„FülÜNKbe cseng…”

 

Sorozat DR. Kokas Klára kevéssé ismert írásaiból

 

I.

 

Szerkesztő: Dr. Deszpot Gabriella*

 

Ahogy újra olvasom mondatait, mindig itt cseng fülemben a hangja. A hangja, ahogyan könnyedén, bátran, egyszerűen felteszi kérdéseit, és ahogy gördülékenyen, őszintén válaszol rájuk. Arcát is látom hozzá, de inkább szuggesztív szemeit, ahogy a „Tüzet viszek” című filmben csillog, vagy, ahogy Tanos Miklós portréfilmjében látni. Kokas Klára sajátos műfajával – a kérdés-felelet formában való megfogalmazással – napfényre hozza mély gondolatait, megfigyeléseit, emlékeit. E kiskáté sorozatban tematikusan rendezem össze a különböző időben és apropóból született írásokat.

 

Kezdésnek két művét választottam, melyek akár egymás folytatásai is lehetnének. Ha összeolvasnánk címeiket: „Átadom kézből kézbe” „Tanító tanítványaimnak” – máris sejtenénk, hogy itt a tudás átadásáról, a folytonos tanítványi státuszról van szó. Az írások a tanító személyiségének, érzelmi megnyilvánulásainak szabadságáról beszélnek – a mozgás által felszabadított személyes zeneöröm és a reproduktív példakövetés ambivalenciájáról, a megtaníthatatlan taníthatóságának küzdelméről.

 

 

KOKAS KLÁRA

 

Átadom kézből kézbe. Egy vasárnap tanítványokkal

 

Kérdés: Vasárnap? Tanítás?

Válasz: Tanfolyamunk napjait hétvégeken tartjuk. Tanítók továbbképzése ilyen, mert a hétköznapjaik munkával telnek, messzire tőlünk, sokfelé az ország távoli részeiben.

 

K: Mit adsz át kézből kézbe?

V: Tapasztalataimat, gyerekekről. Évtizedeken át tanítottam, sokféle gyereket, mindenfelé.

 

K: Mit jelent a „sokféle”?

V: Tanítóképzőst és gimnazistát és elemistát és óvódást és bébiket. Többfelé a világban, többféle igény szerint.

 

K: Például?

V: Egyes társadalmak igényei különböznek. A családoké is. Iskolák, nevelési módok, gyerekek, igen sokfélék.

 

K: Egyének tanításáról beszélsz, vagy csoportokéról?

V: Mindig csoportokat tanítottam, gyakran népes csoportokat. De a tanításom egyénhez szólt.

 

K: Az efféle „egyénhez szóló” tanítást műveled most a tanítóiddal is?

V: Nagyon izgalmas kihívás, különbözik minden eddigitől. Felnőtteket kapok, akik lehetnek zenében magas képzettségűek, előadó művészek, zenetanárok, kevés gyermekpszichológiai ismerettel. De jöhetnek mások csekély zenei ismerettel és kitűnő tájékozottsággal a nehéz problémákkal küzdő gyerekek tanításában.

 

K: Egy csoportban tanítod őket?

V: Igen és felfedeztem, milyen csodálatosan kiegészítik, inspirálják egymást. Nagyon fontos számomra a csoportok baráti közössége, az egymáshoz tartozás.

 

K: Miért? Hiszen a tanfolyam befejezte után többé nem találkoznak.

V: Mindenfélét kitalálok, hogy igenis találkozzanak nálunk. Aki elvégezte a 3 évét, élete végéig örökös vendégem bármely más csoport bármelyik napján. Be sem kell jelentkeznie, jön, és részt vesz.

 

K: Honnan tudja a dátumokat?

V: A honlapunkról.

 

K: Egészen ismeretlen csoportba pottyan váratlanul?

V: Nevezetesek vagyunk a nyitottságunkról, a szíves befogadásunkról. Szájról-szájra száll a hír, egymásnak elmondják.

 

K: Bizalmas együttest alkottok ilyen szabad nyitottságban?

V: Bizalmas együttes nélkül nem létezhetne a foglalkozásunk. Amikor a klasszikus zenéhez komponáljuk szabad mozgásainkat, bármikor megnyílhatnak érzelmeikkel. A mozdulatok életre segíthetnek titkot a rejtekből. De csak biztonságban.

K: Honnét a biztonság?

V: Biztonságot a nézők sugároznak. Minden jelenlévő.

 

K: Nem lehet ott haragosod? Ellenséged? Irigyed?

V: Még közönyösöd sem. Senki, „aki nem gyűjt veled”.

 

K: Mit gyűjt veled?

V: Amit mi, mindnyájan: megértést, elfogadást, bátorságot, együttérzést, segítést… vagyis értékeket. És aki nem gyűjt, az szétszór.

 

K: De ha a táncoló valaki nem szép? Ha esetlen? Ha tétován toporog? Ha furán fintorog?

V: Mi nem esztétikai minőségre törekszünk. Csak és kizárólag őszinteségre. „Előadónk” lehet bátran drumi, vagy csúnya, vagy esetlen, vagy ügyetlen, akár béna.

 

K: És ha nevetséges?

V: Már a gyerekeim is tudták, hogy a „cikizés”, a kinevetés, a csúfolás halálos bűnnek számítana, egyszerűen elfogadhatatlan. Kiraknánk a szűrét annak, aki megtenné. De erre figyelmeztetnem sem kellett soha. Elég volt a példám.

 

K: Melyek a pedagógiai eszközeid ahhoz, hogy megteremtsd magad körül a „gúnymentes” biztonságot? Hiszen a mi társadalmunk nevezetes a cikizésről, egymás hibáinak felemlegetéséről, sőt a „hátmögizésről” is.

V: Nincsenek pedagógiai eszközeim. Magam vagyok az eszközöm. Az elégedetlennek önmagával van baja. De én szeretem a trampliságot, parasztőseim örökségét. Tanítványaimmal dalokat improvizáltunk az öregségemmel gyarapodó ráncaimról. Eleinte számon tartották az újabbakat a szemem körül, de most, 80 évesen, már nem lenne érdemes az újabbakat keresgélni, szeretnek így a ráncos arcommal. Az énekem is az enyém, olyan, amilyen. Él és virul. Nem kezdte ki az idő. A mozdulataim meg? Édes Istenem, ki várna tőlem opera balettet?

 

K: Mi történt hát azon az emlékezetes májusi vasárnapon?

V: Indultam már, reggel 8-kor kezemben a táskával léptem vissza a telefon csörömpölésére. A hang a lányomé: „Hóvirág most feküdt a szülőágyra. Érkezik a gyermeke. Imádkozzál, Mami!”

 

K: Útra keltél ezután?

V: Beültem öreg Fiat Pandámba és végigénekeltem az utat. Szeretek énekelve imádkozni, ez kántor apám és szülőfalum öröksége, a háromtornyú szanyi templomé.

 

K: Megmondtad a hírt a tanfolyam résztvevőinek?

V: Nem. Vártam a hírrel, vártam az angyali üzenet ihletére: hogyan adjam át a nekem olyan nagyon fontosat tanítóimnak?

 

K: Másképp, mint bárki másnak?

V: Másképp, mert itt mindenki a lelkével van jelen.

 

K: Miért éppen itt?

V: Mert ők miattam jöttek ide, az igazat várják tőlem.

 

K: Másutt nem az igazat várják tőled?

V: Nem biztos, hogy másutt kíváncsiak az igazamra. Még a templomban sem, ahova naponta járok. Vagy a tanári testületben, ahova 18 évig tartoztam. Csak a gyerekekről tudhattam biztosan, hogy az igazamat várják tőlem, ők azt mindig, mindenütt: Bostonban és az arizonai Navajo indián rezervátumban és Barcelonában és Szombathelyen és Budán és Orgovány-kargalapusztán és Szanyban. …

 

K: Őket közelről ismerted?

V: Voltak közeli, gyakori, hosszantartó ismeretségek és rövid találkozások, akár egyetlen naposak is. De mindenikük tudhatta, hogy az igazamat kapja. Tudta is.

 

K: Eltáncoltad az igazi érzelmeidet a dédunokád születéséről?

V: Eltáncoltam. Megvártam előbb, hogy hozzáhangolódjunk, ahogy szoktunk, előbb az énekünkkel, a vidám improvizálásba torkolló énekes körjátékunkkal, a nevek éneklésével, majd az elcsöndesülő zenevárásunkkal, amelybe megérkezik a várva várt zene, a kiválasztott Händel concerto tétel. Megérkezik egyszer, majd sokszor, örömünkre, éppen úgy, ahogy gyerekeimhez szokott. Mozogni bármit szabad, csak szólani nem. Így kezdődik a zene befogadása.

 

K: És azután? Mi történt azután?

V: Táncoltunk mindnyájan, magunkban, vagy társakkal, ahogy szoktuk. Händel hívott bennünk, hogy rátaláljunk. Hívott egyszer, kétszer, tízszer.

 

K: Még mindig nem szóltál semmit?

V: Nem szóltam, csak táncoltam, egyikük, vagy másikuk közelében, ahogy szoktam. A tétel 2 perce elég ahhoz, hogy jelezzem valakinek a szerető jelenlétemet: itt vagyok, nem eshet bántódásod.

 

K: Honnan tudod, hogy kinek van szüksége bátorításra?

V: Talán a bőrömön érzem. Vagy a zsigereimben. A nedveimben. A véráramomban, ahova Händel művészi alkotása érkezik a rezgéseivel. Ő közli. Hiszen ő megkapja, együtt az ihletéssel, amelyből a kompozícióját írja, tip-top, egyik kottafejet a másik után, tinta, toll, és már repülnek a hangok az ötvonalas papírosra. Kész a mű.

 

K: Igen kész a concerto. De a többi? Az üzenet, amiről beszélsz?

V: Az üzenet, az érzelmeinkhez szóló, a tetteinket irányító, oda van gyúrva a hangokba, mint a tésztába az élesztő, a kenyérbe a kovász. Harapod és megforgatod a szádban a nyelveddel. Te talán nem ismered a kottát, a hangszert sem tudod kezelni, gyerek vagy. Esetleg már felnőttél, de nem juttattak zene-ismeretekhez. Akkor hát mi legyen veled? Éld esztendőidet Händel concertók nélkül? Az üzeneteik kenyere nélkül?

 

K: Számtalan ember él értékes, nemes életet Händel concertók nélkül.

V: A művészetek formáit, hangzatait a Végtelen Szándék szüli, üzeneteit is. Nekünk, itt, ilyen kultúrát adott. A csángóknak másfélét. Az etiópoknak megint mást. A Navajo indiánoknak is mást. A szanyi gyerekeknek sem mindjárt a bölcsőnél Händel concertót. De én, a Szanyban világra jött Klári, kaptam belőlük. Ne adjam tovább, amit kaptam?

 

K: Táncodban adod tovább?

V: Táncom a gyerek-tanítványaimtól való, sok évtizedes tanításaimból. Ők tudták, amit a felnőttek már nem, vagy csak nehezen, újra felfedezve: képzeletet, indulatot, sürgetést, szándékot, szabad tetteket.

 

K: A szólóban bemutatott tánchoz kell mindez?

V: Igen, mindez kell és bizonyára sok egyéb, aminek a sorolásához szűkös a tollam ereje. Tudja, aki duci és formátlan, vagy merev és táncra alkalmatlan, vagy vak, vagy süket, vagy mindkettő együtt, mint Anna tanítványom, akit Bach hangjaihoz látunk táncolni, a „Béke, aranyvirág” című filmünkön. Azaz sok-sok zenével boldog lény. Akinek Händel üzenhetett, annak üzent és üzenni is fog. Én pedig, a szólótáncra kiképzetlen testi valóságomban, úgy, amint vagyok, 80 évesen, eltáncoltam tanítványaimnak a dédunokám születése körüli érzelmeimet.

 

K: Mit mondtál előtte?

V: „Most szólót táncolok nektek. Úgy, ahogy szoktuk a gyerekeimmel, majd csak utána mondom meg, hogy miről táncoltam.” És amikor befejeztem: „Az unokám, Hóvirág, most egy perugiai szülészeten hozza világra második dédunokámat. Most, ezekben az órákban.”

 

K: Nem kérdezték, milyen érzelmekről táncoltál?

V: Nem, ezt senki sem kérdezte. Gondolom, kitalálták. Ilyenkor rettenetesen aggódunk és féltjük az anyát és a gyermeket. És árad belőlünk az öröm és a hála, hogy megérhettük. És a remény, hogy az újonnan földre érkezettnek jó sorsa lesz.

 

K: Láthatták tanítványaid ezeket az érzelmeidet a mozdulataidban?

V: Egész biztos, hogy nem. De mivel szeretnek, vagy legalább elfogadnak engem – már a néhány alkalom találkozói után- megérezhették. Arcukon, tekintetükön sugárzott az élmény öröme.

 

K: És ezzel vége is volt a napnak?

V: Dehogyis! Ezután jött a java: a következő zenéhez önként jelentkeztek szóló táncra és egészen rendkívüli megnyilvánulások születtek.

 

K: Máskor nem szoktak szólóra önként jelentkezni?

V: Felnőttek az első évükben soha. Még a harmadikban is bíztatásra csak. Gyerekeim persze versengve kértek „szólót”, kiabálva, egymás hegyén-hátán, ahogy majd láthatjuk egyik filmen, Pállay Jóska, szeretett festőművész barátunk véletlen kamerájának jóvoltából. „Szólót, Klári néni!” Akármennyit táncoltak volna, imádták magukat bemutatni.

 

K: A felnőtt más?

V: A felnövekedés évei sok örömet elvesznek tőlünk, belőlünk. Például a magunk megmutatásának örömét. „Szeretném…., hogy látva lássanak” – írta Ady, de ő költő volt. Tanítók és óvónők és tanárok és művészek nem tartják meg magukban ezt az igényüket. Szülők sem. Ezért követnek el annyi hibát a gyerekeik nevelése körül. Ezért is.

 

K: Meg sok egyébért?

V: Természetesen sok egyébért is. De az érzelmek boldog megmutatása, amelyre egy concerto sarkall, teremthet bensőséges perceket.

 

K: Még a zenéhez nem értőnek is?

V: Ebben a helyzetben a zenéhez nem kell érteni. Mit számít az érzelmi megközelítés szent pillanatában az ismeret? Másfajta szellemi funkciónk működik, amikor elemezünk egy darabot.

 

K: Azt sem kellene tudnia, hogy a concerto milyen hangnemben van?

V: Zenei képzésünkben megtanítanak minket hallani, felismerni és alkotni hangzásokat. Gondosan, sokáig tanítanak, mert ez a művelet kondicionális, reflexek felépítése. Szombathelyi zenei tagozatos osztályaimban hatéves gyerekekkel műveltem, minden nap, leírhatatlan élvezettel.

 

K: Élvezet a tanítónak?

V: Élvezet tanítónak, tanítványnak. Bejutni az ismeretek világába szellemi kaland. Képességek felidézése ugyanígy. Felfedezni az ismeretlent? Mesés élmény. Nekem is az volt, sőt ma is az. De a szép zenébe a puszta mozdulataiddal belejutni másfajta művelet és másfajta érzelmek kísérik.

 

K: Ezeket a műveleteket nem kell tanulni?

V: De igen, tanulni kell. A figyelmet, a tiszta odafigyelést magunktól tudjuk ugyan, gondolom már anyánk méhében. A génjeink hordozzák. A növekedésünk során azonban eltérítenek minket ettől a „tudásunktól”.

 

K: Eltérítenek? Hogyan?

V: Részben a kötelező feladatainkkal, részben a folytonos hangingerekkel. Megtanítanak kanállal enni és szavakra reagálni. És körülöntenek közömbös, vagy rossz hangok özönével, amelyeket ki kell bírnunk.

 

K: Az általad javasolt tanulás tehát…?

V: Visszaidéz valamit abból, ami az enyém volt, igazán az enyém és fontos is volt nekem: az örömből való figyelést.

 

K: Miképp idézi vissza?

V: Az értékes hangzások útján. Nem szeretnék vitába bocsátkozni afelől, hogy melyik hangzás értékes és miért. A zene, amit a tanítványaimhoz viszek, értékes nekem, mert megújulásomra van. Így például az a Händel concerto tétel, amelyet kiválasztottam, hogy a tanítóimnak a lelkem fontos eseményét megmutassam vele.

 

K: Tanítóidnak is értékessé vált?

V: Élményben részesültek általa.

 

K: Maradandó zenei élményben?

V: Nem tudom, milyen maradandó élményük lett a Händel mű. Gyerekeim olykor felismerték sokkal később a zenedarabot, amelyhez mozdulat kompozíciót találtak ki. De a felismerés nem a leglényegesebb eleme az élménynek. Ebben az esetben az érzelmi megrendülés emlékére lehetne számítani, arra, amiben én táncoltam.

 

K: Azért, mivel ritka alkalom volt?

V: Kétségkívül ritka esemény volt. Csodálatosan időzítette a Szellemi Segítőm, aki készenlétben áll, hogy irányítson engem. Számtalanszor tapasztaltam életem folyamán a segítségét. Úgy érzem, most odébb akart lendíteni abban, hogy tanító tanítványaim szóló bemutatói hamarabb és teljesebben kibontakozhassanak.

 

K: Azelőtt sosem jutott eszedbe, hogy te magad szólót táncolj tanítványaidnak?

V: Eszembe jutott, de elhessentettem. Mindent elhessentek, ami az utánzásomra bíztatna.

 

K: A csoportban velük táncolsz?

V: Természetesen mindig táncolok én is, ahogy a gyerekekkel szoktam. De a szólónak más a kerete, más a formája, a szertartása. A szólót megszervezzük a kezdet percétől a befejezésig. A figyelem a táncolóra irányul,- azaz a táncolókra, ha duett, vagy kis csoport az előadó.

 

K: Mindnyájan a szólót nézitek? 

V: Nemcsak nézzük, hanem a szívünkben követjük.

 

K: Kéred ezt a „szívből követést”?

V: Kérem. A példámmal viszem elibük. Mindenik szóló nekem szól, bármelyikből kiderülhet számomra segélyhívás. Készenlétben vagyok, nehogy elmulasszam.

 

K: És a végén mi történik? Tapsoltok?

V: Taps nincs a körünkben, helyette odaszaladunk és megöleljük, megérintjük a szereplőt. És megkérdezzük: volt történeted? Igen? Gyerekeknél már repült is elibe a kismagnó. Száz és száz történet került így felvételre.

 

K: Ha nem volt története?

V: Akkor is ünneplést csaptunk körülötte. A szavak olykor jók, de nem mindig szükségesek.

 

K: A befejező „szertartásra” mindig sor kerül?

V: Mindig. A szóló-tánc ajándék. Megbecsüljük. Értékeljük.

 

K: Akkor is, ha suta? Ha banális? Ha semmitmondó?

V: Nincs banális szólótánc. Mire odakerülök, hogy megmutassam érzésemet, lenyúltam a szívembe, onnan hozta mondandót. A szándékom szent.

 

K: Zenei nevelés ez? Hiszen minden zenei előadásnak tökéletesre, hibátlanra kell törekednie.

V: Bizony és éppen ez a törekvés adja meg a zeneművelésünk értékét. A zenehallgatásunkét is. Ki szeretne vacakul odakent zenei eseményen részt venni? Hivatásból zenélők és amatőrök egyaránt fáradoznak a tőlük telhető legszebb hangzásra. És százféle módszer vetekedik a „legeredményesebb képességfejlesztő” elismerésért. A mi zeneörömünk azonban más tőről fakad, más a virága és más a várható termése. Amikor Assisi Poveretto Ferenc két fadarabbal hegedülgetett, Umbria parasztjai gyűltek köréje áhítattal. Toscanini Mozart estjei a nagyvilág ünnepelt eseményei voltak. Melyiket választanám?

 

K: Választanod kellene?

V: Ugye nem? Ugye letérdelhetek Ferenc elé áhítatért? Toscaninit is hallgathatom lelkemben térdre borulva. Istenéhez fordul mindegyik és meghozza áldozatát.

 

 

Kokas Klára

Tanító tanítványaimnak

 

 

K: Miért olyan fontos neked, hogy tanító tanítványaid megszólalhassanak a rólad szóló interjúban?

V: Második évtizede foglalkozom akkreditált pedagógus tanfolyamaimmal, évente a két csoportomban 50-60 tanítóval (így nevezzük a tanárokat is). Háromévenként végez egy-egy csoport. Akik végeztek, visszajáró vendégeim lehetnek, akármeddig. Velünk maradhatnak.

 

K: Mit tanulnak meg tőled? A módszeredet?

V: Nem szeretem, ha „módszeremnek” titulálják. Módszer az, hogy figyelek a gyerekekre? Hogy tanulok tőlük? Hogy élvezem a társaságukat, és kíváncsi vagyok rájuk? Hogy szeretném, ha bátran, önálló véleménnyel és megbízható jellemmel élnének?

 

K: De mindezt a nagy zeneművek személyes befogadásával éred el, amihez módszert találtál ki.

V: Igen, találtam a gyerekekhez vezető néhány ösvényt, a rengeteg lehetséges ösvény közül. Amikor a tanítókkal foglalkozom, ráébresztem őket arra, hogy ezek az ösvények tiszták, beláthatók, járhatók, sőt örömmel, élvezettel járhatók.

 

K: Mindenkinek?

V: Gyerekkorban mindenkinek.

 

K: Miért hangsúlyoztad a gyerekkort?

V: Mert a felnőttek kialakult szokásai, megrögzült elvárásai, megtanult módszerei nehezítik azt, hogy a gyermek-mivoltukban éljenek a zene örömével.

 

K: Mit jelent a gyermek-mivolt?

V: Egész lényüket, a testüket is, mindenestül, a képzeletükkel, az önálló ötleteikkel, kifejezési szabadságukkal.

 

K: Megtanulhatja mindezt, aki már kinőtt belőle?

V: Tanítóim példáin látom, hogy visszatalálnak a személyiségük lényegéhez, először a mi együttesünkben, ahol biztosak lehetnek az elfogadásban, és nem kell tartaniuk kritikától, vagy éppen kigúnyolástól, megalázástól.

 

K: A csoport vezetőjének sugallatára történik ez?

V: Természetesen. Mindenütt a csoport vezetője sugall, gyárban, kórházban, műhelyben, templomban, iskolában, családban. Termékeny, élő közösségeket személyiségek sugallnak.

 

K: A sugallat a bátorítás?

V: Igen, a bátorítás, a megértés, az elfogadás, az inspirálás, a lendítés, a továbbgördítés, és persze a kimunkálás,  a szépítés, a harmóniába segítés. Mivel tanító vagyok, számomra ez a tanítás.

 

K: Nem választod külön a tanítás és a nevelés feladatait?

V: Nem. A szülő is tanít, a műhely vezetője is, az orvos is, sőt a bolt, a piac eladója, vagy az óvoda takarítója is. A lényével tanít, vagyis nevel, ami egy és ugyanaz.

 

 

K: Ha a módszered nem módszer, akkor micsoda?

V: Előbb-utóbb csak találunk majd szavakat arra, amit ma még körülírásokkal közelítgetünk. Mert ha valaki felfedezi, hogy a színekkel és formákkal eredményesen lehet kottaolvasást tanítani, az a módszere. Ha valaki rájön, hogy gyerekek olvasásának fogyatékosságai korrigálhatók bébikoruk mozdulatainak felidézésével, az a módszere. A zenei írás-olvasás megtanítása belső hallás és az éneklés együttes és egymásba fonódó fejlesztésével, módszer. Hasznos, bizonyított, bevált, elindított, csodákra képes. Egyszerű Kodály módszernek nevezni. Kodály persze nem korlátozható a módszerére, ő az alkotásaiban él és hat. Ránk meg, akik élő közelében is lehettünk, a szellemének sugárzásával hatott.

 

K: Mi következik mindebből?

V: Megpróbálom elmagyarázni, mi a különbség a leírható, bemutatható, akár írásban, akár képekben sokszorosítható módszerek és az én tevékenységem között. Azért, hogy ne kérjék számon tőlem a „módszerem” sokszorosítását, a tanítók személyiségétől független alkalmazását.

 

K: Mi szélesítheti tehát a találmányod elterjedését?

V: A pedagógia megújulását számos – vagy inkább számtalan, hiszen alig is számolható – szerző, alkotó, gondolkodó, gyakorló tanító sürgeti, próbálja, műveli. Alkalmam nyílt arra, hogy ezekből sokat lássak, megismerjek, értéküket felmérjem. Olvasok néhány idegen nyelven is, beszélgetni tudtam remek emberekkel, élvezem az új ismereteket. Gyakorló tanító létemre kipróbálhattam, amit értékesnek találtam. Láttam életem néhány évtizede alatt, mi minden akadályozza, és mi segíti az értékes felismerések terjedését. Az énekes tagozatú osztályok elindítására kezdetben Kodály személyes kiválasztása nyomán kértek fel énektanárokat, például engem is, Szombathelyen.

 

K: Hiszel abban, hogy a tanítók megtaníthatók arra, amit te megtanultál?

V: Mélységesen. Azt látni, amit Dienes Zoltán vagy Winkler Márta meglátott, amit Montessori doktorasszony javasolt és kipróbált – nem olyan nehéz. Zenében is találok helyet, ahova boldogan beíratnám az unokáimat, ha már helikopterrel járhatnának Nyíregyházára, Szabó Dénes kóruspróbáira.

 

K: Megint személyekről beszélsz?

V: Bocsánat, nincs annyi helyem, hogy felsoroljam a többit, akitől tanulnék ma is. De hát olyan nehéz felismerni a jót, akkor, ha új? Megláttam, hogy a gyerekek szeretnek mozogni, kitalálni, felfedezni, a testük egésze benne van a szép zenében. Kipróbáltam, néhány évtizeden át, hogyan lehet ennek hasznát látni. Nekifogtam, hogy megtanítsak rá tanítókat.

 

K: Lehetett?

V: Lehetett. Óvónők művelik óvodákban, zenetanárok zeneiskolákban, gyógypedagógusok speciális csoportjaikban.

 

K: Kiválogatod a tanítóidat?

V: Még a gyerek tanítványaimat sem válogattam soha. Jön, akinek fontos. És ha a személyisége olyan, hogy ráhangolódhat, marad. Ha ereje van és a jelleme arra való, folytatja, kibontja, felépíti maga körül. Talál hozzá társakat. Tanítványokat is.

 

K: Meglátod ezeket a képességeiket tanításod idején?

V: Igen, gyakran meglátom. Látom, csodálom, szívemből örvendezve. De először mindnyájan együtt “táncolunk”, magam is velük.

 

K: Mi a leírható, szabályokba foglalható ebből az igen személyes képzésből?

V: A felnőttek képzésében sem szakítom félbe a folyamatokat magyarázattal. A történés befejezése után viszont jegyzeteikben tüzetesen leírják a tapasztalatokat.

 

K: Diktálod?

V: Nem. Belőlük szedegetem elő, visszaemlékeznek, közösen, egymással, egymásnak segítve. Kivéve a személyes élményeiket a zenével alakított szabad táncolásuk idejéből, mert azt mindenki magának jegyzi fel és lehet titkos is.

 

K: Titkos? Egy beadott jegyzetben?

V: Igen, mellé írhatja, hogy csak nekem szánja. Más akkor nem láthatja.

 

K: Lehet olyan titkos, hogy te sem olvashatod?

V: Természetesen. Akkor azt írja be a nekem leadott jegyzetébe, hogy magának tette el.

 

K: Miképp válhat csoportos képzés ilyen személyessé?

V: Tanítókat így lehet csak eredményesen tanítani, hiszen azt kívánom, hogy ők is személyes figyelmet szenteljenek valamennyi tanítványuknak. Magukon kell tapasztalniuk, milyen érzéseket kelt bennük az ilyenfajta tanítás.

 

K: A rólad szóló írástól ezért várnád, hogy a tanítványaid is szóhoz jussanak benne?

V: Igen. Rólam szóló beszámolóknak ők részesei, mivel az életemnek is részesei. Első kézből kapják tőlem mindazt, ami élményem, ami megfog, megindít, továbblendít, ami segít nekem a szellemi növekedésben.

 

K: Zene-élményekről beszélsz?

V: Zene-élményekről, vagy egyéb élményekről, például újonnan olvasott könyvekről, rádióban hallott interjúkról. Keresem, figyelem az Aranyemberek, az Arcvonások, a Névjegy és hasonló beszélgetésekben hallhatókat, mindenkit, aki példa, tanulság nekem.

 

K: Olyanokat is, akik nem zenészek?

V: De mennyire! Teljes figyelmemmel fordulok más, - számomra ismeretlen- témákkal foglalkozók felé. A személyiségük vonz, az érdeklődésük, az intenzitásuk, elkötelezettségük, alázatos szolgálatuk.

 

K: Valamennyi tanítványod átveszi tőled az értékeidet?

V: Nem kérdem tőlük. Aki átveszi, megmondhatja. Olykor megírják, levélben, vagy különlegesen szép jegyzeteikben.

 

K: Jegyzeteiket leadják neked?

V: Igen, a tanfolyamok jegyzeteit gépelve kapom, másolatot, mert az eredeti náluk marad. Ez igen fontos. Szükségük lehet emlékeztetőre sokkal később, évek multával is.

 

K: Nagy távlatokban gondolkodol?

V: Nagy távlatokban. A jövőben.

 

 

Kokas Klára írásainak felhasználása a Kokas Klára Alapítvány kuratóriumának hozzájárulásával történt. Az írások első közlésének helye: http://www.kokas.hu/irasok/index.html volt.

 



* Dr. Deszpot Gabriella (tudományos főmunkatárs, Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem; Kokas Klára Agape Zene-Életöröm Alapítvány kuratóriumi tag)