Le a (vas)kalappal!
Rendhagyó Prímástalálkozó
(CD, FolkEurópa Kiadó,
terjeszti a Hangvető zenei Terjesztő Társulás)
„A prímás az, aki
vezet.”
(Lakatos
Róbert)
Le
a kalappal, le bizony, de hamarjában. Le a vaskalappal is, mert az alatt nyögve
nehéz lesz a további. És nehéz lesz meghallgatni a CD-t, melyet 2009 utolsó
hónapjaiban kaptunk.
Ha
megszabadultunk a vaskalaptól, s vele együtt előítéleteinktől
mindenféle nem eredeti, nem autentikus, nem klasszikus műfajjal szemben,
bátran tegyük fel a lemezt.
Aki
egyszer felteszi, bizonyára másodszor is meghallgatja. Először valahogy
így: Aha. Szóval ez ilyen. Aztán: Aha. Tehát így is lehet.
S
harmadszorra: Aha. Lehet ezt másként is?
A
Marczibányi Téri Művelődési Központba invitált a meghívó, rendhagyó
prímás találkozóra, prímás párbajra, egyúttal CD bemutatóra. Már csak a
kíváncsiság is odavitt, hisz jó a cím. Hogyan is férhet meg több prímás egy
csárdában? (Mégha dudások lennének!) Hamar kiderült,
a főszervező, az ötletgazda Lakatos Róbert felvidéki
brácsaművész, amúgy magyar prímás szavaiból: itt most prímások fognak
minket elszórakoztatni különféle módokon. Egy a közös bennük: a prímás vezet.
Nincs mese. Az a dolga. Akkor hogyan lesznek többen is egyszerre ott?
A
magyar népzene országlásának és elfogadottságának különféle időszakai és
lépcsőfokai vannak. A nagy kitárulkozás, az 1970-es évek elején
jelentkező új hullám később újabbakat szült, de a lényeg szerencsénkre
ugyanaz maradt: le a sallangokkal, elő az eredetit, mutassuk meg azt minél
hívebben. Szép a magyar népdal úgy ahogy van, nem kell
mögé a körítés. Aztán módosult ez, kiderült nem baj, ha kezdünk vele valamit.
Jöttek kíséretek, mentek feldolgozások. Aztán mintha mindez lecsengett volna,
újra eredeti előadók bukkantak fel de igen nagy számban. Míg pár évtizeddel
ezelőtt szinte kizárólag Sebestyén Mártát ismertük el (méltán!) a
legjobbnak s ezzel együtt az egyetlennek, ma nehéz lenne választani. Ugyanolyan
megalapozott és szívből jövő tudása van Szalóky
Áginak, mint Palya Beának vagy Herczku
Áginak, Bognár Szilvinek, Kovács Nórinak mint Hetényi
Milánnak és sorolhatnánk. Tehát egyedül nehéz lenne csatát – vagyis közönséget
– nyerni. Ezért ezek az okos tudással megáldott szívbéli művészek gyakorta
összefogtak és különféle formációkban együtt mutatkoztak. Egy-egy ilyen
produkcióból aztán nem verseny lett, hanem az derült ki, hogy együtt nemhogy
leénekelnék vagy leversenyeznék egymást, inkább egymást erősítik. Többek
lesznek egyénileg is ezáltal. Jobban megmutatkoznak az
erények. Hozzáadnak egymás tudásához. Hatalmas dolog ennek az észrevétele!
A
rendhagyó prímástalálkozó c. CD szerkesztése ritka jó zenei érzékre vall.
Végighallgatva az anyagot nem önálló alkotások valahogyan összerakott
egymásutánját halljuk, hanem végiggondolt, egymásból építkező, mégis
önálló anyagokat. Gyanítom, hogy ez is a kezdeményező, Lakatos Róbert
munkája, aki nem véletlenül végzett brácsa szakon a Pozsonyi Zeneművészeti
Főiskolán, s jelenleg is a Luxemburgi Európai Szólisták zenekarának tagja.
A prímás elsősorban hegedűs, s ahogyan a lemezborító kitűnő
publicisztikája írja: „…egy étterem közepén álló, kék
vagy piros mellényben játszó hegedűs képe formálódik meg előttünk.”
(Lelkes András) Itt, ezen a CD-n nemcsak hegedűs a prímás, de szaxofonos,
cimbalmos, énekes – és láss csodát: gitáros. Nem is akármilyen: elektromos
gitáros. Olyan, amilyenen a rock zenekarok frontemberei hasítják végig a
színpadot többször egy nóta alatt. S itt lehetetlen meg nem állni. A régóta
ismert nagyágyúk: Dresch Mihály (szaxofon), Balogh
Kálmán (cimbalom) után egy újabb hangra figyelhettünk fel: Both Miklós
gitárjáéra. Mint a konferáló szövegből kiderült, Both maga is hegedűs
prímás volt. Igaz, ezt le sem tagadhatja. Most az elektronikus gitárját
hegedűszerűen hangolta át és azon muzsikált kalotaszegi lassút,
hajnalit, legényest és csárdást. Mindent. Úgy, ahogyan azt kell. Úgy, ahogyan
azt ma kell. Nem csinált viccet ebből, sem át nem értékelte vagy nevezte a
kalotaszegit, csak azt mutatta meg, hogy az ő kedves hangszerén neki mit
mond ez az örökérvényű muzsika. S itt kellett végleg letenni mindenkinek a
vaskalapot: igen, megértettük. És fejet hajtottunk, ami ugye kalapban nehéz is
lett volna. Olyan hangulatot teremtett ez a magas, csinos, mai fiatalember a
játékával, mely sokat látott folkrajongóknak is
ritkaság.
A
színpadon két fontos ember volt végig jelen, Mester László brácsás és Doór Róbert bőgős. Ők adták a biztos alapot.
Két hegedűs prímás volt: a már említett Lakatoson kívül: Vizeli Balázs és
Pál István „Szalonna”. Nehéz és értelmetlen vállalkozás lenne választani vagy
rangsorolni köztük. Karakteres egyéni vonásaik így, társaságban csak jobban
kiemelődtek. Tehetségek mind, a népzene alázatos tiszteletével hangjukban.
Pál István még dalra is fakadt, Dresch Mihállyal és
Balogh Kálmánnal egyetemben.
Két
énekes is társul a produkcióhoz: Herczku Ágnes és
Korpás Éva. Mindketten csillagai a népzene fényes egének, mégsem féltek egymástól.
Énekeltek együtt is, külön is. Jól kigondolt és együtt végrehajtott ízléses és
finom mozgással töltötték ki a dalok közti várakozás pillanatait. Sok énekes
nehezen tud mit kezdeni ezekkel a percekkel. Meg kell kérdezni valakit, aki
táncos volt valaha (pl. Herczkut) és ő biztosan
ad tanácsot.
A
CD nehezen olvasható és nem túl tartós (ám
környezetbarát?) borítója ritka értéket rejt. Merjünk megbarátkozni vele!
Fehér Anikó
A
recenzió késedelmes közléséért a szerzőtől és a
közreműködőktől is elnézést kér a szerkesztő.