Nyitóhangverseny
2013. március 24.-én, vasárnap este volt a
XIV. Budapesti Nemzetközi Kórusverseny megnyitója a MÜPA – Bartók Béla Nemzeti
Hangversenyteremben, mely így szerencsésen kapcsolódott a 13. Budapesti Tavaszi
Fesztivál programjához. Két monumentális alkotás hangzott el, ami örvendetes
jelzése, hogy a közönség egyre fogékonyabb az egész estét betöltő kortárs
művekre. A hangverseny első felében Orbán György (1947) nagyszabású darabja, az 1992-ben keletkezett Rorate coeli
szerepelt a műsoron.
Orbán mindig is vonzódott a kórusmuzsikához.
Ennek egyik nagyszerű kicsúcsosodása a jelen oratórium. A Harmatozzatok magasságos egek
kezdetű hajnali adventi mise ugyan időpontját tekintve nem most lett
volna aktuális, de ezen a problémán hamar túltettük magunk.
Maga a mű tíz tételből áll, melyben
szoprán és tenor áriák kórustételekkel váltakoznak. Nagyszerű Rorate nyitótétellel
kezdődik, melynek mondanivalója többször visszatér a darab folyamán. Míves
szopránszóló énekli az ismert szöveget, megadva a kompozíció alaphangulatát. A következő,
Meirascaris
tétel hatalmas robbanással indul, végig zaklatott, felfokozott hangulatban. A kórus
teljes pompájában szól, jól ellentételezve a következő, a Super flumina Babilonis tétel lágy, andalítóan kezdődő,
beszédes tenorszólamát. Fényes trombitákkal indul
ismét a Rorate,
de immár kóruson. Gyorsan, célratörően jut el a hangzatos zárlathoz, hogy a
következő Peccavimus
tétel szopránja dús rézfúvós állások között énekelhesse önmarcangoló szólóját
makacs ostinato ritmus fölött. Majd ismét Rorate mintegy
újrakezdésképpen. Mozgalmas, hatalmas zenekari tutti, mely lecsendesedve, atacca folytatódik a Vide, Domine hetedik tételében. Szinte katonai indulóval folytatódik a Libera nos, végig gyötrően, zaklatottan, grandiózus
csúcspontra juttatva a dallamot. A két utolsó tétel, a Mitteguem missurus est és a Consolamini méltó befejezését
adja ennek a hatalmas, nagyívű kompozíciónak.
Szünet után került sorra a tanítvány, Gyöngyösi Levente (1975) 2009-ben
komponált I. szimfóniája. Méretében,
hosszában, nagyratörő céljaiban hasonló Orbán művéhez. Négy tétele
mindegyikének önálló címe van, az első a Szerelem. Ennek megfelelően gyors, jókedvű tétel. Az
elcsúszó intonáció, a pezsgő ritmusok, mind a vidámságot, felhőtlen boldogságot
idézik. Nem így a második - Bánat - tétel,
mely mindjárt az indításával kísérteteket, rossz szellemeket vizionáltat. Hangképzésében,
a fúvósok staccato állásaiban, a vonóhasználatban, az
ütőszólamokban, és főleg az elektronikus hanghatásokban mind-mind a földalatti
rémségekre, vagy – inkább – a lélek borzalmaira utal. A Kétségbeesés tétel még inkább diabolikus, haláltáncra
emlékeztető.
Viszonylag szokatlan megoldáshoz folyamodik
az utolsó – Ujjászületés
– tétel, amikor szóló ének csendül föl. Természetesen mindenkinek – a
szerzőnek is – azonnal Beethoven jut eszébe, ahogy az énekhang
segítségével emeli égi magasságokba üzenetét. Itt is hasonló történik. A
hatalmas megrázkódásokkal kezdődő zene a csúcspont után a távoli
Tündérkertet, földöntúli hangulatot idéző gyermekkórussal és
csengő-bongó ütősökkel egészül ki. A nagyszabású finale
azonban váratlanul elcsendesedik és régies a capella
szólal meg, József Attila: Áldalak búval, vigalommal. Vita tárgyát képezheti, hogy ez a befejezés
mennyire kapcsolódik szervesen a mű egészéhez.
A darabban Kosztolányi Dezső, Paul Čluard, Christian Morgenstern,
Dsida Jenő, Pilinszky János, Rainer Maria Rilke és József Attila versei
hangzanak el.
Hagyományos szerkezetű, végig tonális,
mégis egyértelműen kortársalkotás, melybe szervesen illeszkedik úgy a
modern technika, mint a kórus és az énekhang.
Feltétlen elismerést érdemelnek a szólisták,
az énekkarok, a zenekar azért a hatalmas munkáért, amivel ilyen kimagasló
színvonalon adták elő ezeket az igényes műveket. Köszönet a
művészeknek, a karnagyoknak és a karmesternek.
Eisenbacher Zoltán
XIV. Budapesti Nemzetközi Kórusverseny
Nyitóhangversenye
13. Budapesti Tavaszi Fesztivál
Orbán György: Rorate coeli
Gyöngyösi Levente: I. szimfónia
Miks Adrienn szoprán
Váradi Marianna szoprán
Tony Bardon tenor
Budapesti Akadémiai Kórustársaság
(karigazgató: Tőri Csaba)
Budapesti Ifjúsági Kórus
(karigazgató: Gerenday Ágnes)
Nyíregyházi Cantemus Vegyeskar (karigazgató:
Szabó Soma)
Nyíregyházi Pro Musica Leánykar (karigazgató: Szabó Dénes)
Budafoki Dohnányi Zenekar
Hollerung Gábor karmester
Művészetek Palotája
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
2013. március 24.