Búcsú Dobos Kálmántól
Három héttel 82-ik születésnapja előtt
2013 júliusának beköszöntével elment Dobos Kálmán.
Halk szavú volt, szerény, talán emiatt kevesebben ismerték, mint kellett
volna. Nehéz sorsot viselt fegyelmezetten, de nem beletörődően. A
szolnoki születésű fiatalember 14 évesen egy robbanásban elveszítette látását.
Szülei indították a zenetanulás felé. Első tanára, Bocskay Imre a sorstársa volt. A tehetséges ifjú a család Debrecenbe
költözésével az ottani híres zenede diákja lett, ahol a Kodály-tanítvány Szabó Emil vette szárnyai alá.
Zongoraművésznek készült, de mindinkább a zeneszerzés vonzotta. Budapesten
Zempléni Kornél volt a zongora-, Szelényi István a zeneszerzés-tanára. A
Zeneakadémia kapuja azonban nem tárult ki előtte, az ottani mesterek
féltek a vakság okozta nehézségek áthidalhatatlanságától. Viski János vette föl végül az osztályába, ahol 1957-ben
diplomázott.
Azt
követően 1991-ig a Magyar Rádió szerkesztője volt, a gátolt érzékek
hiányától megerősödött fülű muzsikusnak sokféle hasznát vették. Dobos
Kálmánnak nemcsak árnyaltan halló éles fülre volt szüksége, hanem a
komponálásban különös mentális erőre is: áttekintőképességre, a
fejben komponálás erőteljes koncentrációjára. Amikor 1999-ben a Muzsikában
akkoriban bontakozó műveiről kérdeztem, komponálási módszeréről
is faggattam, mondván, nála nem adottak a komponálás szokványos feltételei.
Válasza pontos volt: „Igenis szokványos módon komponálok, csak a rögzítés módja
nem olyan. Ugyanúgy végigélem, átgondolom a darabot, zakatol bennem a zene,
mint másban. A zeneszerzés technikája azonos a bárki más által alkalmazottal.
Írtam zenekari darabot is, sőt, aleatorikus
anyagút is. Követni tudom magamban a folyamatot, de a szólamok kidolgozása
persze nehezebb, mint egy látó számára, aki visszanézhet egyes részletekre,
máshova helyezhet át leírt elemeket. (…) Olyan anyaggal tudok dolgozni, amely
gyorsan megragadható. Hiszen nem tudok visszamenni a papíron, hogy lássam,
hogyan is volt. Amint egy tételt megírok, már szinte el is felejtem.” Arra a
kérdésre, elkészül-e fejében a teljes darab, mielőtt a leírás munkáját
elkezdenék, ezt válaszolta: „A folyamat van készen, de
persze, nem minden hang elejétől a végéig. Ha túl korán kezdem diktálni a
darabot, általában elúszik, elveszti a vonzerejét, üressé válik. Bennem kell
fölépülnie a formával együtt, s akkor el tudom mondani.” A legfontosabb
lejegyző társ hosszú időn át Máté
János orgonaművész volt, aki már annyira ismerte Dobos fordulatait,
hogy „szinte kitalálta, mit kell leírnia”. Halála után rövid idővel Boniszlavszki Tibor ungvári hegedűs vállalta a
segítő szerepet, de a vonós nem tudhatott olyan komplexen közelíteni a
feladathoz, mint korábban az orgonista.
Emlékezés című zenekari
művével zárta le a nemzedékének minden tagját jellemző, Bartók és
Kodály inspirálta kezdő korszakát. 1959-ben egy hollandiai fesztivál
nyitja fülét Nyugat-Európa új hangjaira, s már a következő évben „avantgarde” szellemben írja Két tételét az egyébként nem épp újító szellemű apparátusra,
zongorás trióra. „E dodekafon stílusának bábája Webern és Boulez
volt; stíluskörükben eltöltött nyolc esztendő alatt a 12-hangú témák
használatától Dobos éppúgy eljutott a szeriális
technika gyakorlatáig, mint sok magyar kortársa” – írja a
A magyar zeneszerzés 30 éve című
korszakszemléjében Kroó György. Az új eszköztár Bécs és Párizs
hatása alatti alkalmazásának folyamatában elhelyezi a hegedűre és
zongorára írt Kamarazenét, az
énekhanghoz zongorás triót társító Villanásokat,
rámutat a hangszerek nem hagyományos megszólaltatás-módjaira. „Az 1968-as
esztendő hozza meg Dobos újabb stílusfordulatát. Két művét ismerjük
ebből a periódusból, mindkettő címe jelkép és vallomás. Az 1968-as
kompozíció, a Hangzó jelenségek a
hangtér-, hangmező-, hangfüggöny-technikát jelenti be, tehát azt, hogy
Dobos átlépte a tematikus zene birodalmának határait. Az 1969-ben zongorára,
vonósnégyesre és ütőhangszerekre írt Megnyilatkozások
arra utal, hogy a hangszínek, effektusok összekapcsolása, egymásutánjának
logikája belső hangulatok ösztönzésére jön létre és éppolyan önkifejezés,
mint a művészet más technikák segítségével létrejövő
megnyilatkozásai. A hangmezők új kottaírásra ösztönzik a
zeneszerzőket, Dobos is feladja a régi metrikus értelmű ütemvonal-használatot
és új értelemben, azonos időegységek jelzésére használja a
függőlegeseket” – festi le
nevéhez: három monográfiája Az első Manuel de Falla, a második Edvard
Grieg élete és művészete címen jelent meg, Magyarországon és
nyelvünkön úttörő munkaként. A Magyar Nemzet-beli Művészszoba
rovatomban 2000 januárjában elmondta: azért választotta e két szerzőt,
mert sokat utazott hazájukban, s úgy találta, azok légköre erősen
lecsapódott zenéjükben. De Falla nem, de Grieg hatott rá: gimnazistaként nagy
élménye volt a Peer Gynt mint színmű és a
kísérőzenéje is, sőt, egyik első zongoradarabjának címe Északi dallam volt. Arról, hogyan szerez
élményeket, így vallott: „Korábban egyedül utaztam, s akkor a látvány
közvetítése nehezebb volt, az utóbbi időkben azonban elkísér a feleségem
is, aki híven elmondja, amit lát. Az emberekkel való kapcsolat, az ő
reakcióik is eleven információt jelentenek, meg hát a hangulat, a légkör
érződik a vizualitás nélkül is. Minthogy 14 éves koromban veszítettem el a
látásomat, színekről, formákról vannak emlékeim.” A harmadik monográfia a
mesteré, Viski Jánosé, aki sokak közt
Sok
éve elment a zenét lejegyző társ. Néhány hónapja az is, kinek karjára
valóságban és képletesen támaszkodott. Dobos Kálmánnak nem maradt oka
betegségeivel küzdve itt maradni. Itt hagyta zenéjét és könyveit. A
kollégákban, barátokban pedig egy halk szavú, de sokat tudó, nagy szellemi
erővel sokra képes, kedves ember emlékét.
Még a fájdalmas pillanatban is jó rá
gondolni…
2013. július 3.
Hollós
Máté