BESZÉLGETÉS a
XIII. Országos Zongoraversenyről
Nádor György zongoraművész-tanárral, a zsűri elnökével
A
Vikár Sándor Zeneiskola AMI 2013.
március 22-24 között rendezte meg a XIII. Országos Zongoraversenyt
Nyíregyházán. A versennyel Sára
Jenő* emlékének adóztak, aki a zongora
tanszak vezetője, valamint megyei szakfelügyelő volt. Az 1977-ben
létrejött és első alkalommal megrendezésre került Országos Zeneiskolai
Zongoraverseny egyik meghatározó egyéniségeként élete végéig szolgálta a
verseny ügyét.
A
versenyt az Emberi Erőforrások
Minisztériuma hirdette meg és előkészítője, szakmai
szervezője az OKTATÁSI HIVATAL volt. Fővédnöke dr. Kovács Ferenc Nyíregyháza Megyei Jogú Város polgármestere,
védnökei Kőhegyi Edit Zsuzsanna, a Klébelsberg
Intézményfenntartó Központ Nyíregyházai Megyei Központi Tankerületének
igazgatója és Ember Csaba, a Magyar
Zene- és Művészeti Iskolák Szövetségének elnöke, a Magyar Kultúra Lovagja
voltak.
A
nagy múltú és mára már minden részletében kiválóan szervezett és bonyolított
verseny megnyitóján Tamás Attila, az
Intézet igazgatója köszöntötte a résztvevőket. Hangsúlyozta, hogy a
rendezvény széleskörű támogatottsága mellett rendkívül fontosnak tartja,
hogy a versenyre az ország kisebb városaiból is többen beneveztek. Új arcok,
fiatal tanárok lelkesítő munkájának következményeként az ő
növendékeik is vállalták a megmérettetést. Köszöntő szavait követően dr. Kovács Ferenc polgármester úr ünnepi
beszéde nyitotta meg a versenyt. A díszhangversenyen az iskola volt növendékei,
az előző országos zongoraversenyek díjazottjai, Obbágy Márta és Horányi Tamás,
valamint Sára Jenő egykori növendéke, Anducska
Katalin zongoraművész lépett fel.
A
zsűri elnökét, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem professor
emeritusát, Nádor György**
zongoraművészt kértem arra, hogy foglalja össze a versennyel kapcsolatos
gondolatait.
N. Gy.:
A
zeneiskola igazgatója köszöntőjében keretbe foglalta az előttünk álló
verseny fontosságát. Nagyon szép gesztusnak tartom, hogy ezzel a versennyel
Sára Jenő emlékének adóztak. Felemelő és meghatározó érzés, hogy
ilyen esztétikus környezetben zajlott a verseny. Rendkívül jó hangulatú légkört
teremtett látni ezt a fantasztikus készülődést diákok és tanárok
részéről, szembesülni azzal, hogy milyen magas színvonalú utánpótlás van,
nem csak tehetségben, hanem munkaerőben is, annak ellenére, hogy az
iskolákban a feltételek koránt sem megfelelően adottak. Sok átlagon felüli
tehetség tűnt fel hihetetlenül megalapozott tudással! Engem elbűvölt
a gyerekek technikai színvonala, hangzásban is.
Mennyi munkával lehet
egy ilyen nívós versenyre felkészíteni a gyerekeket ahhoz, hogy
kiemelkedően megállják a helyüket?
Csak
magamból tudok kiindulni, mert az akadémián én is sokat tanítottam kicsiket.
Életemnek egyik legszebb és legjelentősebb része volt, amit az
előkészítőbe töltöttem és imádtam a gyerekeket. Csodálatos volt egy
ilyen képlékeny anyaggal foglalkozni. Itt még lehet ráhatása az embernek. Még
nem dőltek el dolgok, és óriási szerepe van a pedagógusnak, környezetnek,
családnak. Nekem legtöbb problémám mindég a szülőkkel volt. Nem tudják a
gyereket igazából a tanárra rábízni. Egy tanárban 100%-osan meg kell bízni,
mert ha egy gyerek megérzi a bizalmatlanságot, az a gyerekbe is beépül.
Fiatalabb tanár koromban én is elképesztően követelő voltam,
rengeteget dolgoztam a növendékeimmel. Heti négy zongoraórájuk volt. De később rájöttem arra, hogy az igazi
nagy tehetségek óriási önmegvalósító erővel rendelkeznek, velük
kapcsolatban inkább az adja a gondot, hogy nagyon szeretnek külön utakon
járni. Semmi közöset nem lehetett ezekre
a gyerekekre mondani. Mindegyik pont attól volt egyéniség, hogy sehova nem
lehetett őket besorolni, de elképesztően meghatározó figurák.
Így tehát bírálatában
legfontosabb szempontnak tartja az egyéniséget?
Kezdetben
meg kell tanulni a dolgokat. De ezek a zseniálisnak nevezhető gyerekek
korukat meghaladóan nagyon elől járnak már, pillanatok alatt felfognak
mindent. Én, ha hat évest hallgatok, akkor is mindig egyéniséget várok. Ahogy
korban lépnek előre a gyerekek, a produkció szempontjából annál kevésbé
fontos már a tanár. A nagy tehetségnek egyik mozgató rugója, hogy rendkívül
gyors felfogású és mindenre fogékony. Mint a mágnes szív fel mindent, minden
irányból. Elég, ha a versenyen egy korcsoportban akad egy ilyen tehetség. És
most itt ezen a versenyen hallottunk néhány ilyen gyereket. Remek technika,
remek intellektus. Nagyon fontos ebben a korban, hogy milyen tanár áll a gyerek
mögött, mit tesz vele. De az önállóságra való hajlam, a leválni akarás igen
hamar megjelenik.
Mindenki tudja, hogy
vannak az átlagosnál csak kicsit tehetségesebbek, de róluk is
feltételezhető, hogy megállják a helyüket egy versenyen. Viszont sokkal
több munkát igényel a felkészítés és a gyerek felkészülése is. A szereplése
mégsem hozza meg a talán várt sikert?
Nem
jó megközelítés a kizárólagos sikerorientáltság! A zenetanítás embernevelés is!
Koncentráció, érzelmi nevelés, állóképesség, sorolhatnám tovább. A versenyanyag kidolgozása mindezen
tulajdonságokat csiszolja, és magasabb színvonalra emeli. Ebből a
szemszögből nézve nagyon nagy jelentősége van egy versenynek. A
tanárnak kellene a szülők felé ezt így beállítani. De én még egy kicsit
előbbre mennék – alapkérdés az, hogy valaki fel tudja-e kelteni az
érdeklődést! Mert ha valaki valamire rá tud kattanni, érdekli, az már
magában foglalja a koncentrációt. A koncentrálás az egy vegetatív dolog.
Beindul valami az emberben egy fizikai céllal. Aki nagyon erősen akar
koncentrálni, valójában nem tud figyelni. Merev lesz. Egy gyereknek hiába
mondjuk, hogy „figyelj már fiam”. A gyerek valamilyen módon nyitott.
Különböző színvonalakon, megtanul például nyelveket, egy csomó egyéb
dolgot is, sokkal jobban, mint egy felnőtt, mert nyitva vannak a lamellák
az agyában. A tanárnak itt is óriási a szerepe, az hogy valamilyen irányába egy
magnetikus hatást ki tud-e fejteni, mert az hozza magával a koncentrációt.
Ezáltal ez fejleszthető is. Maga a memória kapacitás is: van egy született
memória kapacitás, és van, akinek százszor nagyobb, mint másnak, egyszer hall
csak valamit és nem felejti el. De általában elképesztően le tud csökkenni
a teljesítmény, ha nincs napi rendszerességgel használva. Másik válasz arra a
kérdésre, hogy a zenetanulás miért fontos - mert sokkal nagyobb
jelentősége van a koordinációnak abban, ahogy a dolgokat össze tudjunk
kapcsolni. Akinek ez a képessége fiatal korában csiszolódik, kialakul, az az
élet egyéb területén is minden más dologban segítségére lesz. Feltétlenül
beszélnünk kell a zene lelki hatásáról. Tulajdonképpen mindenkinek kellene
zenét tanulni. Mi mindent oldana meg egy családban, ha mind a két fél ilyen
alapszinten kulturált lenne!
Véleménye szerint a
különböző képességű gyerekekkel ugyan úgy kell foglalkozni?
Más
a foglalkozás egy zseniális és más egy átlagos tehetségű gyerekkel. Egész
más volt a véleményem fiatal tanár koromban, mint ma. Ma már úgy látom, úgy
gondolom, hogy a fejlődésnek, és a kifejlődésnek a lehetősége a
növendékben rejlik. Ebbe egy tanárnak túlzottan beleavatkozni nem szabad. Ez
nem azt jelenti, hogy nem kell mindent megadni egy gyereknek. 9-10 éves korban
még nem lehet valakiről eldönteni, hova fejlődik.
Ha nem is tudatosan
szétbontva, de talán meg lehet fogalmazni, hogy az egyéniség mellett milyen
tulajdonságok összetevőjeként bírálható egy versenyző előadása?
Gondolom, erre a kérdésre adott válasza
mindenkit érdekelne.
Legalább
négy-öt kategóriára le kellene ezt a kérdést bontani. Például van egyfajta
szellemi képesség, intelligencia, ami minden esetben átüt egy játékon. De
ugyanakkor az okos zenélés „hazug” is lehet. Tanárom Zempléni Kornél
zongoraművész fogalmazta meg ezt így. Az emberi karakter és kifejező
készségen belül számtalan apró részlet megformálása, apró jellegzetességek
tesznek végső fokon színessé egy produkciót.
A motorikus
képességet, ha nincs is mögötte ez a bizonyos karakter, tudja Ön díjazni?
Én
tudom! A virtuozitáson keresztül is ki tud egy gyerek tűnni. Ez is egy
tehetség. Rám is hatással van, különösen, ha a gyerek még fiatal. De ha más
szempontból is megfigyeljük, a gyakorlott fül számára hallható, hogy be van-e
tanítva, olyan típus-e, aki zeneileg csak a tanárának kéréseit teljesíti. Van
egy mozgásvágy a gyerekekben, és ha a hangszeren ez valamilyen módon
megjelenik, egyfajta tehetségként értékelem, amire sok mindent rá lehet
építeni. Ez is egy kapcsolási rendszer az agyban és nem tudjuk, hogy a reflexek
hogy alakulnak majd ki. Még azt is ki merem mondani, hogy a gyorsaságnak van
bizonyos esetekben művészi hatása. A darabtól függ. De természetesen
értékesebbnek tartom a bonyolultabb lelkületű, intelligens zenész típust.
Azt azonban nem merném állítani, hogy mindenkinél ki lehet alakítani az ennek
kifejezéséhez szükséges virtuóz technikát. Ez is egyik ága annak a már említett
legalább öt alapszempontnak, amit természetesen még sok ágra le lehetne
bontani. De ha valakinek nincs meg a muzikalitása, akkor mit csinál? Nagyon
fontos az, ahogy egy gyerek elkezd énekelni. Másik része viszont a manualitás,
és az intelligencia, hogy milyen gyorsan tanul valaki. Ha egy gyerek lassan
tanul, már eleve kiesik. Azt elég korán látni lehet, hogy a lehetőségek
hogy vannak behatárolva, szellemileg nem veszi valaki a dolgokat, nem elég jó a
memóriája, nem elég ügyes a keze, tehát valami hiányzik. Természetesen 9-10 éves korban egy gyerek
zenei jövőjét még nem lehet minden esetben egyértelműen megítélni.
Rendkívül
fontos az idegrendszer milyensége is. Sokszor hallottam már pici gyerekkel
kapcsolatban is, hogy idegesség miatt nem játszott jól. Itt jönnek be aztán
zavaró tényezőként az előadásra rárakódott külsőséges dolgok. De
még az is nagyon fontos, hogy valaki hogy néz ki a színpadon. Viccesen szoktam
mondani, hogy a hallgatóság egyik fele mindig a másik nemhez tartozik! Még
ilyen befolyásoló tényezők és összefüggések is léteznek valaminek az
elbírálása alkalmával.
Van
olyan típusú diák is, aki soha nem lesz önálló. Ahogy megyünk az életben
előre, érettebb korban már elvárható, hogy a diák átvált a felnőtt
gondolkodásába és dönteni tudásába.
A
műsorválasztásban cél olyan nehézségi fokot kitűzni, ami az
illető tudását szinte meghaladja?
Ez
teljesen attól függ, hogy egy tehetségnek milyen a kapacitása. A
versenyzők között volt valaki, aki 15 évesen a Brahms: Paganini-variációk-ból
játszott részleteket, nagyszerűen. Egy ilyen tehetségnek nem mondhatom
azt, hogy ne tanulja a darabot. Ugyan akkor elképzelhetetlen, hogy egy átlagos
képességű gyerek ezt el tudja játszani. Szerintem az anyag kiválasztásánál
van egy nagyon személyre lebontható dolog. A kiemelkedő tehetségek például
sokszor az órára minden tanítás nélkül már úgy hoznak el egy darabot, hogy az
hihetetlen élményt és meglepetést okoz. Értelmetlen beleszólni, mert ő
pontosan tudja, miről van szó. Nem gürcölve, hanem örömmel jutott el a
saját megfogalmazásához. Én az etűdöknél mindig egy fokkal nehezebbet adok
meg, hogy a gyerek küzdjön vele. Egyik legfontosabb szempont, hogy a tanár fel
tudja mérni a „mettől-meddig” intervallumot. Ez a tanár legszentebb
feladata, vagyis a darabválasztás következményeinek előzetes koordinálása.
Ha például egy gyereknek nem jó a polifon hallása, ne játsszon túl nehéz
Bachot. Ha nem ügyes, ne játsszon túl nehéz etűdöt. Az egyéni oktatás az
értelmét itt kapja meg. Nincs két egyforma gyerek, nem lehet sémákat kimondani.
Én ezért nem szeretem, amikor általában tananyagról beszélünk. Hogy mi a nehéz,
az rendkívül relatív dolog.
Nemzetközi trend, hogy
a legtöbb tanár feszíti a növendékeit a nehéz darabok felé….
Ústi
nad Labem-ben egyik zsűrizésem alkalmával volt például 12 éves orosz
gyerek, aki Liszt rapszódiát játszott. Természetesen ő nyerte meg a
versenyt. Hiába játszik valaki egy ilyen produkció mellett csodálatosan egy kis
noctürnt, nem nyerhet vele. A nehézségi fok ilyen értelemben döntő tud
lenni. De a tanárnak meg kell hallani azt a pillanatot, amikor a gyerek már
majdnem bele gebed egy nehéz darabba!
Emlékszem,
lehettem tán 10-11 éves, amikor megkérdezték tőlem, hogy mi akarok lenni.
„Zongoraművész” – válaszoltam. Én személy szerint mindég azt tűztem
ki célul magam elé, hogy egy kicsit többet vállaljak, mint amit várhatóan meg
tudok oldani.
Tehát kimondható, hogy
jónak tartja a tendenciát, miszerint emeljük a tétet?
Nyilvánvalóan
az a legfontosabb, hogy legyen öröme a gyereknek a saját zenélésében, de
emellett a válaszom: igen, jónak tartom.
Mi a véleménye a
csoportos oktatásról?
A
zeneoktatásban individuumokat keresünk, és nem véletlen, hogy egy gyerek külön
jár zeneórára. Fontos, hogy hogy figyel a tanár és növendék egymásra, ez egyfajta nagyon
bensőséges kapcsolat. Ha ezt két vagy háromfelé kell megosztani, szétesik
az egész. Lehetséges, hogy pici gyereknél a csoportban oktatás még hatékony.
Lehet szolfézst, vagy táncot így oktatni, de minden, ami egy bizonyos profizmus
felé megy, egyéni jellegű dolog kell legyen.
A digitális
zongorákról mi a véleménye?
Én
a harmadik helyre sorolnám. Az első az angol mechanikás nagy zongora,
azután következik a pianínó, majd a digitális hangszer. Ezen lehet gyakorolni,
nem olyan nehéz az átállás a hagyományos hangszerre. A probléma az, hogy
bizonyos hangigényt nem elégít ki. Én igazából nem támogatom. De ha a
mennyiségi oktatást veszem alapul, feltétlenül hasznos.
Tudom, hogy nagyon
sokat tanít Japánban. Ilyen típusú
versenyen zsűrizett-e? Az ottani elvárásoknak mik a szempontjai?
Körülbelül
16.000 résztvevője van az ottani zongoratanárok szövetségének. Nehéz
összehasonlítást tenni, mert nem abból a mennyiségből merítenek, mint mi.
Japánban szinte minden családban tanulnak zenét. Az ottani hasonló verseny egy
hihetetlen nagy seregszemle, végtelenül széles sávon. De verseny. Ez egy
piramis, és nyilván az csak a csúcsa, aki kijön belőle, akiket mi látunk.
Minden korcsoportban 3-4 szűrős nagy előválogatók vannak.
Szerintem minden népnek van egy nemzeti karaktere. Kétszer zsűriztem kint.
Ott 8 korcsoportra osztják a gyerekeket. Az első díjas kap egy teljes
ösztöndíjat a londoni Royal College-ba. Én ezt a társaságot zsűriztem.
Nyolcan voltunk a zsűriben.
Válaszolva
a kérdésre: először is a japánok hallatlanul rugalmasak, ügyesek.
Kézügyességben születetten ügyes nép a japán. Van egy belső igény a
családokban, hogy – bár tudják, hogy a gyerek nem lesz művész – igénylik,
hogy a társadalomban ne maradjon hátrébb, mert nem tanul zenét. Bennük van a
vágy, hogy menni kell előre. Sokkal nagyobb ügyet csinálnak abból, hogy
valaki előre jusson, mint nálunk. De ha valaki igazán tehetséges, ott
nincs nemzeti hátrány vagy előny. Most már nincs az a nagy elválasztó
beton fal, ami volt egy évszázaddal ezelőtt. A zenei kultúrájuk teljesen
versenyképes az amerikai, vagy az európai zenéléssel. Érzik a zene karakterét.
Nagyszerű minőség és tudás birtokában vannak. A kisebb egyetemeken
azonban megfigyelhető egyfajta erodálás.
A verseny egészét
tekintve, a keresztmetszetére visszagondolva, mi az összbenyomása?
A
nyíregyházi zongoraversenynél a minőség létrehozását már a több évtizedes
hagyomány is kicsiszolta. A hátterében nagyon nemes és jó szándékú kollégák
munkálkodnak. Azt kell mondanom, hogy ez a verseny európai színvonalú
rendezvénnyé nőtte ki magát. Országos versenyen itt most egy
fantasztikusan magas színvonal volt. Túlzás nélkül állíthatom, elképesztő
tehetségek jöttek elő. Úgy gondolom, nemzetközileg ugyan úgy meg tudjuk
állni a helyünket, mint évtizedekkel ezelőtt. A nagy tehetség széles
látókörű, nem feladat teljesítő! Úgy éreztem, hogy akik első
helyre kerültek, igazi nagy tehetségek. Elragadó és megható volt, annyira egybe
volt az egész társaság. Öröm, hogy kisebb helyekről, fiatal tanárok is
részt vettek. És meg kell állapítsam, hogy nagyon jó tanerők.
Mind
a növendékek, mind a diákok nagy megelégedéssel távoztak, nem éreztem azt, hogy
a kedv lankadna. Esetleges negatív hatása a versenynek, hogy a tanár vár
valamit, és nem kapja meg. Ez sajnos minden versenyben benne van. Nem lehet
ezzel mit kezdeni. A legjobb szülő és tanár az, akinek nincs elvárása a
gyerekkel kapcsolatban. A verseny befejeztével
azt a gondolatot kellene átérezni mindenkinek, amit mind a polgármester úr,
mind az igazgató úr , és én is hangsúlyoztam, hogy a verseny mindenki számára
hasznos volt, de szembe kell nézni már az indulásnál azzal a ténnyel, hogy
nyerni csak néhány résztvevő tud. Ilyen keretben kellene elhelyezni annak
megítélését, hogy elégedett-e valaki, vagy sem. Le kell vonni a tanulságot és
máris a következő verseny felé tekinteni. Nem sikerült, nem baj, gyerünk
tovább! Ez nagymértékben függ a tanár beállítottságától. Ha a tanári becsvágy
nagyobb, mint amit az egész ügy megérdemel, ha kivetíti negatív érzéseit a
növendékre, az rendkívül káros. Itt van a tanárnak irgalmatlanul nagy szerepe.
Meg kell állapítania, hogy a másik növendék jobb vagy rosszabb. Állítom, hogy
egy zsűriben mindég ott van a jó szándék. De egy sorrendet ki kell
alakítani.
Mindemellett
magát a verseny műfajt, mint olyant tekintve bennem sok idegenkedés is
van, bizonyos negatív oldalát is látom. Ha nem lennének zenei versenyek az is
nagy baj lenne. Ez az a bizonyos szükséges rossz. A verseny ténykérdés – meg
kell mérettetnünk. Jó hogy van, de a végső kihatása sokszor negatív, mert
sokkal kevesebb az öröm a végén, mint amit az ember elvárna. Ennek oka az a
szigorú tény, hogy a gyerek nem kap díjat. Tehát elégedetlenséget,
kiábrándultságot is eredményezhet. Az igazán jó és az igazán gyenge produkció
nagyjából egyértelmű. A középmezőnnyel szokott probléma lenni. Ez egy
elasztikus dolog. Sokszor szerencse kérdése is, ki hányadik lesz.
Én
nem hiszem azt, hogy egy zsűri teljesen tévedhetetlen, de a tévedésnek azt
a fajtáját, hogy ok nélkül, feltételezett szándékkal valakit kiejtünk, nem
tudom elképzelni. Alapvetően a tanárnak kellene letisztázni a gyerek és a
szülő részére is, hogy az emberi fejlődés számára, - bármilyen pálya
irányába is váltson valaki - összes vonzatával együtt mennyire fontos a zenével
való foglalkozás. Óriási jelentősége van annak, hogy a fellépés megtanít
koncentrálni, színpadra kiállni, és ehhez gyakorlat kell. A verseny az a
faktor, ami a gyerekből az adott életkorban az ő szellemi maximumát
kihozhatja. Fontosak az előzetes területi megmérettetések. De már annak
is, aki oda eljut, legyen a munkája kellőképpen megdicsérve. Fokozatosan
haladjunk, de minden foknak legyen meg az az örömszerző funkciója, amiért
érdemes volt a gyereknek megdolgozni. Sok múlik itt a szervezésen, semmiképpen
ne az legyen a munka folyamatának végeredménye, hogy akár egy gyereknek is a kedvét elvegyük a zenéléstől. Az én egyik
legfontosabb konklúzióm: többen kellene, hogy versenyen elinduljanak! Mindenki,
aki teheti, próbáljon meg egy versenyre felkészülni. A verseny végeztével el
kell mondani, hogy a gyerek milyen irányba menjen tovább, mit tanuljon. A
versenyzésnek az egyik legfontosabb eleme a konzekvencia levonása. Ez kellene a
lényeg legyen, mert ez visz tovább, ez segít a következőkben.
Hogy fogadták a
tanárok a kritikát?
Hihetetlen
tömeg volt jelen a megbeszélésen. Szinte mindenki ott volt, én minden
gyerekről írtam néhány mondatot, és azt el is mondtam. A tanárok általában
jegyzeteltek. Egyértelmű volt, hogy mennyire fontos és útmutató a
véleménynyilvánításunk. Erkölcsileg lekötelező dolog ez, olyan hatalmas
felkészítő munka van egy-egy produkció mögött. Teljesen levesz a lábamról
ez a hihetetlen figyelemmel teli munka, mintha szellemileg, lelkileg a tanár
anyja lenne a gyereknek. Meg kell mondjam, hogy én az alapfokú tanárokat
tisztelem a legjobban. Azt is tudni lehet, hogy – különösen kisebb vidéki
helyeken - nehéz körülmények között dolgoznak. Világosan látható a nyíregyházi
seregszemlén, hogy megvan a tehetség-utánpótlás a gyerekek között, és bármilyen
szempontot veszek alapul, nem vagyunk hátrébb. Nagyon pozitív érzéssel jöttem
el, és úgy gondolom 99%-ban mások is.
Általános igény és
elvárás volt már az elmúlt évtizedekben is, hogy a tehetséget a későbbiek
folyamán gondozni kell! De meddig és hogyan?
Nagy
változás van most ezen a téren. Létre jött egy új kezdeményezés az akadémián.
Néhány kiválasztott szólista jelölt média előkészítő tanfolyamra jár.
Arról van szó például, hogyan kell bemutatkozni egy interjún, hogy kell
öltözködni a pódiumra, stb., tehát minden, ami nem a zene, de kell az
érvényesüléshez. Ma már kimondhatjuk, hogy több mint 50-50 % a tehetség és az
önmenedzselés aránya. Egyik külföldön élő volt növendékem szerint
20-80%. Ma egész más szemlélet
uralkodik. Ezt a járulékos munkát nem szívesen vállalja át senki, de mondjuk
ki, kötelező. Legjobb, ha a fiatal maga intézi ezt és megtanulja mindazt,
ami ehhez szükséges. Ez egyre fontosabb lesz, és aki ezt nem teszi, óhatatlanul
lemarad. Hogy, hogy alakul majd ezeknek a
gyerekeknek a sorsa, arra nem tudjuk a választ, nem tudjuk, mit hoz a
jövő. Magyarországra vetítve a kérdést, kimondhatjuk, hogy nálunk sok a
tehetség, mindég túltermelők voltunk. Ma már adott a mozgástér, a
tehetségeink elmehetnek külföldre is, részt vehetnek nemzetközi nagyobb
versenyeken.
Bizonyára
megfogalmazódott néhány általános észrevétele az előadott művekkel
kapcsolatban…
Nem
igazán győztek meg a Bach előadások, bár említhetnék néhány kiválót
is. Általában mindenki kopogva, egy dinamikai szinten játszotta ezeket a
műveket. Úgy tűnt, hogy ez tendencia. Nem értek vele egyet. Egyik
favorit volt a B-dúr Partitából a Gigue. Ezt a legkülönbözőbb
előadásokban hallottuk.
Ez befolyásolta a
pontozást?
Nem
mondható. Általában jellemző volt még az óvatos pedálozás. Én jobban
megbocsájtom, ha valaki kockáztat, és beragad egy pedál, mint amikor hiányzik
emiatt egy akkord alsó hangja. Kocsis mondta egyszer, hogy bizonyos helyeken
„lehet pedálozni, de nem akarom hallani!” Vagyis annyit lehet, amennyi nem
zavar. Emellett a pedáltól egy hang gazdagabb, felhangdúsabb is lesz.
Néhány
nem zenei észrevételemet említeném még meg. Az összlétszámot kissé kevésnek
tartottam, gondolván arra, hogy a versenyt három évenként rendezik.
Régebben
úgy gondoltuk, hogy elnőiesedik a szakma. Itt pedig most sokkal több fiú
volt – ez is újdonság. Mitől történt ez a változás vajon?
Figyelemre
méltó volt, hogy a negyedik korcsoportban milyen sokan és valóban nagyon jól,
felkészülten játszottak. Volt olyan versenyév, amikor csak hárman jelentkezek
ebben a kategóriában, most pedig 21-en! Akár azt is jelentheti, hogy a családok
a más pályára készülő fiatalok zenével való foglalkozását fontosnak,
fontosabbnak tartják, mint korábban?
A
nyíregyházi iskolának csodálatos kis koncertterme van, és nagyszerűek
voltak a hangszerek is. A színpadon egy elsőrangú Kawai zongora és egy
Bösendorfer állt. Érdekes, hogy csaknem mindenki a Kawait részesítette
előnyben. Úgy tudom, intenzíven használják is a termet, részt vesznek a
város kulturális életében, 60-70 koncertet rendeznek egy tanévben, és az
események állandó közönséget vonzanak. Az iskola külföldi városokkal tartott
kapcsolatrendszere is figyelemre méltó. A tradíció kötelez. A minisztérium,
cégek, szövetségek, alapítványok, a hagyomány rangjának megfelelően
nyújtottak támogatást a verseny bonyolításához. A zsűri nevében is
köszönet ezért!
Én pedig köszönöm a gondolatébresztő, rendkívül értékes
beszélgetést.
Dr. Ábrahám Mariann
XIII.
Országos Zongoraverseny Sára Jenő emlékére
Nyíregyháza, 2013. 03.
22-24.
A BÍRÁLÓ BIZOTTSÁG
ELNÖKE:
NÁDOR
GYÖRGY zongoraművész,
a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem professor emeritusa, Budapest
TAGJAI:
BECHT
ERIKA, a Járdányi Pál Zeneiskola tanára,
Budapest,
BÖGÖS-MINYA
ÁGNES, a Kodály Zoltán Zeneművészeti
Szakközépiskola és Zeneiskola Alapfokú Művészetoktatási Intézmény tanára,
Debrecen,
CSABAY
CSILLA, a Miskolci Egressy Béni – Erkel Ferenc
Zeneiskola, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény tanára,
igazgatóhelyettese, Miskolc,
GRÜNWALD
BÉLA, zongoraművész, a Debreceni Egyetem
Zeneművészeti Kar és a Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola
tanára, Debrecen.
EREDMÉNYEK
I.
korcsoport
Versenyző
neve |
Helyezés |
Boros Mihály Városközponti Iskola Liszt Ferenc
Zeneiskolája, Pécs Tanára: Megyimóreczné Schmidt Ildikó |
Kiemelt I. díj |
Takács Kamilla Városközponti Iskola Liszt Ferenc
Zeneiskolája, Pécs Tanára: Megyimóreczné Schmidt Ildikó |
I. díj |
Zentai Bálint Kispesti Alapfokú Művészetoktatási
Intézmény, Budapest XIX. ker. Tanára: Czuczu Irina |
II. díj |
Lai Jinghao Vivian Vivaldi Alapfokú Művészetoktatási
Intézmény, Apagy Tanára: Krokovay Gizella |
III. díj |
Csengery Bálint Rácz Aladár Zeneiskola Táncművészeti,
Képző- és Iparművészeti Alapfokú Művészetoktatási Intézmény,
Budapest XVI. ker. Tanára: Miskei Lászlóné |
Különdíj |
II. korcsoport
Versenyző neve |
Helyezés |
Magyar Valentin Rózsavölgyi Márk Alapfokú
Művészetoktatási Intézmény, Balassagyarmat Tanára: Somogyvári Ildikó |
Kiemelt I. díj |
Karakas Benedek Tóth Aladár Zeneiskola Alapfokú
Művészetoktatási Intézmény, Budapest VI. ker. Tanára: Réti Tamás |
I. díj |
Nagy Dorottya Kispesti Alapfokú Művészetoktatási
Intézmény, Budapest XIX. ker. Tanára: Marczisákné Gödöllei Gyöngyi |
II. díj |
Nagy Dániel Kecskeméti Művészetoktatási Intézmények
M. Bodon Pál Zeneiskolája, Kecskemét Tanára: Bujdosóné Csáki Edit |
III. díj |
Baross Ádám Liszt Ferenc Zeneiskola Alapfokú
Művészetoktatási Intézmény, Győr Tanára: Domsi Géza |
III. díj |
Bakos Júlia Miskolci Egressy Béni – Erkel Ferenc
Zeneiskola Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Miskolc Tanára: B. Csermely Zsuzsanna |
III. díj |
Pinnyey Márton Király-König Péter Zeneiskola Alapfokú
Művészeti Iskola, Szeged Tanára: Szilvási Katalin |
Különdíj |
Buka Boglárka Kodály Zoltán Zeneművészeti
Szakközépiskola és Zeneiskola – Alapfokú Művészetoktatási Intézmény,
Debrecen Tanára: Illyésné Szűcs Zsuzsanna |
Különdíj |
III. korcsoport
Versenyző neve |
Helyezés |
Xu Qian Hermann László Zeneművészeti
Szakközépiskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Székesfehérvár Tanára: Kovács Éva Mária |
Kiemelt I. díj |
Komáromi-Nagy Márton Farkas Ferenc Zeneiskola Alapfokú
Művészeti Iskola, Eger Tanára: Lajos Katalin |
I. díj |
Brindzik Borbála Bartók Béla Alapfokú Művészeti Iskola, Budapest XVII. ker. |
II. díj |
Mikulik Márton Frédéric Chopin Zeneiskola, Gödöllő Tanára: Telek Zsuzsa |
II. díj |
Lakatos Tamás Tóth Aladár Zeneiskola Alapfokú
Művészetoktatási Intézmény, Budapest VI. ker. Tanárai: Halászné Veres Zsuzsa, Eckhardt Gábor |
III. díj |
Szalai Molli Ferencsik János Zeneiskola, Balatonfüred Tanára: Bánó Veronika |
III. díj |
Dömjén Szilveszter Márton Weiner Leó Zeneiskola és Zeneművészeti
Szakközépiskola, Budapest XI. ker. Tanára: Heizer Zsófia |
III. díj |
Bárdos Csenge Farkas Ferenc
Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Dunakeszi Tanára: dr. Domoszlai Erzsébet |
Különdíj |
Bede Domonkos Solti György Zeneiskola, Budapest XII. ker. Tanára: Aczélné Sályi Orsolya |
Különdíj |
Forgó Benjámin Apáczai Nevelési és Általános
Művelődési Központ Művészeti Iskola, Pécs Tanára: Iván Katalin |
Különdíj |
IV. korcsoport
Versenyző neve |
Helyezés |
Szilasi Dávid Járdányi Pál Zeneiskola Alapfokú Művészeti
Iskola, Budapest II. ker. |
Kiemelt I. díj |
Zou De Zsolt Fasang Árpád Zenei Alapfokú
Művészetoktatási Intézmény, Budapest XXI. ker. |
Kiemelt I. díj |
Szívós Rebeka Lili Vujicsics Tihamér Alapfokú Művészeti
Iskola, Szentendre |
I. díj |
Sas Dániel Palotásy János Zeneiskola Alapfokú
Művészeti Iskola, Jászberény |
II. díj |
Sógor Tamás Vikár Sándor Zeneiskola Alapfokú
Művészeti Iskola, Nyíregyháza |
II. díj |
Rozgonyi Marcell Váczi Gyula Alapfokú Művészetoktatási
Intézmény, Salgótarján |
III. díj |
Gerber Patrik Róbert Kecskeméti Művészeti Óvoda, Általános
Iskola, Középiskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény Kodály Zoltán
Ének-zenei iskolája, Kecskemét |
III. díj |
Székely Kristóf Tóth Aladár Zeneiskola Alapfokú
Művészetoktatási Intézmény, Budapest VI. ker. Tanára: Eckhardt Gábor |
III. díj |
Tóth Tamás Bendegúz Váczi Gyula Alapfokú Művészetoktatási
Intézmény, Salgótarján |
Különdíj |
Martin Bogdán Király-König Péter Zeneiskola Alapfokú
Művészeti Iskola, Szeged |
Különdíj |
Muhari Péter Palotásy János Zeneiskola Alapfokú Művészeti
Iskola, Jászberény |
Különdíj |
Szamosközi Kinga Városközponti Iskola
Liszt Ferenc Zeneiskolája, Pécs Tanára: Megyimóreczné Schmidt Ildikó |
Különdíj |
Sztanó András Ferencvárosi Ádám Jenő Zeneiskola
Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Budapest IX. ker. |
Különdíj |
Fenyves Krisztián Zsolt Nándor Alapfokú Zene-és Művészei
Iskola, Esztergom |
Különdíj |
RÉSZTVEVŐ INTÉZMÉNYEK:
Apagy, Vivaldi
AMI,
Balassagyarmat,
Rózsavölgyi Márk AMI,
Balatonfüred,
Ferencsik János Zeneiskola AMI,
Békéscsaba,
Bartók Béla Művészeti Szakközépiskola és AMI,
Budakalász,
Kalász Suli Általános Iskola és AMI,
Budapest
XVII. ker., Bartók Béla AMI,
Budapest XXI.
ker., Fasang Árpád AMI,
Budapest IX.
ker., Ferencvárosi Ádám Jenő Zeneiskola AMI,
Budapest II.
ker., Járdányi Pál Zeneiskola AMI,
Budapest VIII.
ker., Józsefvárosi AMI,
Budapest XIX.
ker., Kispesti AMI,
Budapest XVI.
ker., Rácz Aladár Zeneiskola Táncművészeti, Képző- és
Iparművészeti AMI,
Budapest XII.
ker., Solti György Zeneiskola,
Budapest V.
ker., Szabolcsi Bence Zeneiskola AMI,
Budapest VI.
ker., Tóth Aladár Zeneiskola AMI,
Budapest XI.
ker., Weiner Leó Zeneiskola és Zeneművészeti Szakközépiskola
Debrecen, Kodály
Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola és Zeneiskola – AMI,
Dunakeszi,
Farkas Ferenc AMI,
Eger, Farkas
Ferenc Zeneiskola AMI,
Esztergom,
Zsolt Nándor Alapfokú Zene- és Művészeti Iskola,
Érd, Lukin
László AMI,
Gödöllő,
Frédéric Chopin Zeneiskola,
Győr, Liszt
Ferenc Zeneiskola AMI,
Jászberény,
Palotásy János Zeneiskola AMI,
Kecskemét,
Kecskeméti Művészetoktatási Intézmények M. Bodon Pál Zeneiskolája,
Kecskemét,
Kecskeméti Művészeti Óvoda, Általános Iskola, Középiskola és Alapfokú
Művészetoktatási Intézmény Kodály Zoltán Ének-zenei iskolája,
Miskolc,
Miskolci Egressy Béni - Erkel Ferenc Zeneiskola AMI,
Nyíregyháza,
Vikár Sándor Zeneiskola AMI,
Pécs, Apáczai
Nevelési és Általános Művelődési Központ Művészeti Iskola,
Pécs,
Városközponti Iskola Liszt Ferenc Zeneiskolája,
Salgótarján,
Váczi Gyula AMI,
Szeged, Hammido
AMI,
Szeged,
Király-König Péter Zeneiskola AMI,
Szentendre,
Vujicsics Tihamér AMI,
Székesfehérvár,
Hermann László Zeneművészeti Szakközépiskola és AMI,
Vác, Bartók
Béla Zeneiskola AMI,
Veszprém,
Veszprémi Zeneművészeti Szakközépiskola és Csermák Antal AMI.
FELKÉSZÍTŐ
TANÁROK
Aczélné Sályi Orsolya
Atyiné Baranyai Melinda
Bakonyiné Gasparics Mária
Barta Katalin
Bánó Veronika
B. Csermely Zsuzsanna
Borosné Sugár Ildikó
Bujdosóné Csáki Edit
Czuczu Irina
Dankovics Valéria
dr.Domoszlai Erzsébet
Domsi Géza
Do Nhu Phuong Hong
Eckhardt Gábor
Fesztóry Ágnes
Gaál Natália
Gerhát László
Gerhátné Papp Rita
Hagyó Lászlóné
Halászné Veres Zsuzsa
Heizer Zsófia
Hotziné Ördögh Margit
Illyésné Szűcs Zsuzsanna
Iván Katalin Jámborné Skripeczky Mariann
Kisrómay Andrea
Kiss Julianna
Kovács Éva Mária
Kovács László
Krokovay Gizella
Kruppáné Janka
Erzsébet
Lajos Katalin
Losó Dávid
Lovas László
Marczisákné Gödöllei Gyöngyi
Megyimóreczné Schmidt Ildikó
Miskei Lászlóné
Nagy Gábor
Dr. Némethné Kovács Ildikó
Nyírő Gábor
Pólikné Smid Ildikó
Réti Tamás
Richter Annamária
Roszkos Péterné
Sármai József
Sigmondné Erős Andrea
Somogyvári Ildikó
Szabó Antalné
Szabó Istvánné
Szelecsényiné Juhász Éva
Szilvási Katalin
Szirmainé Szimon Edina
Telek Zsuzsa
Uhrin Sándorné
Valkóné Ivanics Mária
Varga Ákos
Vigh Kristóf
Vitárius Imréné
Zalavári Istvánné
Zsigmond Zoltán
A RENDEZVÉNY TÁMOGATÓI:
Antikvárium és Könyvesbolt A
Babó-hoz, Nyíregyháza,
Charon-Trade Kft., Nyíregyháza,
Emberi Erőforrások
Minisztériuma, Budapest,
Euroadvance Közgazdasági
Tanácsadó Kft., Nyíregyháza,
Euro-Kontax Mérnök Iroda
Tanácsadó, Szolgáltató és Könyvelő Kft., Debrecen,
Európa Hotel és Étterem,
Nyíregyháza,
Felbermann Éva Édességbolt és
Kávézó, Nyíregyháza,
Ferenczy György
Alapítvány-Chopin Társaság, Budapest,
FHB Jelzálogbank Nyrt.,
Budapest,
Fidelio Média Kft., Budapest,
Fonalkód kézműves
műhely, Nyíregyháza,
GHS Port Informatika Kft.,
Nyíregyháza,
Gprint Iroda, Nyíregyháza,
Hungaro Chemicals Kft.,
Nyíregyháza,
Integráció a Minőségi
Fejlesztésért Közhasznú Alapítvány, Nyíregyháza,
Jeunesses Musicales Hungary
Egyesület, Budapest,
Ke-Víz 21 Zrt., Nyíregyháza,
Körépterv Kft., Nyíregyháza,
Lap-X Könyvesbolt,
Nyíregyháza,
Liszt Ferenc Társaság,
Budapest,
Liszt Ferenc Zongoraszalon,
Budapest,
Magyar Tehetségsegítő Szervezetek
Szövetsége Tehetséghidak Program, Budapest,
Magyar Zeneiskolák és
Művészeti Iskolák Szövetsége,
Magyar Zeneművészek és
Táncművészek Szakszervezete,
Marso Kft., Nyíregyháza,
Mokka Cukrászda, Nyíregyháza,
Napfelkelte Közhasznú Alapítvány,
Nyíregyháza,
Nyíregyházi Kenyérgyár Kft.,
Nyíregyháza,
Nyíregyháza Megyei Jogú Város
Önkormányzata,
Nyírség Ital Kft.,
Nyíregyháza,
Oktatási Hivatal, Budapest,
Opus-Music Kft., Nyíregyháza,
Örökségünk Könyvkiadó Kft.,
Nyíregyháza,
Phoenix Légrugó Technológia
Kft., Nyíregyháza,
Piano Bébi Alapítvány,
Szombathely,
Polip Music Kft.,
Nyíregyháza,
START Rehabilitációs
Foglalkoztató és Intézményei Közhasznú Nonprofit Kft., Nyíregyháza,
Tulipa Kereskedelmi Kft.,
Nyíregyháza,
Universal
Music Publishing Editio Musica Budapest Zeneműkiadó Kft., Budapest,
Újfa-Vill Bt., Nyíregyháza,
Varró Margit Alapítvány, Fót,
Vinnai Ékszer Kft.,
Nyíregyháza,
Zeneakadémia Alapítvány,
Budapest,
Zenekultúra Támogatásáért
Alapítvány, Nyíregyháza,
Zsom-Tex Kft., Nyíregyháza.
* Sára Jenő (1939-2009) zongora tanszakvezető és megyei szakfelügyelő az 1977-ben indult Országos Zeneiskolai Zongoraverseny létrejöttének meghatározó egyénisége volt, aki a verseny anyagának összeállításán kívül sokat tett a verseny elfogadtatásáért az országos szervezeteknél. Az előkészületekhez, a verseny lebonyolításához megfelelő segítő partnerekkel, országos szaktekintélyekkel elsőként állt a verseny mellé. 1964-ben végzett Pécsett a Zeneművészeti Főiskolán. Ez évtől a Nyíregyházi Zeneiskola zongoratanára volt 20 éven át. 1984-től a Nyíregyházi Művészeti Szakiskola zongoratanára, mely intézmény megalapításában is része volt. Szakmai tudásával, gyermekszeretetével a zeneművészetbe vetett nagyfokú hivatástudatával gazdagította az iskola és Nyíregyháza város zenei életét. Több növendéke országos és nemzetközi versenyek díjazottja volt.
** Nádor György (Budapest, 1943. augusztus 4.) zongoraművész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem professor emeritusa 1957-1961 között a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola és Gimnáziumban (tanárai Zempléni Kornél, Huzella Elek), 1961-től 1966-ig a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen (tanárai: Wehner Tibor, Sándor Frigyes) tanult, majd 1966-1968 között a moszkvai Csajkovszkij Konzervatóriumban volt aspiráns L. Natanszon osztályában.1968 óta a LFZE tanára. Tanítványainak sikereiből következzék néhány példa: Mocsári Károly (számos nagy nemzetközi verseny győztese és helyezettje), Tóth Péter (budapesti és weimari Liszt verseny győztese, és számos egyéb versenygyőzelem), Réti Balázs (Dublin, nemzetközi verseny: I. díj). Koczor Péter (Barcelona, nemzetközi verseny: I. díj), Krausz Adrienn (Cincinnati, nemzetközi verseny: I. díj), Fülei Balázs (XXV. „Ettore Pozzoli" Nemzetközi Zongoraverseny: III. díj; XIII. Nemzetközi Csajkovszkij verseny: a legjobb zongorakísérő díja; Arcangelo Speranza Nemzetközi Zongoraverseny: I. díj; The International Holland Music Sessions-től elnyerte a „New Masters On Tour" díja).