“Adják bele
szívüket-lelküket a zenélésbe”
Beszélgetés Vermes Mária hegedűművésszel
Vermes Mária
hegedűművész-tanár gazdag
pedagógiai pályájának állomásai: 1950-57: Székesfehérvári Zeneiskola, 1957-71:
Martin-Luther-Universität Halle/Wittenberg, 1971-76: Liszt F. ZTI., Pécsi Tagozat, 1976-81: Liszt F. ZTI Budapesti
Tagozat, 1981-94: Liszt F. Zeneakadémia – egyetemi tanár, 1994-2011: Szent
István Király Zeneművészeti Szakközépiskola. Nevéhez számos kottakiadás
(például a 300 év hegedűmuzsikája Szeredi S. Gusztávval közösen) és
feldolgozás (többek között Händel g-moll chaconne hegedűre és brácsára)
fűződik. Több megvédett zeneakadémiai DLA-disszertáció
témavezetője.
– Vermes Mária tanárnő hetven évig tartó
pedagógiai pályája során hegedűsgenerációk sorát nevelte fel. Kislányként
mi tetszett meg a hegedűben?
– Ez nagyon
érdekes történet. Először a nővérem kezdett el hegedülni. Mégpedig
azért, mert az elemi iskolában a tanító bácsi az énekórát hegedűn kísérte.
Az ő játéka annyira megtetszett a testvéremnek, hogy az első énekóra
után azzal jött haza, nagyon szeretne ezen a hangszeren játszani. A szüleink
rögtön beszéltek a tanító bácsival, Lukács Gyulának hívták, aki nagyon kedves
volt és elvállalta a tanítást. Hetente kétszer adott hegedűórát. Egy év
után a nővérem kificamította a lábát és feküdnie kellett. Ám elfelejtettek
szólni a tanító bácsinak, aki a szokásos időben jött órát tartani. Mikor
megtudta, mi történt, azt mondta: „Nem baj, akkor majd a kicsi!” Így kerültem
én a hegedűhöz. Voltaképpen már akkor nagyon szerettem volna hegedülni,
mikor a nővérem elkezdte a zenetanulást, de azt mondták a szüleim, hogy a
hegedű nem ilyen kicsi gyerek kezébe való, nekem még nem szabad. Borzasztó
szomorú voltam. Még nem jártam akkor iskolába.
Gyula bácsi nem volt hegedűtanár, de
nagyon bensőségesen játszott a hangszerén. Még most is emlékszem arra a
gyönyörű hangra, amit kihozott a hangszeréből. Ez volt az, ami
megszólított bennünket, mi is ezt szerettük volna megvalósítani. Az ő
hatása is talán, hogy sokszor mondom kollégáimnak, minden tanár igyekezzék
minél többet mutatni az órákon. Nemcsak technikailag, hanem mutassák meg a
hegedű kifejezőképességét. A cél pedig, hogy a növendékek jó
értelemben „megirigyeljék” a szép hangzást, és törekedjenek arra, hogy ők
is olyan kifejezően használják a hangszert, mint a tanáruk.
Eltelt hat hét, mire a nővérem
felállhatott. A tanító bácsi akkor azt mondta – amit nem fogok megérteni
sohasem –, hogy most már túl vagyok a kezdeti nehézségeken és kár volna
abbahagyni. Azért nem értem ezt a mondatot, mert tanárként minden fokon
tanítottam, és nagyon jól tudom, hogy hat hét után még nincs túl a növendék a
„kezdeti nehézségeken”. Ez nagyon kedves mondat volt tőle, ami máig
megmaradt bennem, de érteni nem fogom. Gyula bácsiban óriási becsületesség is
volt. Három év után azt mondta a szüleimnek, hogy ő ennél többet nem tud,
keressenek nekem egy hivatásos tanárt, mert ő szeretetből tanított
hegedűt. Szívesen gyakoroltam, és a szüleim biztattak, hogy érdemes. A
nővérem is sokáig hegedült még aztán, de a nyelvek még jobban vonzották és
végül magyar-latin-görög tanár lett. Sokszor beszéltünk vele zenéről és játszottunk
együtt duókat a későbbiekben is, mivel a család nagyon szerette, ha mi
ketten hegedülünk. Édesapánk végigböngészte a zeneirodalmat, hogy mi az, amit
el tudunk játszani. A klasszikus duóirodalom nagy részét eljátszottunk.
– A szülők muzsikusok voltak?
– Egyikük sem.
Édesapám ügyvéd volt és a nővéremmel együtt ő is elkezdte a
hegedűtanulást, mert nagyon kedvelte ezt a hangszert. Szüleim mindketten
nagyon szerették a zenét. Nyaralásaink alkalmával sok időt töltöttünk
együtt, ilyenkor ők gyakran énekeltek. Ez mindig nagyon tetszett. A zene
komoly szerepet játszott az életünkben, de nem mondhatom azt, hogy ez csábított
a zene felé. Hanem, mert a zene szép és mert élveztem. Sok mindenen átsegített.
A háború – mint általában – a mi családunk életébe is beleszólt. Egyszer,
amikor a Szondi utcában hullottak a bombák, egyedül voltam otthon, éppen
gyakoroltam és nem hallottam semmit a bombázásból. Az egészet végig hegedültem.
Mikor hazajöttek a szüleim és a nővérem, kérdezték, lementem-e az
óvóhelyre, a pincébe. Csodálkoztam, miért kellett volna lemennem. Annyira
elmélyülten gyakoroltam, hogy a nagy zajból, rázkódásból semmit nem érzékeltem.
– Mikor vált bizonyossá a zenei pálya?
– Gábriel
Ferencnek köszönhetem, aki zeneakadémiai tanárom volt. Nagyon sok kitűnő
hegedűst adott a világnak. Velem meg volt elégedve, szívesen tanított és
jól tudtunk együtt dolgozni. Az ő osztályában sok jó példát láttam magam
előtt.
– Ki volt Gábriel Ferenc?
– 1922-től
1959-ig tanított a Zeneakadémián, Hubay Jenő iskolájához tartozott és
hosszú ideig a Hubay Vonósnégyes második hegedűse volt. Sok mindenben
követte mestere tanítási elveit.
– Tanárnő zeneszerzést is tanult,
mégpedig Viski Jánosnál.
– Engem nagyon
érdekelt a zeneszerzés. Nem mintha az lett volna a vágyam, hogy egyszer majd
komponáljak és zeneszerző legyen belőlem, hanem szerettem volna
megismerni, hogyan „működik” a komponálás.
– Kodály Zoltán nevét is a tanárai között
találjuk.
– Mi voltunk az
első évfolyam, akiket Kodály népzenére tanított. Akkoriban még nem volt jegyzet,
nem volt könyv, semmi nem volt, úgyhogy mi voltunk az „úttörők”. Kodály
nagyon következetes tanár volt. Tanításának másik alapvető jellemzője
volt töretlen hite abban, hogy népzenei alapokkal mindenki hozzáférhet a
zenéhez. Azzal a módszerrel – amit ő maga sohasem nevezett
„Kodály-módszernek”, a relatív szolmizálással – a kottát nem ismerőknek is
meg tudta tanítani a zenei lapról olvasást. Nagyon magas követelményeket
támasztott tanítványaival szemben. A vizsgára száz népdalt kellett megtanulni
és elemezni, abból tizenötöt választott ki. Nekem ráadásul nagy hátrányom az
abszolút hallásom. A mások számára praktikus relatív szolmizációt nekem
magamban folyton transzponálnom kellett.
– Tanárnő zeneakadémiai tanulmányainak
kezdetén még Dohnányi Ernő volt az intézmény igazgatója. Van Dohnányi
Ernővel kapcsolatos személyes élménye?
– Emlékszem, mikor
megjelent a Zeneakadémia folyosóján, akkor ott „egy oktávval feljebb” ment a
hangulat. Nagy pillanat volt. Feltétlen tiszteletnek örvendett a diákok körében
is, áhítat vette körül. Bár a Zeneakadémia első emberét akkoriban „csak”
főigazgatónak hívták, mégsem a cím számított, hanem az, hogy az óráin úgy
mutatott, úgy játszott, mint a koncertteremben. Igazgatósága alatt hihetetlenül
sokat tett az intézményért és tanulóiért. Mindig részt vett a
művészképző felvételi vizsgáin, ahol tévedhetetlen volt a zenei
tehetségek felismerésében. Jó, hogy manapság egyre többet hallhatók a
művei koncerteken, rádióban. Magam is sokat játszottam Dohnányi op. 21-es cisz-moll hegedű-zongoraszonátáját.
– Milyen művek szerepeltek a
diplomakoncert műsorán?
– J. S. Bach g-moll szólószonátája, a
Mendelssohn-hegedűverseny, Ravel Tzigane,
Paganini Boszorkánytánc című kompozíciója és még több
apró darab, amire már nem emlékszem.
– Friss diplomásként Székesfehérváron
folytatódott a pálya.
– 1950-ben
mentem Székesfehérvárra. Előtte három évig szabadúszó voltam és akkor
nagyon sokat koncerteztem. Szép volt. Hívtak a
– Milyen volt Fehérváron tanítani?
– Nagyon jó.
Családias volt a hangulat, ám a munkát mindenki nagyon komolyan vette.
– Mi volt az oka, hogy 1957-ben más irányt
vett Tanárnő pályája?
– Időközben
az NDK-ból karmesterek és különböző zenei korifeusok jöttek magyar
zenészeket meghallgatni, mivel elsősorban vezetőképes muzsikusokra
volt szükségük. Engem és Szeredi S. Gusztávot is behívtak próbajátékra.
Eredetileg három évre szerződtünk, végül tizennégy év lett belőle, de
rendszeresen hazajártunk Magyarországra. S még el nem felejtem: 1950 óta
működött a Magyar Hárfás Trió, melynek tagjai Szeredi S. Gusztáv (brácsa),
Molnár Anna (hárfa) és jómagam voltunk. Így mentünk ki, illetve Molnár Anna már
júliusban kiutazott Hollandiába, ugyancsak egy zenei meghívásnak
köszönhetően. Később az NDK-ban találkoztunk.
– Nem minden napi ez a hangszer-összeállítás.
Mi szerepelt a repertoáron?
–
Elsősorban azok a barokk művek, melyeknél a billentyűs hangszert
hárfa is helyettesítheti, ugyanis a hárfa nagyon jól illik a vonós
hangszerekhez. Sokat dolgoztunk a műsorok kialakításán. Harminc évig
játszottunk ebben a felállásban, végül a Szeredi-Molnár házaspár halála miatt
szűnt meg a Magyar Hárfás Trió.
– Mi adta az ötletet az együttes
magalakulásához?
– Egy Saint-Saëns-darab,
a Fantázia hegedűre és hárfára és
jó néhány klasszikus hegedű-brácsa darab. A sok barokk kompozíció mellett
– amit alternatív hangszerelésben hallhatott tőlünk a közönség – számos
kortárs darabot is előadtunk. Ezek közül jónéhányat kifejezetten nekünk,
erre a három hangszerre írtak a zeneszerzők, például Szokolay Sándor,
Maros Rudolf több művet is, Kósa György, Farkas Ferenc, Percy Young,
Vaclav Felix, Balassa Sándor.
– Tanárnő minden szinten tanított.
Székesfehérváron alsófokon, az NDK-ban és itthon, a Zeneakadémián felsőfokon, a nyugdíjas
években pedig középfokon.
– Igen. Halleban
a Martin-Luther Egyetem zenei fakultásának docense voltam, 1957 és 1971 között.
Ez nem zeneművészeti főiskola, hanem az ottani zenetudományi intézet
egyik elágazása, ahol a hegedű főtanszakon tanítottam leendő
zenetörténészeket, zenetanárokat, vagy azokat az egyetemistákat, akik egy
bizonyos szintet elértek a zenetanulásban és szerették volna hasznosítani
tudásukat az egyetemi zenekarban. Az egyetemi zenekarral nagyon szoros
kapcsolatot ápoltunk. A tanításban teljesen szabad kezet kaptam, saját
módszerem szerint taníthattam. A növendékeimmel kölcsönösen szerettük egymást.
Még most is van olyan tanítványom, aki legalább egyszer egy évben meglátogat
(ő végül szívsebész lett). Egy másik növendékem Rostockban lett
kémiaprofesszor az egyetemen, vele máig levelezek. Volt, aki idejött nászútra.
Ezzel egyidejűleg a hallei
Händelfestspiel-Orchesterben szóló-koncertmesteri feladatot is elláttam. Nyelvi
problémáim nem voltak. A nővéremmel az ország legnagyobb
leánygimnáziumába, az Andrássy úti Mária Terézia Gimnáziumba jártunk (a régi
Zeneakadémia másik sarkán), ahol nagyon jó volt a nyelvoktatás.
– Miben különböznek a németek tőlünk?
– A német
emberek általában nagyon muzikálisak. A muzikalitást illetően szerintem
fölöttünk állnak, de nincsenek olyan kiugró tehetségeik, mint nekünk. Nálunk
nagyobb az „amplitúdó”. Még egy dolog: nagyon szorgalmasak. Ha leckét kapnak,
azt akkor is megcsinálják, ha nincs kedvük hozzá. Sokszor megmosolyogtató ez a
kötelességtudat. Nálunk vagy lelkesedik valaki, vagy a sarokba dobja a
hangszerét. Ez nagyon nagy különbség a két nép mentalitása között. Az biztos,
hogy ott az általános zenei műveltség az átlagnívó felett van.
– Tanárnő hogyan építette fel a hegedűóráit,
mit kért a tanítványoktól?
–Először
azt, ne arra gondoljanak, hogy ott vagyok, mindent játsszanak úgy, mint a napi
gyakorláskor. Skálát, etűdöket mindig kértem, úgy, ahogy otthon is
csinálták, hogy lássam, hogyan gyakoroltak, bár azt minden hangból lehet
hallani. Általános tanítási recept nincs, személyre szabottan, a tanuló
képességeit szem előtt tartva, egyedileg kell felépíteni az órákat. Nagyon
fontosnak tartom a jó gyakorlást. Sokan még akkor sem tudnak jól gyakorolni,
mikor már felsőfokon tanulnak. Ezen nagyon sok múlik. A másik fontos
dolog, hogy jó legyen a hegedűs tartása. Nem a hegedűtartás, hanem
egyáltalán, a testtartása, hogy minden pillanatban oldott és „ugrásra kész”
legyen. Ez kell a zenében. Sokszor mondtam is a tanítványaimnak, hogy amikor
kezükbe veszik a hangszert, akkor gondolják azt, hogy egy bűvös kör van
körülöttük: csak ő és a hangszer – majd a kompozíció –, semmi más nem
létezik. Akkor lehet valakinek egyéni kisugárzása. A legutóbbi időkig
tanítottam. 1994-ben mentem nyugdíjba a Zeneakadémiáról. Akkor kért fel
Záborszky Kálmán, a Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskola
igazgatója, hogy menjek hozzájuk tanítani. 2011-ig jártam be a Columbus utcába.
Érdekes volt szembesülni azzal, hogy több ott tanító kolléga is egykori
tanítványom volt. Egyáltalán, nincs jóformán olyan zenekar Európában, ahol ne
lenne egykori tanítványom. Az is érdekes, hogy növendékeim közül sokan
választották később az orvosi pályát.
– Állítólag az zene és a gyógyítás igen közel
állnak egymáshoz.
– Valóban. Még
zeneakadémista koromban történt, hogy a tanárom megkérdezte, volna-e kedvem egy
orvos-kvartettbe beülni prímáriusnak. Mondtam, persze, nagyon szívesen. Kedves
társaság volt. Kiderült, hogy három ideggyógyász játszotta a többi szólamot.
Azt mondták, hogy ha nem lenne zene, akkor már régen saját betegük lennének…
– Tanárnő több bemutató szólistája volt.
– Én mutattam be
G. Wohlgemuth Hegedűversenyét,
J. Rawp-Raupp németországi szorb zeneszerző Concerto und Essay című művét, melyet nekem ajánlott,
mindkettőt lemezre is vettem. Kósa György nekünk (a Magyar Hárfástriónak)
írta Miniatűrök című
szerzeményét. Kósát még a Zeneakadémián ismertem meg, zongoratanárom volt. A
Miniatűrök bemutatójához fűződik egy vidám kis történet, amit
maga Kósa utólag mesélt el nekünk. Volt egy baráti házaspár-ismerősünk,
akik minden hangversenyünkre eljöttek. Ezúttal is ott voltak, éppen a
Kósa-házaspár mögé szólt a jegyük. Mikor a Miniatűröket játszottuk, Kósa
odasúgta a feleségének, hogy nem is gondolta volna, hogy ilyen jó ez a darab.
Erre a szókimondó hölgyismerősünk megkocogtatta Kósa vállát: „ha nem
érdekli, menjen ki” – mondta a szerzőnek. Csak akkor szembesült, kit
utasított rendre, mikor a darab végén kihívtuk a zeneszerzőt a pódiumra. A
hölgy utána nem győzött tőle bocsánatot kérni…
– Bámulatos ez a mai napig tartó vitalitás. Mi a
titka?
– Mindig
fiatalok között voltam. Ha az ember a tanítványaival többet van, mint a
kortársaival, az fiatalon tartja a szellemet. Jómagam még két éve Finnországban
és Horvátországban tartottam mesterkurzust. Másrészt szerencsés géneket
örököltem. Édesapánk a halála előtti napon még latint magyarázott,
kilencvenhat éves volt akkor, Édesanyám nyolcvanhat évesen az utolsó percig
aktív volt. Azt tudom tanácsolni a mai ifjú muzsikusoknak, hogy adják bele
szívüket-lelküket a zenélésbe, nemcsak azért, mert ez is fiatalon tart (ez sem
egy elhanyagolható szempont), hanem mert ez csodaszép dolog. Ezt először
akkor éreztem, mikor a zeneakadémiai felvételim előtti nyáron
Klotildligeten (Piliscsaba mellett) nagyon sokat gyakoroltam. A gyakorlásomat
meghallották a szomszédgyerekek. Az egyik kisgyermek azzal a kéréssel jött át,
hogy átmennék-e egy kicsit hegedülni nekik. Átmentem. Körben ült tíz-tizenkét
gyermek. Azokat a tekinteteket nem felejtem el, ahogy a szemükkel is itták a
zenét. Óriási élmény volt látni rajtuk, hogy megértették, mit játszottam, mert
ez ugyanolyan közlés volt a zene által, mintha szavakkal tettem volna. Csak a
zene könnyebben érthető…
Kovács
Ilona*
* A szerző dr. Konkolyné dr. Kovács Ilona zenetörténész, a Magyar Táncművészeti Főiskola egyetemi docense és a XVIII. kerületi Dohnányi Ernő Zeneiskola szolfézs és zeneirodalom tanára.