Jubileumi MINI-fesztivál
(III.)
Wrocławi
Leopoldium Kamarazenekar koncertje
2013. január 26-án a nagyhírű lengyel
kamarazenekar műsorát hallgathattuk meg. Az I. Lipót osztrák császár által
1702-ben alapított Wrocławi Egyetem aulájáról elnevezett zenekar 1978-ban
alakult. A klasszikusok mellett szívesen játszanak kortárs zenét, azon belül is
a lengyel szerzők műveit. Az osztrák származású
hegedűművész és karmester Ernst
Kovacic 2007 óta vezeti az együttest. Hegedűsként is több díjat nyert,
karmesterként pedig olyan világhírű együttesekkel dolgozott, mint például
a Camerata Salzburg, vagy az Ensemble Modern.
Első műsorszámuk Zygmunt Krauze Rhapsod című alkotása volt. Az 1938-ban született
zongoraművész és zeneszerző művét 1996-ban mutatták be,
Kazimierz Sikorski születésének 100. évfordulójára. Szélesen áradó unisonoval
kezdődik, majd lassan bomlik – simul. Kiegyensúlyozott, egyenletes zene,
mely mégis koncentrált, magávalragadó. Az ismertető füzet szerint
„Krauzénak ez a darabja a zeneszerző által több kompozícióban is
alkalmazott unisztikus
szerkesztésmódját képviseli. Ez az irányzat Wladisław Strzeminski (1893 –
1952) festőművészhez nyúlik vissza. Kontraszt, feszültség és
csúcspontok nélküli zene, ’minden, amit a hallgató az első másodpercekben
észlel, mindvégig tartani fog, meglepetéseket nem okozva’ – magyarázza
Krauze.” (Hollós Máté)
Másodikként – tisztelegvén a vendéglátók
előtt – Ligeti György (1923 –
2006) Ramifications [Elágazások]
című 1968 – 1969-ben írt művét játszotta az együttes. A már többször
hallott alkotás azt hiszem most hangzott el először olyan magas
színvonalon, ami lehetővé tette a mikrotonalitásának jellegzetességeiből
adódó különleges akusztikus hatások tényleges élvezetét.
Andrzej Krzanowski (1951 – 1990) II. Szimfóniája
1984-ben íródott a Penderecki házaspár megrendelésére. A fiatalon elhunyt
szerző művének címével a klasszikusokat idézi, ám a hangzás
meglehetősen modern. Glissandokkal kezdődő konfúzus bevezetés
után álomszerű középrész következik, melyet concertáló jellegű
befejezés zár le.
Witold Lutosławski (1913 – 1994) 1972-ben komponálta tizenhárom vonósra aleatorikus művét
a Prelúdiumok és fúgát, mely ezen az
estén teljes terjedelmében szólalt meg. Ez azért hírértékű, mert a prelúdiumok
mindegyikének eljátszása nem kötelező, sőt sorrendjük is szabadon
variálható. Kovacic azonban úgy döntött, hogy mind a hetet eljátsszák, a leírt
sorrendben. Nem rövidített a fúgán sem, melyre – megadott helyeken – szintén
lehetősége lett volna. Személy szerint én örültem elhatározásának, mert
így mindenféleképp teljesebb élményben részesülhettünk. Az irányított véletlen
nagyszerűen van belekomponálva a műbe, melynek hallatán a
kétkedők is elismerhetik ennek a szerzői módszernek a
létjogosultságát.
Ernst Kovacic
tiszta gesztusokkal, egyértelműen dirigált, hibátlanul fogva össze
együttesét, jól eltalált karakterekkel, tempókkal, dinamikával szólaltatva meg
a műveket.
A Wrocławi
Leopoldium Kamarazenekar egészen kiváló együttes, melyet tökéletes
együttjátéka, kifogástalan intonációs biztonsága, hajlékony hangszerjátéka
egyformán bizonyít. Azt hiszem minden jelenlévő egyetért abban, hogy
egészen különleges élményben lehetett részünk.
Eisenbacher Zoltán*
Mini-Fesztivál
Wrocławi Leopoldium Kamarazenekar koncertje
Zygmunt Krauze: Rhapsod
Ligeti György: Ramifications
Andrzej Krzanowski:II.
Szimfónia
Witold
Lutosławski:Prelúdiumok és fúga
Wrocławi
Leopoldium Kamarazenekar
Ernst Kovacic - karmester
Művészetek Palotája Fesztivál Színház
2013. január 26.
* A szerző a
fővárosi XVI. kerületi Rácz Aladár Zeneiskola igazgatója, egyetemi
filozófia- és esztétika tanári képesítéssel is rendelkező
művésztanár.