„Érdekes
jelenségekkel találkoztunk!”
Interjú Széplaki Zoltánnal*,
a VIII. Országos Czidra László Furulyaverseny
zsűri elnökével
Czidra László blockflöte
művész és zenetudós (Budapest, 1940.
február 10. – Budapest,
2001. január 21.) halála után 5 évvel, 2006-ban a Magyar Kultúra Napján (január 23.)
poszthumusz Apáczai Csere János díjban részesült. Özvegye, Bodza Klára
énekművész furulyaversenyek támogatására ajánlotta fel a díjjal járó
összeget. A háromévente
megrendezett verseny 2004 óta viseli Czidra László nevét. Az idén
tavasszal már a VIII. országos versenyre
került sor, április 26-28-ig a budapesti Szabolcsi Bence Zeneiskola adott
otthont a döntőnek.
A verseny felépítése éppen
olyan volt, mint a többi hangszer esetében: iskolai-, majd területi válogatók,
végül országos döntő. Mennyien jutottak el a végső megmérettetésig?
Összesen 84 produkció került be a döntőbe a hét területi válogató után, ez most 103 gyermeket jelentett. Az induló produkciók összlétszáma 284 volt. A gyerekek négy egyéni és 2 kamarazenei kategóriában versenyeztek. Az első korcsoportba a legkisebbek tartoztak 5. osztályos korig, a második korcsoportban az 5-6. osztályosok indulhattak, a harmadikban a 7-9. osztályos, a negyedikben 10. osztálytól jelentkezés felső korhatáráig 22 éves korig, vagyis szinte már fiatal felnőttek mutatkozhattak be ebben a korcsoportban. A két kamarazenei kategória az általános és a középiskolás korosztály között tett különbséget.
Melyik korcsoport volt az Ön
számára a legfigyelemreméltóbb?
Mindegyik korcsoportban van, volt jó néhány érdekes jelenség. A furulyáról azt kell tudni, hogy rendkívül dinamikusan fejlődik. A legutóbbi statisztikák alapján a furulya jelen pillanatban a második legnépszerűbb hangszer a zongora után a magyar alapfokú zeneoktatásban. Ez a tendencia már jó néhány éve megfigyelhető. A hangszerjátéknak nálunk is sokféle megfogalmazás módja létezik, hiszen sokféle az oktatástípus Magyarországon. Természetesen voltak kötelező és szabadon választott darabok, mint szokásosan, vagyis sokszínű produkciót halhattunk. Hogy melyik korcsoport volt a legszembetűnőbb? Nehezen tudnék választani… Talán a végzős általános iskolások, vagyis a harmadik korcsoportban volt a legerősebb mezőny. Ami a résztvevők számát tekintve örömre ad okot, az az, hogy a legkisebbek továbbra is nagyon sokan vannak. Vagyis várhatóan egyre izgalmasabbak lesznek a feltörekvő korcsoportok.
Mikor rendezték a hangszer
első országos versenyét?
1992-ben. Azóta sok minden történt, a furulya kinőtt abból a periódusból, hogy kizárólag csak előkészítő hangszer legyen, és kiépült a képzés teljes szimpóziuma. A ’90-es évek előtt inkább csak a zenei nevelés alapozó hangszereként működött, és nem nagyon volt arra lehetőség, hogy valaki furulyából továbbtanuljon. Ma a zeneiskolákon túl kilenc szakközépiskolában és három főiskolán oktatják a hangszert. Ez nem egy különleges magyar sajátosság, ez a legjelentősebb nyugat-európai intézményekben már évtizedek óta így van. A leglényegesebb viszont az, hogy nagy a tere a mai zenei világban a furulyának. Köztudott, hogy a hangszer a barokk korszak végén szorult ki a zenei gyakorlatból, de a XX. században újra visszatért. Hatalmas az irodalma.
Mi a tapasztalata: aki
furulyázni kezd, az megmarad a hangszernél vagy egy idő után lecseréli pl.
fuvolára vagy más fafúvós hangszerre?
Rengeteg gyermek előkészítő hangszerként tanulja a furulyát, viszont meglepően sokan hosszú évekig, zenetanulmányaik teljes idejében megmaradnak a furulya mellett. Viszont kétségtelenül van egy állandó fluktuáció a magyar zeneoktatásban. Vagyis nagyon sok gyermek így is, úgy is vált hangszert.
Azok a 16-18 évesek, akik
országos versenyre jelentkeznek, zenészek lesznek?
Nem, és természetesen ez az összes többi zenei versenyre is igaz. Egy országos verseny csupán azt jelenti, hogy oda a tanulók krémje jelentkezik, vagyis ez a színvonal teteje. Az itt induló gyermekek az élet más területein is remekül teljesítenek. Néhány tanuló persze ezt a hivatást választja. Pl. a harmadik korcsoportban volt 2 olyan gyerek, aki ősztől zeneművészeti szakközépiskolában folytatja tanulmányait, a legnagyobbak közül pedig egy növendék most jelentkezik majd zeneművészeti főiskolára.
Az idén mintha megsokasodott
volna a panasz, hogy kevesebb a jelentkező a zenei versenyekre. Igaz ez a
furulyára is?
Igen, igaz: volt már ennél több jelentkező is. Bár a csökkenés nem olyan mértékű, mint sajnos sok más hangszernél.
Mi az oka ennek?
Kevesebb a gyerek. Nemcsak a zeneoktatásban, hanem egyébként is. Illetve az, hogy eléggé polarizált világban élünk. Sok szülő úgy gondolja, hogy a gyermekének több dologban kell részt vennie, azért, hogy minél több dolgot tanuljon és tudjon. A zene pedig nem mindig van az első helyen. Éppen most láttam egy statisztikát: 2012-ben százezer alá csökkent a zeneiskolában klasszikus zenét tanuló gyerekek száma.
Mihez kell viszonyítanunk ezt
a számot?
Korábban kétszázezret is számláltak már, tehát régebben kétszer ennyien tanultak zeneiskolában, bár sokat változott a nyilvántartás módja. Új jelenség az is, hogy a gyerekek kevesebb időt töltenek a zeneoktatás rendszerében. A ’80-as években meglepően kevesen tanultak zenét, de azok 7-8-10 évig a rendszerben maradtak. Most csupán átlagosan 2-3 évet töltenek a növendékek a zeneiskolákban, magyarán nagy a lemorzsolódás.
Vannak-e igazi nagy
tehetségek az iskolákban?
Igen,
vannak. A magyar zeneoktatásra mindig is jellemző volt, hogy a rendszer
„teteje”, a tehetséggondozás elképesztően dinamikusan fejlődik. Tehát
lépést tart a világ fontosabb tendenciáival. Ezen a versenyen is hallhattunk
rendkívül gyönyörű, magas
színvonalú produkciókat. Zömmel szakmabeliek olvassák ezt a lapot, tehát
köztudott, hogy egy országos versenyt nem az adott korosztály általános
színvonalához igazítják, az elvárás jóval magasabb. A lényeg mégis az lenne, hogy minden ilyen alkalommal minél többet
lássanak, halljanak a gyermekek és tanáraik egymás jobbnál jobb produkcióból,
melynek tanulságai jussanak el mindenhova.
Fehér Márta
VIII. ORSZÁGOS CZIDRA LÁSZLÓ
FURULYAVERSENY INFORMÁCIÓI:
A verseny követelményei:
A versenyanyagot csak villás (reneszánsz vagy barokk) rendszerű hangszeren szabad játszani, a lejegyzett fogásrend megtartásával.
A játékidő maximuma a kötelező és szabadon választott művek játékidejét együtt tartalmazza.
Kérjük a játékidő betartását, túllépése esetén a versenybizottság elnöke a produkciót leállíthatja.
A művekben az ismétlések a játékidőn belül szabadon kezelhetők.
Vagy a kötelező, vagy a szabadon választott műve(ke)t kotta nélkül kell előadni. A nevezési lapon meg kell nevezni vagy jelölni a kotta nélkül előadott műve(ke)t.
A kötelező és szabadon választott művek eredeti kottáit a verseny helyszínén (regisztráláskor) be kell mutatni.
EGYÉNI KATEGÓRIA:
I. korcsoport:
Kötelező mű: Jacob van Eyck: Vande Lombart; Répertoire 1a no. 18.
Szabadon választott mű(vek).
Játékidő maximum 6 perc.
II. korcsoport:
Kötelező mű: Oromszegi Ottó:” Két ujja van a pendelynek” Népdal variáció; Oromszegi: A szorgos furulyás no.97.
Szabadon választott mű(vek).
Játékidő maximum 8 perc.
III. korcsoport:
Kötelező mű: J. J. Quantz: Vivace alla Francese; Solos from the Giedde Collection no.3.; The Baroque Solo Book ; Dolce 111
Szabadon választott mű(vek).
Játékidő maximum 10 perc.
IV. korcsoport:
Kötelező mű: Kerek Gábor: Koncert etűd no. 2.
Szabadon választott mű(vek).
Játékidő maximum 10 perc.
KAMARA KATEGÓRIA
A verseny követelményei:
A kamaracsoport 3-8 fő lehet.
Minden kamaracsoportban legalább 2 furulyás szerepeljen szólamkettőzés nélkül.
Kérjük a játékidő betartását, túllépése esetén a versenybizottság elnöke a produkciót leállíthatja.
A kötelezően választható és szabadon választott művek eredeti kottáit a verseny helyszínén (regisztráláskor) be kell mutatni.
I-II. korcsoport:
A kötelezően választható mű: Egy 16. századi reneszánsz polifon mű előadása.
Szabadon választott mű(vek).
Játékidő: max. 7-8 perc.
I-III.
díjasok, VALAMINT ISKOLÁIK ÉS
FELKÉSZÍTŐ TANÁRAIK:
Szóló kategória
I. korcsoport
I. helyezett: Kiss Benedek Máté
Vikár Sándor Zeneiskola AMI,
Nyíregyháza
Felkészítő tanár: Nyesténé
Raizer Márta
I. helyezett: Subert Janka
Vikár Sándor Zeneiskola AMI,
Nyíregyháza
Felkészítő tanár: Nyesténé
Raizer Márta
II. helyezett: Borka Dávid
Makói AMI
Felkészítő tanár: Poór
Ágnes
III. helyezett: Bradács Kristóf
Lukin László AMI, Érd
Felkészítő tanár: Szabó
János
III. helyezett: Nánási Ádám
Király- König Péter Zeneiskola,
Szeged
Felkészítő tanár: Paragi
Jenő
III. helyezett: Orlik Laura
Hermann László
Zeneművészeti Szakközépiskola és AMI, Székesfehérvár
Felkészítő tanár: Lits Zsuzsanna
II. korcsoport
I. helyezett: Jassó Gellért
Vujisics Tihamér AMI, Szentendre
Felkészítő tanár: Lachegyi
Imre
I. helyezett: Tóth Márton
Lukin László AMI, Érd
Felkészítő tanár: Szabó
János
II. helyezett: Barota Boglárka
Vikár Sándor Zeneiskola AMI,
Nyíregyháza
Felkészítő tanár: Purné
Orha Andrea
II. helyezett: Mogyorósi Tímea
Bp., II. ker. Kodály Zoltán
Ének-zenei Általános Iskola Gimnázium és Zeneiskola AMI
Felkészítő tanár:
Kecskeméti László
III. helyezett: Adolf Diána
Bp., II. ker. Kodály Zoltán
Ének-zenei Általános Iskola Gimnázium és Zeneiskola AMI
Felkészítő tanár: Stadler
Vilmos
III. helyezett: Lajkó Ivett
Illyés Gyula Általános Iskola
AMI, Hévíz
Felkészítő tanár: Balázs
Árpádné
III. helyezett: Rudolf Daniella
Kalász Suli AMI, Budakalász
Felkészítő tanár: Reikort
Ildikó
III. korcsoport
I. helyezett: Kovács Bálint
Liszt Ferenc Zeneiskola AMI,
Győr
Felkészítő tanár: Vargáné
Bella Tünde
II. helyezett: Kérges Dorottya
Városi Zeneiskola, Vasvár
Felkészítő tanár: Kérges
Albert
II. helyezett: Zempléni Ábel
Bp., II. ker. Kodály Zoltán
Ének-zenei Általános Iskola Gimnázium és Zeneiskola AMI
Felkészítő tanár: Stadler
Vilmos
III. helyezett: Demeter Ditta
Kodály Zoltán Zeneművészeti
Szakközépiskola és Zeneiskola AMI,
Debrecen
Felkészítő tanár: Tóthné
Baranyi Anikó
III. helyezett: Hegedűs Eszter
Frčdčric Chopin Zeneiskola,
Gödöllő
Felkészítő tanár: Bali
János
IV. korcsoport
I. helyezett: Németh Krisztina
Miskolci Egressy Béni – Erkel
Ferenc Zeneiskola AMI
Felkészítő tanár: Szabóné
Bíró Klára
II. helyezett: Kéringer Dávid
Bp., VI. ker. Tóth Aladár
Zeneiskola AMI
Felkészítő tanár: Bánfi
Balázs
II. helyezett: Miklós Gabriella
Miskolci Egressy Béni – Erkel
Ferenc Zeneiskola AMI
Felkészítő tanár: Szabóné
Bíró Klára
III. helyezett: Telek Sára
Király – König Péter Zeneiskola,
Szeged
Felkészítő tanár: Paragi
Jenő
Kamara kategória
I. korcsoport
I. helyezett: Szentpéteri Fanni
Barota
Boglárka
Vízvári
Eszter
Cseh
Annamária
Kovács Beatrix
Tokárszky Máté
Vikár Sándor Zeneiskola AMI,
Nyíregyháza
Felkészítő tanár: Purné
Orha Andrea
Czakó Erika
II. helyezett: Barakonyi Márton
Lajkó Ivett
Pas
Dominika
Tatár
Borbála Anna
Illyés Gyula Általános Iskola
AMI, Hévíz
Felkészítő tanár: Balázs
Árpádné
III. helyezett: Szilágyi Emese
Oláh
Kinga
Regenhart Anna Blanka
Bp., XXII. ker. Nádasdy Kálmán
Alapfokú Művészeti és Általános Iskola
Felkészítő tanár: Lados
Lilla
Belej Ferenc
II. korcsoport
I. helyezett: Gáspár Fanni
Mukics
Júlia
Nagy Zsófia
Kocsis
Orsolya
Paulik
Ráhel
Bartók Béla Zeneiskola AMI,
Szombathely
Felkészítő tanár: Békefi
Antal Attila
I. helyezett: Németh Krisztina
Keczer Zsuzsa
Miklós
Gabriella
Szeitz
Rebeka
Bogdál
Lilla
Kovács
Miklós Márton
Galántay
Péter
Putnóczki
Fanni
Miskolci Egressy Béni – Erkel
Ferenc Zeneiskola AMI
Felkészítő tanár: Szabóné
Bíró Klára
Dobi Imre
Kovács Attila
II. helyezett: Jaics György
Nánási
Ádám
Lévay
Evelyn
Király – König Péter Zeneiskola,
Szeged
Felkészítő tanár: Iglódi
Éva
II. helyezett: Koncz Katalin
Szalai Regina
Fodor
Gabriella
„Sancta Maria” Általános Iskola,
Gimnázium, Kollégium és Zeneiskola AMI, Eger
Farkas Ferenc Zeneiskola AMI,
Eger
Felkészítő tanár: Szeredi
Andrea
III. helyezett: Décsei Réka
Tarcali Eliza
Major Dóra
Marssó Blanka
Aranyos János
Nagy
Richard
Vikár Sándor Zeneiskola AMI,
Nyíregyháza
Felkészítő tanár: Purné
Orha Andrea
Tamás Attila
* Széplaki Zoltán
furulyaművész-tanár 1972-ben
született, gyermekkora óta
foglalkozik régi fúvós hangszerekkel. Korán
kapcsolatba került a Camerata Hungarica Együttessel és Czidra Lászlóval.
Furulyaművészként 1999-ben diplomázott a Szegedi
Konzervatórium régizene tanszakán
Lőrincz László növendékeként. 2012-ben a budapesti Zeneakadémián barokk
fuvola szakos diplomát szerzett Balogh Vera és Kertész Ildikó osztályában. 1998
óta tanít a Miskolci Egyetem Bartók Béla Zeneművészeti Intézetében,
valamint ugyanott a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola blockflöte
tanszakán. A Musica Historica Együttesnek 1990 óta tagja, emellett több más
magyarországi zenekarral dolgozott, több mint ezer koncertje volt itthon és
külföldön az elmúlt időszakban, 17 hanglemez közreműködője.
Tanításában a furulya hangképének kiszélesítésére törekszik, az
előadásmódban nagy hangsúlyt fektet a különböző tánckarakterek
alkalmazására és a köznyelv zenei megjelenítésére.