Kamarazenei
tábor a Szentendrei-kistérségben
Interjú Turmezeyné
dr. Heller Erikával, Bolyky Zoltánnal, Káip
Róberttel, Kékesi Judittal, Rozmán Lajossal és Schmidt Eleonórával
2013 júliusának egyik forró délutánján érkeztek meg a lelkes zenetanuló
növendékek Szentendrére, hogy a kora délutáni órákban elfoglalják szállásukat
az Andrea Panzióban. Az elhelyezkedés után rövid tájékoztató következett. Az
első közös este a XXI. század pszichológiai gyakorlata szerint, a csapatépítés
jegyében telt.
Darvassi Andrea: A tábor megálmodóját, a szervező team
motorját, Turmezeyné dr. Heller Erikát kérdezem. Milyen indíttatásból fogant meg a tábor
létrehozásának ötlete?
Turmezeyné dr. Heller Erika
T. H. E. A nyári
elfoglaltság más tartalmú élményt jelent, mint év közben a zeneiskolai tevékenységek.
Hangszerükön egyénileg gyakorolnak, a hangszeres órákon zajló fejlesztés is
egyénileg történik. Ebben a táborban a közös zenei élmények domináltak, egy
hiánypótló koncepció mentén terveztük meg a programokat.
Az Új Széchenyi Terv keretében belül nyertünk pályázati támogatást a hangszeres tehetségüket már bizonyított
fiataloknak. A tábor céljaként a kiemelkedő fiatalok zenei pályafutásának
támogatását jelöltük meg. A szakmai tevékenység gerincét a kamarazene adta, amely minden zenész számára megkerülhetetlen.
Ehhez egyaránt szükséges a saját hangszer uralása, a kooperáció a többiekkel és
a magasabb szintű muzikalitás. Ugyanakkor ez az a terület, amely az
iskolai gyakorlatban – praktikus okokból – kevesebb teret kap.
D. A.
Milyen szempontok alapján választottak mentorokat?
T. H. E. A tábori
foglalkozásokon a művek művészi kidolgozása történt. A
műhelymunka előkészület volt a tábort záró nyilvános hangversenyre,
amely a Nemzeti Galéria kupolája alatt hangzott el. Itt olyan produkciók is
megjelentek, amelyet a diákok a mentorokkal közösen adtak elő. A mentorok
a szakma valóban elismert és közismert, sikeres, példaképet jelentő
képviselői. Olyanokat választottunk, akik a fiatalokkal személyes
kapcsolatot tudtak kialakítani, és valószínűsíthetően az arra
érdemeseket későbbi pályájukon is segíteni fogják. Szeretném személyesen
megnevezni őket.
· Bolyky Zoltán - hegedűművész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Egyetem diplomahangversenyeinek karmestere, három éven át a Szolnoki
Szimfonikus Zenekar és Izaki Maszahiro
főzeneigazgató munkatársa, jelenleg a Hegyvidéki-Solti György Zenekar
művészeti vezetője;
· Káip Róbert - a Magyar Rádió Zenekar harsona művésze,
a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karának tanára;
· Kékesi Judit – zongoraművész, a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem Tehetségek Tagozatának, és a Budapesti Bartók Béla
Zeneművészeti Szakközépiskola és Gimnázium tanára;
· Rozmán Lajos – Liszt Ferenc-díjas
klarinétművész, 2000-ben Fischer Annie ösztöndíjas, többszörös Artisjus
díjas;
· Schmidt Eleonóra - zongoraművész, a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem Kamarazene Műhely, Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének egyetemi docense,
szakirány-felelős; nevéhez fűződik az LFZE zongorakísérő
szakirány hangszeres területének kidolgozása.
D. A.
Összehasonlítva az intézményesített zeneoktatás tanévhez kötött rendjét a nyári
tábor programjaival, milyen előnyt és hátrányt lát ez utóbbiban?
Schmidt Eleonóra
S. E. Az alaphelyzet
teljesen más. Ez különben is speciális helyzet, mert a diákok nem ismerték
egymást, mi se a diákokat. Ezen felül teljesen új anyagokat kaptak. Minden
szempontból újdonság a dolog. Ennek van egy mozgósító ereje is a gyerekekben a
koncert miatt. Rendkívülinek tartom ebben a táborban, hogy ez a korosztály a
kamarazenével tud foglalkozni. Mostoha helyzetben van általánosan a kamarazenei
oktatás, ezért hogy a gyerekek előtt ez reflektorba tudott kerülni, ez
nagyon nagy dolog. A kamrazene, a vele való
foglalkozás egy olyan személyiség fejlesztő erővel hat, és egy olyan
lelkiséget is fejleszt a gyerekekbe, amit nem lehet mással. Valóságos misszió,
ahogyan itt a kamarazenével foglalkozunk. A gyermekek készültsége
megnyilatkozik abban is, hogyha valaki szólóban nem készül fel egy
szólódarabbal, akkor – a gyerekek szóhasználatával – elviszi a balhét egyedül.
De ha nem készülök a kamarával, akkor az egy felelőtlenség, mert a társamat
is bajba hozom. Ezt is velük átéljük, és a mentor tudja mondani, mennyire
rendkívüli figyelni való dolog ez. Az ember egymásért is felelősséget
vállal.
D. A.
Mentorként volt-e lehetősége befolyásolni a táborban megtanítandó
zenedarabok kiválasztását a szervezési időszakban?
Kékesi Judit
K. J. Természetesen volt
lehetőség, sőt nekünk kellett kitalálni a szerzőket, darabokat
és a csoportok összeállítását. Mivel tudtuk, hogy 4 munkanapunk van és kevés
gyakorlási lehetőség, ezért kicsit könnyebb anyagot választottunk, ami
azért mégis örömteli legyen. Barokk, klasszikus, romantikus. szerzők,
továbbá Bartók művek. Kortárs művekkel Rozmán Lajos foglalkozott. A
csoportjaim között volt négykezes, gitárduó, furulya-zongora és oboa-zongora
páros.
D. A.
Mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem diploma-hangversenyeinek
karmestere, milyen mentális problémákat lát a hangszeres szólisták produkciói
mögött? Sikerülhet-e a tábor résztvevőinek olyan útravalót adni, amiket az
év közbeni tanulmányaikban tudnak később hasznosítani?
Bolyky Zoltán
B. Z. Ebben az esetben az
együttes játék mellett nagyon erős szerepe volt, hogy szóló tudásban ki
hogyan érkezett. Mivel nagyon fontos volt a záró koncert, a bemutatkozás, ezért
úgy haladtam, hogy alapvetően a darabra koncentráltunk és a darab kapcsán
felmerülő lokális problémák hoztak elő esetleg olyan gondolatokat,
instrukciókat, amelyek általános érvényűvé téve később hasznosak
lesznek. Tehát én nem szeretek szentenciákat kinyilatkoztatni, meg nagy
alapelveket hangsúlyozni. Napról napra részletesebben dolgoztunk, és akkor
előkerült egy-két dolog, de én általában törekszem arra, hogy a darabot
építsük, és abban szerezzenek olyan tapasztalatot, amelyeket használnak, de ezt
ő maga fordítja át, hogy mi az, ami ebből számára csak arra a pontra
vonatkozik és mi az, ami: huh, ez tényleg valahol általánosan is igaz, figyelnem
kell. És ezt maga bontsa le, ne én mondjam meg neki, hogy ez és ez és ez a
három komponens, ami neked hiányzik. És lehet, hogy a tábor végére már tudok
ilyet is mondani, mert, hogy lesz a szülőkkel találkozás – úgy tudom - egy
kis fogadás formájában, és akkor tudunk beszélni.
D. A.
A kamaracsoportokban lévő fiatalok – bár életkoruk 15-17 év közé esik – különböző stádiumban vannak a
tanulmányaiknak. Szükséges-e rangsorolni az instrukciókat, iránymutatásokat,
hogy sikerüljön őket összehangolni az egységes produkció érdekében, és ne
érződjék, hogy valamelyikük hamarabb kezdte a hangszeres tanulmányait, és
a másik később?
Káip Róbert
K. R. Úgy gondolom, hogy
ez nem attól függ, hogy ki mikor kezdi el a tanulmányait, esetlegesen hogyan
tudnak egy-egy instrukciót hamarabb megérteni, hanem ez az egyéni
felkészültségtől is függhet, valamint az egyéni tudástól is. Nem okozott
problémát egyébként, mert nagyon fogékonyak a fiatalok, nagyon hamar veszik az
akadályokat. A tudásszintek – mivel rézfúvós kamarazenéről beszélünk, ezen
belül is rézfúvós kvintettről beszélünk – kiegyenlítődnek.
D. A.
Különböző életkorú hangszereseket összefogó klasszikus zenekarok
vezetőjeként van-e titka egy-egy megszülető zenei produkció
motiválásának?
B. Z. Az ember mindig
dekázik a pedagógiában a követelés és bíztatás fogalmával. Így a tábori
körülmények között, hogy ismerkedünk egymással, én egy abszolút barátságos
hangnemben törekszem megközelíteni az aktuális korosztályt. Zömében középiskolások,
egy közvetlen interakcióra bíztató kommunikációt célzok meg. Akkor, hogyha
hivatalosan év közben tanítok, akkor abba bele kell, hogy szüremkedjen jobban a
követelésnek az a része, hogy a növendékkel vizsgára készülünk. Növendéke válogatja,
hogy mennyire van szükség a biztatásra, vagy mennyire inkább a kitűzött
cél hangsúlyozására és a gyakorlásra, és fokozottabb munkára való irányítás és
rászorítás szükséges. A zenekarban megint csak abszolút hiszek abban, hogy
olyan módon kell jelen lenni, hogy reflektálni kell a helyzetet. Mikor egy
zenekar fegyelmezetten dolgozik és elfoglalt az apróbb részletekkel, és a
vezető úgy érzi, hogy ezt most át kellene mossa
egy átfogó lendület, és felszabadítani a hangulatot, akkor arra van szükség.
Van, amikor pedig meg kell fogni a gyeplőt. Ezt mindig az adott
diszpozíció befolyásolja. A tanításban és a vezénylésben egyaránt.
D. A.
Klarinétművészként a fafúvósok köré épített kamaracsoportokkal dolgozik.
Jelent-e a gyerekek motiválásában valamilyen különbséget, hogy hány
kamaratársat kell összehangolni?
Rozmán Lajos
R. L. Ez nem csak
motivációs kérdés, hanem egyszerűen, logikusan minél többen vannak, annál
komplikáltabb az anyag. Egy másikra figyelni egyszerűbb, mint két másikra,
és aztán három másikra. Azt kell mondjam, hogy majdnem
arányosan növekszik a nehézség. Ez egy olyan rutinnak a kérdése, amiből
nem lehet elég. Ezek évtizedes projektek, amiket az ember csinál. Magam harminc
éve, lehet, hogy valaki most kezdi, és ebből három-négy nap tényleg
jelképes.
D. A.
Gyerekeknél mi jellemző? Van olyan, aki még soha nem kamarázott?
R. L. Igen, olyan is van.
D. A.
Van olyan is, aki nagy rutinnal rendelkezik?
R. L. Nagy rutinnal senki
nem lehet.
D. A.
Ezeket a különbségeket lehet kezelni ez alatt az öt nap alatt?
R. L. Hogyne, abszolút! A
pedagógia erről szól, hogy nem tudok válogatni, és lehet, hogy nem is kell
válogatni, hanem azzal kell foglalkozni, aki jön. A profi életben is így van,
hogy az erőviszonyok nagyon ritkán kiegyenlítettek. Minél több ember van,
annál nagyobb a rizikó, hogy az erőviszonyok nem lesznek egyformák. Ezzel
kell tudni dolgozni, mert egy hét emberes legprofibb produkcióban is biztos,
hogy van egy gyengébb, és azt kell tolerálni tudni. Azt vagy magával húzza a
többi, vagy mondjuk – diákprodukcióban sokszor előfordul, és ez egy nagyon
szép, toleráns játék–, hogy a leggyengébbhez igazodunk. Leggyengébbhez
igazítunk tempót is, és ez egy nagyon jó kompromisszum-kézséget is segít adni a
gyerekeknek.
D. A.
Kicsit régebb óta kamaramuzsikáló gyermek könnyedén megérti ezt akár metakommunikációs
jelekből is, hogy őneki azért kell most kicsit lassabbra vennie
magát?
R. L. Ez nem annyira
elvont dolog, egyszerűen megegyezünk. Itt van egy csapat, ilyen is van
benne, olyan, amolyan is, kell egy közös nevezőt találni. Azért szuper a
zene, mert egy absztrakt ügyben tanulunk meg megegyezni. Tehát a
legkülönbözőbb emberek, ízlések, felkészültségek motivációkban vannak
jelen, és ahhoz, hogy egy produkció létrejöjjön, rettenetesen sok konkrét
dologban meg kell egyezni.
D. A.
A Magyar Rádió Zenekarának rézfúvós tagjához fordulva kérdezem, hogy
jelenthet-e nagyobb lelki nyugalmat a tudat, hogy hangfelvétel történik, vagyis
a jó részek összevághatóak? Hogyan látja, milyen lelki folyamatot jelent, ha
többször ismételhető egy-egy optimális rész? A délutáni programok egyik
rendezvénye, hogy a gyerekeket pszichés tréninggel ráhangolják a művészi
élet nehézségéire, mint a koncertezés, hangfelvétel. Ilyen irányban beszélgettek-e
az itt lévő növendékekkel?
K. R. Igazság szerint nem
gondolom, hogy nagyon el kéne menni afelé, hogy most felvételről
beszélgessünk velük. Elég ambivalens a helyzet ilyen szempontból, hiszen mindig
toppon kell lenni. A hangfelvétel során csak jutalom, hogy van javítási
lehetőség. A színpadon vagy az élő zenénél folyamatosan halad a zenei
vonal, egyszerűen nincs javítási lehetőség. Ott azért kell a
legnagyobb színvonalon teljesíteni, mert csak egyszer adódik. Ugyanakkor hozzá kell tegyem, hogy a színpadi kultúra, a színpadi mozgás,
vagy a hangszer tartása, a hangszer kezelése, az öltözék, a meghajlás az
borzasztóan fontos, és erről beszélgettünk. Felvételről még nem, azt
még korainak tartom.
D. A.
Minden szünidei program természetesen magában hordozza a nyár hangulatának, a
kikapcsolódást és feltöltődést jelentő közös együttléteknek az
élményét. Itt sem volt másként. A július 9.-14. között lezajlott tábor
programja mutatott egyfajta rendszert. Szerda és szombat között a
délelőttök Pomázon, a Teleky-Wattay
zeneiskolában műhelymunkával folytak, majd a délután az aktív szórakozás
jegyében telt.
T. H. E. Így van. A
feltehetően főként vidéki fiatalokra tekintettel félnapos budapesti
városnézés – az Operaház épületének meglátogatásával – kapott helyet a
programok között. Előtte csoportmunkában „Budapesti zenei séta” címmel
internetes kutatás alapján készültek előre a növendékek, majd egymásnak kiselőadást
tartottak a csoportok a helyszínen. A pomázi helyszínre való tekintettel
szintén kihagyhatatlan volt Szentendre és a Skanzen meglátogatása.
D. A.
Milyen pszichológiai tapasztalatok alapján esett a választás a historikus
táncra, mint a délutáni foglalkozás gerince?
T. H. E. A tehetséghez
kapcsolódó „gyenge oldal” jellemzően a szerepléssel járó feszültséggel,
lámpalázzal való megküzdést jelenti, ami különösen súlyosan érintheti a
hátrányos helyzetből érkezőket. Ehhez pszichológus által tartott tréning
adott segítséget. Kiegészítő művészeti tevékenységként a historikus
tánc kínálkozott. Az esti vagy délutáni „táncház” kellemes testmozgást
nyújtott. Eleinte a résztvevők félénken fogadták a programot, de rövid
idő alatt megbarátkoztak a lépésekkel és egymással is. Kacagva, jókedvvel
segítették társaikat. Emellett csapatépítő tevékenységként is tekintettük,
az ismerkedés formájaként. A hangszeres gyakorlathoz remek alapot jelent,
hiszen a reneszánsz, barokk és bécsi klasszikus stílus mélyebb megértésében
semmihez sem fogható az a tapasztalat, amelyet ily módon saját mozgásukon
keresztül szerezhetnek a leendő zenészek. E korszakok zenéje ugyanis
nagyban épít a stilizált táncokra.
D. A.
Már említette, hogy nincs idő a tábor alatt a hangrögzítés folyamatában
zajló lelki eseményeket boncolgatni. Ám kikerülhetetlen a kérdés. A
szórakoztató elektronika felhasználó-orientáltsága miatt megnőtt az
amatőr felvételek száma. Milyen kapaszkodók vannak ezek értékrendjében
eligazodni egy nyiladozó zenei ízlésű hangszeres növendéknek?
K. R. Magunk között
vagyunk, merem szlengesen mondani: last minut-ben vagyunk. Szinte már késő. Megemlítem nekik,
hogy minden nap tessék zenét hallgatni, ne csak rézfúvós zenét hallgatni, ne
csak trombita, kürt, harsona irodalmat hallgatni, hanem különböző szólistákat,
leginkább énekeseket. Egyébként szeretek énekelni, szeretek énekeltetni is,
szolmizálunk is persze. Ajánlani szoktam, hogy különböző előadóktól
hallgassák meg, hogy egy zenei folyamatot, egy frázist hogyan formálnak meg, hogyan
frazíroznak, milyen dinamikával, milyen technikával
dolgoznak. Manapság az internet világában minden meghallgatható. Én úgy vettem
észre egyébként, hogy azok a fiatalok, akikkel most foglalkozom, nagyon
fogékonyak a klasszikus értelemben vett klasszikus zenére. Ebbe természetesen
beletartozik a reneszánsz és a barokk is, valamint a jazz és a kortárs zene is.
Nagyon tudatosan készülnek ők erre a zenei pályára gyakorlással, zongora
tanulmányokkal, szolfézzsal. Aki komolyzenei pályára
akar orientálódni, azok vannak már annyira intelligensek, hogy ezt a fajta
zenét fogják hallgatni. Egyébként az igényes könnyű zenét is
meghallgathatják.
D. A.
Amikor megindul az új tanév, visszatérnek ezek a növendékek a zeneiskolás vagy
középszintű tanulmányikhoz, akkor fog-e adni ez a nyári élménye olyan
önbizalmat, hogy szívesen válasszanak új műveket, esetleg önállóan
kezdjenek a megtanulásához?
R. L. Kérdés, hogy
mennyire marad kuriózum ez a pár nap. Mert év közben az egy teljesen más játék.
Mindenféle szempontok szerint felállított teljesítményeket próbálnak kiszedni
belőlük, és akkor ez a fajta szabadság, amire én legalább itt biztatom
őket, ez év közben nem tud érvényesülni. Ezeken az intézményi menetekben
inkább azt lehet látni, hogy magára az illető emberre nem kíváncsi senki.
Arra kíváncsi, hogy ő produkálja azt az elvárási rendszert, ami le van
írva, de hogy őrá pontosan, ez szokatlan. Itt belekerül egy olyan
szituációba, amiben én arra számítok, hogy Ő hoz valami extrát, magát, és
a figyelmét, meg a motivációját, meg az aktivitását. Ehhez nincs hozzászokva.
Ahhoz volt szokva, hogy belül vagyok egy sorba, ott teljesítem azt, amit a
többi, és az úgy rendben is van. Az, hogy én egy olyat tudok, amit senki más a
világon, és ezt el is várják tőlem, ez nyilván a hétköznapi
iskolarendszerben nehezebb kérdés.
D. A.
Ez a kamarazenei tábor első alkalommal nyitotta meg kapuit. Reményekkel
teli a kép ez után a néhány nap után?
K. J. Nagyon érdekes
koncepció mentén jött létre ez a tábor és utólag – látva a sikerét – azt kell,
hogy mondjam, fontos kísérlet volt. Bebizonyosodott, hogy nagy szükség van
olyan nyári táborokra is, ahol a gyerekek egész személyisége fejlődhet,
impulzusokat kaphat, ahol nemcsak a „zenész mivoltát” aknázzák ki. A zenélés, a
kamarázás volt az előtérben, de emellett a délutánok és esték érdekes és
értékes programokkal teltek. Fontos, hogy támogató hangulatban,
stressz-mentesen, közösségi légkörben zajlottak a foglalkozások. A
teljesítménykényszerre épülő mai oktatásunk mellett ordítóan hiányzanak az
ilyen és ehhez hasonló kezdeményezések. Az elgondolás, ami az egész gyereket
tartja szem előtt és nemcsak a részképességei fejlesztésére koncentrál, ma
időszerűbb, mint valaha.
D. A. Köszönöm a
beszélgetést.
Darvassi Andrea