PORTRÉK
ZENESZERZŐKRŐL, ELŐADÓMŰVÉSZEKRŐL
Nagygyörgy Sándor
fotóművész képei
RÁNKI GYÖRGY (1907-1992)
zeneszerző |
KADOSA PÁL (1903-1983)
zeneszerző |
MIHÁLY ANDRÁS
(1917-1993) zeneszerző |
DÁVID GYULA (1913-1977)
zeneszerző |
AMADEUS WEBERSINKE (1920-2005) német
zongora- és orgonaművész, Drezda |
MÁTHÉ MIKLÓSNÉ
(1900-1985) zongora- és módszertan tanár, gyakorlati tanítás vezető
(LFZF) |
V. P. BRONYIN orosz hegedűművész, a Csajkovszkij
Konzervatórium professzora, Moszkva (1972 ) |
LENDVAY KAMILLÓ
zeneszerző |
DURKÓ ZSOLT (1934-1997) zeneszerző |
SOPRONI JÓZSEF
zeneszerző |
HAMBALKÓ EDIT
zongoraművész |
BOZAY ATTILA (1939-1999)
zeneszerző |
KÖRMENDI KLÁRA
zongoraművész |
KURTÁG GYÖRGY
zeneszerző |
KURTÁG MÁRTA
zongoraművész |
LÁNG ISTVÁN
zeneszerző |
SZOKOLAY SÁNDOR
zeneszerző |
PETROVICS EMIL
(1930-2011) zeneszerző |
KOCSÁR MIKLÓS
zeneszerző |
PAPP LAJOS zeneszerző |
A művészek teljes körű életrajzi
adatai megtalálhatóak a Wikipedián
Nagygyörgy
Sándor (1933-1993) és a zene
A fent látható
fotók alkotója Nagygyörgy Sándor festő és fotóművész. Születésének és
halálának kerek évfordulója hátrahagyott értékes és sokirányú szellemi hagyatékának
bemutatására ösztönzi az embert. Életrajzi adatai, munkássága részletesen
megtalálható honlapján. www.termeszetfotok.hu . Zenével való
kapcsolatának felvillantása eddig ismeretlen arcát mutatja meg, mert bár
számtalan portrét fotózott életében, zenészekről viszonylag keveset. Az
életút más irányba vitte. 1971-ben megnyerte a Nemzetközi Vadászati
Világkiállítás foto kiállításán két felvételével az I. és II. díjat, és ez
döntően befolyásolta a további éveket.
A
Képzőművészeti Főiskolán 1959-ben Bernáth Aurél, Kmetty János,
Barcsay Jenő osztályában végzett és kapott festőművész diplomát.
Művészettörténet tanárának, Végvári Lajosnak kívánsága volt, hogy e
tárgyban tanársegédként maradjon az intézet keretén belül, de ő inkább a
festést választotta. Később dacolva az azokban az években kötelező
bárgyú és szirupos festői témákkal, fotózni kezdett.
Festőművészi képzettsége különlegessé tette kortársai között, mert ez
a képzettség mélyen meghatározta látásmódját. Több magasrendű állami
kitüntetés birtokosaként, a Nemzetközi Természetfotósok Szövetsége alelnöki
címét és feladatkörét is birtokolta.
Zenével való
kapcsolata a legmélyebbnek mondható. Emlékeimben él róla néhány különlegesen
nyomot hagyó momentum, melyeket megítélésem szerint ez alkalom kapcsán érdemes
megosztani. Hátha kap tőle más is szellemi útravalót, ami sokkal több,
mint a „szakma”!
Évtizedekkel
ezelőtt történt – még zeneakadémista voltam. Egy forró, kora nyári szombat
délután összetalálkoztunk az akadémia aulájában. Sándor a 4-órakor
kezdődő barokk műsorú koncertre jött, szép fekete öltönyében,
nyakkendőben (amit mindég utált) küzdve a meleggel. Az összetalálkozás
véletlenszerű volt, alig ismertem még Őt. Meglepődve kérdeztem,
hogy miért öltözött fel ilyen ünnepélyesen? „Bach zenét hallgatni hogyan
lehetne másként?” – válaszolta. Belém villant: míg én birkózóm a bonyolult
fúgák memorizálásával, vajon megmarad-e az élmény, vagy a munka folyamán
elveszti a zene ezt a felemelő jelentőséget?
Egy évtizeddel
később alkalom adódott arra, hogy Amerikában élő jómódú rokonoktól
számunkra szükséges dolgokat kérhessünk. „Az egész Wohltemperiertes Klaviert és
a Goldberg variációkat kérem Wanda Landowskával – írta rokonának. És egy – a
fényképezőgépek legprofesszionálisabbját – egy LINHOF szupertechnikát!”.
Landowska felvételei abban az időben olyan kuriózumnak számítottak, hogy a
Magyar Rádió kölcsönkérte a lemezeket, hogy átmásolja őket adás számára.
W. Landowska letisztult szellemű előadása etalon volt számára.
Kedvenc
hangszere volt az orgona és a fuvola. Bejárt Jeney Zoltán fuvola óráira, de nem
vett órát tőle, tanítását csak hallgatta. Öt testvére mellett nem adatott
meg számára, hogy zenét tanulhasson. Jeney óráin hallgatott és megfigyelt. Majd
megvette a fuvola iskola kottáját, megtanulta a fogás táblázatot
(minderről én nem is tudtam) és egy napon megkért arra, hogy kísérjem le a
h-moll szvitből az ismert gyors tételt. Bámulatos karakterizáló
erővel, teljes koncentrációval adta elő a nehéz tételt. Döbbenetes
élmény volt.
A Bach:
Karácsonyi oratórium nagyalakú bakelit lemezét dupla példányban vásárolta meg,
hátha a sok hallgatás közben megsérül majd és esetleg később nem lehet
majd kapni. Biztonsági tartalékra szükség van.
Kegyetlenül
kritikus volt. Mindenekelőtt önmagával szemben. Harmadéves zeneakadémista
voltam, én itthon gyakoroltam, míg ő a kecskeméti művésztelepen
festett. Feljött Pestre Kecskemétről biciklivel
és én bátorkodtam előjátszani a munkám eredményét. Amikor visszament, lelkiismeret
furdalással küzdött és ezt közölnie kellett velem. Hosszú levelet kaptam
tőle, melyből röviden idézek „… Töprengtem azon, amit a
zongorázásoddal kapcsolatban mondtam. Félek, hogy igaztalan voltam, és
megbántottalak, elkeserítettelek túlzott objektivitásommal. Ha így volt,
bocsáss meg. Semmiképpen nem ez volt a célom.
A követelmények, amelyek szerint bíráskodtam, ugyan azok, amelyeket
magammal szemben akarok érvényesíteni. A mód, ahogy ezeket Neked szegeztem,
ugyan az a mód, ahogy magammal szemben is eljárok, amikor végignézek a
képeimen. De azzal, hogy már nem magammal állok szemben, hanem szavakba
tördelve Veled szemben lépek fel ezekkel a normákkal és követelményekkel, új
helyzet keletkezik, s félek, hogy megváltoztatják a normák értelmüket és
főként hatásukat. Miután ezt végiggondolva felidéztem beszélgetésünket,
úgy érzem, messze túllőttem a célon. Ha nem ismerem meg apránként, Rajtad
keresztül előzetesen a művet, amit játszol, csupán arra vagyok
utalva, hogy a pillanatnyi, tényleges hatásfokot mérjem le, és annak
intenzitásáról tájékoztassalak. Ez persze abszolutisztikusabb eredmény, de a
formája, félkész darab esetén – túlnyomórészt negatív lehet. Ez történt ebben
az esetben. Amit mondtam, túl komplikáltnak, és okoskodónak hathat számodra. Legközelebb
türelmesebben és alaposabban akarlak meghallgatni. Azt akarom, hogy
céltudatosan, magabiztosan haladhass előre. Szeretnék többet adni abból,
ami bennem van. Azt akarom, hogy szemléletileg mindig közel maradjunk
egymáshoz. Meg kell fogni az időt…!”
„…s fába hullt /szúként perceg a Ma:/ ’Már én
vagyok a Múlt/ s kiszívtam élted, rút csáppal rájaforrván’ (…) / Emlékezz! a mohó idő megnyeri
sorra a játszmát/nincs csalás, csak veszthetsz!”
(Baudelaire: Az
óra, Tóth Árpád fordítása)
A borítékban, a levél
mellett összehajtott papíron a kettőnket ábrázoló következő rajzot
találtam:
Az itt látható
20 portré három egymáshoz közel eső alkalommal készült (1969, -72, -75).
Többségük rendelésre, Földes Imre:
Harmincasok - beszélgetések magyar
zeneszerzőkkel c. könyvének illusztrálására (megj. 1969), mások egyéb
publikációk, lemezborító, kiadványok céljaira készültek. Izgalmas dolog
viszontlátni kortársainkat, tanárainkat a fiatal arcokon, akik az elmúlt 35-40
év alatt nem kevéssé megváltoztak. Hiányoznak itt a felvételek sorából az Antal
István, Solymos Péter zongoraművészekről készült képek.
Valószínű tulajdonosaik annakidején a negatívokat is magukkal vitték.
Hosszú, súlyos
betegsége alatt Silbermann orgonán készült barokk zenei felvételeket és a Párizsi
Notre Dame katedrális orgonájának lemezét hallgatta, végtelen sokszor.
Végakaratának
teljesítése után Hódmezővásárhelyen, a tabáni református templomban orgona
hangversenyt adtam felejthetetlen emléke tiszteletére. A műsoron volt
többek között Bach: c-moll Passacaglia, az Esz dúr Szentháromság prelúdium és
fúga, Esz-dúr triószonáta tétel, Korálelőjátékok. És zengtek a harangok,
amik búcsúztatták Őt, és amit annyira szeretett. Halála után 20 évvel
emlékművet kapott a Tisza parton, Mártélyon, a faluközpont legrangosabb
terén, leánya Nagygyörgy Ágnes szobrászművész alkotását. 2013. július
20-án avattuk.
Hatalmas
hagyatékának rendezése, digitalizálása az elmúlt két évtized alatt, és még ma
is, napirenden lévő feladat.
Nagygyörgy Sándorné
Ábrahám Mariann