Szakmai beszámoló - London
International Piano Symposium
(2013. február 8-10., London, Royal College of
Music)
A három napos konferencián való részvétel
rendkívül hasznos és érdekes volt.
A konferencia előadásai nyolc témakörben
zajlottak a London Royal College Recital Hall-ban, a Parry Room-ban és a Britten Theather-ben.
Az alábbi témakörökben hangzottak el előadások:
Mind and Body
Repertoire, Interpretation
and Historical Recordings
Anxiety in Piano
Performance
Contemporary Performance Practice
Issues
Pedagogy
Memorisation
Some Insights into Composers from J. S. Bach to John Cage
Sound and Gesture Theory and Historical Pianos as Teaching
Tools
Az előadásokon kívül még
előadás-koncerteken (lecture recital),
workshopokon és improvizációs műhelymunkában
vehettünk részt.
46 előadó érkezett a világ minden
tájáról a konferenciára. Magam Kodály zongoraműveiről tartottam
előadás-koncertet, célom volt Kodály zongoraműveinek
népszerűsítése a nemzetközi zongorapedagógus kollégák körében. Az előadás
végén Kodály: Meditáció Debussy motívuma felett; Kodály: Esik a városban,
Kodály: Sírfelirat című zongoradarabjait adtam elő. Az előadásom
után elhangzott hozzászólásokból és kérdésekből arra következtetek, hogy
Kodály zongoradarabjai iránt felkeltettem a jelen lévő szakmai közönség
érdeklődését.
A pedagógiai előadások és az új
alternatív kottaolvasási módszerekkel tanító zongoraiskolák, kezdőtanítást
szolgáló módszertani munkák voltak különösen hasznosak számomra a konferencián.
A Liszt Akadémián a zongora kötelező tanításban sokszor találkozom (pl.
népzenészeknél) azzal a feladattal, hogy a hallgatók közül néhányat teljesen
kezdő szintről kell elkezdenem zongorázni
tanítani, a kottaolvasási alapokat is
beleértve. Felnőtt korban ehhez sokszor nagyon másfajta módszereket kell alkalmazni mint amit a hagyományos, gyermekek számára írott
zongoraiskolák módszertani anyaga kínál.
Ana Cristina Bernardo és Eduardo Lopes kortárs előadói gyakorlattal foglalkozó
előadása is kiemelkedően érdekes volt számomra. A hallgatók sokszor
talán azért vonakodnak kortárszenei daraboktól, mert vizuálisan szokatlan
számukra a kortárs darabok notációja. Ez az
előadás megvilágította, hogy hogyan lehet nagyon egyszerűen egyfajta
„kortárs szótár” segítségével tájékozódni az új darabok nyelvezetében, és
kísérletezésre, saját kompozíciók alkotására, improvizációra is ösztönözte a
hallgatókat.
Fontosnak tartom kiemelni Lois
Svard (Bucknell University)
kitűnő előadását a zongoristák agyának vizsgálatáról.
Prezentációja azokat a legújabb kutatási eredményeket foglalta össze, melyeket
az USA-ban végeztek agykutatók, választ keresve arra, hogy a zongora gyakorlás
mennyiben teszi mássá a zongoristák agyát. A Lois Svarddal való személyes találkozás azért is volt fontos
számomra, mivel ő Ligeti tanítvány volt, DMA disszertációját Ligeti
zongoraetűdjeinek első kötetéről írta és néhány kérdésben és
forrás beszerzésében segítségemre volt 2008-ban, amikor Ligeti György 18
zongoraetűdjét elemeztem doktori munkámban*. Nagyon szerencsésnek tartom,
hogy a London International Piano Symposiumon a
köztünk kialakult szakmai kapcsolat megerősödött és személyes ismeretséggé
vált.
Örömömre szolgált, hogy Olivia
Shan doktorjelölt előadásához „Performing Liszt on Historical and Modern Pianos”
segítséget nyújthattam a Liszt Múzeum historikus hangszereinek ismertetésével
és az ezeken a a
hangszereken felvett lemezfelvétel (Liszt művei Jandó
Jenő előadásában) bemutatásával.
A konferencia előadásainak sokrétű
ismeretanyagát beépítettem szakmai munkámba és további terveimbe. Pedagógiai és
tudományos munkámhoz fontos információkhoz jutottam a szimpózum
által és értékes szakmai kapcsolatokra tettem szert. A szimpózium teljes
programja itt olvasható:
Köszönetemet fejezem ki a Liszt Akadémia
doktoriskolájának TÁMOP pályázatából nyert támogatásáért és az Erasmus program
támogatásáért.
dr.
Marczi Mariann
zongoraművész, DLA, egyetemi tanársegéd,
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem,
Billentyűs tanszék
A szerző doktori
disszertációjának teljes anyaga a PARLANDO.HU 2013/3.
számában kerül közreadásra.