Az El Camino Ifjúsági Szimfonikusok jubileumi turnéjának
budapesti koncertjéről (2013. július 5.)
Rendező:
CMI – Concert Masters International, Budapest; ACFEA
Tour Consultants, London
50
éve kezdődött. A lelkes William Galbraith nagyot
álmodott, s álmát meg is valósította: ifjúsági zenekart alapított a San Francisco-i öbölvidék tehetséges fiatal muzsikusaiból.
Elsődleges célja az volt, hogy lehetőséget teremtsen a zenekari játék
elsajátításához. Tehát, hogy aki valamennyire eljutott a hangszerjátékban, ne
csupán szólistaként vagy kamarapartnerekkel muzsikáljon. A tehetség,
természetesen, fontos szempont volt a kiválasztásnál – de nem az egyetlen! Nem
elit-együttessel akart berobbanni a köztudatba, hanem élményközpontú
muzsikáláshoz teremtett korábban nem volt feltételeket.
Manapság
divatjukat élik a tehetségkutató és -felfedező
akciók, mondhatni, projektek, Galbraith vállalkozása
nem ezeknek egy korai előfutára, hanem inkább a Barenboim
vagy Dudamel vezetésével összekovácsolódott együttesek
szellemi előfutára. Mint a július 5-i hangverseny ismertetőjéből
is kiderült, a térség mintegy 100 iskolájában tanuló 450 diák vesz részt az
intézmény munkájában. 5 zenekar és 4 különböző apparátusú együttes
működik az El Camino nonprofit szervezet
keretében.
Érdemes
belegondolni! A zenei képzés, készségfejlesztés és tehetséggondozás összetett
feladatai mellett hihetetlen szervezőkészségre van szükség, már csak az
órarendeket illetően is! Ráadásul, tudatosan felvállalták, hogy
különböző kulturális háttérrel rendelkező fiatalokkal foglalkoznak,
tehát az emberi közösség kialakítása sem csekély feladat. A kiválasztott diákok
részéről nyilvánvalóan szükség volt a pillanatnyi lelkesedésen, az
együttmuzsikálás iránti vágyon túl az elkötelezettségre, teherbírásra, s nem
utolsó sorban, a szorgalomra.
Az
El Camino ifjúsági együttesei közül a Szimfonikus
Zenekar a legjelentősebb. Kétévente turnéznak az Amerikai Egyesült Államok
határain túl, s 2005-ben egy közép-európai turné keretében már eljutottak
hazánkba is. Akkor a Zeneakadémián léptek fel.
Az
idei, jubileumi évadjuk nemzetközi turnéjának utolsó állomásaként került sor
fellépésükre a Művészetek Palotájában. A produkció alapján úgy tűnt,
a több mint száztagú zenekar otthonosan érezte magát, „belakta” a Bartók Béla
Nemzeti Hangversenyterem pódiumát.
Hagyományos
felépítésű műsoruk nyitányának Rossinitől A
tolvaj szarkát választották, majd Sibelius d-moll hegedűversenyével a
remek szólistának, Yujin Arizának
adtak lehetőséget felkészültsége bemutatására. A szünet után Sosztakovics
I. szimfóniáját szólaltatták meg, a zeneigazgató Dr. Camilla
Kolchinsky vezényletével.
Mit
jelent a turné a résztvevőknek? Nemzetközi bemutatkozási lehetőséget,
melynek során számot adnak tudásukról, szereplést és sikert. Az érem másik
oldala viszont a közönség kérdése: az évad végén kiket érdekel egy ifjúsági
együttes, lett légyen nemzetközileg többé vagy kevésbé ismert. Fontos a
hallgatóság létszáma (könnyen áttekinthető a pódiumról), hiszen a foghíjas
sorok még a sokat próbált, rutinos előadókat is zavarják néha – akik
számára a (külföldi) fellépés élményszámba megy, még inkább perdöntő. A
zenélés, alaptermészetét illetően, közösséget igénylő. A megosztás
során nem csökken (sőt, inkább nő) az élmény öröme. A budapesti
közönséget illetően, nem lehet panasza a zenekarnak. S a produkciót
illetően, a hallgatóságnak sem.
Hozzátartozik
az igazsághoz, hogy a közönségbarát jegyárak olyan rétegek számára is
elérhetővé tették a zenekari hangversenyt, amelyek nem sűrűn
engedhetik meg maguknak. A szünetben felmérhettük: nagycsaládosok és
nyugdíjasok is szép számmal vettek részt a jubileumi esten.
Egy
réteget mindenképp hiányolhattunk, a zenepedagógia területének
képviselőit, tanárokat-diákokat. Az élőzene-hallgatásra nevelésben
korántsem jeleskedik hazai (fővárosi) zeneoktatásunk. Aki Budapesttől
távol él, érzi a felbecsülhetetlen értékét annak, hogy diákok – diákjeggyel
látogathatják a MüPa koncertjeit. Akinek
rendelkezésre áll ez a lehetőség, ritkán él vele… Elsősorban a híres
előadók vonzzák a fiatalokat, kivételnek számít, aki műsor kedvéért
megy koncertre, vagy egyszerűen csak azért, hogy jelen legyen a zene
születésénél. Ezért elsősorban a zenetanárok a felelősek, akik maguk
is csak ritka alkalmakkor járnak koncertre. (Év közben indokoltan, hiszen a
délutáni tanítással gyakran összeegyeztethetetlen a hangversenylátogatás
– de közben kihalt a szándék is, lám, a szünidőben sem éreztek
késztetést…) Kiváltképp a zenekarvezetőket és (ifjúsági) zenekari tagokat
hiányoltam. Az El Camino programján szerepel az
élethosszig tartó zeneszeretetre-nevelés – e téren még lenne tanulnivalónk…
A
zenekarról szerzett első benyomás kedvező: rendkívül fegyelmezettek a
játékosok (talán csak két kürtös került idő előtt a turnézó
együttesbe). Játékuk pontos,
összeszokott, szólamaik kidolgozottak. A megadott programon
azonban eluralkodott valamiféle objektivitás – ami a ráadás-számok sorában
teljesen eltűnt. Karmesterük a szakmát a Szovjetunióban tanulta, hazáját
csaknem négy évtizede hagyta el. Amerikában californiai
egyetemi zeneigazgató-karmesteri állásból került az El Caminótól,
van tehát gyakorlata a fiatalokkal való munkában. A műsorismertetőben
tőle idézett, ars poetica jellegű célkitűzése értelmében a
szépség meghallására kívánja szoktatni muzsikusait, akiknek a
műsorválasztással tudatosan ad kihívás-jellegű feladatokat, hogy
ráébressze őket: többre képesek, mint amit magukról gondoltak.
E
szellemben a Rossini-nyitány a bejátszás funkcióját töltötte be, remekül. Annak
a sziporkázó szellemességnek viszont, amely oly ellenállhatatlanná teszi
Rossini zenéjét, nyomát sem fedezhettük fel. Humortalanul komoly fiatalok adták
hangszertudásuk – és zenekari játékban szerzett gyakorlatuk – legjavát.
Sibelius
hegedűversenyében a szólista adta az élményt, gyönyörű tónusával,
technikai nehézséget nem ismerő játékával. Ő tényleg játszott a
hangszerén! Biztosan formált Yujin Ariza, figyelmet-követelő perfekcióval.
Bár életkorát nem sikerült kinyomoznom, vélhetőleg még nem töltötte be a
20. évét. Igényes muzsikálása a New York-i Juillard Schoolt dicséri (bár szólista-egyéniségéhez nem fér kétség,
zenekarban is játszik, a San Francisco-i Ifjúsági
Zenekar koncertmestere). Pedagógiailag is hasznos, hogy kiváló fiatal
szólistával – tehát generációjuk kiválóságával – játszhat az ifjúsági együttes.
A
19 éves Sosztakovicsnak a karmesternő zenei anyanyelvén szóló I.
szimfóniája jól példázta tudatos zenekarnevelő szándékot. Központi
irányításra úgy csendült fel a mű, hogy áttört szerkezete, a
hangszerelésbeli trouvaille-ok sokasága rendre
hallhatóvá vált.
A
nehézkesen járó Kolchinsky dirigensként a
célratörő mozdulatok mestere. Gesztusaival utasít, irányít – az
együttessel kommunikál, nem a közönségnek vizualizálja a zenét. Auditív
elképzelése a vitális-képlékeny dinamikai árnyalatokban is megmutatkozott. A
már-már térhatású subito pianissimóit tanítani
kellene (vagy legalábbis hallani, s dirigenseknek megpróbálni „ellesni”).
Hogy
ismeri és szereti együttesét, megmutatkozott a ráadásszámok kiválasztásában,
amikor az áradó dallamokba s a pezsdítő ritmusokba felszabadultan
belefeledkezhettek a fiatalok. Ekkor mutatkoztak meg igazán a zenei neveltetés
különbözőségei – ugyanazt a zenei hangzást más-más mozgással valósították
meg néha az egy pultnál ülő hegedűsök is. Prokofjev, Bernstein –
gordonkát és bőgőt perdítő látvány-effektusok, mambo-kiáltások.
Mintha kicserélték volna az addig jól nevelten fegyelmezett csapatot.
Muzsikáló, sőt, öröm-zenélő amerikaiakká lényegültek át – hasonló perfekcióval, csak épp sokkal közvetlenebb játék-örömmel.
Rokonszenves
együttes emlékét őrzik a hallgatók – megtanulva nevüket, s a jövőben
nem szalasztva el a lehetőséget, újrahallgatni őket.
Fittler Katalin