ASZTALOS ANDREA*
KOTTAOLVASÁS - LAPRÓL
ÉNEKLÉS
A
zene és az éneklés a gyermekek természetes szükséglete és meghatározó szerepet
töltenek be a személyiségük fejlődésében. Dr. Hámori József nemzetközileg
elismert agykutató, akadémikus az agyféltekék funkcióit rendszerezve rámutatott
arra a tudományosan bizonyított tényre, hogy a zenei érzékelés elsősorban
a jobb agyféltekéhez köthető, míg a beszédtanulást a bal agyfélteke
irányítja.
Bal
agyfélteke az alábbi érzékelési funkciókért felelős:
·
beszédkészség, nyelvi
központ (pl. beszédértés, beszédelemzés)
·
időérzékelés, a
muzikalitáshoz kapcsolódó ritmusérzék a bal agyfélteke kizárólagos tulajdonsága
·
a jobb kéz mozgatója
·
logikus gondolkodás
Jobb
agyfélteke a következő érzékelési funkciókért felelős:
·
zenei képességek egy
része: pl. hangmagasság, hangszín, abszolút hallás, harmóniák érzékelése
·
térérzékelés, látás
·
a bal kéz mozgatója
·
absztrakt gondolkodás,
kreativitás,
képzelőerő, új dolgokra való fogékonyság, zeneértés, éneklő vagy
zenei kommunikáció megértése, feldolgozása
·
emóciók feldolgozása,
érzékenység nonverbális hatásokra, a zene élvezete
·
asszociatív régió, dallammemorizálás,
felidézés képessége
Hámori
professzor párhuzamot von a beszéd és a zene fejlesztése között és
meggyőződése szerint, ha az első években hiányzik vagy hiányos a
zenei fejlesztés, akkor a beszédfejlődéshez hasonlóan kijavíthatatlan
hibák rögzülnek. Később egyre nagyobb űr lesz a zenére való
fogékonyság, a zeneértés, a zenei megnyilvánulások helyén, és nem fog
kialakulni a gyermekben az igény a zenei önkibontakozásra és a zenehallgatásra.
„Az ének-zene, a muzikalitás éppolyan alapvető eleme a teljesebb emberi
személyiség kialakulásának, mint általában is az emberi beszéd. A jobb félteke kommunikációja, nyelve a
muzsika, amelynek a születéskor kapott adottságokra alapozó kifejlesztése
éppolyan fontos (lenne), mint a verbális, illetve más – matematikai etc. –
képességek (jó-rossz) kialakítása.” (Hámori József: „Az emberi agy és a zene”,
Hang és lélek, Budapest, Magyar Zenei Tanács, 2002.)
„A
két félteke közötti 200 milliónyi idegrost jelenti az összehangolt működés
lehetőségét. A két agyfélteke közti összehangolt működés
maximalizálja az agyműködés eredményességét. A két félteke közötti
harmonikus együttműködés azonban nem működik automatikusan, hanem
csak akkor, ha mindkét féltekét fejlesztik, foglalkoztatják.” (Hámori József:
Az emberi agy aszimmetriái, Dialóg Campus Kiadó, Pécs, 1999, 2005)
Az
általános iskolai tanítás-tanulás nagyrészt azokat a képességeket veszi igénybe,
amiket a bal félteke működése fejleszt, vagyis ez az iskolatípus
főleg a bal féltekét fejleszti.
A
zenei képességek egymástól függetlenül nem léteznek és ezek szoros kapcsolatban
állnak egymással. Fejlesztésükben hatalmas szerepe és felelőssége van a
zeneiskolai oktatásnak. A kottaolvasási képesség fejlesztése
elsőrendű zenei feladat kell, hogy legyen, és nem szabad megelégedni
sem a leírt hangoknak többé-kevésbé sikerült kisilabizálásával, kiéneklésével
sem az esetleg virtuóz, de zeneileg értelmetlen megszólaltatásával. A
kottaolvasás nehézségei magának a tevékenységnek az összetettségéből
erednek. Többféle zenei képesség együttes, párhuzamos fejlesztésére van szükség
ahhoz, hogy a tanulók az egyre magasabb szintű kottaolvasási feladatokat
helyesen tudják megoldani. Fontos a hangok tiszta intonálása, a tonalitásérzék,
a pontos ritmus, metrumérzék, az előírásnak megfelelő tempóban való
éneklés és ennek tartása végig, dinamika betartása, formaérzék. Az alábbi zenei
képességek mindegyikének fejlesztésére szükség van ahhoz, hogy a diákok
hibátlanul tudjanak kottát olvasni, lapról énekelni egyaránt Mindenfajta zenei
hallási, közlési, olvasási képesség fejlesztése elengedhetetlen és
összefüggésben áll a lapról olvasási készség fejlesztésével.
Zenei
hallás
Ebben
a zenei hangok tulajdonságainak /a hangmagasságnak, a hangszínnek, a
hangerőnek, a ritmusnak /észlelése szerves egységgé válik. A zenei
halláshoz nemcsak hallási képzeteinkre, hanem ezek használatára is szükség van.
A hallási képzeteknek két típusa van: az elemi, illetve az általánosított
hallási képzet. Az elemi hallási képzet, amelyben egy hallott zenei anyag
hangszínnel és dinamikával együtt van jelen. Az általánosított hallási képzetek
segítségével bármilyen hallott dallamot, motívumot meg tudunk szólaltatni
énekhangunkon. Viszont csak a dallam hangmagasságának és ritmusának mozgását
tudjuk reprodukálni, a valódi hangzást, elsősorban a hangszínét nem
vagyunk képesek visszaadni.
Zenei
hallásnak „az akusztikai-zenei viszonyok befogadásának, megkülönböztetésének,
felismerésének, újra felismerésének és aktivizálásának képességét
nevezzük."/Michel; 1974, 53./
Zenei
hallás fajtái:
·
melódiahallás
·
ritmushallás (ritmusérzék)
·
harmóniahallás
·
hangszínhallás
·
dinamikahallás
(dinamikaérzék)
·
metrumhallás
·
tempóhallás
(tempóérzék)
·
formahallás
(formaérzék)
Melódiahallás
A hangok magassági viszonyainak hallását
nevezzük melódiahallásnak. Ennek két fő fajtáját, típusát különböztetjük
meg: az abszolút és relatív hallást.
Abszolút hallás „az a képesség, amely az
egyes hangok magasságának felismerésére, illetve reprodukálására irányul,
anélkül, hogy az adott hangot ismert magasságú hanghoz viszonyítanánk.”
Különleges tulajdonság, de a fejlett zenei képesség kialakulásának nem
nélkülözhetetlen feltétele. /Erősné; 1993., 46./
Relatív hallás „a
hangközök, dallami és harmóniai összefüggések felismerésének reprodukálásának
és szabad visszaadásának képessége." /Erősné; 1993.,46./ Ezenkívül
beszélhetünk melodikus, harmonikus és dallamhallásról.
Melodikus hallás:
„a zenei magasság hallásának egyszólamú anyaggal kapcsolatos megjelenési formája; amely a hangközök
sorának észlelését jelenti."/Erősné; 1993.; 46./ A melodikus hallás
fejlődésénél két szint állapítható meg, melyek közül az első a
dallamvonal, dallamív felismerése. Valódi értelemben vett melodikus hallásról
pedig a hangközérzék megjelenésétől lehet beszélni. Nem abszolút
magassághoz kötődő hangok alkotják a dallamot, hanem a
hangközlépésekben illetve hangközugrásokban rejlő magassági viszony, tehát
a relatív magasság határozza meg a melódiát. Ebből következően a
hangközök és dallamok magasság szempontjából transzponálhatók.
Dallamhallás:
A dallamot felépítő hangok egymásutánja kétféleképpen értelmezhető. A
melódia hangközlépések sorozatából épül fel, vagy pedig a dallamhangokat egy
kihangsúlyozott funkciójú dallami főhang figyelembevételével értelmezzük.
Minden dallam elválaszthatatlan velejárója a ritmus. Az általános képességek
/memória, figyelem/ fejlettsége befolyásolhatja a hallást.
Harmóniahallás
A
harmóniahallás feltétele a hangok magasság szerinti szétválasztása,
megkülönböztetése - mint a melódiahallásnál - és az együtthangzás elemzése. A
harmóniahallás alapjául szolgál a hangnem érzékelése és a hallási képzetek
felidézése. E hallási képesség később alakul ki, mint a melódiahallás. A
hangközhallásra épül a hármashangzatok meghallása, mivel három együtthangzó,
különböző magasságú hangok megkülönböztetéséhez nélkülözhetetlen a
hangközhallás bizonyos mértékű fejlettsége. Tehát a hangközhallás
általában egy fejlődési fokozattal megelőzi a hangzathallást. A
harmonikus hallás nem fejlődik annyira nagy ütemben, mint a dallamhallás.
Ritmusérzék
A
ritmikai szerkezetek lényegét relatív viszonyítás - ebben az esetben az értékek
egymáshoz való mérése - határozza meg. Transzponálás ritmika terén is
elvégezhető, melynek során az értékek időtartama megváltozik
/augmentáció vagy diminució során/, ellenben az időtartam-viszony nem
módosul. A metrum /a ritmus mértékének/ alapegysége az ütem, amely az
időben lezajló „történéseket" egyenlő szakaszokra osztja. A
ritmusérzék „a ritmikai kapcsolatok hallás utáni felismerését és reprodukálását
jelenti," /Erősné; 1993.; 124./ mely párhuzamosan fejlődik a
dallamhallással.
Hangszínhallás,
dinamikaérzék, tempóérzék, formaérzék
Hangszínhallás:
A hang színének meghatározó tényezője a felhangok száma és erőssége.
Különböző színe van az egyes hangszereknek, hangforrásoknak és minden
egyes emberi hang egyedi tulajdonságokkal bír. A hangszer kombinációk is
rendkívül gazdag hangszínlehetőségeket biztosítanak.
A
dinamikában a hangerősség
megállapítása minden esetben relatív, tehát viszonyításon alapul, amit az
előadás körülménye határoz meg.
Egy-egy
zenemű tempójának gyorsasága,
lassúsága viszonyítás eredménye. /Más előadáshoz hasonlítva; vagy
metronómszámhoz mérve./
Formaérzéknek
azt a képességet nevezzük, amely alapján valaki a hangokat és csoportokat a
zenei időben értelmüknek megfelelően helyezi el" /Dobszay
László: A hangok világa I. kötetéhez tartozó Útmutató füzete, 1966; 29./
Végeredményben
a zenei hallás az általánosított hallási képzetekkel megvalósulhat. Ezzel
szemben a zenei közléshez a komplex zenei képzetek /a látási, hallási,
szellemi, értelmi képzetek variációi / az olvasás és írás szükséges.
Zenei
közlés
A
hallási képzetek mellett a zenei elemek, szerkezetek névrendszere /hang-,
hangköz-, akkord-, ritmusnevek/ és a zenei jelenségek írásos rögzítéséhez
szükséges jelrendszerek /hangjegyírás, ritmusértékek jelei/ elengedhetetlen
fontosságúak abban az esetben, ha zenei közlésről beszélünk.
Ha
egy hallott dallamot alkotó elemek neveit szeretnénk tudni, akkor a hangzás-név
képzetkapcsolat jelenlétére van szükségünk. A név-jel kapcsolat meglétét
feltételezi az, amikor a nevek által közvetített zenei anyag leírása
/”lekottázása"/ megvalósulhat. A ritmusközlés esetében az ütemmutató /ami
a metrikus elvet érvényesíti / kerül a képzetkapcsolatban a „név" helyére.
Melódiaközlés
A
közlés képességei két részre oszthatók annak függvényében, hogy a tevékenység a
kottaképre vagy a hangzásra irányul. Kottaírásban a szolmizáció és az ábc-s
névrendszer ugyanazt a magasságjelölést - vonalrendszert és hangjegyírást -
használja. E két névrendszer között különbséget kell tenni, hiszen amíg a
relatív szolmizáció esetében egy kottaképi magassághoz több szolmizációs név
társulhat, addig az ábc-s névből csak egy /abban az esetben, ha
kulcsváltás nem történik/. A dallamközlés kéttagú képzetkapcsolatokkal írhatók
le, melyben a hangzás vagy a kottakép az egyik tag a hangnév pedig a másik
összetevő." A kottakép - szolmizáció kapcsolat tehát nemcsak a
szolmizációs lépések és a kottaírás jeleinek tudását feltételezi, hanem indirekt
módon az ábc-s nevek, még inkább a hangnemekbe rendeződött ábc-s nevek
ismeretét." /Erősné; 1993., 78./
Ritmusközlés
A ritmus közlésképessége is kéttagú
képzetkapcsolatokkal fejezhető ki /hangzás-ütem, jel-ütem, ütem-jel/.
Ebben az esetben a „név" alatt a ritmusértékek és a ritmusképletek
értendőek. A ritmusközlésben az ütem jelenti a kéttagú képzetkapcsolat
állandó elemét. „A közlés fejlődése feltételezi azt a hallási szintet,
amelyen a ritmikus folyamatokat nem elemi képletek, hanem metrikus struktúrák
kapcsolódásaként fogjuk fel." /Erősné; 1993.,137./
Hangzatközlés
A
hangköz két egyszerre /szimultán/ vagy egymás után /szukcesszív/ megszólaló
hang magassági viszonya. A melódia témakörébe tartoznak a szukcesszív
hangközök; a szimultán hangközök viszont a harmóniák alapegységéül szolgálnak.
A
hangzatközlés szintén névhez kötődő képzetkapcsolatokkal írható le
/hangzás-név; név - jel/, mint a dallamok illetve a hangközök képességei. A
hangzással kapcsolatos tevékenységben a szolmizációs nevek, míg a kottaírásra
összpontosuló képességekben viszont az ábc-s nevek a meghatározók.
Zenei
olvasás
Zenei
olvasáskor a kottaképhez hallási képzetek társulnak, amely a jel - név –
hangzás képzetkapcsolattal írható le. „A zene olvasás során a kottakép jeleiben
rögzített zenei struktúrák hangképét képzeljük el.” (Erősné; 1993. 117.) A
kottaolvasás elsősorban biztos intonációt követel meg minden tanulótól.
Daléneklés, vagy szolmizációs nevekkel vagy kézjelről való éneklés során a
legfontosabb feladat a hangmagasságok pontos megtalálása. Problémát okoz az
intonáció és a ritmus összeillesztése, ezért célszerű a ritmus nélküli
dallamolvasás, és az azonos vagy hasonló ritmusok különböző dallamokkal
való éneklése.
Zenei
olvasás fajtái:
·
dallamolvasás
(melódiaolvasás)
· ritmusolvasás
· harmóniaolvasás
Melódiaolvasás
A
kottakép hangjegyeihez a kulcsnak és az előjegyzésnek megfelelően
hangnevek – szolmizációs és/vagy ábc-s nevek – kapcsolódnak és ezek hallási,
akusztikus képzeteket idéznek elő az agyunkban, majd ezt énekelve – vagy
hangszeren - megszólaltatjuk.
Ritmusolvasás
A
ritmusolvasás ütemekbe rendezett írott ritmusjelek felfogása, majd
megszólaltatása. Ebben az esetben a jel-hangzás képzetkapcsolat közé még az
ütem beékelődik.
Harmóniaolvasás
A
zenei olvasás nem kizárólag csak a kottaképről való éneklést jelenti, hiszen ebben az esetben akkor a
harmóniaolvasás képessége értelmezhetetlenné válna, mivel egyetlen személynek
megoldhatatlan több hang egyidejű éneklése. Tehát minden olyan tevékenység
a zenei olvasás körébe tartozik, amely során a kottakép jeleiben benne
lévő zenei tartalmak és a hangzás egyeztetése történik. Harmóniaolvasási
feladat: pl. hallott hangközök, hangzatok összehasonlítása a kottaképpel.
Lapról
olvasási képesség fejlesztésének feladattípusai nehézségi sorrendben:
1.
Ritmus nélküli betűkotta éneklése szolmizálva.
2.
Ritmus nélküli betűkotta éneklése ábécés nevekkel.
3.
Ritmus nélküli betűkotta éneklése dúdolva, vagy "la" szótaggal.
4.
Ritmus nélküli betűkotta megszólaltatása hangszeren.
5.
Ritmussal ellátott betűkotta éneklése szolmizálva.
6.
Ritmussal ellátott betűkotta megszólaltatása hangszeren.
A
betűírás lehetővé teszi, hogy a kottaolvasás zenei részét, beleértve
a ritmusolvasást is, gyakorolhassák a tanulók, az ötvonalas kottával járó
nehézségeket mellőzve. Tulajdonképpen a legösszetettebb feladatnak az
ötvonalas kotta elolvasása tekinthető, melynek nehézségi fokozatai a
következők:
1.
Az ötvonalas rendszerbe helyezett ábécés hangok megnevezése a leírás
sorrendjében éneklés nélkül:
2. A vonalrendszerben leírt ritmus nélküli
dallamok közül az első példa éneklése szolmizálva, majd ábc-s névvel
3.
Ritmus nélküli, ötvonalas kottába leírt dallam dúdolása:
4.
Ritmus nélküli, ötvonalas kotta megszólaltatása hangszeren:
5.
Ötvonalas, ritmus nélküli kottáról való éneklés szöveggel:
6.
Ritmussal ellátott, ötvonalas kottából való éneklés szolmizálva:
7.
Éneklés ötvonalas kottáról, ábécés névvel:
8.
Ritmussal ellátott, ötvonalas kottába leírt dallam dúdolása:
9.
Olvasás ötvonalas kottáról, szöveggel:
Az
első lapról éneklési feladat zeneiskola második szolfézs osztályban
található meg. Harmadik osztályban megjelenik az ún. olvasóiskola, mely rövid
etűdöket tartalmaz. Tipikus helyzetek szemléletes megragadásával, vagy
apróbb árnyalatok jobb megfigyelésével segíti a rendes kottaolvasás
technikáját. A kottaolvasás általában komplex feladat része./ például:
rögtönzés, transzponálás, improvizáció, szöveg kiegészítés kapcsolódik hozzá/.
A kottakép utáni daltanulás szintén 3. osztályban vezethető be.
A
zenei olvasáshoz is szükséges a zenei emlékezet, a tonalitás érzék, a ritmus-
és metrum érzék, a formaérzék, a funkcióérzék fejlesztése és zeneelméleti
ismeretek tudása. (Ezek fejlesztéséről részletesen „A dallamírási készség
fejlesztése” című tanulmányomban írtam, ami a Parlando c. zenepedagógiai
folyóirat 2012/3. számában jelent meg.)
A
lapról éneklési feladatok minél precízebb megoldásához ezeken kívül
elengedhetetlen a belső hallás és az ezzel szorosan összefüggő
intonációérzék fejlesztése is.
„Belső
hallás”
A
belső hallás - amelyben a képzetek bonyolult szerveződése nyilvánul
meg - tudati tevékenység és nem a hallás egyik típusa, de rendkívül nagy
jelentősége van a belső hallás fejlettségi szintjének a lapról
olvasási feladatok helyes, hibátlan intonációjú megoldásában.
Tyeplov
szerint hallási képzetek felidézése történik a
dallamnak hallás után történő visszaéneklésekor és e felidézési képesség
magasabb fejlettségi fokán eredményezi azt, amit „belső hallásnak”
nevezünk. Ez a képesség jelenti a zenei emlékezet és a zenei
képzelőerő alapját. A belső hallás nem csupán zenei hangok
elképzelésének képessége, hanem a zenei hallási képzetekkel szándékos bánni
tudás képessége is.
Rimszkij-Korszakov
azt a képességet nevezte belső hallásnak, amely révén el tudjuk képzelni a
zenei hangokat és kapcsolataikat anélkül, hogy akár énekhangon, akár hangszeren
megszólaltatva hallanánk azokat.
Vitányi
Iván a „belső zenei tevékenység” kifejezést
használja, amely mindenfajta zenei tevékenység alapfeltétele, amelyben benne
gyökerezik a zenei gondolkodás, a zenei képzelet, a zene befogadása és
megalkotása is. Nem valóságos hallásról van szó, hanem arról, hogy a tudatunk
külső hangforrásból származó levegőrezgések érzékelése nélkül is
hangokat, hangsorozatokat tud elképzelni teljes csendben, anélkül, hogy bárhol
is zene szólna. Világosan érzékeljük a hangok magasságát, ritmusát, sőt
vannak olyan emberek, akik még a hangszínt és a harmóniát is el tudják
képzelni. Tehát belülről, minden hangforrás nélkül el tudjuk képzelni a
zenei struktúrákat, melyek a tudatunkban léteznek.
Egy dallam
énekhangon történő reprodukálása nem lehetséges a hangképzetek, a dal
melódiájának képzete, azaz az adott dal meghatározott hangmagassági és ritmikai
mozgásának képzete nélkül.
Intonáció
Mielőtt bármilyen
ismeretlen dallamot elkezdenénk énekelni, el kell képzelnünk a látott kottakép
hangzását, amely a zenei emlékképek felelevenítése és a „belső hallás”
képessége nélkül megoldhatatlan feladat. A kottában leírtakat csak ezután
tudjuk helyesen, pontosan, tisztán intonálva megszólaltatni. Ennek ellenére
előfordul, hogy a diák elképzeli a hangok helyét, mégis hamisan énekel
néhány hangot és mindezt hallja is, de akkor ezen már nem tud változtatni. Az
intonációs problémák oka az esetek nagy többségében hangképzési hiba, amelyet
nem a rossz fül, nem a jó zenei hallás hiánya okozza. Nagyon fontos (lenne),
hogy a tanulók a kezdetektől kezdve zeneileg és hangilag párhuzamosan
fejlődjenek. Hangképzési hibákat csak a hangképzésre irányuló instrukciókkal
lehet javítani. Sokszor a hangképzési hibák hátterében a helytelen,
természetellenes testtartásból eredő rossz, görcsös levegővétel áll,
amely megakadályozza a hang szabad áramlását és ez a feszültség mintegy
leblokkolja az agyunkat így nem tudunk tisztán énekelni bármennyire is
szeretnénk. Előfordul, hogy annyira
koncentrálnak a gyerekek a tiszta intonálásra, hogy épp ezért nem tudják ezt
véghezvinni. A hang szorítása, préselése esetén gyakori az alulintonálás. Az tiszta intonálásra való túlzott
koncentrálás időnként felfelé való húzás, felülintonálást eredményez.
Az Alexander-technika segít abban, hogy jó
testtartást, mozgásszabadságot, könnyű légzést érjünk el. A fej-nyak-hát
kapcsolat ellenőrzés alatt tartása létfontosságú a test helyes
használatához. Fontos, hogy a nyak kiengedjen (feszüléstől mentes legyen)
oly módon, hogy a fej előre és felfelé mozdulhasson és így a gerinc
hosszú, a hát széles, a légzés pedig hatékony lehessen. Az elsődleges
kontroll a fej, nyak, hát közötti speciális kapcsolatot jelenti, mely nagyban
befolyásolja a test összes többi részének koordinációját meghatározva mozgásunk
könnyedségét és hatékonyságát.
Hajlamosak
vagyunk mindig csak a végeredményre koncentrálni (pl. lapról éneklés esetén
arra koncentrálunk, hogy minden hang a helyén legyen és tisztán intonáljunk),
és figyelmen kívül hagyni az ehhez vezető folyamatot (pl. helyes,
természetes testtartás, laza nyak, széles hát, hosszú gerinc, laza állkapocs,
könnyed levegővétel). Így túl gyorsan és gondolkodás nélkül cselekszünk a
cél elérése érdekében. Csakhogy a tiszta intonálás lehetősége egy rossz,
merev levegővétel következtében elveszik, megvalósítása lehetetlenné
válik.
Minden
hangadáskor figyelnünk kell arra, hogy testtartásunk segítse a szabad és
energikus légzést. A testnek hosszúnak és szélesnek kell lennie, hogy a hangunk
az egész testünket átjárhassa. Alexander szerint, ha sokat mondjuk a
tanulóknak, hogy „vegyenek egy mély levegőt” lehet, hogy hozzászoktatjuk
őket, ahhoz, hogy belégzésükre koncentráljanak. Ha azonban a kilégzésükre
összpontosítanak, akkor a belégzés egyszerűen, magától, természetes
könnyedséggel meg fog történni. Stressz vagy túlzott koncentráció hatására (pl.
egyes tanulóknál, ha lapról éneklésből felelnek) az ember hajlamos
visszatartani lélegzetét, melynek során a bordák megfeszülnek és küzdenünk kell
a levegőért. Ezzel azt a jelzést kapja az agyunk, mintha fuldokolnánk,
amely teljesen megakadályozza a helyes hangadást.
Az alábbiakat
kell tudatosítani:
1.
A nyak laza, a gerinc
egyenes, a hát széles
2.
Lazítsuk el testünk
elülső felét
3.
Helyezzük kezünket
alsó bordáinkra
4.
Ne tartsuk vissza a
levegőt
5.
Ne feszítsük meg a
szánkat, az állkapcsunkat és az arcunkat
Ha megnyúlunk
és kiszélesedünk kilégzés alatt, az erőfeszítés nélküli belégzést
eredményez. A sóhajszerű levegővételt mindig a megkönnyebbülés érzete
előzi meg
A természetes
állás, a könnyed légzés, a kecses mozgás valaha magától értetődő
tevékenységnek számítottak, ma már azonban egyre nehezebben megvalósíthatóak.
Sajnos ezt már a kisiskolás gyerekek egyre nagyobb részénél is tapasztalni
lehet, így véleményem szerint fontos lenne az Alexander-technikát már a
kezdő zenetanulóknál is alkalmazni, hiszen egy jó levegővétel nem
csak a helyes, tiszta éneklés elengedhetetlen feltétele.
Összegzés
Sok-sok zenei
képesség együttes és jól összehangolt fejlesztésére van szükség ahhoz, hogy
minél tökéletesebb kottaolvasásra tanítsuk, vezessük rá a tanulókat. Ugyanakkor
nem szabad figyelmen kívül hagynunk azt, hogy minden célt, amit kitűzünk
eléjük, stressz mentesen, játszva, könnyedén és ne görcsösen akarjuk elérni.
Ebben a rohanó, egyre nagyobb követelményeket támasztó célorientált világunkban
már a gyerekek is egyre hamarabb elvesztik természetességüket és egyre több
természetellenes szokás idegződik be náluk. Nekünk, pedagógusoknak fontos
feladatunk egyike, hogy visszavezessünk növendékeinket a természetesség felé.
Sajnos a rossz beidegződések, mint pl. a helytelen testtartás, merev nyak,
merev állkapocs, stb. nagyon gyorsan megszokottá válnak és a természetesség
érzetét keltik a gyerekekben. Ezért nagyon szükségesnek tartom, hogy mi tanárok
– legyen az szolfézs-, hangszer-, hangképzés- vagy énektanár – amilyen korán
csak lehet, figyeljünk oda a gyerekek testtartására, fej-nyak-hát tartására,
levegővételére, hiszen minél hamarabb javítjuk a hibákat, annál könnyebb
dolgunk lesz és örömmel, játékosan, felszabadultan fedezhetik fel a tanulók a
zene, zenélés, éneklés csodálatos világát egyre magasabb szintekre jutva.
Irodalom:
Czeizel Endre és Batta András (1992): A zenei tehetség gyökerei, Arktisz
Kiadó, Budapest
Dobszay László (1966-1972): Útmutatók „A hangok világa I-VI.”
szolfézs-tankönyek tanításához. Zeneműkiadó, Budapest
Erős Istvánné (1993): Zenei alapképesség. Akadémiai Kiadó,
Budapest
Hámori József (2002): Az emberi agy és a zene, Hang és lélek,
Budapest, Magyar Zenei tanács
Hámori József 1999, 2005): Az emberi agy aszimmetriái, Dialóg
Kiadó, Pécs
Michel, P. (1974): A zenei nevelés lélektani alapjai. Zeneműkiadó, Budapest
Tyeplov, B.M. (1960): A zenei képességek pszichológiája,
Tankönyvkiadó, Budapest
Vitányi Iván (1969): A zene lélektana, Gondolat Kiadó, Budapest
Robert Macdonald-Caro Ness (2007): Alexander-technika, Scolar Kiadó,
Budapest
Szőnyi Erzsébet (1956): A zenei írás-olvasás módszertana I.
Editio Musica, Budapest
* Asztalos Andrea 1999-ben végzett
kiváló minősítéssel Szegeden, a Juhász Gyula Tanárképző Főiskola
ének-zene, karvezetés szakán szolfézs szakirányú tanulmányokkal kiegészítve,
majd a Szegedi Tudományegyetemen a 2008/2009. tanévben ének-zenetanár
mesterfokozatot szerzett. 1998 óta zenetanárként dolgozik zeneiskolában –
évekig szolfézstanárként, korrepetitorként, jelenleg pedig hangképzés tanárként
Budapesten, a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskolában. Tervei között szerepel, hogy
a 2012/2013-as tanévtől a SZTE-BTK Neveléstudományi Doktori Iskolájában a
zenei nevelés témakörében doktori tanulmányokat folytasson. Kutatói munkájában
elsősorban a zenei képességek, készségek – főként a zenei
írás-olvasás képesség - vizsgálata, fejlesztése foglalkoztatja.