Tiszai Luca*
Zeneterápiás tapasztalatok Baszkföldről
A zenetanítás és a zeneterápia
határterületein
Elsőéves gyógypedagógus hallgatóként
értelmileg akadályozott gyermekeket tanítottam zenélni. Mivel szerettem volna
többet tanulni, bementem egy zeneterápiás előadásra. Az előadó azzal
kezdte, hogy attól, hogy egy értelmi fogyatékos ember sörözni megy, attól az
még nem sörterápia. Az analógiát alkalmazta a zeneterápiára is: a zenetanítás
és terápia közti különbséget úgy határozta meg, hogy ha zenei célunk van, az
tanítás, ha pedig a célunk maga a folyamat, akkor terápia. Ebben a rendszerben
tanárként helyeztem el magam, hiszen kezdetektől a zenei produkcióra
helyeztem a hangsúlyt.
Később, következetesen ebben az irányban
tanultam tovább: elvégeztem az ének- zenetanári szakot is. Kokas Klára
nénitől is tanultam, s az ő módszerét alkalmazva már egy kicsit
bajban voltam a fenti definícióval. Klasszikus terápiának nem tudtam volna
nevezni, hiszen „csak” zenét hallgatunk. Egy fejlesztőiskola első
osztályában azt tapasztaltam, hogy míg én a klasszikus zenét szerettem volna
közelebb hozni tanítványaimhoz, ők az improvizációt élvezték, a
leglátványosabb hatás viszont az osztály viselkedésében, egymáshoz való
viszonyában mutatkozott meg.
Jelenleg súlyosan halmozottan sérült
felnőttekkel dolgozom, és ez tovább bonyolítja a helyzetet. Van, hogy
gyógypedagógusként a zenét eszközként használom- pl. a hangszerek okozta
rezgést a test érzékelésének gyakoroltatására, ritmushangszerekkel való
„beszélgetést” verbálisan nem kommunikáló személyeknél, vagy egy egyszerű
ostinátót, ha úgy látom, hogy ez biztonságérzetet adhat.
Ezen a ponton találkozik a gyógypedagógiai
terápia és az értelmi sérültekkel végzett zeneterápia, a terapeuták és a
nevelők ugyanazokat az eszközöket, elemeket használják különböző
céllal, vagy ugyanazokat a célokat kívánják elérni különböző eszközökkel.
Így sok olyan zenei játékkal, gyakorlattal találkozom zeneterapeuták
esetismertetésében, amelyet énektanárként használtam zenei készégfejlesztésre,
vagy olyan terápiás célokat, amelyeket gyógypedagógusként fejlesztési célként
neveznék meg. (Pl. koncentráció, vagy az érzékelés, vagy mozgás fejlesztését.)
2007-ben, az ipolytölgyesi Szent Erzsébet
Otthonban a legsúlyosabban sérült lakókból megalakult a Nádizumzum zenekar.
Felnőttek kezdtek együtt zenélni, akik számára még az önellátás
alapvető feladatai is akadályba ütköznek. Elkezdtem olyan hangszerek után
kutatni, amelyek megszólaltatásának módja hasonlít egyik-másik lakó sztereotip
mozdulatsorához, és a citera vendéghúrjainak mintájára dallamjátékra
alkalmatlan, alaphangot és kvintet tartalmazó „akadálymentes” hangszereket
csináltunk, amelyeken nem lehet hamisan játszani. [1]
Tevékenységünket nem nevezném zeneoktatásnak,
hiszen nem sok számottevően új zenei tudásra tesznek szert a tagok, mégis
zenetanulás abból a szempontból, hogy arra törekszünk, hogy az elhangzó darabok
egyre jobb zenei színvonalon szólaljanak meg, koncertekre készülünk, és
fellépéseket vállalunk.
Zeneterápiának sem nevezném
egyértelműen, hiszen nem egy meghatározott terápiás céllal jövünk össze,
mégis számtalan terápiás hatása van. A közös zenélés öröme kellő motiváció
számukra, képesek újat tanulni, személységük is egyre jobban kibontakozik. A
próbák során megtanulnak alkalmazkodni, késleltetni. Többen 30-40 évesen élik
először át, hogy feladatuk van, lassan, de kialakul a feladattudat. A
fellépések alkalmával megtapasztalják az elismerést, a sikert, önbecsülésük
megnő. A zenekari munka során megjelentek az egyenrangú interakciók,
közösséggé alakultak. A kimozdulás, az utazás is élmény. Több
szülőtől hallottam, hogy a koncertek során először
tapasztalhatta meg, hogy büszke lehet a gyermekére.
Andragógiai tanulmányaim egy új dimenziót
nyitottak meg számomra, a felnőttkori tanulás kérdését. Azt találtam, hogy
a közös zenélés a súlyosan halmozottan sérült felnőttek pedagógiai
kisérésének egyik hatékony formája lehet: a zenekari munka visszahat a szociális
képességfejlesztés minden területére, munkává válhat, a kreativitás és az
önkifejezés eszköze, sőt egészségmegőrző, preventív hatása is
van.
Egyetértek Urbánné Varga Katalin
gondolataival, miszerint „a zenetanulás és a zenei nevelés közben ugyanazok a
képességek, készségek is fejlődnek, alakulnak, mint a zeneterápiás
helyzetben csak itt ez a mellékes eredmény. S mert nem ez a cél, így nem
tudatosított hozadéka a zenei nevelésnek, hiszen itt a cél a zenéhez kapcsolódó
információk elsajátítása, s a zenélni tudás megtanulása.”[2] Szerettem volna ezeket a
hatásokat jobban megismerni, tudatosabban alkalmazni, szeretném, ha
gyógypedagógusként és énektanárként szerzett ismereteim minél szorosabb
egységet képezzenek, és a zeneterápia szemszögéből is megvizsgálhassam a
kérdést. Campus Hungary ösztöndíj keretében lehetőségem nyílt erre egy
spanyol zeneterápiás központban, Baszkföld fővárosában,
Vitoria-Gasteizben. Tanulmányutam elsődleges célja a tapasztalatcsere
volt.
Instituto MAP- a zeneterápiás központ
felépítése, működése
Az intézmény neve MAP (Musica Arte y
Progresso- zene művészet és fejlődés). Az intézmény
jogelődje1983-ban kezdődött Vitoria-Gasteiz-ben, a Zeneterápiás
Kutatóközponttal, majd 1986-ban indult a zeneterapeuták képzése. Történetében
fontos állomás volt 1993, amikor a VII. Zeneterápiás Világkongresszusnak adott
otthont.
Az intézményben a zene és
művészetterápia, valamint zeneterápiás kutatás és mesterképzés folyik.[3] A képzés az Aalborgban
(Dániában) akkreditált zeneterápiás mesterképzés spanyol változata. Szoros
együttműködésben dolgoznak a dán intézménnyel, az ottani professzorok gyakran
jönnek Spanyolországba kurzusokat tartani, és az internet segítségével
kapcsolatot tartanak a tanárokkal, diákokkal. Aki az egész EU-ban érvényes
mesterfokozatot szeretne, az bizonyos feltételekkel az ottani egyetemen
fejezheti be a tanulmányait (Spanyolországból online és skyp segítségével), de
a tanulókat inkább az itt megszerzett magas szintű gyakorlati tudás, mint
az EU-szintű MA diploma megszerzése motiválja. Az intézmény nemcsak
képzést ad, de számos zeneterápiás projektet működtet különböző intézményekben,
(ezekre gyakran maga MAP pályázza meg a szükséges forrást) végzett hallgatóinak
szupervíziót, továbbképzést is biztosít, illetve a kutatómunkához is biztosítja
a feltételeket. Az intézményben előadótermeken kívül jól felszerelt
zeneterápiás helyiségek is vannak, ahol zeneterápiás foglalkozások is folynak.
Zeneterápiás mesterképzés
A mesterképzés 3 éves, és 3 hetente egy
hétvégén zajlik, sok online felkészüléssel, és egyéni munkával. Minden
évfolyamnak van egy saját tutora. Az első évfolyam tutorával beszélgettem,
ő tartja a bevezető- és a záróelőadást, osztályozandó tantárgyat
viszont nem tanít, hanem a hallgatókkal való személyes kapcsolattartás a
feladata. A konzultációk után megbeszélik a tapasztalatokat, és az intézmény
vezetőjével együtt figyel a képzés egységére. Feladata az egyes tantárgyak
oktatóival való folyamatos kapcsolattartás, ezen keresztül biztosítja
tantárgyak egymásra épülését, egységét.
Az intézmény több mint 6000 kötetes
szakkönyvtárral rendelkezik, a zene a pszichológia és a zeneterápia változatos
területeiről leginkább angol és spanyol nyelven rendelkezésemre. Fonótékájában
10.000 igen változatos hangzóanyag található.
1997 óta könyvkiadással is foglalkozik, a
kiadó neve Agruparte, ami a zeneterápiás munkával, projektekkel kutatással
kapcsolatos írásokat ad ki spanyol nyelven, többek között angolról fordított
könyveket, írásokat, de helyet ad saját új közléseknek is. Szakfolyóiratot, és
zeneterápiás füzeteket is szerkeszt. A hallgatók használják ezeket az írásokat,
amikor a gyakorló zeneterapeutákkal beszélgettem az új tapasztalataimról,
szinte mindig tudtak hozzá könyveket, cikkeket ajánlani, amelyekből az
elméleti hátteret jobban megérthetem.
Tanulmányi programom, tapasztalataim
Tanulmányutam során egy elméleti blokkal
kezdtünk: az intézmény vezetőjével (Patxi de Campo San Vincente)
átbeszéltük a tapasztalataimat. Először elméleti anyagokat (cikkeket,
könyveket, videókat) kaptam tanulmányozásra, majd különböző
zeneterapeauták egyéni és csoportos foglalkozásait látogattam meg: intézményben
élő demenciában szenvedő paciensekkel, és súlyosan halmozottan sérült
felnőttekkel. A gyakorlatban is kipróbálhattam mindazt, amit tanultam:
koo-terapeutaként bevontak a foglalkozásokba. A legtöbbet ebből tanultam,
illetve a zeneterápiás foglalkozások kiértékeléséből, amit szintén közösen
csináltunk. Sok olyan apróságra irányította rá a figyelmemet, ami mellett addig
elsiklottam, nem ismertem fel az érdeklődés, bevonódás jeleként.
Megtanultam egy számomra új definíciót, miszerint zene minden szándékos
hangadás, így lassan megtanultam megkülönböztetni a szándék nélküli és a
szándékos hangadást, mert nem vagy alig kommunikáló személyeknél nagyon fontos
megérteni a kommunikációs szándékot. Megtanultam, olyan apró jeleket
értelmezni, mint a hangforrás felé fordított tekintet, testhelyzet, vagy
arckifejezés változása, csoportos terápia esetén a társakkal való interakció
kifejeződése. Megállapítottam, hogy a zenekari próbák során sok olyan
aktivitás, kezdeményezés történik, mint amit eddig nem használtam ki, illetve a
Kokas- féle foglalkozáson is sokkal nagyobb a résztvevők bevonódási foka,
mint ahogy én azt eddig gondoltam.
A gyakorlat után újabb elméleti blokk
következett, beszámoltam a tapasztalataimról, és a kollegák könyveket,
anyagokat ajánlottak, ahol a megtapasztalt jelenségek elméleti hátteréről
olvashattam, illetve számos anyagot megkaptam elektronikus formában is.
A képzés végén az egyik dán professzor Inge
Nygaard Pedersen tartott képzést, az egyik nap gyakorlati példákat mutatott be
a saját pszichiátriai gyakorlatából, a másik nap elméleti, kutatás-módszertani
előadást tartott a saját doktori témájáról: a zeneterápiás kapcsolatban
előforduló viszont áttétel jelenségét vizsgálta a terapeuták önreflexióin
keresztül. Ez azért volt számomra különösen érdekes, mert arra adott
példát, hogyan lehet tudományosan és módszeresen megvizsgálni tudományos
alapossággal, ugyanakkor a kutatásban résztvevő terapeauták tapasztalatait
maximális diszkrécióval kezelve egy szubjektív jelenséget, attitűdöt. [4]
A képzési nap délutánján egy fiatal
zeneterapeuta Elvira Martin mutatta be munkáját, aki egy pszichiátriai
betegekkel dolgozik. Különböző típusú intézményekben végzett zeneterápiás
munka különbségeiről beszélt. Bemutatott egy pszichiátriai nappali kórház
pacienseiből álló kórust (Arcadia), amely nagyon hasonló értékeket, és
társadalmi üzenetet képvisel, mint a Nádizumzum zenekar, akikkel én dolgozom.
Számos apró, de fontos szervezési ötletet kaptam, és fontos volt hallani a
riportokat a kórus tagjaival, mert az én zenekarosaim (mivel nem tudnak
beszélni) nem tudják megfogalmazni mit jelent számukra az együtt zenélés.[5]
Az elméleti prezentációk hallatán abból is
sokat tanultam, ahogyan a kollegák bemutatták a történeteket, hiszen egy zenei
történést nem lehet elmesélni, a felvétel, különösen a nyilvános bemutatás pedig
gyakran sérti a személyiségi jogokat. (A felvételek készítésének, lejátszásának
technikai részletei hasznosnak bizonyultak számomra, fel is fogom használni a
későbbiek során hangzóanyagok, videók felvételénél, bemutatásánál,
elemzésénél.)
A gyakorlatban tudom használni majd a
zeneterápia könnyen kezelhető, gyorsan kitölthető, de informatív
dokumentációit. Sokat tanultam a gyakorlati munkából, ezek a kollégák könnyen
nagy kedvvel improvizálnak, a közös zenélésből, hangszerkezelési technikákból
is sokat megismertem (néhány fogást tanultam vibrafonon, gitáron).
A kurzus valóban tapasztalatcsere is volt, a
zeneterapeutákat érdekelte a munkám, s az ahhoz fűzött megjegyzéseik
segítettek jobban megérteni annak terápiás vonatkozásait. Új, ismeretlen
hangszer volt számukra a magyar citera, amit magammal vittem, illetve
érdeklődve hallgatták tapasztalataimat Kokas Klára módszeréről,
amelyet évek óta alkalmazok.
[1] A zenekar honlapja www.nadizumzum.eoldal.hu
[2] Urbánné Varga Katalin: A muzsikának oly nagy ereje
vagyon....(1) Zene és terápia. In: Parlando 2001. (43. évf.) 4. sz. 2-19. old.
[3] A központ honlapja (spanyolul:) http://www.agruparte.com/
[4] Rövid angol összefoglaló: https://www.jyu.fi/hum/laitokset/musiikki/oppiaineet/terapia/mtevierailut/artikkeli2
[5] A kórusról (spanyolul): http://soneria.org/2012/10/el-coro-arcadia-inauguro-la-exposicion-the-argonauts-en-el-iaacc/
(www.soneria.org)
* Tiszai Luca gyógypedagógus, ének-zene
szakos tanár. 1996 óta dolgozik a gyógypedagógia és a zene határterületein.
Többek között értelmileg akadályozott gyerekeket tanított az ULWILA
rendszerű színkottával, viselkedészavaros kamaszokkal, tanulási
nehézségekkel küzdő gyerekekkel dolgozott énektanárként. Kokas Klára
módszerét kezdetektől használja munkája során. Jelenleg súlyosan
halmozottan sérült felnőttekkel dolgozik. (Jelenlegi munkájáról
bővebben: www.nadizumzum.eoldal.hu)