Szakmai beszámoló - London International Piano Symposium

 

(2013. február 8-10., London, Royal College of Music)

 

 

A három napos konferencián való részvétel rendkívül hasznos és érdekes volt.

A konferencia előadásai nyolc témakörben zajlottak a London Royal College Recital Hall-ban, a Parry Room-ban és a Britten Theather-ben. Az alábbi témakörökben hangzottak el előadások:

Mind and Body

Repertoire, Interpretation and Historical Recordings

Anxiety in Piano Performance

Contemporary Performance Practice Issues

Pedagogy

Memorisation

Some Insights into Composers from J. S. Bach to John Cage

Sound and Gesture Theory and Historical Pianos as Teaching Tools

 

Az előadásokon kívül még előadás-koncerteken (lecture recital), workshopokon és improvizációs műhelymunkában vehettünk részt.

 

46 előadó érkezett a világ minden tájáról a konferenciára. Magam Kodály zongoraműveiről tartottam előadás-koncertet, célom volt Kodály zongoraműveinek népszerűsítése a nemzetközi zongorapedagógus kollégák körében. Az előadás végén Kodály: Meditáció Debussy motívuma felett; Kodály: Esik a városban, Kodály: Sírfelirat című zongoradarabjait adtam elő. Az előadásom után elhangzott hozzászólásokból és kérdésekből arra következtetek, hogy Kodály zongoradarabjai iránt felkeltettem a jelen lévő szakmai közönség érdeklődését.

 

A pedagógiai előadások és az új alternatív kottaolvasási módszerekkel tanító zongoraiskolák, kezdőtanítást szolgáló módszertani munkák voltak különösen hasznosak számomra a konferencián. A Liszt Akadémián a zongora kötelező tanításban sokszor találkozom (pl. népzenészeknél) azzal a feladattal, hogy a hallgatók közül néhányat teljesen kezdő szintről kell elkezdenem zongorázni tanítani,   a kottaolvasási alapokat is beleértve. Felnőtt korban ehhez sokszor nagyon másfajta módszereket kell alkalmazni mint amit a hagyományos, gyermekek számára írott zongoraiskolák módszertani anyaga kínál.

 

Ana Cristina Bernardo és Eduardo Lopes kortárs előadói gyakorlattal foglalkozó előadása is kiemelkedően érdekes volt számomra. A hallgatók sokszor talán azért vonakodnak kortárszenei daraboktól, mert vizuálisan szokatlan számukra a kortárs darabok notációja. Ez az előadás megvilágította, hogy hogyan lehet nagyon egyszerűen egyfajta „kortárs szótár” segítségével tájékozódni az új darabok nyelvezetében, és kísérletezésre, saját kompozíciók alkotására, improvizációra is ösztönözte a hallgatókat.

 

Fontosnak tartom kiemelni Lois Svard (Bucknell University) kitűnő előadását a zongoristák agyának vizsgálatáról. Prezentációja azokat a legújabb kutatási eredményeket foglalta össze, melyeket az USA-ban végeztek agykutatók, választ keresve arra, hogy a zongora gyakorlás mennyiben teszi mássá a zongoristák agyát. A Lois Svarddal való személyes találkozás azért is volt fontos számomra, mivel ő Ligeti tanítvány volt, DMA disszertációját Ligeti zongoraetűdjeinek első kötetéről írta és néhány kérdésben és forrás beszerzésében segítségemre volt 2008-ban, amikor Ligeti György 18 zongoraetűdjét elemeztem doktori munkámban*. Nagyon szerencsésnek tartom, hogy a London International Piano Symposiumon a köztünk kialakult szakmai kapcsolat megerősödött és személyes ismeretséggé vált.

 

Örömömre szolgált, hogy Olivia Shan doktorjelölt előadásához „Performing Liszt on Historical and Modern Pianos” segítséget nyújthattam a Liszt Múzeum historikus hangszereinek ismertetésével és az ezeken a a hangszereken felvett lemezfelvétel (Liszt művei Jandó Jenő előadásában) bemutatásával.

 

A konferencia előadásainak sokrétű ismeretanyagát beépítettem szakmai munkámba és további terveimbe. Pedagógiai és tudományos munkámhoz fontos információkhoz jutottam a szimpózum által és értékes szakmai kapcsolatokra tettem szert. A szimpózium teljes programja itt olvasható:

http://www.londoninternationalpianosymposium.co.uk/event-news/full-conference-programme-february-2013

 

Köszönetemet fejezem ki a Liszt Akadémia doktoriskolájának TÁMOP pályázatából nyert támogatásáért és az Erasmus program támogatásáért.

 

Mariann Marczi

 

dr. Marczi Mariann
zongoraművész, DLA, egyetemi tanársegéd,
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, Billentyűs tanszék

 

A szerző doktori disszertációjának teljes anyaga a PARLANDO.HU 2013/3. számában kerül közreadásra.