Vásáry Tamás
Üzenet
Vásáry Tamás 80 éves
Megjelenés: 2013. október 15.
„Mikor úgy tudod: hiszel,
Már tudsz is.
S ha úgy hiszed: tudsz,
Talán csak hiszel.
Melyiket érzed magadénak?
Rá sem a földi véges tudása,
Sem az öröknek hite
Nem lehet hitel.”
Vásáry Tamás: Hit és
tudat
Hatalmas zenei életműve mellett Vásáry Tamás egész életében írta naplóját. Élet-regénye
több puszta érzelmi élmény-gyűjteménynél, pontos rajza a kornak és a
társadalomnak, amiben felnőtt. A terjedelmes – két kötetbe foglalt négy
részből álló – írás lapjain megelevenedik a
XX. század Magyarországának zenei élete, politikája és kulturális
miliője. Kodály Zoltántól Cziffra
Györgyön át Fischer Annie-ig találkozhatunk a kor jeles zenészeivel, megismerhetjük
a háború, a kitelepítés, a családját sújtó politikai döntések következményeit,
s írásából egy „másik”, eddig rejtőzködő Vásáry
Tamást is. A transzcendenciában hívő, magánéletében sokáig örömtelen,
szerelmet kereső, és azért a végsőkig harcoló férfit, akinek életében
a küzdelem, az ön-megismerés teremtette meg a sokáig áhított nyugalmat és
békét. Mottója: a megismerés.
Vásáry Tamás élete
Idén
ünnepli 80. születésnapját Vásáry
Tamás Kossuth-és Liszt Ferenc-díjas magyar
zongoraművész, karmester.
A „csodagyerek” öt évesen kezdett zongorázni,
majd 7 évesen nyert felvételt (korkedvezménnyel) a debreceni Zenedébe. Tíz
évesen Dohnányi Ernő tanítványa, 14 évesen a Zeneakadémia Liszt-versenyének
első díját nyerte meg. 1953-ban diplomázott a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Főiskolán, ekkor már több nemzetközi versenyen vett
részt, s a Magyar Hangversenyrendező Vállalatnál (Muzsika) dolgozott.
Kodály Zoltán „tanítványaként” a Mesterrel közeli viszonyba, majd
munkakapcsolatba került: Kodály kinevezte tanársegédnek a szolfézs tanszakon.
Leningrád, Moszkva voltak az
első állomásai kiemelkedő művészi karrierjének, majd rövid
időn belül négy jelentős nemzetközi verseny díjazottja lett (1955 varsói Chopin-verseny, 1955 párizsi Marguerite Long-verseny,
1956 brüsszeli Erzsébet királyné verseny, 1957 Rio de Janeiró-i nemzetközi verseny).
1961-ben mutatkozott be Londonban a Royal Festival Hallban,
mely elindította nemzetközi karrierjét. Ettől kezdve évi átlag 100 hangversenyt
adott a világ legfontosabb zenei központjaiban (London, Párizs, Berlin, Bécs,
Róma, Madrid, Lisszabon, Luxemburg, Stockholm, Oslo stb.) 1962-ben Széll György mutatta be New Yorkban a Carnegie Hallban.
Rendszeresen fellépett a világ legfontosabb zenekaraival és legnagyobb
karmestereivel (pl. Ernest Ansermet, André Cluitens, Paul Kletzki, Fricsai Ferenc, André Previn,
Claudio Abbado, Simon Rattle, Wolfgang Sawallisch, Eugen Jockhum, Erick Leinsdorf, Doráti Antal, Bernard
Haitink, Kurt Sanderling, Solti György, Rudolf Kempe, Neville Marriner, Adrian Boult) .
Máig a legfontosabb
fesztiválok vendége, mint Salzburg, Edinborough,
Berlin, Granada, Aldeburgh, Tanglewood
(U.S.A.) Cleveland Blossom, Streza, Hong-Kong, London South Bank Festival,
BBC. Prom. Holland Fesztivál, Budapesti Tavaszi
Fesztivál.
Karmesterként több
mint 100 zenekarral dolgozott a Berlin Philharmoniker-től
kezdve a New York Philharmonic-on
át a Washington National, Dallas , Detroit, Houston,
Baltimore, Denver, London Philharmonic, London Symhony, Royal Philharmonic-ig.
Két angol zenekar
igazgatója és első karmestere volt: Northern Sinfonia (1979-1982), Bournemouth
Sinfonietta (1989-1997). A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának főzeneigazgatója
(1993-2004), majd a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának örökös
tiszteletbeli főzeneigazgatója volt 2004-től.
Kitüntetései:
Külföldön a Bach- és Paderewski-érem (London), a Művészetek Érdemrendjének Tiszti fokozata
(Párizs), az UNESCO Mozart Érem (2012, Párizs), emellett 1988 óta a London College of Music tiszteletbeli tagja, illetve 1992 óta a Royal Academy of Music tiszteletbeli tagja.Magyarországon:
a Liszt Ferenc-díj (1952),
a Liszt Ferenc emlékplakett (1986), A Magyar Köztársasági Érdemrend tisztikeresztje (1994),a
Köztársasági Aranyérem (1998),
a Kossuth-díj (1998),
a Magyar Örökség díj (1999),
a francia kulturális miniszter által adományozott Művészetek és Irodalom
Lovagrendjének Tiszti Fokozata kitüntetést (2001), a Millenáris Kölcsey-díj (2001),
a Köztársaság Elnökének Érdeméremje (2003), Prima Primissima díj (2007),
illetve A Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztje a
csillaggal (2009).
AZ EMLÉKEZÉS
VIRTUÓZA
Az Üzenet című
könyv, Vásáry Tamás életregényének első kötete
súlyos, mint maga az évszázad, amiről szól és
amelyben megszületett. Nehéz, mint egy versenyzongora, a benne található
érzelmi rezdülések és megfigyelések mégis finomak és pontosak, mint egy zongoravirtuóz
ujjai.
Vásáry Tamás eddig „csak” mint világhírű zongorista és
karmester volt ismert a magyar kultúrában, október 15-én megjelenő, Üzenet című önéletrajzi regényével viszont már nem csak a
zene, hanem a magyar irodalom kiválóságai között is szólnunk kell róla. Szélesvásznú,
prousti távlatokkal dolgozó
életregényében Vásáry az igazi nagy, békebeli
elbeszélők hangján, az egymással párhuzamosan futó külső és belső
történések lassú hömpölygését drámai jelenetekkel és káprázatos leírásokkal,
zseniális dramaturgiai csavarokkal és színes anekdotákkal fűszerezve
állítja elénk saját életének és az európai történelemnek az egyik
legmozgalmasabb harminc évét, amelyen keresztülolvasva magunkat minden főszereplő mint ősidők óta ismert
családtag, minden helyszín mint ezerszer bejárt és belakott otthon telepszik
meg az emlékezetünkben.
Amiben persze a szerző segítségére van a maga már-már ijesztően
pontos, minden apró rezdülésre kiterjedő emlékezete is, ami, bármilyen
hihetetlenül is hangozzék ez első hallásra, valóban szinte a szülőszobáig
képes visszatekerni az eltűnt idő filmszalagjait, ráadásul nem csak a
külső események szintjén. Vásáry ugyanis a főszereplőin
túl önmagával szemben is óriási empátiáról és beleérző képességről
tesz tanúbizonyságot, amelynek köszönhetően az első részek gyermeki
látásmódja ugyanolyan hitelesen, itt-és-most történően
válik számunkra is átélhetővé, mint a tizen-huszonéves
kamasz felnőtt fejjel már megmosolyogtató szenvedélykitörései, vagy a
harmincas éveit taposó, sokat látott házasember bölcsessége.
Persze ahogyan a szerző maga is megjegyzi a kötethez
írt előszóban, az égiek igencsak a segítségére voltak, amikor egy kivételesen gazdag és mozgalmas
életrajzhoz szolgáltattak neki alapanyagot az élete során. Története 1933-ban
indul Debrecenben, a város egyik
legelőkelőbb házában, ahol anyai ágról a leghíresebb rokon Baltazár
Dezső (1871-1936)
református püspök, apai ágon pedig a város polgármestere, Vásáry
István. A már korán hatalmas zenei tehetséget mutató csodagyerek karrierje
azonban még csak épp kezd beindulni, amikor Debrecenbe megérkezik a háború, a
légicsapások előli bujkálásokat, a pincékben töltött éjszakákat és az
orosz hadsereg bevonulását pedig a fiatal elbeszélő első kézből
ismerheti meg, ahogyan később az ország talpraállási
kísérleteit is az új hatalom alatt, hiszen az apja földművelésügyi
államtitkárságot kap a háború utáni első magyar kormányban. De amilyen
üstökösszerűen ível fel az apa politikai karrierje, olyan gyorsan véget is
ér, a sorsüldözte családot pedig nemsokára már a
kitelepítésre várakozva látjuk viszont egy sötét és szűkös
szükséglakásban, ahonnan csak Kodály személyes közbenjárására nem viszik el a
fiatal tehetséget – a szüleit viszont igen. És amíg hősünk megküzd a
hirtelen jött önállóság megannyi kihívásával, feltárul előttünk az ötvenes
évek teljes zenei és kulturális fel- és alvilága, az operaházi páholyukban szalont
működtető Fischer Annie és Tóth Aladár csillárfényben szikrázó
mesevilágától és Kodály Zoltán olimposzi ködbe burkolózó dolgozószobájától
kezdve a Kedves presszóban éhbérért zongorázó Cziffra Györgyön át a vidéki
esztrádműsorok kiöregedett bonvivánjaiig. Közben pedig egyre-másra
születnek az újabb és újabb sikerek, szaporodnak a külföldi meghívások; egészen
addig, amíg az 1956-os forradalom idején az ekkor még mindig csak 23 éves Vásáry Tamás egyszer csak a belga királyné előtt
találja magát, akitől éppen bebörtönzött édesapja szabadon engedtetését
próbálja kieszközölni.
Az előbb Belgiumban, később Svájcban letelepedett hármas pedig innentől
kezdve hamisítatlan családi vállalkozásként működik, ahol a fiatal művész
előmenetelén már nem csak a saját sorsa, hanem a szüleié is múlik. Ebbe a
hisztériáig menően szenvedélyes szeretettel átfűtött, zárt rendszerbe
érkezik meg nem sokkal később hősünk első igazi nagy szerelme és
későbbi felesége. Az idilli látszat alól pedig lassanként előkúsznak az
egymásnak való végletes kiszolgáltatottság, és a családfenntartó gyermek és a
tekintélyük látszatához görcsösen ragaszkodó szülők hatalmi játszmáinak
démonai, melyek már-már elnyeléssel fenyegetik a két fiatal bontakozó
kapcsolatát. Egy ilyen végletekig kiélezett helyzetben, a nemzetközi
zenészkarrier versenylóistállókat megszégyenítő hajszájában, saját
tehetségével és kételyeivel is birkózva kell Tamásnak megküzdenie nem csak a
szerelemért, de önmagáért, önmaga újra elvesztett, vagy talán soha igazán meg
nem talált önállóságáért a szülői szeretet és ragaszkodás béklyóitól
megszabadulva. És az Üzenet című
könyv igazi története valójában erről a küzdelemről szól, és arról, hogy
hogyan lehetséges nem csak egyszerűen legyőzni, de meg is érteni
azokat, akiket a legjobban szeretünk – akkor is, ha éppen minden erejükkel azon
dolgoznak, hogy tönkretegyék az életünket. És ez még csak az első kötet…
Dunajcsik Mátyás
Vásáry Tamás
ÜZENET
(részlet)
Mostanában egyre többet járt Kodályhoz. Volt egy állandó alibije. Emma
asszony combnyaktörést szenvedett, és a Kútvölgyi úti kórházba költözött
vele a férje is. Kodálynak is beraktak egy ágyat Emma asszony szobájába,
és az öreg úgy ápolta feleségét, mintha nem is fizették volna hivatásos ápolók
seregét. Ide zarándokolt hát el az a sok ember, akik Kodállyal akartak
beszélni, és akik meg akarták látogatni a beteget. Tamás ez utóbbi ürügyén jutott az előbbihez, bár Emma asszony is olyan
egyéniség volt, akit akkor is felkeresett volna, ha nem Kodály felesége. Csodálta
szelleme frissességét, amely így, ki tudja, mennyivel kilencven felett, egy
combnyaktöréssel, sorozatos tüdőgyulladásokkal, ágyhoz kötöttség mellett
is képes volt sziporkázni, és vendégét, legyen az öreg, fiatal, zenész vagy más
érdeklődésű, úgy el tudta szórakoztatni, mint egy igazi szalondáma,
ami most, a kórházban épp úgy csillogott, mint egy fél századdal
előbb a pesti szellemi óriások divatos köreiben. Őt látogatták,
és ő mulattatta azokat. Tamás mindig egy csokor szegfűvel állított be
hozzá, és Emma asszony nem szűnt meg nyugtázni a gavallér gesztusát,
kokett-bájjal kötekedő nőiességgel:
– Már megint az a bizonyos gyönyörű szegfűcsokor? Mit jelentsen ez? Még sosem
voltak ilyen szép pirosak.
Majd mesélt
Tamásnak néha mesét is. Tamásnak nem kellett magát megalkuvónak éreznie, mert
végcélja mégiscsak Kodály volt. Az öreg ott hevert félig ülő, félig
fekvő helyzetben az átellenes fal
melletti ágyon. Kottákat javítgatott, és néha oda-odamordult valamit, mint egy
nem egészen megszelídített oroszlán, aki mindvégig feszélyezi
a látogatókat, mert bár nem hozzá jöttek, legalábbis fél szemmel mégis rá
kell figyelni.
Most Zrínyi Szózatán dolgozik
éppen, és mintha csak folytatna egy el nem kezdett beszélgetést Tamással:
„Látja a földön ezt a sok könyv- meg kottalapot? A legnehezebb
kiollózni a szövegből azt, mi jó a zenéhez.”
Ez
a mű nagy felhördülést okozott a Párt köreiben, még mielőtt
megszületett volna. A mű témája a török áfium, de mindenki
tudta, hogy ez csak allegorikusan török. Tamás meg is kérdezte Emma asszonyt,
igaz-e a monda, ami városszerte járja, miszerint a minap egy
Parlamentben tartott fogadáson Kodály és Rákosi találkoztak, és a rettegett diktátor tréfába burkolt
fenyegetéssel fordult Kodályhoz: „Sok rosszat hallok magáról mostanában!” Mire
Kodály egyáltalán nem tréfásan: „Én is magáról.”
– Á, sok mindent
mesélnek az uramról, ami igaz is, meg nem is. Ezt biztos mondta, amilyen…
– Én most
elmegyek járni – szólal meg Kodály a másik ágy felől.
De látva, hogy Emma néni nem hallja, felé hajolva kiáltja:
– Elmegyek
a hegyekbe! – és már indul is kifelé a szobából.
– Tanár úr,
megengedi, hogy elkísérjem?
– Jöjjön!
Ahogy végighaladnak a kórház folyosóin, kiérnek az útra, felszállnak
a buszra, Tamás érzi, milyen csóvában irányul feléjük az emberek
tekintete. Így, Kodály mellett haladva kicsit részese annak a mérhetetlen
személyes mágnesességnek, amely felé vonz mindenkit. Mintha egy óriás mellett
haladna, mintha egy földöntúli lény sugárzása venné körül. Milyen is lehet
Kodálynak lenni, ha még a mellette haladónak is ennyi jut? Pedig most még
nem is támasztja alá a tekintélyét különösképpen. Sortban és rövid ujjú
ingben, a busz utazóközönsége
közé vegyülve láthatják. Mégis, mindenki rögtön tudja, hogy ki van köztük.
Rangra, korra tekintet nélkül állnak fel, hogy átadják a helyüket neki. De
ő kis fejbiccentéssel elutasítja, és úgy néz át mindenkin, mint ahogy az
egyes személyeken szokott. A végállomástól aztán ösvényeken haladnak
a Sváb-hegy gerincén. Kodály virágokat szed csokorba Emma asszonynak. Most
van idő és lehetőség olyan témákra is, amelyekre különben nem
kerülhetne sor.
– A tanár úr
milyennek képzeli az Istent?
Kodály kémlelően szemléli a növényzetet, mintha
ott akarná felfedezni a Jóistent valamelyik virág kelyhében, vagy
fűtövön lapuló tücsök szárnyai alatt.
– Nem egy fehér
szakállas öregúrnak.
– Ha az ember szemügyre veszi a természetet az
egysejtűtől az emberig, akkor feltehető, hogy a láncolat
itt nem áll meg, és az, ami azon túl van, az az
Isten.
Közben az este utoléri őket, a lámpák
egyre-másra kigyúlnak a hegyoldalban és az alant meghúzódó völgyben.
– Látja ott azt
a sok fényt? Ott laktunk mi valamikor. Akkor még egy lámpa sem égett
a miénken kívül.
Tamás követi tekintetével ősz mesterét, és
gondolatával az ő gondolatát. Bejárja azt az élethosszat, aminek az
egyharmadát sem élte még meg, és mégis, most tudja, mit érez ő, énjének
időtlen része eggyé olvad az övével, és hirtelen ő Kodály, és
meghatottan emlékszik annak emlékeire. Még több fény lesz a kis
hegyoldalban, vagy csak a szeme nedvessége szikrázta?
Kiérnek egy útra. Itt egy elhagyott autó áll az út szélén. Rádió szól
benne. A zene groteszk
akarással tör elő a gép belsejéből, és Kodály kesernyés
mosollyal:
– Micsoda világ…
Szól itt magában ez a zene, és senki sem hallgatja.
Egész sötét az este, mire a kórház kapujába érnek.
Késő van már, hogy felmenjen elköszönni Emma asszonytól. Kodály feléje
biccent, és elhelyez mellé ez egyszer egy gúnymentes mosolyt. Tudja, hogy közel
engedte magához a fiút ott, a hegyen. Ott, ahol a Jóisten is jár…
Néha ősz szakállal, sortban… És virágot szed.