„EUROPA in
TAKT” – „Európa Ritmusban” Nemzetközi Zenei Fesztivál
Dortmund – Egyetemi város, 2010. október 6–10.
Több éve rendezi meg így ősszel,
október tájékán, a dortmundi egyetemen (Technische Universität Dortmund) a zenei
nevelés, zeneterápia és rehabilitáció-tudomány professzornője, Dr. Irmgard
Merkt munkatársaival ezt a nemzetközi zenei rendezvényt „Európa in Takt” – „Európa Ritmusban” címmel.
Az Europa in Takt plakátja
„A fogyatékkal élők speciális
zenei tevékenysége minden esetben természetes része a zenei kultúrának
Németországban” – mondta megnyitó beszédében Dr. Irmgard
Merkt professzorasszony. Ez az alapgondolat hozta létre az első fesztivált
2000-ben, amelyet eleinte csak németek, majd 2003 óta Európa különböző
országainak részvételével rendeztek meg.
A nemzetközi fesztivál
elsődleges célja annak a megmutatása volt, hogyan képes a zene, a ritmus
és a tánc pozitívan hatni a sérültek életére, valamint az, hogy a zene
hatalmával és segítségével hogyan lehet könnyebben lebontani az ép és a sérült
társadalom közötti falat. Felvetődött a kérdés, hogy a különböző
sérültséggel élő emberek – legyen az értelmi -, siket-, vagy mozgássérült
ember –, a művészet, a zene, a ritmus, a mozgás, és a tánc segítségével
integrálhatók-e a társadalomba? Létre tudnak-e hozni olyan művészi
alkotásokat mindezek segítségével, ahol bebizonyíthatják saját értékeiket a
társadalomnak?
Az ötnapos konferenciával
egybekötött rendezvénysorozat erre adott szép példát.
A rendezvény résztvevői Európa
különböző országainak (Litvánia, Dánia, Belgium, Olasz-, Francia-, Török-,
Német-, és Magyarország) sérült csapatai, zenekarai, valamint a téma iránt
érdeklődő pedagógusok, gyógypedagógusok, tanárok, zenepedagógusok, művésztanárok,
zenészek, egyetemi hallgatók voltak.
A rendezvény további célja volt az is, hogy a
résztvevők új művészi, zenei és esztétikai tapasztalatokat
gyűjthessenek, tanulhassanak az öt nap alatt, amit aztán hazavihetnek – ki-ki
a saját országába –, s beépíthetnek a mindennapi pedagógiai munkába, illetve
művészi tevékenységükbe.
A rendezvény négy alappillérre támaszkodott:
-
Koncertekre, ahol a különböző
sérültséggel élő résztvevő együttesek bemutathatták zenei,
művészi tudásukat
-
Workshopokra, ahol 17
különböző zenei műhelyben gyakorlati tapasztalatokat lehetett szert tenni
-
Kongresszusra, amelyen a
rendezvény ideje alatt a gyógypedagógia szakavatott képviselői tartottak
előadásokat a sérültek kulturális tevékenységéről
-
Bemutatóra, ahol a
műhelymunka eredményeiből, épek és sérültek közösen színpadképes
produkciót mutattak be a dortmundi Városházán
Koncertek
Résztvevő nemzetközi együttesek,
zenekarok:
·
Les Percussions de Treffort, Franciaország
·
Tanzperformance "Super", Osnabrück (Németország)
·
KeKeCa Body Perkussion, Isztambul (Törökország)
·
A Bout ´Souffle, Belgium
·
Steel Pan, Dortmund (Németország)
·
Experimentelle Archaik: Wilhelm Körber Schule, Essen (Németország)
·
Förderschule Geistige Entwicklung, Gliwice (Lengyelország)
·
House Music Group Linde, Lemgo (Németország)
·
Katharina Reichelt Cello solo, Saarbrücken (Németország)
·
Music Group Nachtigal, Budapest (Magyarország)
– Csalogány Kórus, Budapest
·
Orchester esagramma, Milánó (Olaszország)
·
Spirit Steps, Mülheim (Németország)
·
Rendez-vous-des Tambours, Essen(Németország)
·
Musikgruppe Plunge, Litvánia
·
KeKeCa, Eskisehir (Törökország)
·
Jacob Jensen Band, Aarhus (Dánia)
Déli és esti koncerteken mutatták be
a különböző sérültséggel rendelkező csapatok, zenekarok a tudásukat. A
sérült zenei együttesek részére szervezett koncerteknek egyfelől az volt a
célja. hogy a fogyatékosok előadó tevékenységének az erősségei
kerüljenek előtérbe a lehető legigényesebb zenei produkciók
megszületése érdekében, másfelől pedig annak a megfigyelése, hogyan hatnak
ezek a koncertek az ép hallgatóságra.
A dortmundi egyetem
dísztermében az első nap estéjén az ünnepélyes megnyitón, Prof, Dr.
Irmgard Merkt és Dortmund város előjárói köszöntötték a meghívottakat, a
résztvevő országokat. Az ünnepélyes megnyitó után következtek a különböző
zenei, táncos, improvizációs bemutatók. Elsőként lépett fel
Franciaországból az értelmi sérültekből álló csapat, a Les Percussions de
Treffort, amely különböző ütőhangszerekkel improvizált, majd a német
Tanzperformance „Super” Osnabrückből, mozgássérült és ép ember együttes
táncával,
„Super” c. táncelőadás
azután a török KeKeCa
Bodypercussion Isztambulból, amelyben siketnémák „ritmus-testhangszerekkel”
zenéltek,
„KeKeCa”
művészei
valamint Belgiumból az A
Bout’ Souffle értelmi sérültekből álló csapat, amely rézfúvós
hangszerekkel improvizált:
Improvizálás
A második este a klasszikus zenéé volt.
Dortmund egyik csodálatos,
gótikus templomában különböző fokon álló értelmi sérült fiatalok és ép
kísérőik közös együttesei léptek fel. Két zenekar, egy kórus, valamint szólóban
egy csellista down-szindrómás fiatal muzsikált.
A németországi Lemgo-ból egy
régizenei együttes, a House
Music Group Linde játszott:
Régizenei együttes
majd Katharina Reichhelt
(Saarbrücken) csellón játszott két klasszikus darabot:
Csellózó Katharina RReichhelt
Ezután következett vezetésemmel
a Musikgruppe „Nachtigall” Budapestről, – vagyis a Csalogány Kórus és a gyerekeket kísérő Tanári Zenekar:
Csalogány Kórus és prof. Irmgard Merkt
Csalogány Kórus és vezetőjük: Fabényi Réka
Befejezéseképpen Olaszországból
érkezett Orchester Esagramma zárta az estet, akik speciális feldolgozásban
klasszikus zenekari műveket adtak elő.
A harmadik nap estéje a könnyű zenéé volt a Theater
Depot-ban.
Litvániából egy ötfős
értelmi sérültekből álló csapat énekelt, majd a siketekből álló török
KeKeCa együttes Eskisehirből „ritmus-testhangszerekkel” szórakoztatta a
nézőket bevonva a hallgatóságot is. Az est befejezéséül pedig Dániából a Jacob
Jensen Band, a főként autista fiatalokból álló rock együttes játszott. A
szórakoztató könnyűzenére táncra perdült a nézőtér is.
Workshopok
Többféle Workshop – összesen
tizenhét munkaműhely – alakult, mindegyik más-más céllal. A zene, a ritmus, a csend, a hang, a mozgás, a
tánc stb. kapcsolatának egymásra hatását vizsgálva. A főszereplő
benne az ember, a sérült és az ép ember, akik megtanultak közösen alkotni,
létrehozni valami egyedi, művészi alkotást. Egy-egy workshop vezetője
nemzetközileg elismert zenész, művész volt. A nyelv nem tudása nem
jelentett igazi nehézséget, hiszen a zene, a ritmus nyelve mindenki számára
érthető volt.
1. KeKeCa Body Perkussion („Ritmizáld a testedet”), Isztanbul
(Törökország)
Két
zenész a zenei elemeket a saját testükön viccel és humorral közvetítette.
Először egyszerűbb, majd fokozatosan nehezített ritmussal.
Vezette:
Timucin Gürer és Tuggay Basor – zenészek
2. Tai Chi- The Five Animals („Az öt állat”)
A mozgás-nyugalom, a hang-csend
összetartoznak. A „Thai Chi”– néma művészet, szinte csak a lépés hallható
és a test mozgása látható. Az öt állat, öt mozgási folyamatot jelöl, életre
kelnek a medvék, a daruk, a majmok, a tigrisek és a szarvasok. Mindegyik állat
életéből jeleneteket elevenítettek meg, zenei kísérettel.
Vezette:
Alex Feng – a keleti orvoslások doktora.
3. Cajon, das kleine Drumset (Dobolni Cajon-on és kis dobokon, ritmushangszereken)
Megtanít
a Cajonon játszani, dobolni kézzel-lábbal, ráülve, s egyéb ritmikus eszközökkel
kiegészítve azt. Brazil, afrikai dobolások kerülnek előtérbe, kiegészítve
azt a mai könnyűzenei ritmusokkal és sok zenei játékkal.
Vezette:
Matthias Philipzen – Cajon specialista, zenész, dobtanár
4. Community Rhytm Circle (Közös „ritmuskör”)
Célja a közös zenélés, improvizációkkal,
strukturálisan felépítve. Különböző ritmushangszerekkel eljátszva,
felelgetve, ahol azonban a közösség minden tagja zeneileg egyenrangú a másikkal.
Mindenki megtalálhatja stílusosan képességeihez mérten a „saját hangját”, s ezt
hozzáadja a csoporthoz, a közösséghez, s így jön létre valami kerek egész.
Vezette:
Jane Bentley – bábművész
5. Stockkampf („Botos harcművészet”)
A hangzás-ritmus-mozgás dinamikus keverése
a tánccal, a rituális harccal, a botokkal. Lényege: az agresszió kreatív
kiadása személyiségünkből.
Vezette:
Steffen Naumann – táncművész, pszichológus
6. Klang und Stille („Hangzás és Csend”)
A Csend megtapasztalása, hiszen a zenének
hallgatói vagyunk, és a zenéhez a csend is hozzátartozik. Játszanak
hangszereken, énekelnek – zenei képzettség nélkül –, majd „csendet” játszanak
hozzá. A helyzet felfedezése a lényeg. Nyugodt workshop, amely az értelmi
sérülteknek megnyugtatásul kifejezetten ajánlott.
Vezette:
Prof. Dr. Eva Maria Houben – a dortmundi egyetem professzornője
7. Klang und Raum („Hangzás és Tér”)
Játék és zene az ősember hangszereivel:
víz, kövek, ágak, gallyak, fadarabok, csigák, kagylók, fémek. E tárgyak
hangzásainak felfedezése, megélése. Ritmikusan szabad zene, itt nem kell a
metrumot tartani, szabad és kötetlen játék, zenélés.
Vezette:
Olaf Pyras – modern zenész, dobművész
8. Musik ohne Noten („Zene
hangjegyek nélkül”)
Bármilyen zenei stílussal – keleti zene,
világzene, filmzene, elektronikus zene stb.– saját hangokat és hangzásokat
próbálnak ki a résztvevők. Lehet kísérletezni bármivel – hangszerekkel,
melódiákkal, ritmusokkal –, s a végén mégis egy kerek egész lesz belőle:
megszületik a zene.
Vezette:
Christian Fleck – zenész és zenei producer, és Claudia Schmidt – zenepedagógus,
pedagógus
9. Ich habe eine Stimme („Van
egy hangom”)
Hangképzés és éneklés mindenkinek, hiszen
van egy hangom, ami csak az enyém és mindig kéznél van. Hozzunk létre értékes
hangot, kísérletezzünk beszéddel és énekhanggal. Fedezzük fel saját hangunk
hangszíneit. A foglalkozások végén mindenki hazavihet egy saját CD-t.
Vezette:
Beate Theisen – zenepedagógus
10. Spiel mit Musik, Licht und Schatten („Játék
a zenével, fényekkel és árnyakkal”)
A saját árnyékunk érdekes, sok
szólás-mondás létezik erről. Vetítővászon mögött játsszunk a saját
testünkkel, vagy bábokkal, történeteket találunk ki és zenére mozgunk.
Kísérő zene: Sztravinszkij: Tűzmadár
Mese vagy játék, vagy zene?
Vagy egyszerre mindegyik…?
Vezette: Dr.
Eva Krebber–Steinberger - docens
11. So klingt (fast)
alles („Így hangzik (majdnem) minden!”)
A különböző tárgyakkal zenélni is lehet.
Mindennel, ami körül vesz minket, csak fedezd fel ezeket! Pl. papírzacskó,
seprű, tojásvágó, csövek, olajoshordók teteje, fedők stb.
Vezette:
Heinz Schiefer –dobtanár, szociálpedagógus
12. Max Gemeinsam („Teljesen
együtt”)
A résztvevők zenei és egyéni
képességeinek figyelembevételével együttes játékok születnek zeneművekre
és dalokra. Senkinek nem kell mindent tudnia a zenéről, a legfontosabb a
játék és az öröm! A zeneművek játékánál minden megengedett, a hang, a mozgás,
és amit érez a részvevő.
Vezette:
Robert Wagner – zenetanár
13. Dance Dynamics („Lendületes tánc”)
A tánc kibontakoztatása a
fogyatékos embereknél. Célja a kreatív önkifejezés a zene és a mozgás által.
Nincsenek szabályok, utasítások. A zene véletlenszerű kiválasztásával,
alkotó színpadi mozgást hoznak létre, életre kelti a kreatív mezőket.
Vezette: Wolfgang Stange – táncművész, e-módszerrel,
értelmi sérültekkel foglalkozik
14. Tanzbereit („Táncra készen, testi
kontaktussal”)
Mozgással, tánccal kifejezni az
érzéseket, gondolatokat. A tánc mindenkinek! – legyen az testi fogyatékos,
mozgássérült vagy ép ember. Zenére különböző tánc improvizációk, egyéni
kifejezésmódok születnek. Az egyén kontaktusba kerül a közösséggel, ezáltal
feltárulnak egyéni képességei is. A mozgásművészet révén, a testi
fogyatékossággal is eséllyel lehet együtt élni az „ép társadalomban”.
Vezette:
Tamara McCall és Christian Judith – 12 éve együtt táncolnak, Christian Judith
kerekesszékes férfi
15. Tanzbar („Táncbár”)
Improvizációs feladatok testtel és
térrel, metakommunikatívan, gesztusokkal kifejezve. Az improvizációhoz szöveg
is társulhat, azonban fontos, hogy mindez nem előre betanulva történik,
hanem pillanatnyi szituációhoz kötve, egyéni önkifejezéssel.
Vezette:
Erika Winkler – táncművész, kortárs tánctanár
16. Steel Pan Orcheste (Acéldob zenekar)
Különböző hangfekvésű, kromatikusan
hangolt ütős acéldobon való játék és zenélés.
Vezette:
Werner M. Weidensdorfer – zenetanár
17. Musik: Erfinden und Erforschen („A zenét feltalálni
és kutatni”)
Egyéni és közös zenei improvizációk. E
workshop feltétele a zenei és énekes tudás. Célja a hangzásvilág érdekes kibővítése.
Vezette: Alain Goudard –zeneszerző és
művész
Kongresszus
A rendezvény ideje alatt
három napon át délelőtt és délután kongresszus keretében előadások
hangzottak el a sérültek művészi, elsősorban zenei
tevékenységéről. Az előadók többsége német volt, de jöttek az
USA-ból, Törökországból, Franciaországból, Dániából is. Az előadások egy
része a fogyatékkal élők és a művészet kapcsolatának, valamint a
kulturális életben való részvételük általános kérdéseivel foglalkozott, míg a
másik része konkrét példákon keresztül mutatta be a sérültek eredményeit a zene
világában. A kongresszus résztvevői (egyetemi hallgatók, tanárok,
művészek) elméleti tapasztalatokat cserélhettek egymással,
konzultálhattak, megbeszélhették a látottakat.
Bemutató
A negyedik nap délutánján a
dortmundi Rathausban (Városházán) került sor a workshopokban tanultak nyilvános
bemutatására. Mind a 17 workshop 10
percet kapott, hogy a műhelymunkában elsajátított produkcióját
előadja. Ez az esemény volt a rendezvény csúcspontja, hiszen a workshopok
munkájában részt vett valamennyi együttes mindenegyes tagja, sérültek és épek
vegyesen. A négy nap alatt érdekes, szórakoztató és színpadképes előadások
születtek. Merkt asszony ez alkalommal köszönte meg mindenkinek a rendezvény
sikerében való közreműködését.
A
magyarországi Csalogány Kórus és Tanári Zenekar szereplése
Személy szerint, nem először jártam már Dortmundban ezen a
fesztiválon. Az első alkalom 2005 őszén volt, amikor az általam vezetett
értelmileg akadályozott fiatalokból álló Parafónia Zenekarral (A „Zene
Mindenkié” Egyesület) mutathattuk be klasszikus zenei hangszeres tudásunkat, valamint a Speciális
Színes-kotta módszer elsajátításáról egy bemutató óra keretében szakmai előadást
is tartottunk a kongresszus résztvevőinek.
Két évvel ezelőtt iskolánkba
– Óvoda, Általános Iskola, Készségfejlesztő Speciális Szakiskola, Egységes
Gyógypedagógiai Módszertani Központ, Diákotthon, Gyermekotthon (1039. Budapest,
San Marco utca 48-50.), látogatott Prof. Dr. Irmgard Merkt, – a dortmundi Német
Zenetudományi Intézet professzornője és Mattyasovszky Zsolnay Zsófia, – az
egri Magyar Speciális Művészeti Műhely Egyesület művészeti
koordinátora, hogy meghallgassa kórusunkat, a tizenhárom éve működő Csalogány
Kórust és a gyerekeket kísérő Tanári Zenekart.
Kórusunk főként
klasszikus zenét énekel speciális feldolgozásokban, valamint magyar és más
népek dalait, népdalait, régi korok történelmi zenéit, táncait magyar és
európai vonatkozásban egyaránt. A repertoárunkból nem marad ki a könnyedebb
műfaj sem, így felcsendülnek musical feldolgozások, valamint jazz és blues
stílusú dalok. A gyerekeket már hosszú évek óta egy Tanári Zenekar kíséri, akik
nagyon tehetséges gyógypedagógusok, pedagógusok és zenészek. A hangszeres
kísérettel a művek így még szebben és teljesebben csendülnek fel. A
ritmuskíséretet azonban maga a kórus tagjai játsszák, összehangolva azt az
énekkel és a hangszeres kísérettel.
Iskolánkban értelmileg
akadályozott (középsúlyos értelmileg sérült) gyerekek és fiatalok élnek és
tanulnak. 2005-óta a főváros oktatási osztálya által elfogadott és
engedélyezett emeltszintű ének-zeneinevelés folyik nálunk, kísérleti
jelleggel.
Felmerülhet a kérdés, vajon
mit jelent az emeltszintű ének-zeneinevelés a gyógypedagógiában, hiszen
emeltszintű énekórák a normál iskolák ének-zenei tagozatos osztályaiban folynak.
Intézményünkben a következő programot dolgoztam ki az emeltszintű
ének-zeneinevelés megvalósításához.
Az emeltszintű ének-zeni nevelés intézményünkben
-
Az énekórák kodályi szellemben, javarészt Kodály-módszerrel
folynak.
-
Azonban a Kodály-módszer nem minden pontja
adaptálható maradéktalanul az értelmileg sérültek számára, így az kiegészül egy
speciális módszerrel: Speciális Színes-kotta
módszerrel, amivel a tanítványaink is megtanulhatnak kottát olvasni,
hangszeren játszani, együtt muzsikálni.
-
Az énekórák keretén belül, minden kisgyerek –
tehetségétől függetlenül – egy-egy speciális hangszeren megtanulhat játszani.
-
Nevelésünkben kiemelt helyet kap a tehetséggondozás:
- külön heti rendszerességgel tehetséggondozó
órák keretén belül foglalkozhatunk a zeneileg
tehetséges tanulókkal,
- az
éneklésben tehetséges gyerekek felvételt nyernek iskolánk kórusába, a Csalogány
Kórusban
énekelhetnek,
- a
hangszeren jól játszó gyerekek a Csalogány Zenekarban muzsikálhatnak együtt.
-
A rászoruló gyerekek, külön órában terápiás,
zeneterápiás megsegítést kapnak, ahol a zene eszközeivel egyéni ráhatással,
képességeket, részképességeket fejlesztünk.
Kórusunkat és zenekarunkat teljesítménye
alapján a professzorasszony meghívta Dortmundba, hogy Magyarország képviseletében
vegyünk részt az általa szervezett nemzetközi zenei programban. Külön kérése
volt számunkra, hogy repertoárunkba illesszünk Bartók Béla törökországi s
magyarországi gyűjtéséből egy-egy olyan népdalt, amely rokonságot
mutat egymással.
Így az előkészületek során a
Magyar Zenetudományi Intézetben Dr. Sipos János tudományos főmunkatárs –
Bartók népzenei gyűjtésének kutatója és a török népdalok
gyűjtője, rendszerezője –, segítségével kiválasztottam, majd
feldolgoztam a megfelelő török népdalt és a hozzátartozó, zenei rokonságot
mutató magyar népdalt. Sikerült a dalt hosszas munkával, magyarul és eredeti
török nyelven is megtanítani a gyerekeknek. Számukra talán azért is okozott ez
nehézséget, hiszen tanítványainknak az írás, olvasás, számolás, sok esetben még
a beszéd megtanulása is gondot okozhat. A repertoárunkat a fesztiválra – a
fentiek mellett – még Bartók Béla és Kodály Zoltán által gyűjtött magyar
népdalcsokorból, régi magyar táncokból, klasszikus zene és modern műdalok
csoportjaiból állítottam össze.
A felkészülés során Merkt
professzorasszony levélben előzetesen tájékoztatott a dortmundi egyetem
által szervezett „EUROPA in TAKT” nemzetközi zenei fesztivál részletes programjáról,
a koncertekről, a workshopokról, és a műhelymunkát záró közös bemutatóról.
A workshopok közül előzetesen, – figyelembe véve tanulóink képességeit –
három műhelybe osztottam be csoportunkat.
2010. október 6-án utaztunk el a
dortmundi fesztiválra, amelyen Magyarországot a Csalogány Kórus és a Tanári
Zenekar képviselte.
Csalogány csapat
A workshopok közül a mi csapatunk a
következő műhelyek munkájában vett részt:
-
Cajon das kleine drumset:
(dobolás kézzel-lábbal cajonon és más ütőhangszereken) /cajon =
dobozszerű ritmushangszer/
-
Cajon-on játszottunk
-
-
Klang und Raum:
(„Hangzás és tér”) – az ősemberek hangszereivel zenélni: fával, vízzel,
kővel és ritmushangszerekkel stb.
-
So klingt (fast) alles: („Így
hangzik (majdnem) minden”) – tárgyakkal való zenélés pl. seprűk olajoshordók, csövek,
papírzacskók, stb. révén. Amint fentebb említettük, a második nap estéjén a
klasszikus zenei programban került sor a mi fellépésünkre Dortmund egyik szép
gótikus templomában.
A Csalogány
Kórus és Tanári Zenekar a következő műsort adta elő:
-
Bartók Béla és Kodály Zoltán által
gyűjtött magyar népdalok:
§
Komáromi kisleány…
§
Nem vagy legény, nem vagy…
§
Kis kece lányom…
§
A szőlőhegyen keresztül…
-
Hans Sandig: A kis póniló
-
Balassi Bálint: Egy katonaének - reneszánsz költőnk megzenésített verse
-
Bartók Béla által gyűjtött
magyar-, és török népdal:
- Csá’ Bodor a barázdába’ – magyar
keserves
- Köprünün
alti tiken – török népdal - Fabényi
Réka feldolgozásában
-
Leonard Cohen: Hallelujah
-
Gryllus Vilmos: Hegedül a kis egér
és a Kutyát kérek kiskutyát – blues stílusban
Koncertünk óriási sikert aratott,
hosszú percekig szűnni nem akaró taps köszöntött bennünket. A templom
hallgatósága állva tapsolta gyerekeinket. Merkt professzorasszony külön is
elismerő köszönetét fejezte ki a kórus produkciója hallatán.
A negyedik napon a magyar
küldöttség is részt vett a dortmundi Rathausban (Városházán) rendezett
bemutatón, amelyen a workshopok adták elő eredményeiket. Küldöttségünk
tagjai a fentebb említett három workshop előadásán szerepeltek. Az
előadások sikeresek voltak, céljukat elérték. Mindenki lelkesen vett részt
a saját előadásán és nagy érdeklődéssel figyelte a többi produkciót
is. Az itt tanultakat hasznosíthatjuk itthoni munkánkban is.
Az ötödik napon az együtteseknek
szabad napja volt. Az egyetemen pedig Merkt professzorasszony vezetésével sor
került a fesztivál záró értékelésére, amelyen a workshopok vezetői,
valamint – egyedüliként – a magyar küldöttség vezetői vettek részt. Az
értekezleten megbeszéltük a tapasztalatokat és megosztottuk egymással
véleményünket.
A feszített program ellenére
valamennyien jól éreztük magunkat. Élményekben és tapasztalatokban gazdagon
tértünk haza.
A Tanári
Zenekar tagjai:
1.
Huber Henriett /gyógypedagógus, zenész/ – zongora, furulyák, tekerőlant
2.
Pilissy Rita /gyógypedagógus,
hegedűművész/ - hegedű
3.
Regősné Jászai Judit /gitártanár/ – cselló,
viola de gamba, gitárok
4.
Palojtay Dávid /fagottművész és tanár,
mentálhigiénés szakember/ – fagott, furulyák, metallofon
5.
Derecskei Gábor
/gyógypedagógiai asszisztens, zenész/ - gitár, zongora
A Csalogány Kórus tagjai:
1.
Balla Krisztina
2.
Begovics Éva
3.
Pechnyik Éva
4.
Majszterics Rita
5.
Kiss Rita
6.
Csercsa Gyula
7.
Kovács Károly
8.
Ballabás András
9.
Simon Norbert
10.
Váradi Rajmund
11.
Demeter László
Velünk tartott iskolánk igazgatónője, Burján
Lászlóné és Kelemen Tiborné gyógypedagógiai asszisztens.
Fabényi Réka
Kórus- és a
zenekarvezető
A német nyelvű
szövegek fordításában és az úttal való szervezésben nyújtott segítségéért
Berhidai Mártának itt mondok köszönetet.