Jubileumi
MINI-fesztivál IV.
Nagyzenekari
est
A Fesztivál záróhangversenye szokás
szerint a nagyzenekari kompozícióké volt. A monumentálisabb előadói
apparátus, a hosszabb, teltebb hangzású művek, talán a szerzők
nagyobb megfontoltsága is, mind – mind azt predesztinálja, hogy ezek a
művek a záró esten hangozzanak el.
Elsőként Huszár Lajos Scherzo és
adagio (1978) című tizenegy vonósra és ütőkre íródott darabja
szólalt meg. Az első tétel két fő motívumból építkezik. Egyrészt
gyorsan mozgó tizenhatodokból, másrészt lassabb, dallamos ívekből. A lassú
tétel borongós hangvételű, rondó formára
emlékeztető. Az eltelt huszonöt év egyáltalán nem hallatszik a művön,
„nyugodtan letagadhatná”.
Másodikként Madarász Iván műve, a Qui venit [Aki jön] csendült föl. Bereményi Géza versére íródott, a Szülést zenésíti meg. A szimfonikus zenekarra, mezzoszoprán és
gyermekhangra komponált kantáta egészen különleges módon jeleníti meg a
születés misztériumát, illetve a szülés nagyon is hétköznapi valóságát.
Nagyformátumú, kivételes alkotás, mely e kettő dichotómiáját
megrendítő nagyszerűséggel foglalja egységbe. Előbbit éteri
tisztaságú és egyszerűségű gyermekhang, utóbbit karakteres női
szólam testesíti meg. Wiedemann
Bernadett és ifjú párja, Dinyés Anna
egyaránt felejthetetlen élményt nyújtott.
Hollós Máté
saját szóalkotása a Grandsemble
[Nagyegyüttes], mely a grand és az ensemble szavak összevonásából keletkezett. Valóban nagy,
szimfonikus zenekar méretű az együttes, amire művét komponálta. A
zene drámaisága is nagyméretű, mint ahogy a megnyugvás is.
A szünet után Kocsár Miklós 1985-ben íródott Elégiáját
hallgathattuk meg. Tulajdonképpen egy fagottversenyről
beszélhetünk. A vonószenekart hárfa, csembaló és ütők egészítik ki, a
sokszínű, dús zenekari hangzás érdekében. A műben többféle
karakterű egységek követik egymást, kontrasztálva,
visszautalva egymásra. A zenekar és a szólóhangszer nagyszerűen egészítik
ki egymást, miközben a mű egésze kiváló lehetőséget teremt a szólista
számára hangszertudása csillogtatására. Lakatos
György hibátlan, kiváló fagott játéka
ismét nagy élményt jelentett. Szép hangon, tökéletes technikai felkészültséggel
szólaltatta meg a művet.
Az est hátralévő részében már csak egyetlen alkotás, Lajtha László (1892 – 1963) VII. („Forradalmi”) szimfóniája (1957) hangzott
el. A szerző halálának ötvenedik évfordulója alkalmából fölcsendülő
mű, az 1956-os forradalomnak állít emléket. Erre utaló motívumként szólalnak
meg benne a Marseillaise dallamai csakúgy, mint a magyar Himnuszéi. A konkrét
idézeteken kívül azonban sok más szerző is eszünkbe juthat, mindenekelőtt
Bartók és Sosztakovics. A darab mindazonáltal egyéni, sajátos hangzású,
nagyformátumú alkotás. Mindenképpen több megbecsülést és főleg több
megszólalást érdemelne a hazai koncertpódiumokon.
A Győri Filharmonikus Zenekar
kiegyensúlyozott, jó színvonalon játszott Hámori
Máté meggyőző dirigálásával.
Eisenbacher Zoltán
Mini-Fesztivál - Nagyzenekari
est
Huszár Lajos: Scherzo
és Adagio
Madarász Iván: Qui venit
Hollós Máté: Grandsemble
Kocsár Miklós: Elégia
Lajtha László:
VII. („Forradalmi”) szimfónia
Wiedemann Bernadett ének
Dinyés Anna ének
Lakatos György fagott
Győri Filharmonikus
Zenekar
Hámori Máté karmester
Művészetek Palotája Fesztivál Színház
2013. január 27