KisS Zoltán*
„Orgonaszimfónia két tételben”
Johann
Sebastian Bach lipcsei alkotó-periódusának (1723-1750)
nagyszabású orgonaműve az e-moll
prelúdium és fúga, BWV
Az e-moll prelúdium szerkezete az
olasz concertóéval áll rokonságban. Az olasz concerto-forma már korábban is
foglalkoztatta Bachot: ebben a formában íródott a C-dúr orgona-toccata, BWV
564, és a c-moll orgonaprelúdium, BWV 546 is. A concerto szó a 16. század
végétől a sinfoniával nagyjából megegyező értelemben többnyire
vokális-hangszeres együttes-zenéket jelentett. Ezt a címet adta többkórusos
motettáinak már Andrea Gabrieli is (Concerti, 1587). A 17. századtól a concerto
Olaszországban már inkább hangszeres együttesre írt darabot jelentett, majd a
18. század első felében, Németországban az elnevezés már szólóhangszerre
és zenekarra írt kompozíciót takart. Antonio Vivaldi nevéhez kötődik a
szóló-concerto műfajának kialakítása, amely ritornell-formájú szélső
tételekből és egy kantábilis középrészből áll. J. S. Bach concertói
gyakran egyesítik a szóló-concerto és a concerto grosso műfaját, amely egy
kisebb és egy nagyobb hangszeres együttes váltakozó játékán alapul. A BWV
546-os c-moll prelúdium szerkezete szimmetrikus formát mutat, amelyet egy 24
ütemes ritornell keretez. A forma középpontjában a ritornell domináns
hangnemben szólal meg, közjátékokkal tarkítva. A ritornellek közti epizódok
egyenlő hosszúságúak. De a concerto-forma BWV 564-es C-dúr toccata
szerkezetében is felfedezhető. A mű egy toccata-szerű virtuóz
szakasszal indul. Az ezt követő rész zenei anyaga részben az előtte
elhangzó pedál-szóló motívumából, részben új elemekből táplálkozik. A 32.
ütemben induló ritornell-szerű rész a tétel végén megismétlődik. A
ritornell részei újra és újra megjelennek különböző hangnemekben
közjátékokkal körülvéve. A toccatát követő Adagio-szakasz a concerto-forma
második, lassú tételének a szerepét tölti be. A darab utolsó tétele egy vidám
fúga.
Az e-moll prelúdiumban a ritornellek
közötti epizódok anyaga is a ritornellből magából alakul ki, így a részek
között rendkívüli az összetartó erő. Az alaphangnemben elhangzó 18 ütemnyi
ritornell után 14 ütemes közjáték következik, melyet a domináns hangnemben
elhangzó ritornell követ, szintén 18 ütemes terjedelemben. Ezt egy ringatózó,
nyújtott ritmusos új zenei anyag követi, amely újra meg újra felbukkan majd a
darab folyamán, hol rövidebb, hol hosszabb formában, előre jelezve a fúga
közjátékainak hangulatát. A ritornell eredeti terjedelmében a tétel folyamán
már nem hangzik el újra, hanem csak részleteiben, szubdomináns hangnemben,
valamint a darab végén, alaphangnemben. A közjátékok a ritornell elemeiből
épülnek fel változatos formában és változó hangnemekben.
Az e-moll fúga (BWV 548) formáját
tekintve Bach fúgái között is rendhagyó szerkezetű. „Johann Sebastian Bach”
című könyvében Karl Geiringer a következőt írja róla: „Ebben a
lendületes, erőteljes, csillogó műben a concerto, a toccata és a da
capo ária elemei ritka sikerrel ötvöződnek egybe.”
A fúga témája két dallamvonalból áll,
amelyek a terc-hangköztől az oktávig fokozatosan távolodnak egymástól. E
sajátos téma miatt nevezik a fúgát „tölcsér”-fúgának is. A fúgatéma a középkori
többszólamúságból ismert tenor-klauzulával végződik, amely által a téma
kezdőhangjára érünk vissza. A comes az alt-szólamban, a téma
felsőkvint-transzpozíciójaként jelentkezik. A comes ellenszólama nagy
hangközugrásaival képez kontrasztot a témához. Ez az ellenszólam a továbbiak
során a fúgaexpozícióban a témabelépések állandó kísérője marad. A
comes-fázis a felsőkvint hangnemében végződik, ezért a következő
tonikai témabelépésig négyütemes kodetta vezet át. Az alaphangnemben
belépő téma ezután a szoprán-szólamban hangzik fel, az ehhez társuló két
ellenszólam a téma kiegészítő kontrasztjaként jelentkezik. A negyedik
szólam témabelépése rövid kodetta után, a basszusban történik. A comes basszus-elhangzása
felett a szopránban az ellentéma szólal meg, míg
a másik két szólam hangjai akkordokká állnak össze. A témabelépések sorrendje
tehát T-A-S-B, amely a leggyakrabban előforduló sorrend Bach fúgáiban. A
továbbiakban az expozíció kibővítése következik. 11 ütemes közjáték után,
amely új zenei anyagot hoz, a dux újra elhangzik a tenorban, kettős
ellenszólammal. Ezt egy nyolcütemes közjáték követi, amelynek végén a téma
a-mollba transzponálva szólal meg. Ezután az expozíció szoprán dux-belépése
ismétlődik meg, nagy „H” orgonapont felett, ami után négyütemes kodettával
újra az alaphangnembe érkezünk.
A fúgatéma kidolgozása után egy
ellentétes karakterű, gyors menetekből és futamokból álló divertimento
következik, amelyben csak néha bukkan fel egy-egy témás szakasz, előbb az
alaphangnemben, aztán h-mollban, g-mollban, fisz-mollban és c-mollban. A
divertimento nem tematikus, hanem figurációs anyagból épül. Az ilyen
divertimento-jellegű közjáték szintén a concerto műfajából származott
át a fúga-szerkezetbe (ilyen közjátékokat találunk pl. a BWV 565 d-moll, 541
G-dúr, 544 h-moll, 546 c-moll orgonafúgákban is). A közjáték tizenhatod-menetei
kétféle zenei anyaggá állnak össze. Az első egy körülírásos, ringatózó
motívum, amely szekvencia-szerűen vezet a következő témáig, és
valamelyest a prelúdium epizódjait juttatja eszünkbe. A másik epizód-jellegű
anyag jellegét skálaszerű futamok adják. Az ilyen nem-tematikus közjátékok
Bach fúgáiban kivételnek számítanak, és arra mutatnak rá, hogy a téma
továbbszövését a fúga-szerkezetben kezdi felváltani a kontraszt alkalmazása. A
fisz-mollban belépő témával egy 23 ütemnyi kontrapunktikus szakasz jelenik
meg, amely a megelőző téma-megjelenésekhez képest jóval
terjedelmesebb. Ennek a résznek a faktúrája sűrű, feszültségekkel és
ezek oldásaival teli harmóniaváltásaival, szinkópált ritmusával leginkább
Girolamo Frescobaldi durezze e ligature
stílusú toccatáira emlékeztet. Ez a szakasz a tétel érzelmi csúcspontja, amely kompozíció-technikai
szempontból is egészen egyedülálló. A fúga végén a kidolgozási rész hangról-hangra
megismétlődik, amivel ABA (da capo) forma áll elő. Figyelemre méltó, hogy
a középrész hajszálpontosan ugyanolyan hosszú, mint a két szélső együtt. A
tételt a hallgató nem érzi hosszúnak, rendkívüli terjedelme ellenére sem
nyomasztó, mert a különböző karakterek a fúgának kivételesen gazdag
változatosságot kölcsönöznek.
A dolgozatom címéül szolgáló megjelölést Julius
August Philipp Spitta (1841-1894) használta először J. S. Bach e-moll
Prelúdium és fúgájával kapcsolatban. Ő az akkor megújulóban lévő
evangélikus liturgiát igyekezett Bach művészetével, ezen belül a korállal
és az orgonával összekapcsolni.
Spitta tehát az e-moll prelúdium és fúgát
orgonaszimfóniának nevezi. A kérdés persze az, hogy a 16. századi concertóval
azonos értelemben használt sinfonia elnevezésre utal, vagy a romantikus
orgonaszimfóniák forma- és hangzásvilágának előfutáraként tekint Bach
művére. Hiszen az első olyan orgonadarabot, amelynek a címében ott a „szimfónia”
szó, César Franck írta az 1860-as években (Grande pičce symphonique).
Fontos tudni, hogy a műfaj kezdetei
korábbra nyúlnak vissza. 1850-ben látott napvilágot Liszt Ferenc gigantikus
orgonaműve, a Fantázia és fúga az „Ad nos, ad salutarem undam”
kezdetű korálra. Bár Liszt a fantázia és fúga címet adta művének, az
valójában túllép ezeken a kereteken. A mű az ihletet adó Meyerbeer-operáénál
jóval gazdagabb és lényegesen differenciáltabb kidolgozást mutat. Mint arra Zeke
Lajos rámutat, a darab formai tekintetben négy paraméter-rendszernek tesz
egyszerre eleget: egyként felismerhetők benne a szonátaforma elemei, a
négy tételes szimfonikus ciklus, a fantázia és fúga és egy gigantikus variációs
mű kontúrjai. A fantázia és a fúga tételek önmagukban is kétrészes
formájúak. Valójában a mű egy nagy, klasszikus értelemben vett, tíz
egységre osztható, variációs tétel. Bár Liszt Ferenc legelső
orgonaművéről, van szó, a darab máris szintézis-jellegű: a
szerző korábbi szimfonikus költeményeinek a tapasztalata összegződik
benne. Nagylélegzetű freskóival valójában orgonára írott költemény, programzene,
a h-moll zongoraszonátához vezető út meghatározó állomása.
César Franck Grande pičce symphonique-ja a Liszt-műhöz hasonlóan terjedelmére
nézve is szimfonikus méretű. Formáját tekintve világos tagolású, hat
tételből álló szimfónia. Szélesen hömpölygő főtémáját az
Andantino serioso feliratú tétel mutatja be. Az Allegro non troppo e maestoso
tétel a melléktémát dolgozza fel. Ezután az Andante-rész romantikus kantilénája
következik, amelynek közepébe egy virtuóz Allegro-szakasz ékelődik bele, ennek
a kodettája pedig a záró Allegro non troppo e maestoso tételhez vezet. A záró-tétel
egy hangzatos finálé, melyben a darab folyamán elhangzott témák egymás után
jelennek meg, és szintén egy fúgát készítenek elő. Ez a fúga azonban már
nem olyan széles ívű, nincs annyira hosszan kifuttatva, mint az Ad nos…-ban Liszt Ferencé.
A később íródott orgonaszimfóniákkal
való párhuzam kérdését azért nem tárgyaljuk, mert azok már Spitta halála után
keletkeztek, és így a zenetörténész azokat már nem ismerhette.
J. S. Bach nagyszabású e-moll Prelúdium
és fúgája rendkívüli terjedelmével, rendhagyó szerkezeti felépítésével,
sokfajta zenei anyagával és azoknak jóval korát meghaladó, jövőbe mutató
elrendezésével, a 19. századi zenetörténész számára ezen kívül a maga merész
újításaival, kézenfekvővé tette az orgonaszimfóniával való párhuzamot. Ennek
a mai zenei közgondolkodásban már nem használatos minősítésnek, ennek a
„címkének” a logikáját igyekeztünk a fentiekben megmutatni.
Szakirodalom
Karl
Geiringer: Johann Sebastian Bach, Zeneműkiadó, 1976
Brockhaus
Riemann: Zenei Lexikon, Zeneműkiadó, 1976
Gárdonyi
Zoltán: J. S. Bach kánon- és fúgaszerkesztő művészete, Zeneműkiadó,
1972
Zeke
Lajos: Liszt Ferenc: „Ad nos, ad salutarem undam”, rádióelőadás in: A hét
zeneműve.
* Kiss Zoltán református
lelkészcsaládba született a partiumi Érszentkirályon (Románia).
Orgonatanulmányait Temesváron, Miskolcon, Debrecenben és Budapesten végezte.
Tanárai közül Virágh Endre, Mátyus Gabriella, N. Molnár Viola és Karasszon
Dezső voltak rá a legnagyobb hatással. Orgonaművész-tanári diplomáját
a budapesti zeneakadémián szerezte Ruppert István tanítványaként. Az orgonaszak
mellett párhuzamosan a Zeneakadémia egyházzene szakát is elvégezte, ahol
Dobszay László és Szendrei Janka voltak tanárai. Mesterkurzusokon
Németországban, Romániában és Magyarországon vett részt. Rendszeresen
hangversenyezik Magyarországon Szlovákiában és Romániában. Jelenleg
Nyíregyházán a Vikár Sándor Zeneiskola orgona és zongoratanára valamint az
Evangélikus Nagytemplom orgonistája. Kiss Zoltán boldog családi életet él
zenész feleségével Kissné dr. Mogyorósi Pálmával és két gyermekükkel, Benedekkel
és Annával, akik számára a zene már természetes lételem.