PROF. DR. HUSZÁR ELVIRA*
A Kodály módszer
megvalósításának lehetősége Vajdaságban
Tematika: „Az iskolában úgy
tanítani az éneket és zenét, hogy ne gyötrelem, hanem gyönyörűség legyen.”
A Kodály módszer Vajdaságban való megvalósításának lehetősége?!
Kulcsszavak: Énekközpontúság, zenei
anyanyelv, nemzetközi visszhang, Kodály módszer, relatív szolmizáció.
Kodály Zoltán a zeneszerző és nevelő
A XX. század
zenetörténetében Bartók Béla és Kodály Zoltán szinte elválaszthatatlan
egymástól. Az évtizedekig tartó együttes népdalgyűjtő munka (számukra
ez mint feladat) kötötte össze útjukat nemzatük zenéjének a megteremtése
érdekében. S kell – e ennél nagyobb érdem, mint az egyszerű nép zenéjére,
a tömegek zenéjére, a gyökereinkre felépíteni a magyar nemzeti kultúrát ?
Kodály Zoltán pályafutása kiteljesedett, mint zeneszerző,
mint nevelő egyaránt. A zeneszerző Kodály munkásságának középpontjában
is a magyar népdal áll. Művei mind hitvallás; hitvallás nemzete zenéje
mellett.
Zeneszerzői diadlútja a Psalmus Hungaricus-szal indult. A
tenorszólóra, vegyeskarra és nagyzenekarra írt gigantikus erejű mű a
Magyar Zsoltár, Kodály korszakos remeke.
Bartók és a maga népdalgyűjteményéből írta színpadra a
Székelyfonó című népdal – összeállítást. A szerző szerint ez magyar
életkép Erdélyből, Szabolcsi Bence zenetörténész szerint „drámai rapszódia”.
Ebben a művében minden eddiginél teljesebben valósította meg azt a
törekvését, hogy népének hű tolmácsa legyen. Ebben az operaméretű
népballadában még a kötőszöveg is népdal. Egy székely falu életét, örömét,
bánatát mutatja be a szerző. A Székelyfonó bemutatója előtti években
óriási érdeklődés fogadta szintén színpadi alkotását, a Háry Jánost.
Kodály maga így nyilatkozott a szereplők dalairól: „Egytől egyig a
néphagyományból való... Minden egyéb líránál alkalmasabb, hogy a „lírai hitel” erejével
hassanak a szereplők ajkán. Gyöngyszemek, csak foglalatuk enyém.
Igyekeztem, hogy méltó legyen hozzájuk. Tudtomra most először szólalnak
meg az Operaház színpadán a magyar nép dalai. Bár fakadna nyomukban egy kevés
szeretet az árva ország legárvább gyermekei iránt.”
Bár Kodály sem a Háry – val, sem a Székelyfonó – val nem
teremtett modern nemzeti operát, de első alkalommal szólaltatta meg a
népdalt operaszínpadon eredeti mivoltában. Ezeknek a műveknek nemcsak a
szava, lelke és színe, de még az íze is csodálatosan magyar.
Nem kevésbé népi jellegűek a Marosszéki, a Galántai táncok
valamint a Páva – variációk. Utóbbi a folklór – tudomány által megállapított
egyik legősibb pentatón dallamra íródott.
Mindszek mellett vokális műveinek nagysága kimagaslik
nemcsak korunknak, de az egész évszázad vokális költészetéből. Gyermek és
nőikarai, vegyes és férfikarai óriási népdalcsokrokból táplálkoznak.
A nagyvilágban ő az egyedüli zeneszerző, akinek úgy
zeneszerzői, mint nevelői munkássága ily mértékben, ilyen
teljességben gyökerezne nemzeti zenéjében.
Kodály művészete bármennyire is népének dalaiban
gyökerezik, nem ez az egyedülálló meghatározója. Zenéje bámulatosan kapcsolódik
az európai zene nagy korszakaihoz: a renessaince – hoz, a barokkhoz, a
klasszikusokhoz, a romantikusokhoz egyaránt.
Munkássága nemcsak mint zeneszerző,
de mint zeneszerző – tanár teljesedett ki. Óriási nemzetközi visszhangja
van az ún. Kodály koncepciónak, a Kodály módszernek. Tanítási rendszerét, annak
nagy részét nemcsak a magyar zenekultúra megteremtésére szánta, hanem a népzenei
nevelésére is. Arra törekedett, hogy mennél nagyobb tömegeket hozzon közvetlen
érintkezésbe az igazi értékes zenével.
Magyarországon kialakult egy egységes zenepedagógiai rendszer,
mely elvezet az óvodáskortól egészen a felsőoktatásig. A feladatok
végrehajtásához megfelelő zenei anyag és feldolgozási módszer áll a
rendelkezésünkre.
Idegen módszerekkel, tandalokkal nem jöhetett létre sem egységes
zenei műveltség, sem tudás. Kodály azt tanította, hogy az általános emberit
minden nép csak nemzeti sajtosságain, a gyökerein keresztül közelítheti meg. A
magyar népdalt nem véletlenül kívánta a magyar zenepedagógia alapjává tenni,
hisz egyszerű, a gyermek által is érthető és érezhető,
ugyanakkor formailag a legmagasabb rendű művészi és kulturális
értéket hordozza magában. Ne gondoljuk, hogy egyoldalú ez a zenei anyag;
arányosan kap helyet a zenei anyanyelv, de más népek dalai, műdalok és
nagy mesterek énekes és hangszeres alkotásai is.
Kodály, mint zeneszerző – tanár, az 1923 és 1941 közötti
években nevelte ki azt a nemzedéket, amelyre rábízta a zenei nevelés
feladatait. Zeneszerző – növendékei voltak azok, akik továbbvitték és
megvalósították ezt a sokrétű munkát.
Ma már a világ minden részében megtalálhatjuk a kodályi zeneoktatást.
Ausztráliában, Japánban, Kanadában, Oroszországban, az USA – ban számos iskola
dolgozik e módszer szerint.
A Kodály koncepció nemzetközi visszhangja igen nyomatékos; nem
kísérlet ez, ez már világszerte kipróbált és elfogadott következetes módszer, a
zenei nevelés egységes módszere.
A Kodály koncepció lényege és jelentősége
Mi is tulajdonképpen a
Kodály módszer lényege és miben rejlik nagyszerűsége?
1.
Zenei alapműveltséget nyújtani minden gyerek számára
az általános iskolában, majd a középiskolában.
Ennek feltételei:
- énekközpontúság
- értékes tananyag
- relatív szolmizáció
2. Személyiségformálás;
sokoldalúan képzett ember
A fő formák a
következők: éneklés, karéneklés, zenehallgatás.
„ Az iskolában úgy
tanítani az éneket és zenét, hogy ne gyötrelem, hanem gyönyörűség legyen a
tanulóknak, s egész életre beleoltsa a nemesebb zene szomját ”. „ Nem algebrai
jelek rendszerét, titkos írását, a gyermekre közömbös nyelvet kell benne
láttatni. A közvetlen megérzés útját kell egyengetni... Sokszor egyetlen élmény
megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt
az élményt nem lehet a véletlenre bízni: ezt megszerezni az iskola feladata”.
A zenei írás –
olvasás tanítása a relatív szolmizációra épül, mely egyaránt alkalmas a magyar
és más népek zenéjének, s az egyetemes zenetörténet nagy alkotásainak a
megismerésére is. A relatív szolmizáció (vándorol a „dó”) lényege az, hogy minden
dúr hangsor alaphangja „dó” és minden mollé „lá”. Ily módon a már egyszer
elsajátított, beidegzett relációk, hangközök felismerése és leéneklése (a darab
akár 6 b-ben, vagy 6#-ben íródott), minden nehézség nélkül megoldható, biztos
kottaolvasást eredményez, hiszen a „vándorol a dó”-val nem kell tudomást venni
az előjegyzésekről, a leszállító, illetve felemelőjelekről.
A zenei nevelés
eredményei fokozatosan növekednek.
Különösen azokban az iskolákban mérhető ez fel, ahol naponta van
ének-zene foglalkozás. Felmérések bizonyítják, hogy azokban az iskolákban, ahol
a zene minennapos tárgy, minden egyéb tantárgyat könnyebben tanulnak a
gyerekek. Ez nem valami rendkívüli jelenség, mindössze arról van szó, hogy a
zenével való foglalkozás olyannyira felélénkíti az elmét, hogy az fogékonyabb
lesz más tantárgyakra is. Általános tanulmányi eredményük jobb, értelmi készségeik
és érzelemviláguk fejlettebb, mint más iskolás tanulóké.
Mindennek tudatában ahelyett, hogy növelnék a
zeneórák számát, heti egy órára csökkentették (még egyelőre
megtűrik!?).
A Kodály
módszer megvalósításának lehetősége
Vajdaságban
A vajdasági magyar általános
iskolák I.-IV. osztályában 2005. óta Kodály módszer alapján folyik az oktatás.
A Belgrádi Oktatásügyi Minisztérium
engedélyével jelenhettek meg az ezt szolgáló tankönyvek, Ének-zene címmel.
Igen, mi vajdaságiak a délvidéken itt tartunk. Míg Magyarországon lezajlott a
sokak által már harminc évvel ezelőtti ú.n. „Kodály őrület”, a Kodály
tábor és ellentábor harca, addig itthon csak annyi történt, hogy húsz évvel
ezelőtt a zeneiskolákban és a zenei felsőoktatási intézményekben egy
csapásra az addigi relatív szolmizáción alapult zeneoktatást abszolút
szolmizációra cseréltették. Míg a relatív szolmizáció alapján történt az
oktatás, senki sem beszélt Kodály módszerről, ami csak azért sem igazolt, mert
a relatív szolmizáció mozgatópillére a Kodály koncepciónak.
Az abszolút szolmizáció alapján
történő zeneoktatásnál a „dó” helye nem változik, mindig a „c” a „dó”
(tehát nem „vándorol a „dó”), írják előnyére az e módszeren oktatók. Nem
kell transzponálni és az apszolút hallású gyerekeket sem zavarja, ellentétben a
relatív szolmizációval. Az érem másik oldalával, a hátrányokkal már senki sem
foglalkozik. Nem kell transzponálni, holott a transzponlás (a magyar általános
iskolákban a Kodály módszer szerint a relatív szolmizáción alapuló
zenetanítással automatikusan transzponálnak) elengedhetetlen feladat úgy a
konzervatóriumok (középfokú zeneiskolák), mint a zeneakadémiák hallgatói
számára. Az sem állja meg a helyét, hogy az abszolút hallásúak megsínylenék a
relatív szolmizálással való éneklést, hiszen az abszolút szolmizáció elnevezés
nem fedi jelentését, mert ha a „gé” hangot „szó” – nak, de a „gesz” és „gisz”
hangot is „szó” –nak énekelem, hol van itt az apszolút magasság?
Abszolút hangmagasságon történő
szolmizáció kizárólag ábécés nevekkel történhet, amit a Kodály módszer
egyenrangúan iktatott be a relatív szolmizáció mellett a zenetanításba úgy az
általános iskolákban, természetesen a közép és szakiskolákban és a
felsőoktatásban egyaránt.
A szerb általános ikolákban oktató zenetanítók
is azt vallják (felmérést készítettem róla), hogy az elemi iskolák alsó négy
osztályában lehetetlen apszolút szolmizációval megalapozni a zenei írást, olvasást,
így egyesek kizárólag C-dúrban szolmizáltatnak, sokan pedig a relatív
szolmizáció rendszerét követik (hogy ez a Kodály koncepció mottója, arról nem
tudnak).
Vajdaságban nem volt tábor és ellentábor,
nem volt (most sincs) egységes módszer sem. Az általános iskolák tankönyveiben
csak előfordult a magyar gyermekdal, népdal, de következetes
zeneoktatásról nem lehetett beszélni.
1998-ban kiadásra került kézikönyvem az
akkori felsőoktatású pedagógiai akadémiák (így hívták az akkori
tanítóképző főiskolát) hallgatóinak számára, ami magába foglalja a
Kodály módszer alapjait, koncepciójának struktúráját. Mivel akkor „vokális-insztrumentális
technikát” tanítottam a fent említett intézményben, a hallgatókat saját
szakállamra a Kodály módszer alapján oktattam, magyar gyermekdalokon, magyar
népdalokon keresztül ismertettem meg velük a különböző ritmikai és dallami
jelenségeket. Igen, ez szokatlanul hangzik, de tudni kell, hogy a hallgatók
hiányos, sok esetben egyáltalán nem rendelkeztek zenei előképzettséggel,
zenei hallással sem. Ugyanúgy foglalkoztam velük, mint az általános iskolás
tanulókkal, csak nagyobb léptekkel haladtunk. Reménykedtem, hogy ez a kevéske
is valamelyest előrelendíti majd a jövőbeli zeneoktatást.
Fontosnak tartom megemlíteni, hogy ez a
kézikönyv nemcsak a magyar gyermek, illetve magyar népdalokat tartalmazza a
Kodály által előírt relációsorrendben, de annak a szerb megfelelőjét
is, ami konstrukciójában megegyezik a magyarral. Ennek ellenére ezzel senki sem
foglalkozott, ez senkit sem érdekelt, ma sem érdekel.
A közelmúltban (2007. National Post)
Kanadában elvégzett tudományos kutatások igazolják, hogy újra bizonyítást nyert
dr. Roberta Catoreja és munkatársai révén, hogy a Kodály módszer a
leghatékonyabb, legkompaktabb minden módszer közül, amit világszerte használnak
a zeneoktatásban, mert a legrövidebb úton lehet eljutni a zenei írás –
olvasásig: amit látunk, azt le tudjuk énekelni, s amit hallunk, azt le tudjuk
írni.
* Prof. dr. Huszár Elvira - egyetemi
rendkívüli tanár (Újvidéki Egyetem Magyar Nyelvű
Tanítóképző Kar, Szabadka - Művészeti
és Testnevelési Tanszék.