Bösendorfer boldog billentyűsei
Lehet-e mérni a zenét? A válasz: csak szubjektív
eszközökkel. A zenét kedvelő és tudó ember szakmai tudása, stílusa, ízlése
a mérték. Milyen cél hív életre egy versenyt, melyen zongorista növendékek
mérik össze tudásukat? A legjobbak egymást hallgatva ellesik az
idősebbektől, hova lehet eljutni sok-sok gyakorlással. A
felkészítő tanárok véleménycserére érkeznek, tapasztalataikat megosztva
frissülnek, tanítandó zenedarabok ötleteivel térnek vissza a hétköznapokba. A
zongorajáték népszerűsítése mellett egyfajta találkozó a verseny, ahol a
nemes vetélkedés mellé életre szóló élmény társul.
Gálahangverseny helyszíne volt a Bartók Béla
Zeneművészeti Szakközépiskola és Gimnázium Budapesten. 2013. január 23-án
a Bösendorfer Budapest Zongoraszalon támogatásával 20 zeneiskolás zongorista
adott összefoglaló képet az elmúlt év zongoraversenyeiből. A hangverseny
ötletgazdája és a szervezés irányítója Hargitai Imre volt, aki megnyitójában
felelevenítette azon személyeket, akik a Bartók Konzi
színpadán kezdték pályájukat. Így került megemlítésre Kocsis Zoltán, Schiff András, Ránki Dezső –
a teljesség igénye nélkül. Zongoraművészeink nagysága követendő
példát állított a zenei est fellépőinek.
A konzi Ferencsik
termének falait rendkívüli kiállítás díszítette ez alkalommal. A festmények
kortárs művészek ecsetje alól kerültek ki, akik mind Békés megyében élnek
és alkotnak. A mini-kiállítás csak töredékét képezi azon gyűjteménynek,
melyet a konzi zongoratanárai a versenyeken tanári
különdíjként hoztak haza magukkal.
A fellépő növendékek mindegyike területi,
regionális zongoraversenyek győztesei. Az V. Farkas Ferenc Zongoraverseny
zajlott Dunakeszin 2012 novemberében, 32 zeneiskolából 96 zongorista növendék
vett részt. A III. Papp Lajos zongoraverseny helyszíne Biatorbágy volt.
Szintén 2012 novemberében zajlott a verseny, 27
zeneiskolából került ki a 38 versenyző.
A kétórás gálahangverseny nagyszerű
keresztmetszetet nyújtott a zeneiskolában tanuló növendékek életkorához igazodó
zenei tartalmak megtaníthatóságáról. Kis formák csiszolt megszólaltatásától
eljutottunk a több perces koncertélményt adó bravúrdarabokhoz. A húsz
fellépő a következő zeneiskolákat képviselte:
Bartók Béla AMI (Budapest); Dohnányi Ernő
Zeneiskola (Budapest); Farkas Ferenc AMI
(Dunakeszi); Farkas Ferenc AMI (Eger); Fasang Árpád AMI (Budapest), Horváth József AMI (Sopron);
Járdányi Pál Zeneiskola AMI (Budapest); Szentendrei Vujicsis
Tihamér AMI; Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskola és AMI
(Budapest); Szőnyi István Általános Iskola AMI (Zebegény); Tóth Aladár
Zeneiskola AMI (Budapest).
A zeneiskolai növendékek műsora után igazi
csemegeként a konzisok következtek. Hargitai Imre
néhány szóval említést tett egy múlt századi nagyszerű
zongoraművészről, Ungár Imréről,
akinek születésnapja épp egybe esett a hangverseny napjával.
Ungár Imre kicsiny hazánk első vak
zongoraművészeként 1932-ben megosztottan nyert első helyezést
Varsóban, a Chopin Nemzetközi Zongoraversenyen. Dédunokája a Bartók Konzi növendéke. Szüts Apor saját
szerzeményét játszotta a koncerten.
A fellépők sorrendjében eligazodást nyújtott
a Konzi egyik zongorista növendékéből avanzsált
műsorközlő. Az otthonossághoz szintén kaptak segítséget a vendég
fellépők, hiszen a zongoraszék kényelmes magassága minden növendéknek más,
ennek igazítása többször is négy kézzel és megfelelő ellensúllyal
sikerült. Üdítő látványt jelentett látni a koncentrációtól kipirosodott
arcokat. Egy-egy szoknyácska kurtább mivolta nem vonta el a figyelmet a zene
befogadásától, még egy nyakkendőtű hiánya sem, bár ennek megléte
nagyban növelte volna a zongorista komfort-érzetét. A művészi viselkedés,
nevén nevezve a meghajlás a produkció előtt és után – az életkor
növekedésével közelített a megszokott látványhoz. Az izgalom számlájára
írhatunk két műsorszám közötti copf-igazítást, vagy a produkció megkezdése
előtt a billentyűzet végigsimítását ronggyal. A műanyagból
készült billentyű felülete a nedves kéztől kellemetlen csúszást
eredményez. A pedál használata is mutatott különlegességeket. Az egyik apróbb
termetű zongoristának rövid lábacskája nem ért el a hangszer saját,
fémből készült kiegészítőjéhez, ezért külön alkatrésszel
„bővült” a fekete hangszer. Ám e kisegítés után felszabadult muzsikában
részesültünk. Ennek ellenkezője is megjelent, a magas termetű
zongorista hosszú lába bizony alig fért el a zongora billentyűzete alatt.
Az egyik virtuóz zenemű előadója pedig oly energikusan játszott, hogy
a zenemű ütemezése sajnos a pedálon is hallható volt – szinte ezt
használta metronómként.
Mindezek az apróságok szinte megerősítették a
hallgatót, hogy e muzsikával átitatott lelkes gyerekek komoly álmokat
dédelgetnek a zongoraművészi pályáról. Kívánjuk, hogy a gondos tanári
vezetés segítse álmuk megvalósulását.
Darvassi Andrea
Bartók Béla Zeneművészeti
Szakközépiskola és Gimnázium könyvtárosa
A koncertről készült fotók
megtekinthetőek a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola és
Gimnázium
honlapján: www.konzi.hu