Nyirő
Gizella*
Zenei nevelés
könyvtári órán
Az iskolai könyvtár világa sokat változott az
elmúlt évtizedben. Már nemcsak egy hely, ahova berohannak diákjaink egy
kötelező olvasmány kikölcsönzéséért, majd többszöri felszólításra
visszahozzák és a következő sürgős házi feladatig a környékére se
néznek. Egy – egy nehéz nap után itt pihennek meg néhány percre edzés, énekkar
vagy a busz indulására várva. Belelapoznak a legújabb folyóirat számokba,
megírják a házi feladatot, keresnek a polcokon az érdeklődési körüknek
megfelelően, esetleg odaülnek a kisebbek mellé és segítenek nekik a
projektfeladatok elkészítésében. Sokan kimondottan segíteni jönnek, ők már
profin eligazodnak a könyvtár zárt, szigorú rendszerében.
Hogy a könyvtárba szoktatás folyamatos és
előre tervezhető legyen, minden évfolyam könyvtári órákon ismerkedik
meg a könyvtár nyújtotta lehetőségekkel, szolgáltatásokkal és azokkal az
ismeretekkel, amelyek elengedhetetlenek a könyvtári kutató munkához. Nálunk a könyvtárismereti órák alsóban: olvasás,
felsőben: magyar nyelv és irodalom, valamint osztályfőnöki,
gimnáziumban: informatika óra keretében valósulnak meg. Ezeken az órákon
megtanult könyv – és könyvtárhasználati ismereteket aztán más órákon
hasznosítják. Könyvtárhasználatra
épülő szakórák tucatjai zajlanak le minden tanévben. Ezek anyaga
kapcsolódik a tananyaghoz, de a könyvtár nyújtotta eszközökkel,
lehetőségekkel és módszerekkel történik meg a feldolgozása. Az elmúlt
években nemcsak magyar nyelv és irodalom, de volt földrajz, történelem, fizika,
idegen nyelv, technika, rajz és énekóra is ilyen speciális formában.
Hogy mitől érdekesebbek,
élménygazdagabbak ezek az órák, mint a hagyományosak? A könyvtár teljes
állományában kereshetik a választ a feladatul kapott kérdésekre, csoportban
dolgozhatnak, olyan képességeket, készségeket, adottságokat mozgósít, amely az
önálló és a csoport közös feladatainak minél tökéletesebb megoldását
eredményezi. Az információs műveltséghez kapcsolódó kulcskompetenciák közül az
írás-olvasás, számolás, a kommunikáció szóban-írásban, az információkezelés
műveletei, digitális írástudás, a probléma megoldás összetett
műveletei fejlődnek.. Személyiségjegyeik is változnak a csoportban
való együttműködés, az együtt dolgozás során. Figyelnek egymásra,
elfogadják a csoport döntését, de megtanulják saját akaratukat is
érvényesíteni, gondolataikat a csoport számára egyértelművé, elfogadhatóvá
tenni.
Egyik ilyen könyvtárhasználatra épülő
énekórámat mutatnám be a következőkben. 2009-ben, amikor a Baranya
Megyei Könyvtáros Tanárok Szakmai Műhelye felkérésére bemutató könyvtári
órát tartottam, témának a 150 éve született Vikár Bélát választottam. Úgy
gondoltam, érdemes vele megismertetni a gyerekeket, hiszen műfordítóként
és néprajzkutatóként is jelentős, munkásságával új irányt adott a népzenegyűjtésnek,
népzenekutatásnak. Az általános iskola alsós ének – zene anyagában több általa
gyűjtött népdal is van, így kapcsolatot könnyű volt találni hozzá.
Olvasás órán a népmesék, mondák, balladák tucatjait ismerik meg,
jellemzőiket, gyűjtésüket álmukból felverve is sorolják az egészen
kicsik is, és népmese gyűjtők nevét, mesegyűjtemények címét
képesek hosszú perceken át sorolni. Addig a népdalok titokzatos világa csak
keveseknek nyílik meg. Megtanulják az órán vett dalt, néhány hozzákapcsolt
ritmus és szolmizációs feladattal, de igazán sem a gyűjtőre, sem a
gyűjtési helyre, módra nem térnek ki. Ezért is tartottam
elengedhetetlennek, hogy az évforduló kapcsán beszéljünk arról, hogy milyen
fontos, fáradtságos, de egyben úttörő munka is volt a népdalok, népzene
összegyűjtése és később hányan nyúltak ezekhez vissza egy - egy
művük megírása közben. Amíg sokan csak Vikár Béla sikerére gondolnak,
amikor az 1900-as párizsi világkiállítást hallják, hiszen Európában
elsőként fonográfos gyűjtési technikája és viaszhengereinek
bemutatása a tudományos élet szenzációja volt, addig mi Pécsiek, Zsolnay
Vilmosra is, aki ugyanekkor ugyanott mutatkozott be eozinmázas kerámiáival,
melyek ugyanúgy meghozták neki és a gyárnak is a világhírt. 2009-ben ezt az órát pici 2. osztályosokkal
tartottam meg. Az órámat jelenlétükkel megtisztelő könyvtáros tanárok,
tanítók és egyetemi hallgatók az óra elején még nem értették, ilyen komoly
témát, hogy merek ekkorka gyerekekkel feldolgozni. Aztán megértették,
játékosan, nekik méretezett, egyszerű keresési feladatokkal, általuk már
ismert tánclépésekkel kísért énekléssel, játékkal, tökéletesen feldolgozható a
téma.
Az óra felépítése:
Vendégeink énekes köszöntése után a csoportok elfoglalják helyüket
az asztaloknál, majd az óra témájának rövid megfogalmazása, ezen az órán kivel,
mivel kapcsolatban fogunk keresni, kutatni a könyvtárban.
Játékos bemelegítés: Vikár Béla neve a számotokra még ismeretlen,
hogy mi mindennel foglalkozott, rögtön kiderül, ha az asztalokon lévő borítékokban
levő betűket jó sorba rakjátok ki.
Kirakott fogalmak elhelyezése egy színes fogalom térképen, mely
folyamatosan bővül majd a későbbi feladatok megoldásaival. A térkép
közepén Vikár Béla neve, köré kerül a néprajzkutató, műfordító, gyorsíró fogalom
a szókirakásból, majd a többi.
Feladatok kiosztása, feladatok önálló, néma elolvasása,
értelmezése. Megkeresni azon dokumentumokat (elsősorban könyvek,
folyóiratok, CD-k), amelyekben a téma megtalálható, majd ezekből a
releváns információk kiválogatása. Az információk rendezése, rendszerezése,
logikus összeválogatása, értelmes szóbeli vagy írásos, esetenként rajzos
megfogalmazása. Pontos forrás jelölés!
Feladatok
1. csoport: Bármelyik
általatok kiválasztott lexikonban keressétek meg a VIKÁR BÉLA szócikket!
Olvassátok el figyelmesen! Gyűjtsétek ki a legfontosabb életrajzi
adatokat, valamint ismertessétek műfordítói munkásságát!
2. csoport: Keressetek
az asztalra kikészített könyvek között gyermeklexikont! Mutassátok be a könyvet! Keressétek
meg benne a NÉPDAL, a NÉPZENE, NÉPKÖLTÉS fogalmakat! Olvassátok el a
szócikkeket, röviden ismertessétek! Helyezzétek el őket a fogalmi
térképen!
3. csoport: Mutasd
be a népdalok, népzene gyűjtés formáit a mellékelt képek és a szövegrészlet
alapján! (A képek internetről levett felvételek)
A magyar
népzenekutatás egy-egy népdal kézírásos lejegyzésével már évszázadokkal
ezelőtt elkezdődött. A szervezett népzenegyűjtés 1896-ban indult
Vikár Béla kezdeményezésére. Ő gyorsírással jegyezte le a hallott
népköltéseket, eredeti népi szövegeket. Európában elsőként, fonográffal
gyűjtött népdalokat, népzenét. Viaszhengerein gazdag népzenei anyagot
gyűjtött össze, mellyel az 1900-as párizsi világkiállításon
kiemelkedő szakmai sikert aratott.
4.
csoport: Keressétek meg a kiválogatott könyvek között az Akadémiai
kislexikont, A magyar nyelv történeti- és etimológiai szótárát és a Magyar
értelmező kéziszótárat! Gyűjtsetek össze minden fontos tudnivalót a FONOGRÁF-ról!
Szó eredete, jelentése, mire használják, hogyan működik.
5. csoport: Mi a
kapcsolat VIKÁR BÉLA, KODÁLY ZOLTÁN és BARTÓK BÉLA között? Röviden ismertessétek, majd helyezzétek el az
ő nevüket is a fogalmi térkép megfelelő helyén! Pontos Forrás
jelölést kérek!
6. csoport:
Hasonlítsátok össze a már tanult Vikár Béla gyűjtötte népdalok dallamát,
szövegét avval, ahogy énekórán énekeljük illetve más gyűjteményekben
lejegyzett formáit! Mi
a különbség? Pontos forrás jelölést kérek a felhasznált könyvekről!
A csoport által kiválasztott
dalok eléneklése, egyszerű tánclépésekkel, vagy hozzákapcsolódó játékkal
kísérve.
Közös feladat: Figyelmesen hallgassátok meg a következő
fonográfos felvételt! Mi jellemzi?
Zenehallgatás: Muzsikás együttes: Bartók Albumáról az
„Elindultam a hazámból” című dal.
A felsorolt fogalmak közül húzzátok alá az igazakat!
egy
kislány énekel
egy
bácsi énekel
csiripelnek
a madarak
kutyaugatás
hallatszik
vonat
megy el a ház előtt
jön
egy lovas kocsi az úton
nénik
beszélgetnek
köszön
egy bácsi
bicikliző
gyerekek veszekednek
Utolsó feladat: egy „ötsoros”
készítése.
Mivel 2. osztályban még nem ismerik a szófajokat,
ezért nem a főnév, melléknév, ige szavakkal adom meg nekik a feladatot,
hanem a kérdőszavaikkal.
1. sor / 1 szó (egy főnév): Ki volt a
mai óránk főszereplője?
2. sor / 2 szó (2 melléknév): Milyennek
ismertétek meg?
3. sor / 3 szó (3 ige): Miről híres?
Mit csinált?
4. sor / 4 szóból álló mondat: Mit gondoltok
róla? Egy mondatban összefoglalva a munkássága.
5. sor / 1 szó (1 főnév): Más
szóval, hogy fejeznéd ki az első sorunkat?
Megoldás: Vikár Béla
Híres, magyar,
Lefordította, összegyűjtötte,
bemutatta,
Fonográffal gyűjtött magyar
népzenét.
Néprajzkutató
Adott idő letelte után minden csoport munkájának
ellenőrzése, értékelése.
A feladatokra adott válaszok felírása,
rajzolása, ragasztása egy nagy közös lapra, melynek segítségével történik óra
végén, az órán szerzett ismeretek összefoglalása, illetve ezt a közösen
készített munkát óra után magukkal is viszik.
Az óra végére elkészült fogalmi
térkép és az óravégi összefoglalást segítő tabló.
Ebből a vázlatos leírásból is jól
kitűnik, hogy mennyivel más egy könyvtárhasználatra épülő szakóra,
mint a hagyományos keretek és formák között zajló. Fontos még egyszer
kiemelnem, hogy egészen más formában, más módszerekkel zajlik le a különféle
készségek, képességek, kulcskompetenciák fejlesztése könyvtári órákon, valamint
azt, hogy egyetlen órába belefér az információs műveltség fejlesztése
mellett a zenei műveltség gyarapítása zenehallgatással, énekléssel,
néptánccal.
A cikkben megjelent képek a Pécsi
Tudományegyetem Deák Ferenc Gyakorló Gimnázium és Általános Iskolában készültek
2009-ben egy könyvtárhasználatra épülő énekórán 2. osztályban.