Pernye András Budapest hangversenytermeiben
Válogatott
zenekritikák 1959-1975
(Gondolat Kiadói
Kör Kft.)
Isten malmai lassan
őrölnek – tartja a mondás, s ehhez újabb adalékul szolgál a Gondolat Kiadó
– Országos Széchényi Könyvtár 2012-es újdonsága. „Budapest, 2000. április” –
így keltezte a kötethez írott Utószót a szerkesztő Mikusi Balázs.
Ebből a pernyológiában járatos rögvest
kitalálja: a korszakos jelentőségű zenetörténész halálának 20.
évfordulójára is megjelenhetett volna a válogatás. De ha nem, akkor a 25-re,
vagy a 30-ra – vagy 2008-ban születésének 80. évfordulója alkalmából. Így
viszont a recenzens hívhatja figyelmet a közelgő újabb kerekszámú
évfordulóra: 2013. november 19-én lenne Pernye 85 éves. Aki ismerte, tanúsíthatja: még elképzelni is
abszurd, Pernye, mint a szakma egyik doyenje! „Csodakamasz” – így foglalta
össze egyszavasában Fodor Ákos mindannak a lényegét, ami egyszeri s
utánozhatatlan jelenséggé tette Pernyét. Jelenség volt, ha hihetünk e szó
erejében: országosan ismert személyiség a celebek és
hullócsillagok kora előtt, olyasvalaki, aki egyszerre tudott megszólítható
közelségbe kerülni ismeretlenek sokaságával és elismertté válni a szűkebb
értelemben vett szakmában (szakmai közösséget írni naivitás volna – megannyi
látható és láthatatlan, ám érezhető erővonal munkált akkoriban is,
megkönnyítve vagy akadályozva a tudományos munkát).
A zenéről szokás
úgy tartani, hogy „feledékeny művészet”: műveléséhez nem mindig volt
szükséges múltjának ismerete. A 19. század óta erőteljesen
érvényesülő történeti érdeklődésnek köszönhetően nemcsak gazdag
múltját tárták fel kutatók-történészek, hanem – a fennmaradt adatokból –
megkísérelték rekonstruálni jeles képviselőinek életét-munkásságát is. E
folyamatok közepette kiderült: koronként változó, hogy milyen elvárásokat
támasztottak az alkotók (s nemcsak a muzsikusok) általános műveltségét
illetően. A zenetörténet-tudomány történelmi léptékkel mérve: fiatal, képviselői
egy viszonylag szűk területre szakosodott munkások, akik általános
műveltségükkel, tudományos felkészültségükkel és művészi
gyakorlatukkal elősegíthetik, hogy meglátásaik, összefüggés-felismeréseik
minél szélesebb felületen illetve minél nagyobb mélységig hatolva legyenek
érvényesek.
Pernye műveltségét
(beleértve filozófiai ismereteit) életében is nehéz lett volna felmérni; arra
azonban bárki ráérezhetett: szavainak (véleményének, meglátásainak) valamiféle
aranyfedezete van. Nem volt tévedhetetlen – nem is akart annak látszani! – de
évtizedek távlatából is csak ámulhatunk azon a biztos érzéken, amellyel
tájékozódott értékes és értéktelen jelenségek ingoványos talaján.
Ma kétségkívül
médiasztárnak (is) titulálnánk: a „Ki mit tud?” - vetélkedők rendszeres
zsűritagjaként egy országot tanított – ízlést formált, elgondolkozásra
A „Ki mit tud?” 1966-os
zsűrije: Pernye András, Petrovics Emil, Major Tamás
késztetett, önálló
véleményalkotásra bíztatott. Munkásságából ezt a területet ismerték a
legtöbben. A második legnépesebb „koncentrikus kört” kétségkívül hangverseny kritikusi
tevékenysége jelentette, abban a bő másfél évtizedben, amíg rendszeresen
jelentkezett ilyen írásokkal a Magyar Nemzetben. Ennek felelevenítésére, a
köztudatba való visszahozására vállalkozott gazdag válogatásával Mikusi Balázs.
A 411 számozott oldalt
tartalmazó vaskos kötet elsősorban azoknak ajándék, akik még ismerték
személyesen Pernyét, s megmerítkezhettek abban az
intellektuális légkörben, amely elidegeníthetetlenül hozzátartozott, akkor is,
ha épp nem világmegváltó témákról folyt a szó. Mert megvolt Pernyének az a
képessége, hogy az egyesben is fel tudta mutatni az általánost, a hétköznapi példát
a példázat tanulság-erejű szintjére emelve. Tette mindezt közvetlenül,
néha együtt-gondolkodva beszélgetőtársaival,
máskor (filozófus-módszer!) rávezetve olyan
meglátásokra, következtetések leszűrésére, amelyekről az illető
nem is álmodott. Ugyanakkor, szívesen hangsúlyozta véleménye egyediségében a
személyességet – mintha az ő szava is csupán egy lenne a heterogén
sokaságéban. Korántsem volt ez részéről álszerénység – ez is egyik eszköze
volt annak, hogy megteremtse a közvetlen gondolati kontaktust ismeretlen
„ismerőivel” is.
Pernye stílusa – s ebben
közrejátszott megannyi rádiós és televíziós szereplése is – mindig
közérthető volt. Soha nem dobálózott szakzsargonokkal, nem teremtett
elidegenítő távolságot szakmai hozzáértésre hivatkozva.
Tudta: a gondolatokra is
érvényes a sajátos matematika, miszerint megosztásuk által nem csökkennek,
sőt, sokakhoz eljuttatva még eredményesebbekké, gyümölcsözőbbekké
válnak. Hihetetlenül értett ahhoz, hogy vulgarizálás nélkül fogalmazzon meg
közérthetően elvont tartalmakat. Utólag talán általánosítónak hathat az
ilyesfajta jellemzés – de kritikáinak kései olvasói bizonyára egyetértenek
vele.
Pernye kritikáinak
olvasásakor időutazáson veszünk részt, pontosabban, csakhamar szembesülünk
azzal, mennyit változott azóta a világ. Éppen fél
évszázada annak, hogy az előszó helyett remek érzékkel kiválasztott
írásának zárómondatával a művészekhez szólt a kritikus-szakma (?) nevében, kérve: „hagyjanak minket megbukni!”. Korántsem
puszta zsurnalista fogás volt ez részéről, hanem
a tévedhetetlenség elvárásának lehetetlenségére mutatott rá. S aki követte
gondolatmenetét, minden bizonnyal reálisabb elvárásokkal ér a kritikusokat
illetően.
Mikusi műfajok
szerint csoportosította a kiválasztott kritikákat (zenekari
hangversenyekről, zongoraestekről, kamarazenéről, ária- és
dalestekről, régizenéről, modern
zenéről és dzsesszről), természetesen különböző terjedelmet
biztosítva az egyes fejezeteknek (miként különböző súllyal jelenek meg a
koncertélet gyakorlatában is). Közreadói-szerkesztői szempontjai
átgondoltságról tanúskodnak, egyszerre akarja a publikált részben felmutatni a
kritikus Pernye portréját, sajátos-jellegzetes alakjával-szemléletmódjával,
megmutatva az ízlésből fakadó egyéni következtetéseit, s láttatása által
hangversenyéletünk közelmúltjának keresztmetszetét. A válogatás érdemi vonása,
hogy – bevallottan csatlakozva a Pernye által érvényre juttatott tendenciákhoz
– nem szenzációhajhász beállítottságú, azaz, sem nem az érzékenységet olykor
sértő-bántó, erős bírálatok szemezgetésével kínál bulvár-sajtót, sem
pedig az utókor által meg-nem-erősített
értékítéletek kigyűjtésével nem akar alapot adni a műfaj iránti
(további) bizalmatlanságra.
A válogatást
végigolvasva, plasztikusan érezhető: írásaiban Pernyének sikerült megvalósítani
azt, amire törekedett, nevezetesen, hogy azokat is tájékoztassa a
hangversenytermek eseményeiről, akik nem lehettek jelen. Az ő
megcélzott közönsége a kötet megjelenésével jelentősen megnőhet,
mindazokkal gyarapodva, akik életkorukból adódóan sem lehettek részesei az
általa ismertetett rendezvényeknek. Visszaadja a hitet az írott szó erejében,
az élmények és gondolatok megoszthatóságában – s felcsillantja a reményt: talán
megint lesz olyan időszak, amikor – visszakapva jelentőségét - általános
beszédtéma lesz a kulturális élet megannyi eseménye. Olyasmi, ami többé-kevésbé
a nagyközönség érdeklődésére is rendszeresen számot tarthat
Fittler Katalin