Napjaink
zenéi V.
A tragikus körülmények között elhunyt Gyöngyössy
Zoltán fuvolaművész emlékének szentelt koncerttel ért véget a 38. Korunk
zenéje hangversenysorozat. Illő volt, hogy a szervezők megemlékeztek
a nagyszerű muzsikusról, aki fontos feladatának tartotta a kortárs zene
bemutatását, műsoron tartását, valamint megszerettetését és
megismertetését a közönséggel. Szinte minden huszadik századi magyar
zeneszerzőnek játszotta műveit. Sokan az ő felkérésére, vagy
neki ajánlva írták darabjaikat. Előadóművészként, tanárként,
zeneszerzőként egyike volt zeneéletünk meghatározó személyiségeinek.
Az első műsorszám Gyöngyössy Zoltán (1958 – 2011) saját
szerzeménye, a Trió volt. Így utólag
hallgatva, mintha erre a megemlékezésre komponálta volna. Megrendítő, torokszorító
élmény volt. Az előadók, Matuz
István, Matuz Gergely és Fülep Márk is
valami hasonlót érezhettek. Nagy alázattal szólaltatták meg a volt kolléga,
művésztárs alkotását.
Tihanyi László
(1956) is Gyöngyössy Zoltánnak komponálta művét, az Epilegomena [Kiegészítés] –
Jan Jansson a Tejúton-t. Először szólódarabként született meg –
Gyöngyössy Zoltán felkérésére – Jan Jansson utazása Dániából Dániába címmel,
majd ez a zenekarral kibővített változat is elkészült. Az
ismertetőben a szerző bonyolult magyarázatot ad a címre, miszerint az
első változatban Weöres Sándor elbeszélő költeményének, a Bolond
Istóknak a szereplője tesz zenébe szőtt utazást, míg a most
elhangzottban, ugyanez a szereplő az el camino-t járva igyekszik Párizsból
Santiago del Compostela-ba, transzcendentális módon, a Tejúton. A szólista Matuz István volt, aki ténylegesen
vándorolt a koncertteremben, hangszereit is egyre mélyebb fekvésűre
cserélve. A karzaton pedig vonósok foglaltak helyet, hogy szinte végig halk
aláfestő zeneként egy régi zarándokéneket játsszanak.
Varga Judit
(1979) művének – … alles Fleisch…[…minden
test…] – címe bibliai idézet. (Péter I. 1,24). (Ősbemutató).
A hivatkozott hely az ember mulandóságáról, tettei hiábavalóságáról szól,
szemben az Úr beszédével. A zene a kezdeti viszonylag zaklatottabb hangvétel
felől lassan hallhatóan a kiegyenlítettség, a megnyugvás irányába halad. A
szerző jól bánik a szimfonikus nagyzenekar kínálta lehetőségekkel,
műve változatos, élvezetes, könnyen befogadható. Egyértelműen szakít
a modernista irányzatokkal, s szép hangzásra törekszik.
Madarász Iván
(1949) a Concerto FLA című
alkotásával kapcsolódott a Gyöngyössy Zoltán emléke előtt tisztelgő
művekhez. A cím egyrészt az F és A hangokra, másrészt a fuvola
rövidítésére utal. Korábban Gyöngyössy művész úr is játszotta a darabot, most
Vámosi-Nagy Zsuzsa szólaltatta meg. A
fuvolaversenynek is beillő mű egytételes, mégis jól
elkülöníthetően hármas – gyors, lassú, gyors – tagolású. Fő jellemzője a határozott,
egyértelmű ritmikus lüktetés, amit időnként lábdobogás, kopogás
erősít. Határozott felépítésű, szuggesztív zene. A szólista
nagyszerűen oldotta meg technikailag egyáltalán nem könnyű feladatát,
a szimfonikusokból alakult vonószenekar is méltó partnere volt. Érzékenyen, a kellő
figyelemmel kisérték.
Az este befejező műsorszáma Kurtág György (1926) Üzenetek zenekarra, op. 34. című
alkotása, igen érdekes kompozíció. A ciklus darabjai, a tételek, mind régebbi
művek átiratai, meghangszerelt változatai. Sőt, eredetileg kórusra
írt mű, ez alkalomra más zeneszerző által készített zenekari átirata.
A részek ezért meglehetősen különbözőek. A tételek sorrendje a következő:
Levél Eötvös Péternek (1994); Helyzetkép. Néhány szó Jeney Zoltánhoz (1993); Aus der Ferne. [Távolból] Hommage
ŕ Alfred Schlee 85 (1986/1991/1994); …a
solemn air…[…egy ünnepélyes dallam…] Hommage
ŕ Simon Albert (1996); Inscription on a Grave in Cornwall [Egy
cornwalli sírfelirat] (1995) – a kórusszólamok Bali János hangszeres átiratában
(Bemutató); Virág az ember – Kocsis
Zoltánnak. In memoriam Kocsis Ottó (1995)
Rövid, elmerengő tételek, kérdések,
töprengések, üzenetek. Frappáns, koncentrált zenék.
A koncerten kiváló szólistákat és
nagyszerűen muzsikáló MÁV
Szimfonikus Zenekart hallhattunk Tihanyi
László vezényletével. Az egész hangversenysorozatra jellemző volt a
kimagasló szakmai színvonal, úgy a szerzők, mint az előadók részéről.
Elismerés és köszönet a szervezőknek, közreműködőknek,
támogatóknak, hogy létrejöhetett a kortárs zenének ez az immár 38. ünnepe. A
záróhangversenynek, – mely az ősz egyik legfontosabb kortárszenei
rendezvénysorozatának volt befejező aktusa – ismét az Olasz Kultúrintézet
adott otthont.
Eisenbacher Zoltán*
38. Korunk Zenéje
„In memoriam Gyöngyössy Zoltán”
Gyöngyössy Zoltán: Trio
Tihanyi László: Epilegomena
– Jan Jansson a Tejúton
Varga Judit: …alles Fleisch…
Madarász Iván: Concerto FLA
Kurtág György: Üzenetek zenekarra op.34.
Fülep Márk fuvola
Matuz István fuvola
Matuz Gergely fuvola
Vámosi-Nagy Zsuzsa fuvola
Tihanyi László karmester
MÁV Szimfonikus Zenekar
Olasz Kultúrintézet
2012. október 10.
* A szerző a fővárosi XVI. kerületi Rácz Aladár Zeneiskola igazgatója, egyetemi filozófia- és esztétika tanári képesítéssel is rendelkező művésztanár.