Pukánszky Béla*
A gyermek a tizenkilencedik századi magyar
neveléstani kézikönyvekben**
Egy adott történeti kor, kultúrkör, társadalmi csoport gyermekséggel,
gyermekkorral kapcsolatos nézetei, attitűdjei, elvárásai több síkon
megragadható ideológiává, összetett elméleti konstrukcióvá szerveződnek az
idők folyamán. Hipotézisünk szerint ez az eszmerendszer nemcsak homogén
egészként kezelhető, hanem az analitikus elemzés céljából több
alkotórészre bontható. Abból a feltételezésből indulunk ki, hogy ez a történetileg
alakuló-változó szerves egész, a gyermekszemlélet
legalább két egymással párhuzamos síkra tagolható. A kettő közül az egyik
a gyermekkép, a másik pedig a gyermekfelfogás.
A gyermekkép önmagában is
komplex fogalom, benne a gyermekkel kapcsolatos gondolatok, vélemények elvont
ideák formájában öltenek testet. A gyermek ezen a síkon többnyire eszményített,
gyakran mitizált alakban jelenik meg az adott korszak és az adott társadalom
„magas”-kultúrájában – így például irodalmában[1],
művészetében[2],
de a nevelésről elmélkedő jeles gondolkodóinak, pedagógus-íróinak
műveiben is. Ez a gyermekkép általában a normativitás elemét is
tartalmazza, mivel az idealizált gyermek tulajdonságait írja le. Így egyúttal a
céltételezés mozzanata is megragadható benne. Megmutatja azt, amilyennek látni
szerették volna, amilyenné alakítani kívánták a felnőtt generációk koruk
gyermekeit. Olyan elméleti konstrukció tehát a gyermekkép, amely az
emberalakítás, a „pedagogikum” társadalmi szinten megfogalmazódó igényét is
kifejezi. Így végső soron – a teleológiai mozzanat révén – az elvont,
filozófiai-antropológiai síkon megfogalmazódó emberképéről, embereszményéről is fontos részleteket
árul el.
A gyermekfelfogás ezzel szemben ezer szállal kötődik a
gyermeknevelés hétköznapi gyakorlatához. Ez a kategória azoknak a gyermekre
vonatkozó elméleteknek, vélekedéseknek, gondolati konstrukcióknak a
gyűjtőfogalma, amelyek a köznapi tudat szintjén jelennek meg, és
deszkriptív jellegüknél fogva nélkülözik az idealizálás, mitizálás mozzanatát.
A gyermekfelfogás tapasztalati anyaga az emberek közötti közvetlen kapcsolatokból,
a családi és az iskolai nevelőmunka praxisából származik. Rekonstruálásához
járható útnak tűnik az adott korszak konkrét nevelői gyakorlatának és
a pedagógiai kézikönyvek szerzői által követendőnek tartott nevelési
módszereknek a vizsgálata.
A gyermekkép és a gyermekfelfogás összessége – mint már láttuk – az
adott kultúrkör, az adott korszak gyermekszemléletét
alkotja. Ennek összetevői – az eszményített gyermekkép és a praktikus
gyermekfelfogás – gyakran feszülnek egymásnak sarkított ellentétpárokként.
Ennek az első látásra antagonisztikusnak tűnő, de a kor pedagógiai
irodalmának ismeretében mégis feloldható ellentmondásnak a magyarázatára is
kísérletet teszünk a következőkben.
Gyermekkortörténeti vizsgálódásaink tehát jelen esetben a
gyermekszemléletre (gyermekképre és gyermekfelfogásra) koncentrálnak, szem
előtt tartva a témával foglalkozó legújabb szakirodalomnak azt a
megállapítását, hogy a gyermekkor társadalmi közegben keletkező
„ideológiai képződmény” (Hawes és Hiner, 2000). Ha tehát a gyermekkor „az
egyes társadalmak speciális és strukturális összetevője”, akkor például a
róla alkotott kép és felfogás sajátosságaiból fakadó praktikus gyermeknevelési szokásokat csakis az adott kor és kultúrkör keretei között szabad
értelmeznünk, minden más szempont – például jelenlegei értékrendünk,
elvárásaink visszavetítése a múlt egy adott korszakába – megtévesztő
eredményre vezetne.
A bemutatott gyermekkortörténeti vizsgálódások alapvetően eszmetörténeti
és mentalitástörténeti irányultságúak, a gyermekre vonatkozó szemléletmód változásaira
koncentrálnak. A szerteágazó tematika a tágabb értelemben vett
gyermekkortörténeti feldolgozás lehetőségét is felkínálja, amelynek során
a határtudományok egyre bővülő ismeretanyagának a szintetizálására is
sor kerülhetne. Ez egy későbbi kutatás feladata.
[ … ]
A 19. században kiépülő és hatalmas tömegeket befogadó
iskolarendszerek túlzsúfoltsága, a megfelelő feltételek hiánya az
évtizedek során mind több anomáliát hozott a felszínre. Az iskolát egyre
hevesebb kritikák érték különböző körökből. Német földön már 1836-ban megjelent egy cikk egy korabeli
újságban, a „Medizinische Zeitung” című lapban. Karl Ignatz Lorinser orvos ebben a tanulmányában („Zum Schutz der
Gesundheit in den Schulen”, azaz: „Az iskolai egészségvédelemről”) a
gimnazisták túlterhelésére figyelmeztet (Plake, 1991. 149.). A lélek
nyugtalansága, fokozott igénybevétele – úgymond – az idegrendszer tömegének
megnagyobbodásához vezetett a generációk során. Ezt a helyzetet az iskola csak
rontotta. A tantárgyak és a házi feladatok tömege gátolják a természetes testi
fejlődést. „A legszorgalmasabbak a leginkább esendőek, leginkább
betegségre hajlamosak” – írja Lorinser
már 1836-ban. A tanulmány a porosz király kezébe került, aki utasította
miniszterét egy tananyagcsökkentéssel kapcsolatos tervezet kidolgozására. Ebben
a gimnáziumok heti óraszámának felső határát 32 órában szabták meg, s
előírták az óraközi szünetek időtartamát is. Szóba került a
testnevelés iskolai tanításának bevezetése is, ám erre akkor még nem került
sor. Mindenesetre javasolták, hogy a tanulók arra alkalmas tanárok vezetésével – tanítás után –
önkéntes sportfoglalkozásokon vegyenek részt (Manoff, 1899).
Egy breslaui orvos, Hermann Cohn
kutatásokat végzett, melyek nyomán 1867-ben azt állította, hogy a fiatalok
megnövekedett szellemi igénybevétele, a fokozott „teljesítményelvárás” testi
rendellenességekhez, például rövidlátáshoz vezet. A hetvenes években
publikációk egész sora jelent meg erről, és konferenciákat szerveztek az
iskolai túlterhelés témakörében. A szakértők ekkorra már egyetértettek
abban, hogy a túlterhelés nem csak a tanórákra korlátozódik. Csökkenteni kell a
házi feladatok mennyiségét is úgy, hogy a velük való foglalkozás – a gimnáziumok alsó osztályaiban – ne vegyen igénybe többet napi két
óránál.
Időközben már orvosok egész sora nyilatkozott egyre kritikusabb
hangvételben a gyerekek túlzott iskolai igénybevételéről. Hangoztatták,
hogy a rövidlátás mellett a fejfájás, az orrvérzés, az emésztési zavarok és az
ún. „szűkmellűség” – mind olyan betegség szimptómái, amelyet
az iskola okoz. A század végén a diákok
körében elharapódzó öngyilkossági sorozatot is a túlterhelés számlájára írták.
A vita egyre jobban kiéleződött, az ellentábor sem váratott sokáig
magára. Egy magát meg nem nevező badeni pedagógus nehezményezte, hogy a
politikusok az iskola ügyében inkább az orvokra hallgatnak, mint a
filológusokra, a klasszikus nyelvek tanáraira. Így az a látszatot keltik, hogy
végső soron „minden iskolai tanóra káros lehet az egészségre”. Pedig a
nevelés egyik célja éppen az erőfeszítésre való képesség kell, hogy
legyen. A túl sok kellemes foglalatosság ártalmas, a 14-16 éves fiatalságnak
éppen a szigorú nevelésre van szüksége, mivel amúgy is a lelki erők
pazarlása jellemzi ezt a korosztályt (Wendt, 1883).
A nyolcvanas években Németország egyre több városában alakultak iskolai
reformokat sürgető egyesületek. Poroszországban 22 000 aláírást
gyűjtöttek a túlterhelés ellenzői, akik a probléma megoldását a
klasszikus stúdiumok óraszámának csökkentésében látták. 1890-ben II. Vilmos császár is állást foglalt a
kérdésben: egy berlini nevelésügyi konferencia megnyitása alkalmával az
ifjúságra nehezedő túlterhelést a túlfeszített íjhoz hasonlította, és
szükségesnek tartotta a tananyag jelentős csökkentését. A császári óhajt
tett követte: a német gimnáziumok reformja során az 1892-ben életbe lépő
tantervben már 16 órával csökkentették a heti óraszámot, jelentősen
mérsékelték a latin és görög tantárgy anyagát, valamint az érettségi vizsgák
követelményeit.
Az iskolakritika felerősödésével párhuzamosan más folyamatok is
elkezdődtek. Fokról-fokra átalakult az emberek gondolkodásmódja,
megváltozott a mentalitás, az emberről, az ember feladatáról, az
életről, a társadalomról alkotott felfogás. Egyre nyilvánvalóbbá vált,
hogy megfogalmazódott egy új alapelveken nyugvó pedagógiával kapcsolatos igény.
A Herbart nevével fémjelzett
puritánus pedagógiai rendszer már nem elégítette ki az új emberkép által
diktált igényeket.
A század második felének fő jelszavai ezzel szemben a haladás, a
fejlődés, a küzdelem lettek. A hetvenes-nyolcvanas években pedig már új
életérzés, életstílus, sőt új embertípus születik. A „felhalmozó” ember
mellett megszületik a fogyasztó, a „konzumáló” ember típusa. Ennek hátterében
az ipari produktivitás növekedése állt, amely robbanásszerűen zajlott le
az ipari fejlődés alacsonyabb fokán álló országokban éppúgy, mint az élen
haladó kapitalista birodalmakban.
Egyre inkább puszta retorikai fogássá válik a „fáradhatatlan
hivatásvégzés” korábban még megrendíthetetlennek vélt etikai tartalma. A Rousseau által megfogalmazott, s az
ő korában még talajtalannak bizonyuló eudaimonista boldogságetika ismét felbukkan, most már kézzelfogható közelségbe
hozva az evilági boldogulás ígéretét, lehetőségét. Az ember rátalál saját
belső világára, igényeire, szükségleteire, amelyeket most már bízvást
kielégíthet. Felfedezi a külső természetet is, amely már nem leigázandó
ellenfél többé, hanem a világi örömök kiapadhatatlan forrása.
David Riesmann
korábban már idézett könyvében („The Lonely Crowd”, „A magányos tömeg”) „kívülről irányított”-nak nevezi az
új embert. A csalhatatlannak hitt iránytűk már nem működnek
megbízhatóan, a korábbi értékekbe vetett hit megrendül, bizonytalanság lesz
úrrá az embereken. A szülők már nem képesek gyerekeiknek olyan,
életvitelre vonatkozó örökérvényű útmutatást adni, amely cselekedeteiket
minden körülmények között megbízhatóan irányítaná. Egyre nagyobb szerepet kap a
gyermekek életében az iskola, egyre fontosabb számukra a kortárscsoport
véleménye. A gyermekek társadalmi szerepe egyre növekszik, a szülők egyre
fontosabbnak tartják színvonalas nevelésüket-iskoláztatásukat. (Riesmann, 1983)
Az emberek gondolkodásának, mentalitásának szerves részévé válik a
világ iránti érzékenység, a szépség,
az esztétikum iránti nyitottság. Az „új ember” egyre jobban érdeklődik a
művészetek, ezen belül is a zene, az érzelmeket kifejező irodalmi
alkotások, valamint a sport iránt. A pedagógia megpróbálja ezeket az új
területeket ellenőrzése alá vonni, hatásaikat be akarja kapcsolni a
nevelésbe.
A megszülető, kibontakozó és ezer szálra bomló reformpedagógia irányzatainak sokasága
üzent hadat a protestáns örökségű evilági aszkétizmus mentalitásának. A
„régi pedagógia” céljai között az engedelmességre, pontosságra, szerénységre,
szorgalomra, kitartásra, a szükségletek elfojtására való nevelés szerepelt. Az
„új nevelés” ezzel szemben a múzsai nevelés fontosságát hangsúlyozza, felfedezi
a testkultúrát, a sportot és – Rousseau után ismét – újra felhívja
a figyelmet a lélek fejlődését jótékonyan segítő fizikai munkára
(Pukánszky, 2000)[3].
A 19-20. század fordulója előtti évtizedekben új filozófiai és
pszichológiai irányzatok bontakoztak ki, s ezek együttesen nagymértékben
elősegítették a gyermekkép átformálódását. A „régi iskola” elvárásaihoz
illeszkedő gyermekkép (amelynek sajátosságai leginkább a tananyagot
mechanikusan elsajátító, jól alkalmazkodó, szorgalmas tanuló jellemző
vonásaival ragadhatóak meg) egyre inkább a támadások kereszttüzébe került. A
passzív, befogadó tanulói attitűdöt előnyben részesítő
„hagyományos” nevelést a kultúra- és iskolakritikusok egyaránt heves kritikában
részesítették. Az olyan új irányzatok, mint például a pozitivizmus, a
pragmatizmus, a kísérleti- és gyermeklélektan friss eredményeinek hatására
létrejött a gyermekről felhalmozódó tudást laza szálakkal egységbe szervező
gyermektanulmány (pedológia). E diszciplína eredményei, valamint a
századforduló egyéb pedagógiai reformmozgalmai (mint például a
művészetpedagógia) együttes hatására kialakuló „új gyermek” típusának
személyiségjegyei közé sokkal jobban illik az iskolai munkában való aktív,
„együtt gondolkodó” részvétel, a művészetek iránti fogékonyság és
alkotókedv, a hagyományos tekintélyek megkérdőjelezése, új utak
keresése. De az új gyermekkép jellemzői
nemcsak az iskolai munka kontextusában írhatók le, hanem tágabb
összefüggésekben is. E szemlélet szerint a gyermek minőségileg más, mint a
felnőtt, s ez a lényeges különbség személyiségének pszichés
struktúrájában, életkori és egyéni sajátosságaiban is megnyilvánul. Az új
felfogás szerint „a gyermeknek önálló világa van, sajátos szemléletmóddal,
nézőpontokkal, problémákkal, értékekkel és tapasztalatszerzési formákkal”.
(Németh, 1996, 16.)
A formálódó új gyermekkép sajátos módon mitikus elemekkel is
gazdagodott. Miután a gyermekből kiinduló pedagógia („Pädagogik vom Kinde
aus”) még nem minden esetben rendelkezett egzakt tudományos alapokkal, a
hiányok pótlása a vágyak és remények fogalmazódtak meg, s ez jó
lehetőséget adott a mítoszteremtéshez. Mítoszok születtek a gyermek
veleszületett szépérzékéről és eleve adott erkölcsi érettségéről
(Oelkers, 1992, 75.).
Az empatikus reformpedagógusok szívesen képzelték magukat a gyermek
helyzetébe. Költői érzékenységről tanúskodó leírást adtak az
iskolában „szenvedő gyermek”-ről, aki nap mint nap átéli az iskola
lélekölő rutinjának „lélekgyilkolását” (Ellen Key), miközben a gyermek
egyéniségével nem törődő pedáns tanárok csak saját „nevelési igényük”
kielégítésére törekszenek. Újjászületett Rousseau ideája a negatív nevelésről,
amely nem direkt eszközökkel fejleszt, hanem megteremti a gyermek önmagát
kibontakoztató aktivitásának feltételeit. Nagyívű elvárások fogalmazódnak
meg az új iskolával szemben, amely „gyermekszerű” a berendezési tárgyak
méretétől és ergonómiai jellemzőitől kezdve az alkalmazott
tanítási módszerekig.
A századforduló reformpedagógusai programadó műveikben szívesen
állították szembe a régit az újjal, a túlhaladottat a korszerűvel. Eközben
olykor túlzásokra is ragadtatták magukat, mint például Ellen Key, svéd
tanítónő, aki „A gyermek évszázada” című, 1900-ban kiadott
nagysikerű könyvében a régi iskola teljes elsöprését sürgeti: „Özönvíznek
kell következni a pedagógiában, és akkor csak Montaigne-t, Rousseau-t, Spencert
és az új gyermekpszichológiai irodalmat szabad majd a bárkába bevinni!” (Key,
1976, 145.)
Az „új gyermek” és számára felállítandó „új iskola” ideája tehát
racionális és mitikus elemekből szerveződött egésszé. Végső
soron ez a sajátos elegy eredményezte azt a tettekben is gyakran testet
öltő „romantikus hevületet”, amelynek energiái hosszú időn keresztül
tették lehetővé a reformpedagógiai elképzelések iskolai
megvalósulását.
* Dr. Pukánszky Béla intézetvezető
egyetemi tanár (Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar
Gyógypedagógus-képző Intézet
** Részletek (Iskolakultúra-könyvek, 28. Pécs, 2005. 9-10. o. és 101-104. o.)
[1] Példa erre a „gyermekiesség” (Kindlichkeit) vagy az „isteni gyermek” (göttliches Kind) motívuma a német romantika irodalmában, költészetében.
[2] Egyebek mellett ezt példázzák a reneszánsz festészet „puttói”.
[3] Ez az utóbbi mozzanat is
igazolja, amit az újabb történeti pedagógiai elemzések egyre jobban hangsúlyoznak:
a reformpedagógia gyökerei mélyre nyúlnak a pedagógiai eszmék talajában. Jürgen
Oelkers ezt a jelenséget a „reformmotívumok kontinuitása”-ként értelmezi
(Oelkers, Jürgen (1992): Reformpädagogik.
Eine kritische Dogmengeschichte. Juventa Verlag, Weinheim und München.
Zweite Auflage.)