javítanunk a hangszer tökéletlenségeit. Ismernünk
kell a saját hangszerünk árnyoldalait, és ezek birtokában kell - akár segédfogások
alkalmazásával - tökéletesíteni az intonációt. A bizonytalan intonáció többet
vesz el a produkció értékéből, mint
egy rossz technikai megoldás.
Az utolsó,
amiről szót kell ejtenem, a túlhajszolt tempó problematikája. Hallhattunk
egy – két ifjú klarinétost, akiknek az öncélú technikai brillírozása nem a
zenét szolgálta, inkább egy cirkuszi produkcióra hasonlított.
Végül szeretnék
minden résztvevőnek gratulálni. Itt ma mindenki nyert valamit, ha nem is
első, második, harmadik díjat, de tapasztalatot és élményt mindenképpen.
Tanulhattatok egymástól, mi is Tőletek. Elleshettetek különböző
fortélyokat, zenei megoldásokat. Ezért is fontos és hasznos a versenyeken való
részvétel. Mindenkit bíztatnék, hogy legyetek bátrak, és induljatok határainkon
kívüli versenyekre is, hiszen a lehetőségek határtalanok, ugyanis pár
órányi autózással évente akár több ízben is megmérettethetitek magatokat
nemzetközi versenyen is.
A továbbiakhoz sok
sikert kívánok mindenkinek!
A XII. Országos Zeneiskolai Klarinétverseny helyezettjei
I. korcsoport
1 Szigeti Réka – Makói Általános Iskola, AMI és Logopédiai Intézet
1. Pókai Eszter – BONI Bartók Béla Alapfokú Művészetoktatási
Intézményegysége, Bonyhád
2. Kovács Árpád Csaba – Kroó György AMI, Budapest
2. Németh Zsófia – Városi Zeneiskola, Vasvár
3. Zsótér Kinga Laura – Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskola
és AMI, Budapest
3. György Tomaj Balázs – Festetics György Zeneiskola Alapfokú
Művészetoktatási Intézmény, Keszthely
3. Jakab Tivadar – Andor Ilona Ének-Zenei és Alapfokú Művészeti Iskola,
Budapest
II. korcsoport
1. Jónás Dániel – Józsefvárosi Zeneiskola, Budapest
1. Lugosi Dániel Ali – Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskola
és AMI, Budapest
2. Kokics Dorina Fanni – XIII. kerületi Zeneiskola, Budapest
3. Szatmári Keve – Király-König Péter Zeneiskola AMI, Szeged
3. Tóth Barnabás – Lukin László AMI, Érd
3. Török Dezső Boldizsár – Makói Általános Iskola, AMI és Logopédiai
Intézet
III. korcsoport
1. Sándor Norbert – Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskola és
AMI, Budapest
2. Bajusznács Bence – Tóth Aladár Zeneiskola AMI, Budapest
3. Kokics Zoltán Imre – XIII. kerületi Zeneiskola, Budapest
IV. korcsoport
1. Kovács Klaudia – Tóth Aladár Zeneiskola AMI, Budapest
2. Simon Márton – Weiner Leó Zeneiskola és Zeneművészeti Szakközépiskola,
Budapest
3. Jónizs János – Bartók Béla Zeneiskola AMI, Hajdúböszörmény
3. Szabados Márton – Tóth Aladár Zeneiskola AMI, Budapest
* A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
tanárának és a Nemzeti Filharmonikusok szólóklarinétosának összefoglalója 2013.
február 3-án hangzott el a Zuglói Zeneházban a XII. Országos Klarinétverseny
díjkiosztó ünnepségén.