“Kiderül
majd, jóval kevesebb a zenetanár, mint ahányra szükség lenne”
Ember Csaba nyugdíjazásról, kötelező óraszámról,
térítési díjakról
A Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetségének elnöke, Ember
Csaba bízik abban, hogy sok nyugdíjas pedagógus kap még engedélyt a
továbbtanításra, ahogy abban is, megfogadják javaslataikat a megyei fejlesztési
tervek elkészítésénél. Az elnök, akit nemrég a Nemzeti Tehetségügyi
Koordinációs Fórum tagjává is választottak, reméli, hogy az egész országban
egységesítik a térítési díjakat, és így sok helyen az eddiginél alacsonyabb
összegért tanulhatnak majd zenét a gyerekek.
- Ön is azok közé tartozik akinek életkora miatt engedélyt kellett
kérnie a további
munkára. Megkapta, továbbra
is dolgozhat igazgatóként?
- Igen, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ
elnökasszonya hozzájárult ahhoz, hogy változatlanul dolgozzam tovább. Korábbi
vezetői megbízatásom 2017-ig szól. Számos zenepedagógus kollégám adott be
hasonló kérvényt, a mostani adatok szerint körülbelül egyharmaduk kapta meg ezt
az engedélyt. Úgy vélem azonban, hogy többen lesznek, akik a jövőben is
taníthatnak, ha körvonalazódik a valós helyzet. Azt ugyanis jelenleg nem lehet
teljes pontossággal felmérni, hogy hányan vannak azok a zenei területen, akik a
nem megfelelő képesítésük miatt nem taníthatnak, illetve azok, akik eddig
több helyen oktattak, a jövőben azonban biztosan nem adhatnak a heti 22
órájuk mellett máshol még 12-13 órát. Ahhoz, hogy a művészetoktatás zavartalan
legyen, jelentős számú egyedi engedélyt kell még kapniuk a
pedagógusoknak.
- Hogyan fogadta a nemleges
választ a kérvényezők kétharmada?
- Nagyon kétségbeesetten, hiszen nemcsak anyagi kérdés
ez. A művészetpedagógus mindig is addig tanított, amíg egészsége engedte.
Életmód a zenetanítás. Az egzisztenciális gondok mellett lelkileg is megviseli
őket, hogy nem folytathatják a hivatásukat. A zenepedagógusok nagy része
az élete folyamán egyre jobb tanárrá válik, s egyre jobb eredményeket ér el. Jellemző az életen át tartó tanulás,
különösen nagy szüksége lenne a zenepedagógiának azoknak a tudására, akik e
többlettudás birtokában vannak és példaként állhatnak a pályakezdők
előtt. A gyerekek pedig, akik jó nevű tanárhoz jártak egy évtizeden
keresztül, a tizenegyedik esztendőben nem akarnak váltani...
- Azt mondja, hamarosan látszódni fog a valós
helyzet, s akkor kiderül, jócskán akadnak ellátatlan területek...
- A helyzet összetett, hiszen a fővárosban minden
helyre sokan állnak sorba. Ha valaki tuba szakon végez és sem furulyára, sem
másra nincs képesítése, akkor nagyon nehezen talál magának állást. Ha pedig
mégis el tud helyezkedni, akkor a jelenlegi fizetési viszonyok között
ebből a bérből nem tud megélni. Ezért olyan helyet kell választania,
ahol egyéb jövedelemre is szert tehet. Így a városokban, kisebb településeken
biztosan maradnak majd betöltetlen zenepedagógusi állások. S kiderül majd,
jóval kevesebb a zenetanár, mint ahányra ténylegesen szükség lenne... A helyzet
egyébként akkor fog majd javulni, ha valóban bevezetik a pedagógus
életpálya-modellt, s egy tanári fizetésből már pályakezdéskor el lehet
indulni és tervezni az életpályát. Nemcsak a szakmai karriert, hanem azt is,
hogy húsz év múlva hogyan tartja el a családját és miből lesz fedél a feje
fölött.
- A zenepedagógusokat
mennyiben érinti a 32 órás, kötelező iskolai jelenlét? A hírek között
ugyanis olvastam, dolgoznak már a zenepedagógusokra vonatkozó
időbeosztáson is...
- A jogszabály most azt mondja, hogy a kötelező,
40 órás munkahétből 32 órát a munkahelyen, illetve a pedagógiai munkához
kötődően, kötötten kell felhasználni. Zenetanárok esetében a kötött
felhasználás nagyon tág fogalom, hiszen a tanításunk jellemzője az
utánzás, ezért fontos, hogy a tanár minél többet gyakoroljon, és megfelelő
minőségben játsszon elő a gyerekeknek. Eddig is több mint 32 órát
foglalkoztak a zenetanárok az iskolájukkal, ráadásul sokszor nem is tudtak
otthon gyakorolni, így az iskolavezetőnek jelentett gondot a tanárok
elhelyezése... Az adminisztrációs teher biztosan több lesz. A vezetők
feladatát pedig az nehezíti, hogyan osszák el a tanáraik között a 22-26 órás
tanítással lekötött időt, hiszen egyéni oktatásról, sokféle
képesítésről van szó. Kérdés az is, hogy ugyanazért a fizetésért tényleg
négy órával többet tanítson egy-egy pedagógus? Az igazgató munkája
értékelésénél a jövőben az is szempont lesz, mennyire terheli egyenletesen
a tantestületét... Ha pedig minden
jelenlegi jogszabály így marad és valóban tanárhiány lesz, akkor többet kell a
pedagógusoknak tanítaniuk.
- A most készülő
tervezet szerint milyen tevékenységek kerülnek ebbe a 32 órába?
- A gyakorlás mellett a pedagógus hangversenyt
szervez, pályázatot ír, bár nem biztos, hogy mindezt az iskolában kell
elkészítenie... Azt azonban valóban át kell látni, hogy a 32 órában a tanár
pontosan mit dolgozik az iskoláért. Ha összeszedjük a tennivalóit,
meglepő, milyen sok feladata van egy zenepedagógusnak is. Hiszen az egyéni
foglalkozás miatt tulajdonképpen mindenki egyben osztályfőnök is. Vezeti a
naplót, pedagógiai jegyzeteket készít és követi a 20 gyerek életpályáját 6-10
éven keresztül.
- A hírek között arról is olvastam,
véleményezhetőek voltak a megyei fejlesztési tervek.
- Ezek vitája most zárult le, én gyűjtöttem össze
a kollégák véleményét. Azt előre tudtuk, hogy a címétől eltérően
ez a mostani terv csupán felmérés. A meglévő statisztikai adatokat
dolgozták fel, azonos szempontrendszer szerint. Nem feltétlenül
művészetpedagógusok készítették, így kerülhettek jelentős tárgyi
tévedések is az anyagba. De semmi sincs elveszve, hiszen sok jobbító szándékú
vélemény érkezett. Látva a fejlesztési terveket, a szövetségünk arra törekszik,
keressük meg együtt azokat a szempontokat, amelyek alapján
megőrizhetőek az értékek, s valóban az fejleszthető, amire
szükség van.
- A köznevelési törvény
módosulása mennyiben érinti a zenepedagógusokat?
- Inkább a korábbiak vonatkoznak ránk, s annak alapján
a művészeti iskola jogi használatával elveszne a zeneiskola, mint
iskolafajta használata. Szeretnénk, ha ezen a jogalkotó megfelelően
változtatna, hiszen a zeneiskola az egész európai oktatási rendszerben ismert
fogalom, s alapja annak a piramisnak, melynek csúcsán a Zeneakadémia és
világhírű zenekaraink vannak.
- S lesz rá lehetőség?
Milyen a Klebelsberg Iskolafenntartó Központtal az együttműködésük?
- A központnak egyre több a szakembere, s tanulják ezt
az új rendszert. Nagyon nyitottak, problémákat inkább az idő rövidsége és
a feladatok sokasága okoz. Meghallgatják véleményünket, annak ellenére, hogy az
új szerkezet kialakítása mindenki számára folyamatosan sok munkát jelent. A
szakmai szervezetekkel is szívesen működnek együtt. Azt azonban látni
kell, hogy mivel a KLIK a fenntartó, a szervezetnek végre kell hajtania minden
megszületett jogszabályt. Ebből következően mindaz, ami már a
minősítésnél is képesítési problémát jelentett, az a fenntartónak
ugyancsak gondot okoz. Így jelentős gondok adódnak majd abból, hogy
például ki taníthat, furulyát, énektanár oktathat-e szolfézst. A KLIK-nél ezt a
jogszabály alapján nem tudják ténylegesen, a valóságnak megfelelően
értelmezni, ezért a szövetségünk feladata, hogy erről a jogalkotókkal és
az érintettekkel tárgyaljon. Eddig is folyamatos kapcsolattartásra törekedtünk
a felsőoktatással, most a megfelelő képesítések érdekében együtt kell
újabb megoldásokat keresnünk. S úgy vélem, hogy az oktatásért felelős
minisztérium is szervezhetne ingyenes képzést a pedagógusoknak. A szövetségünk
mindenesetre kezdeményezi, hogy történjen ez ügyben előrelépés. Lehet
egyébként, hogy a most szerveződő pedagógiai intézeteknek lesz erre
lehetőségük.
- Mi a helyzet a Magyar
Pedagógusi Karral?
- Jónak tartom, hogy születik egy ilyen szervezet, más
részről viszont olyan szerteágazó feladatai, olyan nemzetközi kapcsolatai
vannak a művészetoktatásnak, amelyet egy új szervezet – még ha lesz is
zeneművészeti tagozata - nem tud kezelni. A szövetségünk léte ezért nem
kérdőjeleződik meg. Természetesen olyan célkitűzés is akad a
Magyar Pedagógusi Karral kapcsolatban, amely szerint a minisztériumnak így az eddigi
160 szervezet vezetője helyett csak egyetlennel kellene tárgyalnia...
- Milyen térítési díjakra
számíthatnak a szülők a következő tanévben a zeneiskolákban?
- Nagyon remélem, hogy egységesre tervezik az egész országban és nem magasra. Eddig
ugyanis két-háromszoros eltérés lehetett a térítési díjak között. Akadt is
olyan iskola, ahol a térítési díj nagysága miatt a szülők nem vállalták a
gyerekek további taníttatását. A szövetség azt szeretné elérni, hogy a térítési
díj számításánál, akárcsak a pedagógus életpálya-modellnél, a mindenkori
minimálbérből induljanak ki. Aki pedig hátrányos helyzetű, az
továbbra is térítési díj nélkül tanulhat.
- A zenepedagógia területet
érintő, mostani változások közül mit tart a legfontosabbnak?
- A jelenlegi helyzetben minden iskolaigazgatónak
rendelkeznie kell koncepcióval, tudnia kell, hogy az adatok ismeretében mit
javasol a tankerületében. Úgy vélem, teljesen járási szintűvé nem kellene
átalakítani a zeneiskolai rendszert. Számos hangszert csak egy járásnál nagyobb
területen lehet megfelelő számban oktatni. Az intézmény-optimalizálásnál
pedig nincs értelme egyetlen iskoláról beszélni, és meg kell határozni azt a
minimumot, amely fölött már zeneiskoláról és nem zeneoktatásról beszélünk.
Egyébként nemrég rendezték az Európai Zeneiskolák Szövetségének évi rendes
közgyűlését, a szervezet alapításának 40. évfordulóján, és ezen a
találkozón a magyarországi tehetséggondozással kapcsolatban nagyon sok remek
kezdeményezésről tudtunk beszámolni. A köznevelési törvény is kiválóan
meghatározza a tehetség fogalmát, a Nemzeti Tehetség Program pedig mutat olyan
irányokat, ami minden zeneiskolás gyermeknek biztatást ad.
Réfi Zsuzsanna