„A magyar gitározás abszolút versenyképes!”
Interjú dr. Vas Bence gitárművésszel*,
a 2013. évi országos szakközépiskolai gitárverseny
zsűrijének elnökével
A Selye János Humán és
Zeneművészeti Szakközépiskola Pikéthy Tibor Tagintézmény 2013-ban immár hetedik
alkalommal rendezte meg az Országos Gitárversenyt 2013. március 22-24. között. Ahogy a korábbi megmérettetéseknek, ennek
a versenynek is a tehetségek felkutatása és a gitár tanszak pedagógiai
eredményeinek bemutatása volt az elsődleges célja.
♫
Milyen színvonalú volt ez a verseny a korábbiakhoz képest?
Alapvetően gyengébbnek éreztem, mint a
korábbiak nagy részét. Valójában mindannyian, akik zsűriben
végighallgattuk a produkciókat, úgy tapasztaltuk, hogy az idén kevésbé
erős mezőny állt versenybe. Ezt a tény a kiadott díjak száma is
jelzi: jóval kevesebbet ítéltünk oda, mint korábban.
Mi lehet ennek az oka? Kevesebben tanulnak zenét? Vagy kevesebb diák
választja a gitárt, mint hangszert?
Tanácstalan vagyok, csak sejteni vélem az
okokat. Az egyik feltételezésem, hogy az alapfokú képzésben nem teljesen
tökéletes a gitártanárok képzettsége. Jóllehet az oktatás színvonala
kétségtelenül nagyon sokat fejlődött az elmúlt évtizedekben.
Szakközépiskolában már jó szakemberek vannak mindenütt az országban. Vagyis
alapvetően mégsem a képzés minősége lehet a probléma.
Nem tudok arról sem, hogy szignifikánsan
kevesebb lenne a zeneiskolában vagy a művészeti alapfokú intézményekben
tanulók száma. A gitár sem vesztett népszerűségéből. Nemhogy vidéken,
de még Budapesten is lehetne gitártanár állást találni. Inkább azt a fajta
általános tendenciát vélem felfedezni, hogy kevesebben jelentkeznek
középiskolai versenyekre. Ez nemcsak a
gitárra vonatkozik, hanem a többi hangszerre is. Azt hiszem, kevesebb a
zeneiskolák pénze és kevesebb szülőké is.
Túlságosan drága a jelentkezési díj, a részvétel?
Nem tudom, mennyi, de néhány ezer forintba
biztosan belekerül a részvétel a szállással, az étkezéssel, az útiköltséggel
együtt. Mindent együttvéve ez már jelentős összeg. Talán azt is érdemes
megjegyeznem, hogy társadalmi szempontból kicsit mostohábbá vált a
zeneművészet helyzete. Már nincs olyan presztízse annak, hogy valaki
éveken át szorgalmasan gyakorol, és ideje nagy részét egy meglehetősen
kemény, intellektuális munkának szenteli, időt, energiát áldozva rá.
Változott-e az egyes korosztályokkal szembeni elvárás technikai
szempontból? Évről-évre nehezebb darabokkal kell a diákoknak „ringbe
szállniuk”?
Igen, ma már szakközépiskolában meg kell
szólalniuk azoknak a műveknek, amelyekkel néhány évtizede még egy
zeneművészeti főiskolás hallgató diplomázott. Ezen a versenyen is
hallhattunk olyan darabokat, amelyek főiskolai szintű feladatok.
Nyilván nem tökéletes megoldásban, de erőpróba gyanánt alkalmasnak
bizonyultak.
Laikusként azt feltételezem, hogy a gitár nagyon hamar örömforrássá
válhat: a kezdeti sikerélmény képes hosszú távra lendületet adni a tanuláshoz?
A gitár szinte azonnal képes hangot adni.
Szemben a hegedűvel, ahol az első néhány év maga a gyötrelem, a szülő
és a gyerek számára egyaránt. A klasszikus gitárt ugye a jobb kezünk
megnövekedett körmével szólaltatjuk meg. A kisgyermek erre még nem képes.
Élettanilag sem, mert a körme nem olyan erős, és ápolni sem képes. Ezért
kisiskolában a hangképzés az ujjbegyre szorítkozik. Ezzel azonban felnőtt
korban már nem lehet hangot képezni, tehát valamikor a zeneiskolában, de
legkésőbb a szakközépiskolában át kell váltani a körömre. Ez azonban egy
teljesen új hangképzés, kézmozgást, új hangérzet elsajátítását feltételezi.
Vagyis aki komolyabb szintre ér, annak gyakorlatilag újra kell kezdenie a
tanulást. Ez tehát sajátossága a gitárnak…
A tanulásnak ezen a pontján sokan feladják?
Természetesen létezik lemorzsolódás, de
alapvetően nem ezzel van összefüggésben. Amikor megértik a diákok, hogy
erre áldozni kell, az eredmény csak türelmes és állhatatos munka után
jelentkezik, akkor adják fel többen. Igen, a zene önfeláldozást, fegyelmet
kíván: kőkemény mentális és intellektuális tréning. Egyébként most is van
nagyon jó gitáros, elkötelezett diák és tanár: nem a csúcsteljesítményekkel van
a gond. A tömegbázis hiányzik, ami ahhoz kell, hogy a teteje fölépüljön.
Beszélgetésünk során egyszer már megcáfolta önmagát: azt mondta, nincs
nagy baj az alapfokú képzéssel…
Rendben, beszéljünk a zeneiskolák
minősítéséről! Csupán egyetlen zeneiskola volt az országban, ami nem
felelt meg a követelményeknek. Ennek ellenére ki kell mondanom, hogy korábban
voltak megélhetési zeneiskolák is, amelyek kizárólag az állami normatíva miatt
indították be a képzést. Ez hihetetlen károkat okozott a szakmának, amit nehéz
kiheverni. Nem akarom bántani őket, mert nem ez a feladatom. Az a
feladatunk, hogy olyan zeneiskolák működjenek, olyan kollégák dolgozzanak,
akik képesek a színvonalas oktatásra.
Működik-e szakfelügyelet?
Már nincs… De mire is kell a tömegbázis?! Nem
arra, hogy koncertlátogató közönséget neveljünk! Nem arra van szükség, hogy
többen fizessenek belépőjegyet! Arra kell a kritikus tömeg, hogy a
társadalom bázisát jelentő többségben a zene mindennapi szükséglet legyen.
Ahogy étkezünk, fürdünk, úgy legyen az élet része a zenehallgatás vagy az aktív
zenei cselekvés, az együttmuzsikálás.
Nem tette túlságosan magasra a mércét? Sokféle értékes időtöltés
létezik…
Nem vagyok részrehajló, de gyakorló
oktatásszervezőként azt látom, hogy alapvetően határozza meg a
társadalmat az érzelmi intelligencia. Azt szeretném, ha jó állapotban lenne az
emberek önismerete és önelfogadása, függetlenül attól, hogy milyen professziót
folytatnak.
Megharagudna, ha a gitár és a könnyűzene kapcsolatát feszegetném?
Amikor a 60-as években valaki nem tudta
elgitározni a „Felkelő nap házát”, az nem is számított a társaságban…
Tisztában vagyok azzal, hogy amikor gitárról van szó, az emberek többnyire a
könnyűzenére gondolnak. A komolyzenészek egy része is fenntartásokkal
kezeli a gitárirodalmat. Való igaz, szerintem sem éri el a klasszikus gitár
irodalma azt az összetettséget, árnyaltságot, izgalmasságot, mint amit mondjuk
a zongorairodalom, a hegedűirodalom, vagy a klasszikus hangszerek zömének
az irodalma elér. Persze annál azért jóval komolyabb, mint amit a
könnyűzenében művelnek… Ebből azonban erényt is lehet
kovácsolni, hiszen éppen ezért képes hidat képezni a komolyzene és a
hagyományos értelemben vett komolyzene között.
Hogy viszonyulnak a kortárs zeneszerzők a hangszerhez?
Nagyon kevés mai zeneszerző hajlandó
klasszikus gitárra írni. Sok oka lehet ennek, az egyik talán az, hogy nem
értenek hozzá, nem tudnak gitározni. Sajnos a hangszer játéktechnikai
működésének ismerete nélkül nehéz, de talán nem is lehet kihasználni annak
lehetőségeit. Tény, hogy egy gitárzenei koncertre nem az a közönség jön
el, amelyik rendszeresen komolyzenei koncertekre jár, és viszont. A jövő
harca lesz a szakma szempontjából: meg kell teremtenünk az átjárhatóságot a
fiatalság, a kortárs zene és a komolyzene között.
Csupa fontos dologról beszéltünk, de a versenyről még szinte alig
esett szó. Rövid válaszokat kérek: mik voltak az elbírálás szempontjai?
Ugyanazok, mint más versenyeknél: a technikai
kivitelezés, hangminőség, zenei előadásmód, műsorválasztás,
nehézségi szint, tehát, hogy megfelelő-e, a kiállás, az összkép, a
korrektség, a korhű előadás, kottahűség.
Hány fordulóból állt a verseny?
Egy elődöntő és egy döntő
volt.
Olvasóink láthatják a versenykiírásban szereplő műveket: ez
az a szint, amely hasonló korcsoportokban elvárás más országokban is?
Általában szerzőket tüntettünk fel,
esetleg mű-csoportokat, amelyekből választani lehetett, de
szerepeltek a versenykiírásban konkrét művek is. Azt kell mondanom, hogy a
versenyzők közül többen kevés eséllyel indultak volna egy nemzetközi
versenyen.
A kötelezően és szabadon választott darabok a gitárirodalom
slágerművei?
Nem.
Kik voltak a zsűri tagjai?
Eredetileg Eötvös Józsefet, Hollós Mátét és
engem kértek fel. Időközben egyeztetési problémák adódtak, úgyhogy végül
én lettem az elnök, és Arnóth Balázs győri kamarazene tanár, valamint Tóth
Melinda gitárművész, Eötvös József és az én egykori növendékem került a
zsűribe.
Fontos-e a gitárosok neme?
Nem, nagyon jó női gitárosok is vannak.
Azt hiszem, most többségben voltak a fiúk.
Van-e valamilyen leszűrhető tanulsága az idei versenynek?
Kezdem a személyes tapasztalattal… Érdekes
élmény volt a szempontok egyeztetése a zsűriben: hogy voltaképpen minek
adjunk előnyt? Egyiket ez a nadrág szorítja, másikat másik, mégis:
melyiket értékeljük többre? Az biztos, hogy ezután én egy kicsit másképp fogok
tanítani.
Egy másik sík pedig talán az, hogy semmiképp
nem elég a tanteremben ülni, és fogadni a diákokat. Több kell, lelkesedés,
lelkesítés.
És végül, meg vagyok győződve
arról, hogy a magyar gitározás abszolút versenyképes. De azért kapaszkodni
kell!
A verseny anyaga:
(A műveket
kotta nélkül kellett játszani, a tiszta játékidő, korcsoporttól
függően, 13-15-20 perc volt.)
Egy gyors és egy
lassú tétel Bartók-Szendrey:
Gyermekeknek c. sorozataiból;
Leo Brouwer 15. és 16. etűd az „Estudios
Sencillos” sorozatból;
Egy tetszőleges darab F.
Carulli: Hat Andantéból (op.320);
Etűd N. Coste 25 etűdsorozatából (op. 38);
Két tánctétel J. Dowland
művekből;
Egy J. Dowland fantázia;
Két mű a
következő J. Dowland
művekből: The Frog Galliard;
Captain Digorie Piper’s Galliard; Semper Dowland semper Dolens; The Right Honourable The Lord Viscount
Lisle, His Galliard; Sir John Smith,
his Almain;
Egy tétel Hollós Máté: Búcsú Aasétól című
művéből
Két tétel Huzella Elek 3 Tánc című
művéből;
Két darab L. Legnani 36 capricciojából (op.20);
Egy Roncalli Sonata;
Két tétel Sári: 8 könnyű
karakterdarab című művéből;
Andres Segovia: Estudio sin luz;
Átirat G. F. Telemann 12 Szóló
Hegedűfantáziájából;
Két szabadon választott tétel William
Walton 5 Bagatell című művéből;
Szabadon választott műsor a barokk utáni korokból, ill. szabadon
választott műsor.
Díjazottak:
I. korcsoport:
Pusztai Gábor II. helyezés
Tóth Krisztián III.
Helyezés
II. korcsoport:
Dudás Krisztián II. helyezés
Hart Gábor II.
helyezés
Fellegi Dávid III.
helyezés
III. korcsoport:
Bozsóki Gergely I. helyezés
Szurgyi Gergely II. helyezés
Bobály Áron III.
helyezés
IV. korcsoport:
Fülöp Kornél II.
helyezés
Faragó Dóra III.
helyezés
* Dr. Vas Bence (1971) gitárművész, DLA, egyetemi docens 1998-ban végzett a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen. DLA fokozatát a Pozsonyi Zeneakadémián szerezte. Doktori disszertációját Adrian Le Roy zsoltár-lanttabulatúra feldolgozásaiból és azok gitárátirataiból írta. 1998-ban kezdett tanítani a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Pécsi Tanárképző Intézetében. 2011-től a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kar Zeneművészeti Intézet tanszékvezető igazgatója.