Hámori
Máté*
Zenekar az iskolában – gondolatok az iskolai ifjúsági
koncertek megújulásáról
A
magyarországi közoktatás megreformálására irányuló törekvések sok vihart
kavarnak napjainkban, ugyanakkor viszonylag kevés szó esik azokról az
értékekről, amiket az oktatási rendszer sikeresen őrzött meg az
elmúlt évtizedek során. Ilyen egyértelmű értéknek számít az iskolai komolyzenei
koncertek rendszere, különös tekintettel a hivatásos szimfonikus zenekarok
által rendszeresen megtartott ifjúsági előadásokra. Ez a rendszer, amely az
országos Filharmónia által 1989. előtt kiépített iskolai hálózat alapjain
él tovább napjainkban, kiterjedtségét és szervezettségét tekintve a mai napig
példaértékű mind Közép-, mind Nyugat-Európai viszonylatban. Bár az erózió –
mely manapság szinte minden oktatási rendszerben felütötte a fejét – ezt a
területet is kikezdte, van rá remény, hogy az iskolás korú fiatalok iskolán
belüli komolyzenei nevelése megmaradjon olyan értéknek, amelyre büszkén hivatkozhatunk
a világ bármely pontján.
Az
iskolai zenei nevelést szinte minden magyar szimfonikus zenekar kiemelt
fontosságú missziónak tekinti, azonban ezen misszió pontos célját és eszközeit
tekintve igen sokszínű a kép hazánkban. A hatályos
előadóművészeti törvény1 is kiemelt feladatként definiálja
az ifjúság zenei nevelését az együttesek számára, ugyanakkor nem létezik a
NAT-hoz hasonló tartalmi útmutatás arra nézve, hogy pontosan milyen irányban
volna szükséges vezetni a fiatalokat a „komolyzene” ágas-bogas világában. Ez
önmagában nem probléma, hiszen az egyébirányú művészeti tevékenységre sem támaszt
– nagyon helyesen – követelményeket, vagy preferált irányokat a jogalkotó.
Ugyanakkor az Iskoláskorúak zenei nevelése olyan pedagógiai feladat, amely
speciális megközelítést, és az ide vonatkozó neveléstudományi kutatások
ismeretét illetve használatát igényelné. Ezekből pedig akad bőven:
Magyarországon – a sokat emlegetett Kodályi hagyományok talaján – számos
értékes kutatás foglalkozott és foglalkozik ezzel a kérdéskörrel2.
Abban a tekintetben, hogy milyen pedagógiai elvek nyomán érdemes folytatni az
(akár kurrikuláris, akár extrakurrikuláris) iskolai zeneoktatást, persze számos
heves vita dúlt3 – legtöbbször éppen a Kodály-koncepció mai
használhatóságát, illetve megreformálhatóságát vitatók között.
Egy
tekintetben azonban úgy tűnik egyetértés van a szakemberek között: a
mostani tizenévesek kultúrafogyasztási szokásai és „megközelíthetősége” a
klasszikus kultúra számára megváltozott az elmúlt évtizedek során4.
Abban van vita, hogy a megváltozott közönség-igényekhez mennyiben, és milyen
módon kell alkalmazkodnia a nevelőnek – jelen esetben zenekarnak – hogy
sikeresen tudja átadni az általa képviselt értékeket. Ismeretterjesztés,
nevelés vagy szórakoztatás: nagyjából ezen fő koordináták között mozog a
mai iskolai koncertek kínálata.
Szemügyre
véve az aktuális helyzetet, látszólag pezsgő gyermek-koncert élet zajlik
az országban: a fidelio.hu komolyzenei
portál külön rovatot szentel a műfajnak5, ahogy általában véve
is előtérbe kerültek az online felületeken a családi kulturálódási
lehetőségek6; azonban csalóka ez a kép, hiszen a sok látványos
program elsősorban Budapesten koncentrálódik, és túlnyomó többségében
iskolán kívüli előadás vagy fesztivál. A
gyermekek legnagyobb tömege ugyanakkor az iskolán belül érhető el, és –
Magyarország demográfiai mutatóiból kiindulva7 – a vidéki közepes
méretű településeken. Ide azonban csak nagy erőfeszítések árán juthat
el egy szimfonikus zenekar, de – hál’ Istennek – a flharmóniai rendszer örökségének
köszönhetően, mégis eljut. Arról azonban, hogy hogyan is zajlik egy
ifjúsági koncert nehéz képet alkotni az országos internetes lapokat böngészve.
Az
elmúlt évek során számtalan különböző programot állíthattam össze és
próbálhattam ki az ilyen, iskolai koncertek alkalmával az ország különböző
szimfonikus zenekaraival8, de részt vettem már kész programok
lebonyolításában is. Röviden összefoglalva az eddigi tapasztalatokat, egy
előadás sikerének általában az élményszerűség
a kulcsa. Ez persze nem újdonság, nincs ez másként a „felnőtt”,
hagyományos koncertek esetében sem. Az viszont, hogy a különböző
korosztályoknak mi teheti élménnyé egy Bartók vagy Ravel mű meghallgatását,
jóval összetettebb kérdés. Felgyorsult információáramlás veszi körül a
gyermekeket, ami nem feltétlenül jelenti azt, hogy a zenei programokat is
információtól és „ingerektől” túlzsúfolva lehet csak érdekessé varázsolni
a számukra, ugyanakkor tény, hogy érdemes több érzékszervét is bevonni a
TV-telefon-internet Bermuda-háromszögben időnként elmerülni látszó
ifjúnak. Azok az előadásaim voltak talán a legsikeresebbek eddig, amelyek
egyszerre operáltak az irodalom, zene és komikum eszközeivel: a szcenírozott
operaelőadások8. Be kell látni azonban, hogy a szűkös költségvetés
keretei között vidéki zenekaraink általában nem tudják viselni egy efféle,
rendezéssel-mozgással-kellékkel-jelmezzel súlyosbított, sok esetben számos
szereplőt foglalkoztató előadás anyagi terheit. Amennyiben tehát az
előadók egy olyan összművészeti produkcióban gondolkodnak, amelynek
különböző komponensei jótékonyan befolyásolhatják a befogadást, úgy
újfajta, költséghatékony megoldásokhoz kell folyamodniuk. Ne felejtsük el, hogy
az efféle szolgálatot hivatásos zenekaraink feszített munkatempóban, általában
egy hét leforgása alatt látják el, napi kettő-három koncertet adva, utazva
egyik településről a másikra, így érdemes olyan műsorokban
gondolkodni,
amik művészi szempontból „kibírják” ezt a megterhelést, alkalmazhatóak
szinte bármilyen helyszínhez és közönséghez, az elit bentlakásos gimnáziumtól
az ipari szakközépiskoláig.
Könnyedén
belátható a feladat nehézsége, ám a kreativitás mindig a legszűkebb
ösvényen képes leginkább vágtázni. Ez a kreativitás talán a legfőbb kulcsa
a jól sikerült gyerekelőadásnak: a hagyomány szellemét megőrizve,
formáját viszont megújítva megérinteni a közönség lelkét. Az innováció pedig
mindig az adott program gazdájának függvénye, az ismeretterjesztő
típusúaknál a műsorvezető, egyébként pedig a karmester (esetleg
rendező) felel a szellemiség és forma hatásos elegyítéséért. Az
előbbi, műveket illetve szerzőket ismertető típusnak nagy
hagyománya van hazánkban, Lukin László és Zelinka Tamás alakja rengeteg gyermek
első zenei élményéhez szorosan hozzákötődött. Ebben az esetben
rendkívül fontos az előadó személyes varázsa, és lelkesültsége, amely –
szinte az adott művektől és ismertetéstől függetlenül – képes
megmozgatni vagy épp lekötni a fiatalok figyelmét. A fiatalabb generáció számos
tagja halad tovább a zenei ismeretterjesztésnek a fent említett pionírok által
kitaposott ösvényein tovább, többek között Fazekas Gergő vagy Flach Antal.
A
másik lehetséges út tehát, ha nem „prózai” keretbe, ismertetésbe ágyazva
prezentálja a zenekar mondandóját, hanem olyan komplex előadásként, amely
külső magyarázat nélkül is érthető és megáll a lábán. Figyelembe véve
a célközönség figyelmének határait illetve az iskolai rendbe történő betagozhatóságát
az előadásnak, az nem tarthat tovább 40-45 percnél. Érdemes a zenei
folyamatot időnként megszakítani, illetve a hallgatóság figyelmének
fókuszát váltogatni, hiszen nem „zeneértő” és nagy valószínűséggel
nem koncert illetve színházjáró közönségről lévén szó, nem megszokott
számukra a tartós, egyirányú koncentráció, főleg ha nem nyilvánulhatnak
meg eközben.
Éppen
ezért fontosnak tartom – amennyiben lehetséges – az interakció beépítését az
előadásba. Példának vegyünk egy
régebben lezajlott ifjúsági előadást, ahol Britten: A young person’s guide to the orchestra („Az ifjúság zenei
kalauza”) című művét adtuk elő a zenekarral. A műhöz
újfajta, kibővített és rímekbe szedett kísérőszöveget írtam, amely
kötötté és reprodukálhatóvá tette az előadást. Ugyanakkor nagyjából negyed
órával a kezdés után beiktattam egy szakaszt, ahol lehetőséget adtam a
közönségből egy bátor vállalkozónak a zenekar vezénylésére. Ez kicsit – jó
értelemben – megtörte az előadást, és újraindította a koncentráció
képzeletbeli stopperóráját a közönség soraiban. Hasonló történik a Szolnoki Szimfonikus
Zenekar Prokofjev: Péter és a farkas előadásának végén is: itt a
legfőbb szereplők motívumait dirigálhatják a gyerekek. Ezen az
előadáson egyébként a mesélőn túl egy grafikus házaspár is segíti az
élményszerűvé tételét a műnek, akik speciális asztalukon homokból
rajzolják meg a történet alakulásának fázisait, amit egy kamera és projektor segítségével
élőben vetítünk ki a nézőknek.
Az
előadás végén ezt is kipróbálhatják a jelentkezők. Az interakció és a változatos vizuális
megjelenítésen túl azonban az első helyet a magas szintű zenélésnek
kell kapnia a gyermekelőadásokon. Bármilyen érdekes is lehet a forma, ha a
tartalom középszerű, a gyermekek üres kézzel/szívvel ülnek vissza az
iskolapadba. Sok zenekar elköveti azt a hibát, hogy csupán a kimondottan
gyermekek számára komponált műveket tűzik ilyenkor műsorra, alábecsülve
ezzel a fiatalok nyitottságát és befogadókészségét. Nagy meglepetéssel és
örömmel nyugtáztam, hogy a nemrégiben lezajott, Erkel Színházban helyet kapó
Operakaland című ifjúsági sorozat gimnazista hallgatói milyen átéléssel és
lelkesültséggel fogadták a Hunyadi László több mint háromórás, nem éppen
pehelysúlyú előadásait. Hasonló élményem volt mikor egy vidéki zenekarral Ravel
és Bartók műveket játszottunk, ahol az egyes művekhez kapcsolt, kissé
„modernizált” meséket itt is homok-animáció színesítette. A nehéznek talált
műveket itt is könnyedén tette magáévá a sokszor kisiskolás közönség.
Számtalan
út van tehát, és közülük a legtöbb járható is, ámde mindig fel kell tennünk a
kérdést: mi a célunk az iskolai zenekari koncertekkel? Akár a közönség
utánpótlás biztosítása, akár a gyermekek lelki-zenei fejlődésének
egyengetése, akár tudásuk pallérozása; a középpontban ugyanazon gondolat demonstrálása kell, hogy álljon: a zene
mindenekelőtt csodálatos élmények kiapadhatatlan forrása.
Felhasznált
irodalom:
1.
2008. évi
XCIX. törvény az előadó-művészeti szervezetek
támogatásáról és sajátos foglalkoztatási szabályairól (http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A0800099.TV)
2.
Szőnyi
Erzsébet: Zenei nevelésirányzatok a XX. században (Tankönyvkiadó, 1988)
3.
Laczó Zoltán: Zenei nevelés a közoktatásban
(in: Tanulmányok a neveléstudomány
köréből,
Osiris, 2001.)
4.
Hausmann Alice: Ízlés vagy sodródás? Összefüggések
a romániai magyar
középiskolások
zenei ízlése, zenével kapcsolatos magatartása és értékrendje, kulturális
fogyasztási
szokásai között (doktori értekezés, DE 2011.)
6.
http://port.hu/pls/w/child.index2,
http://est.hu/csaladi/
7.
http://www.ksh.hu/interaktiv/terkepek/mo/oktat.html?mapid=ZOI001
8.
Miskolci
Szimfonikus Zenekar, Győri Filharmonikus Zenekar, Savaria Szimfonikus
Zenekar, Szolnoki Szimfonikus Zenekar, Debreceni Filharmonikus Zenekar, Pest
Megyei Szimfonikus Zenekar
9.
Mozart:
Bastien és Bastienne, Teatro di Musica Kamarazenekar, 2006,
Donizetti:
A csengő, Győri Filharmonikus Zenekar, 2009
Haydn:
A patikus, Győri Filharmonikus Zenekar, 2011
Mendelssohn:
Hazatérés idegenből, Győri Filharmonikus Zenekar, 2012
Hámori Máté
* Hámori Máté a fiatal
magyar karmester-generáció kiemelkedő tagja. 1983-ban született
Budapesten, zeneszerzés és zongoraművészi tanulmányai után végezte el a
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem karmesterképző szakát 2006-ban.
Zeneakadémiai évei alatt alapította meg a Teatro di Musica kamarazenekart,
amellyel számos nagysikerű koncertet adott, és bemutatott több új magyar
zeneművet is. 2005. óta a hazai szimfonikus zenekarok többségét dirigálta,
visszatérő vendége a Szombathelyi, Győri, Miskolci és Szatmárnémeti
Filharmonikus Zenekarnak. 2009. óta Vásáry Tamás asszisztenseként segíti a
Kodály Zoltán Ifjúsági Zenekart, és vezeti a Debreceni Egyetem
Zeneművészeti Karának zenekarát. 2012-től kezdve a Szolnoki
Szimfonikusok állandó karmestere. Számos ifjúsági operaprodukció és
újszerű, interaktív ifjúsági koncertprogram kötődik a nevéhez.
2013-ban a Hunyadi László című operával debütált a budapesti Erkel
Színházban. Ugyanezen év szeptemberétől az Óbudai Danubia Zenekar
művészeti vezetője.