„SZERENCSÉS
CSILLAGZAT IS KELL…”
A váci Bartók Béla Zeneiskola adott otthont az április 19-20-án a IX. Országos
Bartók Béla Hegedű-duó Versenynek. A zsűri-elnöki posztot Ábrahám
Márta hegedűművész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem egyetemi
adjunktusa töltötte be, akinek – közismerten – igen erős váci
kötődései vannak. Ezekről és persze a verseny tanulságairól
beszélgettünk 2013. augusztus közepén, egy intenzív próbafolyamat rövid
szünetében.
- Bokor
Gabriella: Önt nyilván sok emlék
köti a váci zeneiskolához…
- Ábrahám
Márta: Igen, és nagyon jó élmény
volt visszamenni, hiszen én váci vagyok, a szüleim egész életükben
ebben a zeneiskolában tanítottak, és mi, a két testvéremmel gyakorlatilag az épület
falai között nőttünk fel: ott kezdtünk el zenét tanulni, ott találtuk a
barátainkat, és a régi tanárainkkal is tartjuk a kapcsolatot. Én viszont
tízévesen bekerültem a Bartók Konziba, ezért az én
életemből – most így utólag nagyon nagy sajnálatomra – kimaradt az országos
duó-találkozó. Azt hiszem legalábbis, hogy akkor még találkozó volt a neve, és
nem verseny. Most, a gyerekek produkcióit hallgatva ébredtem rá, milyen nagy
kár, hogy ezen én soha nem vehettem részt! Ez egyébként máig így van: a
versenyen csak zeneiskolások indulhatnak, Konzi-,
vagy Zeneakadémia-előkészítős gyerek nem.
- Miért
hasznos egy ilyen verseny, vagyis mi mindent profitálhatnak belőle az
indulók?
- Nagyon jónak tartom a versenyzést, motiválja
a gyerekeket, intenzíven készülnek a megmérettetésre, és így magasabb
színvonalra is jutnak. Talán nem törnék magukat ennyire, nem dolgoznának ilyen
szorgalmasan egy „sima” koncert kedvéért. Az is a versenyzés mellett szól, hogy
a gyerekek egy kis színpadi gyakorlatot is szereznek, élesben is
kipróbálhatják, milyen a reflektorfényben állni. A következő óriási
előnye egy ilyen találkozónak az, hogy egymást is meg tudják hallgatni.
Nagyon sokat lehet abból tanulni, hogy mások milyen különleges megoldásokat,
ötleteket vesznek be a játékukba. Egyébként a többiek hibáiból is tanulhatnak a
gyerekek, de ez a mostani versenyre nem áll, mert mindenki nagyon jól játszott,
és ezt ne vegye túlzásnak: az egész versenyen nem volt egyetlen baki,
memóriazavar, vagy bizonytalanság, én is egészen döbbenten álltam ott a
döntő után, hogy erre ilyen fiatalon hogyan lehettek képesek. Persze az,
hogy a gyerekekben ennyi szorgalom és kitartás volt, nem csak őket, de a
felkészítő tanárokat és a szülőket is minősíti. Ez a verseny tényleg
nagyon magas szintű volt.
Ábrahám Márta hegedűművész
- Voltak
olyan produkciók, amelyek mögött nem csupán a rengeteg munkát érezte, hanem a
különleges tehetséget is?
- Igen, volt ilyen is. Nem sok párosnál
éreztem ezt, de hát ilyenkor nagyon sok tényezőnek kell együtt állnia,
mondhatni szerencsés csillagzat is kell. Itt duókról van szó, vagyis mindkét
gyereknek nagyon jónak kell lenni, azonos szintű tudással, és fontos, hogy
korban is összeillő partnerek legyenek. Emellett számít az is, hogy milyen
módon készítik fel őket, és a darabválasztásnak is nagyon nagy szerepe
van: a Bartók-duók mind népdalokból építkeznek, és a temperamentumosabb
gyerekek nagyon jól vették a gyors, virtuóz dalokat, például a Dudanótát. A
rátermett, „tüzesebb” versenyzőknél ez nagyon gyümölcsöző volt. Adódott
egy-két kevésbé szerencsés műsorválasztás is, de hát az ember nyilván a
tapasztalatokból tanul. Ahogy már mondtam, tényleg nagyon jó volt az általános
színvonal, láttunk egy-két kiemelkedő produkciót, gyengét pedig egyáltalán
nem.
- A
verseny kapcsán említette, hogy a duóban induló gyerekeknek egy szinten kell
lenniük. Az ön művészi pályáján hogy van ez? Itt már más tényezőkre
is nyilván szükség van ahhoz, hogy jól tudjanak együtt játszani, nem elég az,
hogy „egy szinten vannak”.
- Igen, ez egyfajta kémia. Sokszor találkozom
tőlem eltérő felfogású, és egészen más kultúrkörből érkező
partnerekkel, például amerikai kollégákkal. Más közegben felnőtt és
iskolázott muzsikusok, emberileg is különbözünk, életkorban is, mégis valahogy
nagyon jól megy együtt a játék. És van olyan zenész is, akivel hiába hasonló a
hátterünk, és ismerjük egymást évek óta, az együtt zenélés során mégsem alakul
ki az az oldott komfortérzet, ami a muzsikust igazán
felszabadítja, és a partnerére is inspirálóan hat.
- Érdekes
ez, és nehezen magyarázható. Most is olyan muzsikustárssal próbál, akivel nem
igazán hasonló a háttér, mégis remekül megy a közös munka.
- Igen, éppen Spányi
Miklóssal próbálok, és róla is elmondhatom, hogy nagyon messziről találtuk
meg egymást. Ő a régi zene világában élve keresett partnert, én meg
tulajdonképpen modern hegedűs vagyok, de mindig is nagyon nyitott voltam a
tudós, okos, és képzett muzsikusok felé, akik a régi zenét hiteles forrásokra támaszkodva
el tudják magyarázni, nem csak próbálkoznak vele, akiknek érdemes odafigyelni
minden szavára. Mi most már több mint két éve játszunk együtt, és nagyon
élvezem a közös munka minden percét, rengeteget profitálok és tanulok az
egészből. Úgy gondolom, hogy minden különbözőségünk ellenére remekül kiegészítjük
egymást.
- Most
a Zempléni Fesztiválra készülnek.
-A fesztivál keretében augusztus 14-én
játszunk Sárospatakon a Református templomban, utána stúdióba megyünk, és
felveszünk egy lemezt, a huszadikat a Carl Philipp Emanuel
Bach-sorozatból. Húsz éve készül, és ez lesz az utolsó, jövőre jelenik meg
az összkiadás. A lemezfelvétel után pedig – szeptember elsején – Fertődön
játszunk majd, az Esterházy Vigasságok rendezvényén.
- És
amint hazajön Fertődről, máris kezdődik a tanév a Zeneakadémián?
- Hát igen, ez most sűrű
időszak, de nagyon élvezem, még a meleg ellenére is. Ez az, amit igazán
szeretek csinálni: remek partnerekkel remek muzsikát játszani.
Bokor
Gabriella
A IX. Országos „Bartók Béla”
Hegedű-duó Verseny eredménye:
1.
korcsoport
I. helyezett:
Márki
Ádám – Tésik László
Király
– König Péter Zeneiskola AMI - Szeged
Felkészítő
tanár: Gabnai Sarolta és Tóthné Szegszárdy
Bernadett
II. helyezett:
Keczeli
Mészáros Anna és Komjáthy Kamilla
Kitaibel
Pál Ált. Isk., Gimn. és AMI – Harkány
Siklósi
Közoktatási Intézmény, Zeneiskola – Siklós
Felkészítő
tanár: Zavagyákné Dolgos Éva
III. helyezett:
Missurai
Pálma – Petris Katica
Fréderic
Chopin Zeneiskola – Gödöllő
Felkészítő
tanár: Gálné Bagi Márta és Béres Ágota
2.
korcsoport
I. helyezett:
Hévizi
Virág – Schwartz Zoltán
Tóth
Aladár Zeneiskola AMI – Budapest VI. ker.
Felkészítő
tanár: Ácsné Szily Éva
II. helyezett:
Mari
Dorottya – Zsótér Szilvia
Király
– König Péter Zeneiskola AMI - Szeged
Felkészítő
tanár: Gabnai Sarolta
III. helyezett:
Könczei
Zsombor – Vavrinecz András
Szent
István Király Zeneművészeti SZKI és AMI – Budapest XIV. ker.
Felkészítő
tanár: Ulrich István és Csernátony Mariann
2.
korcsoportban külön díjat kapott:
Antalóczy
Máté – Sárréti Márton
Kroó
György AMI – Budapest
Felkészítő
tanár: Gózon Kinga
2.
korcsoportban a legjobb kortárs mű előadásáért különdíjat kapott:
Do Minh
Viktor – Kecskés Aranka
Leopold
Mozart Zeneiskola – Budaörs
Felkészítő
tanár: Bogáti László
A
mű címe: Kecskés Balázs: Mekk! – Ránki György emlékére
3.
korcsoport
I. helyezett:
Molnár
Zalán – Szafián Márton
Bartók
Béla Zeneiskola AMI – Vác
Felkészítő
tanár: Veres Kornél
II. helyezett:
Temesvári
Fanni – Vámos Fanny Erika
Szent
István Király Zeneművészeti SZKI és AMI – Budapest XIV. ker.
Felkészítő
tanár: Bocsák Gábor, Schuszter Csilla
III. helyezett:
Katona
István – Tóth János Márk
Miskolci
Egressy Béni – Erkel Ferenc Zeneiskola AMI – Miskolc
Felkészítő
tanár: Gergely Péter Pál
3.
korcsoport különdíja:
Bréda
Zsófia – Lázár Bíborka
Fréderic
Chopin Zeneiskola – Gödöllő
Felkészítő
tanár: Gálné Bagi Márta
Tanári
különdíj:
Ácsné
Szily Éva - Tóth Aladár Zeneiskola AMI – Budapest VI. ker.
Gabnai
Sarolta – Király König Péter Zeneiskola AMI – Szeged
Schuszter
Csilla, Bocsák Gábor – Szent István Király
Zeneművészeti SZKI és
AMI –
Budapest XIV. ker.
Veres Kornél – Bartók Béla Zeneiskola AMI–
Vác