Vásáry André -
A siker útján
Vásáry André hazánk egyetlen férfi szoprán énekese
három arany és egy platinalemez büszke tulajdonosa, rendszeresen fellép
Magyarország legrangosabb koncerttermeiben, hallhattuk énekelni a
Művészetek Palotájában, a Budapest Kongresszusi Központban, a Magyar
Állami Operaházban, az Olasz Kultúrintézetben, önálló
koncertjei voltak az ország legnagyobb templomaiban pl. az Esztergomi
Bazilikában, a Debreceni Nagytemplomban vagy a Ceglédi Református
Nagytemplomban. Nevét sokan egy pár évvel ezelőtti tehetségkutató
műsorból ismerhetik, pedig már több mint 12 éves zenei múlt áll mögötte.
Most negyedik lemezének megjelenése kapcsán ültünk le beszélgetni.
— Mikor és hogyan derült ki, hogy ilyen különleges hangod van?
— Elég későn, 18 évesen kezdtem el
énekelni tanulni. Már korábban is, egész kicsi gyerekkoromban, észrevették a
tanáraim, hogy van érzékem a zenéhez és próbáltak ebbe az irányba terelgetni,
de akkoriban még nem nagyon érdekelt a zene és az éneklés. Gimnazista voltam,
amikor barátaimmal egy buliból tartottunk hazafelé és én „csak úgy” elénekeltem
a Varázsfuvolából az Éjkirálynő áriáját, amely akkoriban egy reklámfilm
zenéje volt. A társaságban mindenki megdöbbent, velünk volt egy
zeneművészeti főiskolás barátnőm is, aki azt mondta, ezt
feltétlenül meg kell mutatnom egy szakembernek, ő vitt el az első
énektanáromhoz.
— Hogyan fogadtak a tanárok, fel voltak-e készülve egy ilyen különleges
tehetség tanítására?
— Az első tanárom, akihez elmentem,
nagyon meglepődött, amikor egyre magasabbra mentem a skálázás során. Még
orvoshoz is elküldött, hogy nézessem meg magam, mert szerinte valami nincs
rendben velem. Elmentem és természetesen mindent rendben találtak. Elkezdtünk
együtt dolgozni, de nem igazán éreztem a támogatását, egyáltalán nem
bátorított, mondhatni inkább lebeszélt az énekesi pályáról. Ezért kerestem új
tanárt és meg is találtam dr. Mohos Nagy Éva, a Debreceni Egyetem Magánének
tanszékvezetőjének személyében, nála folytattam a tanulást. Ő egészen
másképp állt hozzám, igazán hitt bennem és támogatott. Az ő irányításával
készültem fel első versenyemre, ami egy miskolci regionális klasszikus
énekverseny volt. Én nem sokat vártam ettől a versenytől, hiszen a
legtöbb induló zeneakadémista és főiskolás volt, én pedig csak nemrég
kezdtem énekelni tanulni, de a tanárnő biztatott, hogy próbáljam meg. Legnagyobb
meglepetésemre megnyertem a versenyt, aminek azért is nagyon örültem, mert azt
gondoltam innentől csak felfelé vezet az út és elkezdődhet a
karrierem Magyarországon. De a várt sikernek éppen az ellenkezőjét
tapasztaltam, csak rengeteg elutasítással találkoztam. Sajnos rá kellett
jönnöm, hogy Magyarországon az én hangommal nem igazán tudnak mit kezdeni,
ezért úgy döntöttem, az egyetlen megoldás számomra, ha külföldön próbálok
szerencsét.
— Hol tanultál külföldön, milyen tapasztalatokat szereztél?
— Mivel Amerikába egyébként is szerettem
volna egyszer eljutni, a Bostoni Zeneművészeti Főiskolára esett a
választásom, kiküldtem a jelentkezésemet és egy kazettát két dallal. Pár héten
belül érkezett tőlük egy válasz, hogy nagyon tetszett a bemutatkozásom és
Németországban várnak a felvételi meghallgatásukra. Mivel egyáltalán nem volt
pénzem kiutazni, egyetlen lehetőségem volt, kistoppoltam Németországba.
Így kalandosan, de eljutottam a meghallgatás helyszínére, ahol azonnal
ösztöndíjat ajánlottak. A bostoni iskola és az ottani tanárok hozzáállása
nagyon tetszett, egészen más, mint itthon, fantasztikus érzés volt, hogy
támogatják a tehetséget. Egy meghallgatás vagy egy vizsga is egészen más
hangulatban zajlik, mindenkiben a pozitív dolgokat erősítik, a tanárok
tényleg azt akarják, hogy jobb legyél, segítséggel állnak hozzád.
— Miért jöttél mégis haza?
— Amerikában nincs meg az a fajta kultúrája a
komolyzenének, mint Európában vagy Magyarországon. Az emberek életében nincs
annyira jelen a kultúra. Az iskolarendszerükben a zenei oktatás nem olyan
szintű, mint itthon. Nagyon sok mindent megtanultam kint, például
önmenedzselést, hogy hogyan kell nyilatkozni, megjelenni a színpadon, de úgy
éreztem hosszú távon szakmailag nem tudok fejlődni, lehet, hogy túl kevés
volt az alap, amit itthonról vittem. Nagyon élveztem az ottani tanulást és csak
jó élményeim vannak, de azt gondoltam, hogy ha az éneklésben tovább szeretnék
fejlődni, akkor haza kell jönnöm. Egy nagyon jó önbizalom építő
tréning volt a kint eltöltött idő, de szakmailag ennél többre volt
szükségem.
— Hogyan folytattad itthon?
— Mindenképp egy olyan tanárt kerestem, aki
már külföldön is dolgozott és hajlandó egy férfiszopránnal foglalkozni. Itthon
sokan azt sem ismerték el, hogy létezik olyan, hogy férfi szoprán, sokak
szerint csak kontratenorok vannak. Pedig a kettő egyáltalán nem ugyanaz, a
kontratenor egy választott hangfaj, míg férfi szopránnak születni kell, ez egy
adottság, én nem a falzett funkciómat használom énekléskor, hanem
egyszerűen ilyen magas a hangom. Nádor Magdát találtam meg, akivel
elkezdtünk dolgozni és egy fantasztikus mestert ismertem meg személyében. Újból
kezdtek jönni az elismerések külföldön és Magyarországon egyaránt. A Római
Nemzetközi Énekversenyen döntős helyezést értem el, Riccardo
Muti elhívott egy meghallgatásra, szerepet ajánlottak
a bécsi Staatsoperben, itthon felkérést kaptam a
Pesti Színháztól, majd a Nemzeti Színháztól, ahol három évadot játszottam. Az
elmúlt években az ország számos rangos koncerttermében léphettem színpadra,
mint pl. a Művészetek Palotája, a Budapest Kongresszusi Központ, a Magyar
Állami Operaház, az Olasz Kultúrintézet,
olyan nagynevű művészekkel, mint Medveczky
Ádám, Hollerung Gábor, Vásáry Tamás, Perényi
Miklós vagy Varnusz Xavér. Már hagyománnyá vált, hogy
minden évben november környékén kezdődik egy adventi turném, melynek
keretében főleg templomokban lépek fel, a műsor alapjául Ünnep
című lemezem anyaga szolgál. A határon túli magyarlakta városokból is
rendszeresen kapok meghívást, 2012 decemberében önálló karácsonyi koncertem
volt a Kolozsvári Magyar Operában. A legutóbbi, negyedik lemezem tavaly
decemberben jelent meg Koncert
címmel, az albumon közreműködött Faludi Judit Liszt-díjas
gordonkaművész és a Magyar Virtuózok Kamarazenekar. A felvétel hegedűszólistája
és karmestere a Kossuth-díjas Szenthelyi Miklós volt. Nagyon szerencsésnek
érzem magam, mert a komolyzene mellet, ami számomra igazi élményt jelent és
nagy kihívás elénekelni egy-egy áriát, kipróbálhattam magam a crossover műfajban is.
— A széles körű ismertség szerinted jár-e kötelezettségekkel?
— Ismert emberként fontosnak tartom a
társadalmi szerepvállalást, mindig igyekszem teljesíteni az olyan jótékonysági
felkéréseket, amelyekkel tudok azonosulni. Legtöbbször gyerekek vagy környezeti
katasztrófák károsultjai javára rendezett koncerteken szoktam fellépni, részt
vettem például a szombathelyi Sztárkarácsonyon a vörös iszap károsultak javára,
a debreceni Hospice Ház rendezvényén, a Magyar Televízió Aranyág című
műsorában, a Pető Intézet illetve a K&H Bank Gyógyvarázs
rendezvényein, a Zen-Aid koncerten Japán
megsegítésére, vagy a Fehér Bot Alapítvány jótékonysági koncertjén. A
fellépések mellett elindítottam egy országos előadás sorozatot
"Rendhagyó énekórák Vásáry Andréval" címmel, ez egy interaktív
énekóra, mely számos iskolában nagy sikerrel került megrendezésre. Fontosnak
tartom, hogy a fiatalok az általuk naponta hallott könnyűzene mellett, a
komolyzene világával is megismerkedjenek. A gyerekek nagyon
érdeklődőnek bizonyultak, nagyon sokat kérdeztek és alig akartak
elengedni az órák után.
— Úgy érzed megérte a sok küzdelem? Elérted a célod? Miket csinálsz
mostanában?
— Abszolút megérte, jelenleg azt csinálhatom,
amit szeretek és ez nagyon nagy dolog. Rengeteg
szeretetet kapok az emberektől egy-egy fellépés során. Úgy látom az emberek nyitottabbak lettek, egyre többen értékelik azt
amit csinálok és itthon is lehet már látni ígéretes kontratenorokat. Bár
külföldön továbbra is több lehetőséget látok ezen a területen, itthon is
nagyon szívesen énekelek, szerencsére folyamatosan vannak felkérések. Idén
februárban a nagy múltú Rózsavölgyi Szalonban adtam hangversenyt, ahol
zongorakísérettel énekeltem kuriózumnak számító, itthon nagyon ritkán hallható
Mozart, Bach, Händel, valamint más barokk áriákat. Legközelebb pedig márciusban
a Művészetek Palotájában a Budafoki Dohnányi Zenekar vendégeként lépek fel
egy nagyszabású koncerten.
Budai Tímea