FELNŐTTEK
ZENEI NEVELÉSE EURÓPÁBAN
A zene integratív
funkciója
„Musiques ŕ l'école”,
avagy egy könyvismertető margójára
A francia Tanügyi és Kultuszminisztérium
1998. július 22-én kelt, minisztériumok közötti körlevele a művészeti és
kulturális nevelés egységes kidolgozására ösztönzi az intézményeket az óvodától
az egyetemig: egyesítsék erőfeszítéseiket olyan projektek kidolgozására,
amely lehetővé teszi minden gyermek számára a rendszeres és minőségi
zenei alapképzést a legfiatalabb kortól kezdődően.
Hogy mi indokolta ezt a miniszteri
határozatot, miért látták ennyire fontosnak, erre a kérdésre ad választ a
tanulmány, mely egyben a megvalósítást célzó tervezeteket is tartalmazza.
A szerzők több éves feltáró kutatást
végeztek annak érdekében, hogy kiderítsék az elszigetelődés és a
kirekesztettség, valamint a tanulói teljesítmény aggasztó
csökkenésének és motiválatlanságának okait.
A kutatások egyértelműen bizonyították,
hogy az ok a zenével – hangsúlyozottan a kórusénekléssel – és egyéb
művészeti tárgyakkal való foglalkozás lecsökkenése.
A tanulmány hivatkozik arra a
kormányrendeltre, amely szerint a zenetanárképzés kerüljön vissza állami
felügyelet alá a magán zeneiskolák fennhatóságából. Ennek célja egy új típusú zeneoktatás kialakítása, amelyben a
zenetanítás irodalommal, drámajátékkal, mozgásművészettel társul, de
meghatározó az egyéb tudományágak, például a pszichológia (ezen belül a
zeneterápia), anatómia tanulmányozása is - továbbá a pályaalkalmasság kiszűrése, a
pedagógusi, tanári és oktatói hivatásra készülők minőségi oktatásának
helyreállítása
A kutatás kiemeli az együtténeklés, együttzenélés fontosságát a
megromlott emberi kapcsolatok orvoslásában, ily módon a zenét, a társadalmi
integráció eszközeként, középpontba helyezi.
A program a társas éneklést és általában véve a társas művészi tevékenységet teszi előtérbe, ezt tekintve az integráció megvalósításának eszközéül, mely révén az elidegenedés súlyos jelenségét fel lehet számolni.
Emellett a kiadvány tartalmazza a francia zenei oktatásra vonatkozó miniszteriális határozatokat– ezek értelmében négy projekt megvalósítását indítványozza:
<Projet chanson> – a dalok. Hagyományok őrzése: a nagyvárosok és a falvak zenei
életének vizsgálata a hasonlóság/különbség szempontja
szerint. A program célja a különböző
korok és stílusok dalainak (illetve azok különféle változatainak)
megismertetése is.
<Projet conte
musical> – „szemléltető zene”.
A (vokális és/vagy hangszeres) zenei ismeretek elsajátítása a hangzó anyag
térben és időben való elhelyezése, technikai eszközök megismerése
felvételek készítése céljából, a csapatmunka megismerése, interaktivitás.
<Projet „paysage sonor”> – a
„hangzó tájkép”, a gyermekek fantáziájának fejlesztése zenehallgatás és
éneklés által. A spontán és a tudatos zenélés elkülönítése, zenei elemzés:
a szöveg és zene kapcsolatának vizsgálatával, valamint a „minőségi zene” felfedezése.
<Projet „de la tradition
ŕ la création”> – „a hagyománytól a kreativitásig”. A program célja a városi lakosság
bevonása a hagyományőrzésbe, különböző tájegységek dalainak és
szokásainak megismertetésével és tanításával. A kreativitás-fejlesztés, újítást
is magában foglal, mégpedig a zene megszólaltatását elektroakusztikus hangszereken.
A projektek hangsúlyozzák annak fontosságát, hogy a legfiatalabbtól a legidősebb korosztályig minél többeket vonjanak be kulturális tevékenységekbe, ezáltal mintegy hidat építve a generációk között. Kifejezetten erre a célra szánt pénzügyi keretből támogatják a mi „dalárdáinknak” megfelelő együttesek működtetését, az amatőr színjátszást, a kézműves tevékenységeket, melyek célja egy adott hely jellegzetes népi szokásainak és kultúrájának ápolása, őrzése.
A
példaértékű központi indítvány igen nagy sikernek örvend. Nem egészen tíz
évvel később, a fent említett kormányintézkedésnek hatására ennek a „csodának” lehettem szem és fültanúja, a
lyoni társintézményben tett szakmai tárgyalásom alkalmával.
Egy Lyon melletti kisebb település programjára vittek el ottani kollégáim, ahol alkalmam volt megtekinteni, mindezt „élőben”. A hely apraja-nagyja lelkesen készült és lépett fel közös produkciókban.
Kamarakórusok, hangszeres együttesek, vígjátéki és drámai-jelenetek váltották egymást az előadáson, melynek befejeztével „családi összejövetel”-re volt hivatalos a nagyérdemű a kultúrotthon aulájában. A rendezvény egy jeles nap hagyományát és jellegzetes kulináris szokásait őrző kötetlen beszélgetésre és ismerkedésre adott lehetőséget. Minden család hozzájárult ehhez valami aprósággal: volt, aki külön erre az alkalomra sütött, jellegzetes meleg burgonyaételt készített, mások sajtot, bort, szőlőt hoztak, és mindezt az ottani szokásoknak megfelelően tálalták.
Gondoltam: a tanulmány lényegének ismertetése mellett ezt az élményemet is megosztom az itthoniakkal.
Hercz-Dorman Aliz
Szerkesztő:
Pierre Gillet – Colette Cordelier
Kiadó: Editions J. M. FUZEAU S. A. –
79440 Courlay- France
A Francia Tanárképző Intézetek Tanácsa (Conseil
de CFMI) által közzétett tanulmány.
A Francia Tanárképző Intézetek Tanácsa (Conseil de CFMI) által közzétett kiadvány fentebb olvasható ismertetése a Lyonban tett szakmai utamat követően merült fel.
A tanulmányút tapasztalatai azt is megerősítették, hogy francia
tanárkollégáink érdeklődése a Kodály-koncepció iránt nem új keletű.
Az ottani zenetanárképzésben oktatók ismerték mind a kodályi rendszert, mind
azt a kórusmozgalmat, amely ennek következményeképp hazánkban megvalósulhatott
és a mai napig nagy hírnévnek örvend, nem csak Európában. A tévesen módszernek
titulált koncepció irányelvei iránt számos más európai ország énektanárképzést
oktató intézményei is érdeklődnek — közismert, milyen számos meghívást
kapnak karnagyaink Japánba, az Egyesült Államokba, Nagy Britanniába, stb.
A francia minta láttán felmerült az igény egy szélesebb körű kitekintésre
a zenetanárképzés terén: megvizsgáltuk, milyen átjárási lehetőségek vannak
a magyar és az európai felsőoktatásban tanuló jövendő zenetanárok
számára, valamint a már pályán lévő másod-, illetve továbbképzésben
résztvevők részére.
A következőkben tesszük közzé azokat a vizsgálatokat, amelyek
elsősorban a szomszéd országok felsőoktatási intézményeiben, illetve
néhány más európai országban zajló zenetanárképzést tekintik át. Az anyag
lektorálásában, formálásában Bodnár Gábor kollégám, az ELTE BTK Zenei
Tanszékének vezetője működött közre.