Az
„Aporchestra” zenekar koncertje
2012.
december 19-én A Bálint Házban
Eszembe
sem jutott, hogy beszámolok az Új Zenei Újságban arról a koncertről,
amelyre egy baráti invitálás miatt mentem el, de néhány perccel a kezdés után
rádöbbentem, olyasminek vagyok tanúja, amiért – műsoron kívül – szót
kértem a szerkesztőtől.
Történetesen
december 19-e szerda délután volt, s csak azért érdekes a dátum, mert épp ekkor
tartottak nagy felvonulást Budapesten a diákok (ismert okokból), mialatt a
fényesen kivilágított Operaházhoz és a romkocsmákhoz is épp egyenlő
közelségben, a Révai utcai Bálint Házban zenei szakközépiskolás fiatalok gyülekeztek
össze, és adtak egy igazi diákkoncertet.
Szűcs
Apor a Bartók Konzi végzős zongorista növendéke idén szeptemberben azzal állt
társai elé, hogy zenekart szervezne, részben saját művei előadását,
részben a hangszeres szólista-tanulóknak versenymű játszási
lehetőséget biztosítandó. Az volt a terv, hogy egymást kísérik majd a
fiatalok, hogy több zenekari gyakorlatot szerezzenek. Az iskola, bár saját
hivatalos zenekara is van, szerencsére az ötlet mellé állt, a próbákra egy
termet is adott. (Kalaplengetés!) "Megönszerveződött" tehát a
szellemesen szerénytelen elnevezésű Aporchestra, azóta is kitartóan dolgozik
benne vagy ötven fiatal. A Bálint Ház rendelkezésre bocsátotta hangulatos, de
nagyzenekari koncertre persze eléggé alkatmatlan termét, kissé repedtfazék hangú
zongorájával együtt.
A
diákkoncertek előtti sűrű nyüzsgés egyik jól megválasztott
pontján Szűcs Apor mikrofont ragadott, a diáktársakkal, szülőkkel,
barátokkal zsúfolásig megtelt terem közepére pattant, és kedvesen sedre
konferálással bemutatta magát. Majd zongoratudását is, saját nem éppen
könnyű c-molt etűdjével. A
vegyes műfajú esten a zenekarban koncertmesterként funkcionáló Farkas
Sándor Elgartól szalonzenét, Kéringer Dávid Kovács Béla Servus Graz című remek klarinétdarabját adta elő
Szűcs Apor zongorakíséretével, aki azt is megmutatta: úgy él a jazzban,
mint hal a vízben. Nagyszerű ritmusokat játszik. Majd hirtelen karmesterré
változott, és Beethoven c-moll
zongoraversenyének első tételét vezényelte el, a szólistaszerepben Jan
Voitekkel, aki már most virtuóz és érzékeny zongorista. Szűcs Apor pedig értő
és odafigyelést generáló karmester. A c-moll zongoraverseny nem tréfa, a legkomolyabb
remekművek egyike. Akárcsak "rendesen" is megszólaltatni, ahogy a
Bálint Házban történt, nem kis dolog.
A
koncert fináléjaképpen Kovács Gergely ült a zongorához, talán ő az
egyetlen a társaságból aki már Zeneakadémista, és eljátszotta Szűcs Apor Koncert Chromatique című
jazz-zongoraversenyét a szerző vezényletével. Nehéz a darab, Kovács
Gergely fölényesen győzte. Szinte egy Liszt zongoraverseny technikai
igényességével, jazzes, romantikus, és még ki tudja mi mindenes, mégsem epigon anyagokkal,
lényegében gyors-lassú-gyors klasszikus formával, tagadhatatlanul magávalragadó
és hatásos részletekkel teli darab. Szűkszavúnak éppenséggel nem nevezném,
de a szerző azt válaszolná: pont annyi hang van benne, amennyi szükséges. Szűcs
Apor tehát zongoristaként, karmesterként és zeneszerzőként egyaránt bemutatkozott,
ráadásul a klasszikus és jazz világban egyaránt jártas. Amúgy az est
szervezőkészségét is jelzi. Ebben a fiatalemberben a tehetség gőzének
jelentős belső nyomása uralkodik, amely megfelelően szelepelve
hosszú szerelvényeket lehet képes elvontatni, és akár messzire is eljuthat
majd.
Lehetne
persze elemezni az előadók és művek hibáit és erényeit, ha tanáruk
lennék meg is tenném, elvére profi zenésznek készülnek. Egyébként az
erényekből lényegesen több akadt, lelkesen és tisztességgel megírt,
megtanult és kivitelezett műsorszámok hangzottak el.
Ez
persze a legfontosabb, de Szűcs Apor, természetesen mind az ötven társával
együtt, ezen az estén számomra szimbolikus figurákká váltak. Nem lehet nem
észrevenni, hogy ők azok a bizonyos fiatalok, akikről mostanában
annyi szó esik. Nem lehet eléggé megbecsülni, hogy ezek a középiskolás gyerekek
teljesen önszántukból összeülnek kevés szabad estéiken, és Beethovent
próbálnak. Nem lehet elég nagyra értékelni, hogy egyik társuk - és nyilván majd
mások is sorra kerülnek - csak virtuálisan létező szellemi produktumát
valósággá váltják, merő lelkesedésből, összefogási energiából. És nem
lehet nem azonnal feltenni a kérdést, hogy mi felnőttek észrevesszük-e ezt,
és eléggé támogatjuk-e. Tényleg megteszünk-e mindent értük, s ha kell, Doxa
óra, ing és gatya zaciban van már-e azokból?
A
koncertelőtti este kora-huszonéves fiatalamberek baráti összejöveteléről
láttam egy mobillal készített videót, melyen a padlón ülve hallgatják egyik
fizika szakos társuk vetített képes előadását a Higgs bozonról, csak mert
érdekelte őket. Két nappal korábban pedig szintén középiskolás,
úgynevezett "rendkívüli tehetségek" zeneiskolai koncertjét hallottam
bőven világszínvonalú Dante-szonátával, Schuberttel, Chopinnel.
Apám
mondogatta (ő éppen ifjú festőkről), hogy a tehetségség hiányát
sokáig titkolni, leplezni lehet, a
tehetséget azonban egy pillanatig sem. Hogy azzal a nyilván rendkívül eredeti
hasonlattal éljek: a tehetség olyan, mint a víz. Ahol megjelenik, azonnal élet
terem benne. Szabadon árad, csatornázni nehéz, beszivárog a legkisebb résbe is.
De elpárolog, ha nem táplája friss forrás. Ha pedig megfagy körülötte a
levegő, jéggé dermed. S mint ilyen, megrepeszti a legszilárdabb gránitot
is.
Mácsai János
http://www.youtube.com/watch?v=W_FvXcZ7ulY
(A
beszámoló a Bartók Rádió Új Zenei Újság című műsorában hangzott el
2012. december 23-án, az írott változatot az ő szíves hozzájárulásukkal
közöljük.)