Kismarton, 2013. május 10.
Harmonia Caelestis
A „Haydn Explosiv*2013“ kiállítás
keretein belül bemutatott Harmonia
Caelestis különleges kiállítás nevét I. Pál azonos elnevezésű
zeneművéről kapta, amely az Esterházy zenetörténet gazdagságát
mutatja be a nagy mecénás és alkotó példája nyomán.
I. Esterházy Pál, Bécs, 1711.,
Esterházy Magánalapítvány, Esterházy-kastély Könyvtára
Esterházy Pál Grazban és Nagyszombaton (ma Tyrnau)
nevelkedett a jezsuitáknál, ahol mind az egyházi zenével, mind a népzenével
közelebbi kapcsolatba került. Zenei alkotótevékenysége közvetlen példaképe I. Lipót császár, aki hozzá hasonlóan zeneileg tehetséges volt,
komponált és Bécsben felvirágoztatta a barokk operát. Esterházy Pál gyakran
látott vendége volt a bécsi előadásoknak, ismerte a híres olasz, de
osztrák zeneszerzők műveit is, mint Johann Heinrich Schmelzer, Johann
Joseph Fux. Udvari muzsikusai repertoárjában fellelhetők voltak a bécsi
udvar zeneszerzőinek művei is.
Képillusztráció a „Harmonia Caelestis“-ből
Esterházy Pál zenei munkásságának legjelentősebb darabja a vallási témájú dalokat feldolgozó „Harmonia Caelestis“. A művet
1699-ben komponálta, 1711-ben valószínűleg Bécsben adták ki és a mai napig
kiemelkedő helyet foglal el a magyar zenetörténetben.
Az egyes darabok a liturgikus
év és ünnepnapjai sorrendjében követik egymást. A darabban a Jézus és Mária
dicsőítésére született zeneművek dominálnak, kilenc liturgikus szöveg
megzenésítésével. A dallamok javarészt tiszta és egyszerű
felépítésűek, folyékonyak és a több szólammal való mesteri bánásmódra
utalnak. A dallamra és a harmóniára az ezen időszakban, Bécsben szokásos
velencei és délnémet kantáták és oratóriumok stílusa hatott. A legtöbb darabot
kis együttesre írta, némelyekhez azonban kiterjedtebb előadásmód
szükséges.
Esterházy Pál közkedvelt zenekari gyakorlatra vonatkozó
ismeretei a „Harmonia Caelestis“ egyes liturgikus énekeinek változatos
hangszerelésében követhetők nyomon. A mű forrásai mindenekelőtt
egyházi énekek, valamint világi zeneművek és a saját szerzeményei. A
műben erősen nyomon követhető a tánczene és a táncritmus is.
Esterházy Pált a „Harmonia Caelestis“ megalkotása során
valószínűleg támogatást kapott udvartartása valamely gyakorlott zeneszerzőjétől, mint ahogy annak idején
többek között I. Lipót császár is. Alkotása során feltételezhetően az
1685-től 1701-ig a szolgálatában álló Franz Schmidbauer volt segítségére.
Úgy gondolják, udvari káplánja művei és udvari zenekara repertoárja is
bekerült a „Harmonia Caelestis“ gyűjteménybe.
A herceg „Harmonia Caelestis“ zeneműve
jelentős művészettörténeti hagyaték, amely a 17. század zenéjének
különféle zenei irányzatai által formált darabokat egyesít. Az európai nemesi
birtokok aktív zene támogatási rendszerét és a zenében tehetséges és képzett
arisztokraták azon szokásos gyakorlatát mutatja be, akik zenei szenvedélyüket
udvari zeneszerzőikkel együttműködve zeneművekben fejezik ki.
A
kiállításon láthatók többek között a hercegi család eddig ismeretlen portréi, a
„Harmonia Caelestis“ eredeti kiadása, de Veit Langenbucher augsburgi
műhelyének értékes orgonája is, amely I. Pál gyűjteményében különleges
helyet foglalt el.
Kurátor:
Margit Kopp, BA
Ötlet
és elképzelés: Dr. Florian T. Bayer
Tudományos
tanácsadás: Czigány Balázs, Dr. Gottfried Holzschuh, Dr. Florian T. Bayer
Helyiség
felújítás és projektmenedzsment: Dr. Florian T. Bayer
Kiállítás
koordinálása: Margit Kopp, BA, Czigány Balázs, Dr. Florian T. Bayer
A kiállítás 2013. december
31-ig biztosan látható lesz, de az is lehet, hogy még tovább. A nyitva
tartás az 10.00-18.00 óráig, november 11-ig november 11-től pedig péntek,
szombat, vasárnap és ünnepnapon 9..00-17.00ig de csoportok számára ezeken az
időpontokon kívül is természetesen előzetes bejelentkezés alapján.
* * *
I. ESTERHÁZY PÁL.
– Vízionárius és humanista 1635-1713
Az idén háromszáz éve
elhunyt I. Esterházy Pál herceg az Esterházy ház egyik legjelentősebb és
legkülönlegesebb egyénisége volt. Tisztelhetjük benne a költőt, a
festőt, a zenészt és zeneszerzőt sőt már egész fiatal korában
színdarabokban is fellépett, és jó valamint kedvelt táncos hírében is állt.
Nagy támogatója volt a képzűművészeteknek, nevéhez fűződik
az Esterházy kincstát, melyet később csak csodakamraként emlegetnek, és a
fegyvertár megalapítása is. Neki köszönhető a kismartoni közékori vár
barokk Esterházy-kastéllyá való átépítése.
Mélyen vallásos volt, ő
építtette például a Fetrőboldogasszonyi (ma Frauenkirchen) Szent Mária
bazílikát, számtalan templomi, kolostori festménynek, oltárnak és vallási
témájú tárgyaknak, szobroknak a megrendelője volt. Gondoskodott a
környezetében élő szegény emberekről is. A habsburg ház
támogatójaként számtalan török elleni hadháratban vett részt. Szívén
viselte a szegények sorsát is.
Pál a család első
tagja, aki kiérdemelte a császártól a hercegi rangot, erősen fáradozott a
család körüli mítoszok megteremtésében, létrehozta azt a családfát is, ami a
mai napig látható Fraknó várában, melyhez megfestettette az elődök
ősgalériáját is. Az mintegy négyszáz barokk portéfestményből álló
ősgalériával a család legitimációja és a hatalom demonstrációja volt a
célja. Akkoriban nagy divatja volt a lengyel és magyr nemesek körében
származásuk ősgalériában történő bemutatásának, a magyarok egészen a
honfoglalásig visszamentek őseik származtatásában. Nem csoda tehát, hogy
az Esterházy ősgalériában megtaláljuk a bibliai Ádám és Noah alakja
mellett a hunok legendás királyát Attilát ésIII. Vlad Tepes, azaz Dracula
grófot is.
A vár vastag falai között
bonyolult zárszerkezetekkel ellátott ajtók őrizték az Európában ma ilyen
formában egyedülállónak számító barokk kincstár kincseit. A kincsátr a humanizmus
gyűjtési elképzeléseinek egy késői megnyilvánulása, melynek
szellemében a mikrokozmosz, azaz a mi esetünkben a kincstár segítségével
megpróbáljuk a makrokozmost, azaz a világot leképezni és megérteni.
Nagyságában, kialakításában az Esterházy kincstár a nagy német hercegi családok
csodakamráival vetekszik.